Assertief

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Pink Panter
een keizer filosoof
Re: Assertief

Bericht door Pink Panter » za feb 17, 2018 10:42 am

neus schreef:
vr feb 16, 2018 8:17 pm
Al zal je mensen hebben die dan boos op God worden, als ze in hun verantwoordelijke gedrag toch een ernstige ziekte of andere tegenslag krijgen. Hoe de werkelijke boekhouding des levens gaat met beloningen en straf is een verhaal op zich. Ik denk wel eens dat het idee van "karma".
Vreemd dat er een soort mens is die niet in staat is om te begrijpen dat onze wereld is vastgelegd in natuurkundige wetten. Ze verwachten blijkbaar dat voor hun specifieke geval natuurwetten wel even omgebogen zal worden. Waarom zou de God waarin zij geloven echter zoiets doen? Voor natuurkundigen is het duidelijk dat onze wereld een totale chaos zou zijn wanneer bijvoorbeeld water op ieder willekeurig moment zou gaan koken ongeacht welke temperatuur dan ook. Dan zou ieder mens dus een "Bruce Almighty" zijn. Dan is het een filosofische vraag waarom een Harry-Potter-wereld niet kan bestaan.

De andere ik
een koning filosoof

Bericht door De andere ik » za feb 17, 2018 12:08 pm

Pink Panter schreef:
za feb 17, 2018 10:42 am
neus schreef:
Al zal je mensen hebben die dan boos op God worden, als ze in hun verantwoordelijke gedrag toch een ernstige ziekte of andere tegenslag krijgen. Hoe de werkelijke boekhouding des levens gaat met beloningen en straf is een verhaal op zich. Ik denk wel eens dat het idee van "karma".
Vreemd dat er een soort mens is die niet in staat is om te begrijpen dat onze wereld is vastgelegd in natuurkundige wetten. Ze verwachten blijkbaar dat voor hun specifieke geval natuurwetten wel even omgebogen zal worden. Waarom zou de God waarin zij geloven echter zoiets doen? Voor natuurkundigen is het duidelijk dat onze wereld een totale chaos zou zijn wanneer bijvoorbeeld water op ieder willekeurig moment zou gaan koken ongeacht welke temperatuur dan ook. Dan zou ieder mens dus een "Bruce Almighty" zijn. Dan is het een filosofische vraag waarom een Harry-Potter-wereld niet kan bestaan.
Een filosofische vraag waarom een een Harry Potter wereld niet kan bestaan is gebaseerd op het niet weten hoe een Harry Potter wereld wel zou kunnen bestaan. De vraag beantwoorden waarom een Harry Potter wereld niet kan bestaan is stilstand.Antwoorden vinden waarin een Harry potter wereld mogelijk wel zou kunnen bestaan is vooruitgang.

neus
een keizer filosoof

Bericht door neus » za feb 17, 2018 5:09 pm

Het begrip van natuurwetten is vast nog niet compleet. De pessimistische meta-inductie zegt dat we nooit een compleet of juist beeld zullen hebben. Hoogstens misschien bij samenwerking/samenvoeging alle beelden.

neus
een keizer filosoof

Bericht door neus » zo feb 18, 2018 3:00 pm

Ik las net in een boek over denken van machines, dat je eventueel zou kunnen hopen op empathievolmaaktheid bij denkende machines, waar dat voor mensen niet mogelijk is. Het idee was dat juist gebrek aan volmaakte empathie de conflicten in de samenleving zou geven. Ik heb echter een andere versie gehoord, waar juist de grote mate van inlevingsvermogen het precies willen wat de ander heeft (memetische behoefte) geeft, met daaruit juist conflicten. Denk aan de oorlog van Troje om de mooie begeerlijke Helena.

Dus nog afgezien van natuurwetten hebben we te maken met spiegelneuronen die ons emapthie geven, maar ook mimetische begeerte. Je kunt geen betere samenleving krijgen met minder empathie, maar ook geen betere samenleving krijgen met meer memetische begeerte. Het blijft steeds zo dat bij het verhaal over Thailand de ander ook per se naar Thailand moet.

Het is behelpen, en de mate van empathie is ook nog eens ongelijk verdeeld onder de individuen, en dan ook in een individu weer wisselend aanwezig of niet (nauwelijks aanwezig in het kind, eventueel teveel aanwezig in de volwassene).

Het is zoals het is.

Pink Panter
een keizer filosoof

Bericht door Pink Panter » ma feb 19, 2018 7:32 pm

neus schreef:
za feb 17, 2018 5:09 pm
Het begrip van natuurwetten is vast nog niet compleet. De pessimistische meta-inductie zegt dat we nooit een compleet of juist beeld zullen hebben. Hoogstens misschien bij samenwerking/samenvoeging alle beelden.
Dat maakt een singulariteit nog interessant!

Pink Panter
een keizer filosoof

Bericht door Pink Panter » ma feb 19, 2018 7:34 pm

neus schreef:
zo feb 18, 2018 3:00 pm
Dus nog afgezien van natuurwetten hebben we te maken met spiegelneuronen die ons emapthie geven, maar ook mimetische begeerte. Je kunt geen betere samenleving krijgen met minder empathie, maar ook geen betere samenleving krijgen met meer memetische begeerte. Het blijft steeds zo dat bij het verhaal over Thailand de ander ook per se naar Thailand moet.
Om op een verjaardagspartijtje of het kerstdiner te kunnen pochen! Terwijl het land zelf niets anders dan diarree heeft opgeleverd!

Pink Panter
een keizer filosoof

Bericht door Pink Panter » ma feb 19, 2018 7:35 pm

De andere ik schreef:
za feb 17, 2018 12:08 pm
Pink Panter schreef:
za feb 17, 2018 10:42 am
neus schreef:
Een filosofische vraag waarom een een Harry Potter wereld niet kan bestaan is gebaseerd op het niet weten hoe een Harry Potter wereld wel zou kunnen bestaan. De vraag beantwoorden waarom een Harry Potter wereld niet kan bestaan is stilstand.Antwoorden vinden waarin een Harry potter wereld mogelijk wel zou kunnen bestaan is vooruitgang.
Ik zou zeggen start je bezem maar alvast op!!!

De andere ik
een koning filosoof

Bericht door De andere ik » ma feb 19, 2018 10:23 pm

Afbeelding

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:32 am

Een kutbrommer?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:35 am

(Welke Harry Potter vroeg over de wereld waarin geen Harry Potter bestond?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:39 am

Da's pas assertief: "Jezelf in de wereld willen."

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:40 am

(Het is natuurlijk krankzinnig om het nog voor elkaar te krijgen ook.)

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:41 am

Dan krijg je pillen van BB.

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:42 am

Um .. yeah?

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » di feb 20, 2018 12:47 am

Assertiviteit, zeg maar, is al lang niet meer de mode, bij wijze van spreken.
"Word pas assertief als je ouder wordt": Dan leer je jezelf kennen, bij wijze van spreken, zeg maar, als je begrijpt wat ik bedoel.

neus
een keizer filosoof

Bericht door neus » di feb 20, 2018 8:06 am

memeticae schreef:
di feb 20, 2018 12:47 am
"Word pas assertief als je ouder wordt": Dan leer je jezelf kennen, bij wijze van spreken, zeg maar, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zou naast subassertief-assertief en agressief een vierde categorie willen introduceren, een soort neutraliteit?

neus
een keizer filosoof

Bericht door neus » di feb 20, 2018 8:11 am

neus schreef:
di feb 20, 2018 8:06 am
memeticae schreef:
Ik zou naast subassertief-assertief en agressief een vierde categorie willen introduceren, een soort neutraliteit?
Kan alleen in je eigen hoofd...

De andere ik
een koning filosoof

Bericht door De andere ik » di feb 20, 2018 4:57 pm

neus schreef:
di feb 20, 2018 8:11 am
neus schreef:
memeticae schreef:
lief?

neus
een keizer filosoof

Bericht door neus » di feb 20, 2018 5:19 pm

De andere ik schreef:
di feb 20, 2018 4:57 pm
neus schreef:
di feb 20, 2018 8:11 am
neus schreef:

lief?
Ik lees een boek over gewetensvrijheid. Het gaat er dan om dat bijvoorbeeld Christenen de vrijheid willen hebben om medewerking te weigeren aan vaccinaties, homohuwelijk en relaties, verzekeringen, stemmen en politieke bedrijvigheid voor vrouwen. De redenen zijn meestal niet goed onder woorden te brengen door de betrokkenen. Als je "lief" bent vanuit het idee van gelijkheid en gelijke kansen voor iedereen, kan je alleen in je eigen hoofd neutraal zijn, want de logica, ethica en fysica dicteert dat je of aan de kant van de Christenen staat en gewetensvrijheid wilt hebben die tegen andermans vrijheid is, of je staat aan de kant van hen die gelijkheid voor iedereen willen, en daarmee de gewetensvrijheid willen onderdrukken.

De "assertieve realiteit" is conflict, tot uitdrukking gebracht in allerlei doemscenario's van theocratische dictatuur tot en met algeheel Sodom en Gomorra. De realiteit is daarmee altijd die van strijd. En subassertiviteit is je onttrekken aan de strijd, en agressiviteit is je volledig overgeven aan de strijd. De neutraliteit die ik voorsta, is "lief" in die zin, dat je geen keuzes hoeft te maken die hoe dan ook schuldigheid inhouden.

Pink Panter
een keizer filosoof

Bericht door Pink Panter » di feb 20, 2018 5:34 pm

De andere ik schreef:
ma feb 19, 2018 10:23 pm
Afbeelding
Supergaaf modelletje!

Plaats reactie