Come back, onderwerp: Geloof in goden of geesten

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

Goden en geesten bestaan

Ja
1
25%
Nee
3
75%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Come back, onderwerp: Geloof in goden of geesten

Bericht door filosoofje » 01 nov 2016, 20:52

Beste mensen,

Het spijt mij dat ik de afgelopen maanden niet meer echt heb geüpload op filosofie forum. Maar nu ik weer terug ben wil ik het graag hebben over het volgende onderwerp: Geloof in goden of geesten.

Zelf ben ik van mening dat goden en/of geesten verwerpelijke niet materiële dingen bedacht door mensen om alles te verklaren. Ik beschouw dit dan ook als een zwakte omdat het in mijn ogen wijst op mensen die niet durven zien, niet durven onderzoeken wat er echt om hun heen gebeurt maar met hun vinger naar boven wijzen en alles verklaren aan de hand van goden en/of geesten.

Laat in de comments weten wat je hier van vindt.

Groeten, filosoofje alias Joshua Geist
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 nov 2016, 00:12

Ik denk niet dat geloof in goden of geesten verwerpelijk is. Ik geloof zelf gewoon niet dat ze bestaan, maar heb geen oordeel over mensen die dat wel doen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 2
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 02 nov 2016, 00:31

Afgelopen zaterdag werd ik wakker en mij fascineerde een lichtreflectie waarik vol bewondering naar keek. Het was een felle horizontale lijn met aan één zijde aan de ondekant een vertakking van klichtstrepen, dat flakkerde. Het deed me denken aan bliksemschichten. Aan de bovenkant van de lichtstreep draaide als op een plateau een gedaante van een menselijk lichaam wat vrouwelijk was en dan weer mannelijk. Ik veronderstelde dat het een lichtreflectie was, echter toen ik ging kijken waar het wegkwam, was het weg. Bijzonder is de drie verschillende componenten van het licht. Een constante factor, een flakkerende factor en een draaiende factor. Wat eigenlijk voor mij resulteert in dat het onlogisch is dat het een lichtreflectie was. Wat het wel was, geen idee.
Verklaren dat het een lichtreflectie was is voor mij net zo verwerpelijk om als te verklaren als dat het een geest was. Ik weet het simpelweg niet. Misschien was het een lichtreflectie of misschien was het een geest, wat maakt het uit?
Ik weet wat ik gezien heb en dat ik het gezien heb en het was fascinerend.
Wanneer ik het zou gaan verklaren zou ik het noemen waarvan ik geloof dat het was. Maar zo'n verklaring is alleen maar gericht op wat ik geloof en wat ik weet. En wat ik onder andere weet is dat ik heel veel niet weet en dat er veel mensen zijn die denken alles te weten en te kunnen verklaren.
Ik vraag me af hoeveel mensen al geesten gezien hebben, terwijl ze het anders interpreteerden. Wanneer je niet i geesten gelooft en je ziet er één, dan kan het geen geest zijn maar iets anders. De werkelijkheid is een interpretatie van het brein. Wanneer je gaat kijken zonder te denken, zonder te interpreteren, zie je misschien geesten, omdat je brein het niet anders interpreteert. Wie zal het zeggen?
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 03 nov 2016, 14:36

wat zie je natuurlijk al eerst als 'een god' of 'een geest'?

want vooral een geest dan kan je zo ruim of nauw zien als je het zelf wil zien/geloven.

in goden geloof ikzelf totaal niet.

in geesten wel,met name,ik geloof niet dat als iemand dood gaat,het ook helemaal over is.
de geest van mensen,dieren,dingen,....
kan blijven hangen.

al dan niet met een doel.

enkele maanden terug nog een prachtig voorbeeldje meegemaakt wat ik versta onder 'geesten'(in de erg ruime zin dus)

na een topic op een ander forum,beginnen mailen met iemand die ik persoonlijk dus niet kende.
mails over het leven,hoe je in het leven staat,wat je bracht tot wie je bent,de dingen die gebeurt zijn in je leven,.....

na enkele maanden stopte het mailcontact.
nu,kan altijd,heeft ook geen verplichting,ik stelde me er weinig vragen bij,zoiets kan en mag altijd.

de maanden gaan voorbij.

enkele maanden terug ontmoet ik op een banale manier een meisje(eenmalig,later nooit meer teruggezien),en we raken aan de praat.
op een vreemde manier komt het gesprek bij haar opa die onverwachts eind vorig jaar overleden is.

door enkele dingen die ze zei,vielen enkele stukjes in elkaar en geloofde ik dat de onbekende man waarmee ik mailde,wel eens haar opa kon zijn.

bij navraag bleek dit te kloppen.(hoe groot is die kans nu?)

nadat ik haar vertelde wat ik enkele maanden met haar opa gemaild had,vroeg ze of ik haar die mails wou doorsturen,en gaf me haar mailadres.

enkele dagen over getwijfeld,want er stonden ook erg harde dingen in,maar uiteindelijk toch gedaan.

nog een mail terug gekregen van het meisje,dat ze de mails met een lach en een traan gelezen hadden.
dat haar papa(de zoon van die man dus),al die tijd de as op de schouw had staan,niet wetende wat ze ermee moesten en hij eigenlijk ergens wachtte op een 'teken'.

door die mails,wisten zij wat ze met de as moesten doen en konden ze ergens een hoofdstuk afsluiten.

toeval bestaat niet in mijn ogen,al nooit geloofd,maar zo'n gebeurtenissen doen mij geloven dat die man er ergens voor gezorgd heeft dat alles zo gelopen is.....

noem het geesten of eender wat.
sommigen zullen het mss wel allemaal toeval vinden,dat is hun goed recht.
het is ook mijn goed recht om te geloven dat er meer zit achter zo'n hoop 'toevalligheden',niets verwerpelijks aan.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 nov 2016, 16:15

Ik ben de ja stemmer.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 2
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 04 nov 2016, 19:49

De titel van de pol is "Goden en geesten bestaan"
en niet "geloof je dat Goden en geesten bestaan"

Ik kan niet bewijzen dat Goden en geesten bestaan. slechts geloven dat Goden en geesten bestaan. Eveneens kan ik niet bewijzen dat Goden en geesten niet bestaan en kan ik alleen maar geloven dat Goden en geesten niet bestaan.
Ik ben niet in staat de pol te beantwoorden.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 12 nov 2016, 09:00

Leuke reacties erg interessant, zeker het verhaal over de lichtflits want soms kun je dingen simpel weg niet verklaren.

Maar ik heb nog een vraag aan Yopi hij stemde ja maar WAAROM Yopi?
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Soyonne
Posts in topic: 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 17 nov 2016, 11:23

Een onmogelijke vraagstelling want ik geloof niet in goden maar wel in geesten. Of spoken? Hoe je het maar wil noemen.

En ik zeg bewust geloven want ik heb geen enkel bewijs. Ik heb ervoor gekozen erin te geloven want dat maakt het allemaal wat spannender, nietwaar? Ik mag ook graag geloven in dwergen, en elfen. Waarom niet?
Where is the harm in that? En het maakt je wereld wat levendiger.

Aan de andere kant denk ik dat geesten mij helemaal niet interessant vinden, en dat ik nooit met ze in aanraking zal komen, waarom zouden ze. Ik dacht een tijdje een poltergeist te hebben maar dat kon ik niet volhouden want het zijn gewoon ordinaire muizen.

alain
Posts in topic: 1
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 18 nov 2016, 15:15


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten