De Goddelijke Komedie
De Goddelijke Komedie
Dag allen,
Ik ben bezig met een essay. Daarvoor heb ik het boek van Dante gelezen (Goddelijke Komedie). Nu wil in het essay kijken naar een aantal ondeugden (lust, hoogmoed en hebzucht). Het probleem dat ik naar voren wil brengen: waarom vormen ondeugden een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
Het antwoord op deze vraag heb ik nog steeds niet helemaal kunnen plaatsen, ook al weet ik wat deze ondeugden inhouden en ook al weet ik dat rechtvaardigheid een deugd is. Maar hoe vormen deze deugden nou een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
Ik ben bezig met een essay. Daarvoor heb ik het boek van Dante gelezen (Goddelijke Komedie). Nu wil in het essay kijken naar een aantal ondeugden (lust, hoogmoed en hebzucht). Het probleem dat ik naar voren wil brengen: waarom vormen ondeugden een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
Het antwoord op deze vraag heb ik nog steeds niet helemaal kunnen plaatsen, ook al weet ik wat deze ondeugden inhouden en ook al weet ik dat rechtvaardigheid een deugd is. Maar hoe vormen deze deugden nou een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
Ziehier mijn bescheiden poging.
Ondeugden zijn in feite niets anders dan handelingen van het ego om zichzelf te manifesteren, in stand te houden, te promoten en op te gaan in genot. Gelet op de vergankelijkheid van het ego zijn al deze pogingen bij voorbaat tot vluchtigheid gedoemd.
Rechtvaardigheid, net zoals andere deugden, zijn daarentegen een poging van het ego om het gemakkelijke, ogenblikkelijke, vergankelijke te overstijgen in een zichzelf maximaal ontplooiende levenspraxis en visie met daarin de wens iedereen en alles de mogelijkheid te geven zich op zijn beurt te ontplooien. Alleen op die manier kunnen de inspanningen van het ego ook sporen nalaten en nazinderen lang nadat het ego zelf reeds verdwenen is. Tegelijk wordt op die manier getracht bij te dragen tot een toekomstige mooiere samenleving dan de huidige. M.a.w. het nastreven van deugden is een poging de eigen vergankelijkheid te overstijgen en zin te geven aan dit tijdelijk aardse bestaan.
Omdat het makkelijker is te kiezen voor het ogenblikkelijke en genotzoekende i.p.v. het nastreven van het transcenderende, dat niet zelden ook gepaard gaat met het inperken van de niet aflatende eigen ego-verlangens of zelfs een bedreiging kan zijn voor het bestaan van het ego, zijn ondeugden een belemmering voor het nastreven van deugden.
Ondeugden zijn in feite niets anders dan handelingen van het ego om zichzelf te manifesteren, in stand te houden, te promoten en op te gaan in genot. Gelet op de vergankelijkheid van het ego zijn al deze pogingen bij voorbaat tot vluchtigheid gedoemd.
Rechtvaardigheid, net zoals andere deugden, zijn daarentegen een poging van het ego om het gemakkelijke, ogenblikkelijke, vergankelijke te overstijgen in een zichzelf maximaal ontplooiende levenspraxis en visie met daarin de wens iedereen en alles de mogelijkheid te geven zich op zijn beurt te ontplooien. Alleen op die manier kunnen de inspanningen van het ego ook sporen nalaten en nazinderen lang nadat het ego zelf reeds verdwenen is. Tegelijk wordt op die manier getracht bij te dragen tot een toekomstige mooiere samenleving dan de huidige. M.a.w. het nastreven van deugden is een poging de eigen vergankelijkheid te overstijgen en zin te geven aan dit tijdelijk aardse bestaan.
Omdat het makkelijker is te kiezen voor het ogenblikkelijke en genotzoekende i.p.v. het nastreven van het transcenderende, dat niet zelden ook gepaard gaat met het inperken van de niet aflatende eigen ego-verlangens of zelfs een bedreiging kan zijn voor het bestaan van het ego, zijn ondeugden een belemmering voor het nastreven van deugden.
Ondeugden vormen slechts een belemmering bij het nastreven van rechtvaardigheid wanneer je uitgaat van een bepaalde rechtvaardigheid waarin gestelde handelingen ondeugden zijn.Nu wil in het essay kijken naar een aantal ondeugden (lust, hoogmoed en hebzucht). Het probleem dat ik naar voren wil brengen: waarom vormen ondeugden een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
Het probleem dat je zoekt is volgens mij dat de nagestreefde rechtvaardigheid en de geldende rechtvaardigheid niet matchen, waardoor in de geldende rechtvaardigheid de gestelde ondeugden zichzelf rechtvaardigen.
Wat Alain schrijft:
, betwijfel ik, omdat ik er van uitga dat alles wat bestaat op rechtvaardiging berust. Iets wat onrechtvaardig is kan niet bestaan. Wanneer het bestaat betekent het dat het op de één of andere manier gerechtvaardigd wordt.omdat ondeugden onrechtvaardig zijn
Lust, hoogmoed en hebzucht bestaan en zijn dus op de één of andere manier gerechtvaardigd, wat het streven naar een andere dan de geldende rechtvaardigheid belemmerd.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken
Een ondeugd is bijvoorbeeld je elke avond op je eentje lazarus te drinken. Of al je geld uitgeven aan prullen van zodra je wat geld hebt.alain schreef:waarom vormen ondeugden een belemmering bij het nastreven van de rechtvaardigheid?
omdat ondeugden onrechtvaardig zijn,
Is dat onrechtvaardig? Je hebt alleen jezelf benadeeld en je had maar beter moeten weten.
Je hebt alleen jezelf benadeeld
is dat niet onrechtvaardig?
waarom zou iemand zichzelf uit vrije wil,
benadelen?
bestaat een ondeugd?
deugden bestaan,
ondeugd is een versoepeling van de uitdrukking,
maar we spreken over iemand die niet deugd,
als je wil een ondeugd,
het blijft iemand die niet deugd,
deug niet,
is dat niet onrechtvaardig?
waarom zou iemand zichzelf uit vrije wil,
benadelen?
bestaat een ondeugd?
deugden bestaan,
ondeugd is een versoepeling van de uitdrukking,
maar we spreken over iemand die niet deugd,
als je wil een ondeugd,
het blijft iemand die niet deugd,
deug niet,
Dank allen voor jullie posts en kijk op dit onderwerp.
Ik heb kritisch gekeken naar jullie inbreng en vervolgens heb ik nogmaals het desbetreffende stukje uit het boek gelezen. Omdat het toch om Dante draait wil ik ook zoveel mogelijk zijn kijk aanhouden, inclusief hoe ik er uiteindelijk naar kijk.
Dat ondeugden onrechtvaardig zijn kan ook een interpretatie zijn lijkt mij? Ook dien je naar de situatie zelf te kijken, waar je ondeugd misschien wel kan rechtvaardigen, denk aan onder druk handelen (opdracht uitvoeren).
Wel ben ik het met je eens Chryso dat ondeugden als het ware de rechtvaardigheid in de weg staan, omdat wij makkelijker kiezen voor ondeugden zodat we genot kunnen ervaren. Ik heb kunnen lezen dat Plato en Hobbes dat ook beweren.
Ik heb kritisch gekeken naar jullie inbreng en vervolgens heb ik nogmaals het desbetreffende stukje uit het boek gelezen. Omdat het toch om Dante draait wil ik ook zoveel mogelijk zijn kijk aanhouden, inclusief hoe ik er uiteindelijk naar kijk.
Dat ondeugden onrechtvaardig zijn kan ook een interpretatie zijn lijkt mij? Ook dien je naar de situatie zelf te kijken, waar je ondeugd misschien wel kan rechtvaardigen, denk aan onder druk handelen (opdracht uitvoeren).
Wel ben ik het met je eens Chryso dat ondeugden als het ware de rechtvaardigheid in de weg staan, omdat wij makkelijker kiezen voor ondeugden zodat we genot kunnen ervaren. Ik heb kunnen lezen dat Plato en Hobbes dat ook beweren.
Dag allemaal,
Ik zit met de volgende vraag. Het volgende wil ik in mijn essay bewerken.
Diligite iustitiam qui iudicatis terram: heb gerechtigheid lief gij die oordeelt over de wereld.
Wat verstaan jullie precies onder deze zin en dienen wij (met name politici) rechtvaardigheid lief te hebben? Zo ja, waarom?
Zelf denk ik dat het vanzelfsprekend is dat we dat doen, maar moet ik eerst niet nadenken over de vraag wat rechtvaardigheid zelf inhoudt?
Graag jullie kijk hierop.
Ik zit met de volgende vraag. Het volgende wil ik in mijn essay bewerken.
Diligite iustitiam qui iudicatis terram: heb gerechtigheid lief gij die oordeelt over de wereld.
Wat verstaan jullie precies onder deze zin en dienen wij (met name politici) rechtvaardigheid lief te hebben? Zo ja, waarom?
Zelf denk ik dat het vanzelfsprekend is dat we dat doen, maar moet ik eerst niet nadenken over de vraag wat rechtvaardigheid zelf inhoudt?
Graag jullie kijk hierop.
Je hebt een goed punt gemaakt en hebt me op een goed spoor gezet.philotuut schreef:@ j.hofmans,
De zin die jij overdenkt gaat over gerechtigheid. Dat is iets anders dan rechtvaardigheid.
Rechtvaardigheid is zoiets als de uitkomst van ethisch handelen cq overdenken, binnen een bepaalde context.
Gerechtigheid is zoiets als de uiting van rechtvaardigheid(een mening).
Mvrgr
Daarnaast moest ik er wel bij vermelden dat ik doel op de heerser die regeert, m.a.w. hoe het zit met de gerechtigheid bij die persoon.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten