nieuwe kleur

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

onbekende kleur vinden mogelijk?

ja
0
Geen stemmen
nee
1
100%
klopt, gevonden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Gebruikersavatar
Leen
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2016, 21:09
Contacteer:

nieuwe kleur

Bericht door Leen » 05 okt 2016, 20:20

Is het denkbaar dat er een kleur zou bestaan die we nog niet kenden?
Ik heb daar zo een theorietje over, maar ik hoor graag eerder jullie repliek?

Leonardo
Posts in topic: 3
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 07 okt 2016, 14:57

Ik moet dan denken aan het voor het menselijke oog onzichtbare elektromagnetische spectrum. Maar ook leuk is dat schilderij met verschillende soorten zwart.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 okt 2016, 15:48

Deze nee was van mij, en heb daar ook een theorietje over.
Maar jij eerst Leen.
;)

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 07 okt 2016, 20:55

Natuurlijk zijn er kleuren die we nog niet kenden, gewoon omdat het menselijk zicht niet toelaat om alle kleuren die er bestaan te zien.

Wat mij fascineert is niet zozeer de kleuren die we niet kunnen zien (de kleuren die we wel kunnen zien zijn voor mij meer dan boeiend genoeg), maar waarom iemand geïnteresseerd is in wat we nog niet kunnen zien?

Of anders gezegd: wat zouden we kunnen winnen als we aan al die kleurenrijkdom waar we nu al mogen over beschikken nog een paar onbekende kleuren zouden kunnen aan toevoegen?

Leonardo
Posts in topic: 3
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 08 okt 2016, 11:26

Chryso schreef:Of anders gezegd: wat zouden we kunnen winnen als we aan al die kleurenrijkdom waar we nu al mogen over beschikken nog een paar onbekende kleuren zouden kunnen aan toevoegen?
Het is misschien niet nodig, maar het kan wel fascinerend zijn. Als een kat infrarood ziet, wat ziet die dan? Gewoon wit? Dat kan, maar het kan ook een nieuwe kleur zijn!

En als twee organismen verschillen in het spectrum dat ze kunnen zien, bijvoorbeeld A ziet x kleuren, en B ziet 2x kleuren, wat is er dan precies verschillend in hun hersenen? B moet twee maal zoveel hersengebied hebben die een kleur detecteren zou je zeggen, maar hoe combineren de hersenen die zodanig dat er een sensatie van 2x kleuren ontstaat?

Ik vraag het me af...
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
Leen
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2016, 21:09
Contacteer:

Bericht door Leen » 08 okt 2016, 17:52

Kleuren die we niet kunnen zien, maar dus hoogstens kunnen meten of anderszins indirect kunnen waarnemen, interesseren me, maar ik heb het over nog iets verdergaands.

Stel dat, zoals wij bijvoorbeeld geel oranje rood bruin en wit aan jupiter toekennen, omgekeerd op het eerste gezicht zou gelden dat de aarde blauw groen geel en wit is.

Het is een feit dat wij nergens kleuren zien die we op aarde niet terugvinden.

Maar vanuit een standpunt ver in de kosmos, kan daar een waarnemer of waarnemend iets zijn die ziet dat de aarde alle kleuren heeft die wij hier waarnemen, maar niet alle kleuren die (daar) bestaan?

Zo een kleur zou, zeer ironisch (want waarvoor hebben wij evolutionair gezien die waarneming nodig) wel zichtbaar zijn voor ons, hoewel onze ogen dat nog nooit hebben gedaan.

Indien een kleur zou bestaan die we kunnen waarnemen, maar die niet voorkomt op aarde, zouden wij dan niet waarschijnlijk van sterrenstof gemaakt zijn? Waarvoor geen evolutie noodzakelijk is, begint niet te bestaan?

Stel dat je, zoals je in lichtstralen negen componenten kan waarnemen, inclusief infrarood en ultraviolet, er van uit gaat dat als je consequent de golflengtes buiten dat spectrum gaat onderzoeken, je dan ook meer componenten ontdekt?

Op deze manier zouden zeer recent al meer dan 20 kleuren gevonden zijn.

En deze kleuren, daarvan bestaat - natuurlijk - op aarde geen equivalent, maar ze zouden wel bestaan in sterrennevels.

stof tot nadenken, maar verder?

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 09 okt 2016, 14:50

Hoe komt het dat we kleuren zien?

Ik lees op internet:
http://www.omgevingspsycholoog.nl/kleuren-zien/

Bijna iedereen heeft vroeger op school geleerd, dat we kleur kunnen zien met de kegeltjes in onze ogen. Eigenlijk klopt dat niet. We ‘zien’ kleur met onze hersenen. Strikt gesproken bestaat kleur fysiek niet, het is een illusie die onze hersenen creëren om aan te geven dat er een verschil bestaat tussen objecten in de omgeving. Een verschil in energie en golflengtes. Hiermee is kleurenzicht een belangrijke tool die ons helpt onze omgeving goed te kunnen waarnemen. Back to basics, hoe werkt zicht ook weer? Waarom kunnen wij kleur zien?

De informatie in dit stuk is gebaseerd op Anderson (2005), Boron & Boulpaep (2005), Kalat (2004), Kolb e.a. (2013) en Wickens e.a. (2004).


Waar we ons in de ruimte ook bevinden. Onze hersenen zullen wellicht op dezelfde wijze werken en dus zullen we altijd de kleuren zien die we op aarde zien veronderstel ik. En dus jammer, maar geen nieuwe kleuren.

Leonardo
Posts in topic: 3
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 10 okt 2016, 10:02

Chryso schreef:Strikt gesproken bestaat kleur fysiek niet, het is een illusie die onze hersenen creëren om aan te geven dat er een verschil bestaat tussen objecten in de omgeving. Een verschil in energie en golflengtes.
Ja, maar hoe komt het dat we elke golflengte telkens als dezelfde kleur waarnemen? Waarom nemen we geen kleurverschillen waar? (als het om de verschillen gaat?) Wat is het nut van het identificeren van een kleur? Ik denk hetzelfde als bij bijen: het geeft een indicatie van welke aard het voedsel is dat we vinden (o.a.). Maar dan komt de grote vraag: waarom ervaren we de kleur?? Waarom geeft geel een 'gele sensatie' in ons blikveld, en niet een blauwe? Bijv: je 'hoort' toch geen geel? En je 'ruikt' en 'voelt' geen 'geel'? Waarom moet geel ons als geel voorkomen? Waarom niet als onnsunkg of blojmedo?
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten