tovenaarsleerlingen, flesgeesten en zeepbellen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

tovenaarsleerlingen, flesgeesten en zeepbellen

Bericht door multavidi » 22 jun 2016, 09:16

-Meer dan een eeuw geleden vonden wij de explosiemotor uit , geen hond bekommerde zich om de uitlaatgassen. We doen er nu veel aan maar die geest krijgen we nu nauwelijks weer terug in de fles. De uitstoot van schadelijke stoffen in totaal is de laatste halve eeuw vervijfvoudigd. Als Indiers en Chinezen ( 2,4 miljard mensen) ook gaan autorijden komt er 20 % bij.
-Voorin de vorige eeuw werd kernenergie uitgevonden door tovenaarsleerlingen, thans zijn mondiaal bijna 500 centrales actief. Tegen het einde van deze eeuw zullen het enkele duizenden zijn want zonne- en windenergie blijken steeds meer zeepbellen te zijn tegen de achtergrond van een verdrievoudiging van de energievraag . Hoe we met catastrofes om moeten gaan en hoe we kernafval in een permanent afsluitbare fles kunnen krijgen, weten we nog steeds niet.
-Met dankbaarheid hebben wij, Nederlanders, de aardgasbel in Slochteren in ontvangst genomen. .Maar door politiek opportunisme hebben we bewust verzuimd de opbrengsten te investeren in renderende duurzame projecten waaruit we onze toekomstige sociale lasten hadden kunnen financieren. Vry snel na de vondst begonnen we de totale koek op te eten, de volgende generaties krijgen dus niets. Wel belastingverhoging en latere pensioenering. De productie gaat trouwens verder omlaag.
-Amerikaanse bevrijders brachten naast chocolade ook spuitbussen mee, later werden gefluoreerde chloorkoolstoffen als drijfgas gebruikt welke een schadelijk effect op de ozon bleken te hebben. Met het herstellen van dat euvel zijn we bezig, al bija een halve eeuw.
-Zonnenergie kost mom. 5 maal zoveel als kernenergie , maar in woestijngebieden ( Australië, Californië, Arizona, Nevada ). is het rendement aanzienlijk hoger. Het Nederlandse klimaat is anders maar we blijven het hardnekkig ignoreren. Milieuorganisaties rekenen voor dat de prijs erg meevalt, dat klopt als de overheidssubsidie wordt meegerekend. Subsidies, zijn sigaren uit eigen doos dus zijn zonnepanelen niet rendabel te maken binnen een termijn van tien jaar als we eerlijk willen rekenen. Dat laatste doen wij dus niet.
-Europa heeft veel allochtonen binnen de grenzen, er wordt doorgaans vreedzaam naast en met elkaar geleefd. Prima toch ! Interessant is de uitspraak van een vorige president van Algerije : "Wij zullen Europa veroveren via de buiken van onze vrouwen. " Daar zijn ze dan ook mee bezig.
-Onze woningen , kantoren en verzorgingshuizen zijn steeds beter verwarmd en steeds beter geisoleerd. Kantoren, bejaardencentra, winkels, grootwarenhuizen worden 's zomers ook al geklimatiseerd. Nu de woningmarkt nog. Luxe, ruimte, airco en verder woongenot. Leve de energierekening , maar als die te hoog wordt laten we de overheid mee betalen. Van ons eigen geld.
-Onze levenswijze is heel wat hygienischer dan vroeger maar onze ontvankelijkheid voor infectieziekten is de laatste honderd jaar sterk vergroot. Ziekenhuizen hebben er met moeite antwoord op.
-Toen Greenspan de dollarleningen - van Fed naar particuliere bank - bijna renteloos ter beschikking begon te stellen, moeten goede financiers al geweten hebben dat dàt het startsein was voor een wereldcrisis-in-de-maak. Die financiele wereldcrisis kwam er dus.
-Toen het Neo Liberalisme in alle uithoeken van onze aarde, door alle politieke richtingen en systemen werd aanvaard als hèt middel om de de economische groei te bevorderen, als hèt middel om de werkeloosheid te bestrijden, als hèt middel om staatsbegrotingen - ook van de "arme " landen - sluitend te krijgen, konden de topeconomen al weten dat dàt op den duur zou leiden tot een dramatische grondstoffen en energieschaartse. God helpe ons de brug over nu de huidige recessie voorbij is, we zullen weer in onze oude fouten vervallen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 jun 2016, 19:04

Beste multavidi,
dank voor Uw betoog.

Ik vraag me alleen nog steeds af wat U er mee poogt te bereiken.
U geeft slechts persoonlijk gekleurde feiten, maar blijft stil op het punt van de werkelijke oorzaken hiervan. Noch probeert U aan te geven wat een mogelijke uitweg zou kunnen zijn, zodat een discussie in principe, bij voorbaat al, mislukt is.

Daar kan ik wel respect voor opbrengen, maar dan op een wellicht vreemde manier. Een manier die een gegeven is: Als de (nieuwe)Krakatau en de (nieuwe)Hekla tegelijk uitbarsten, de Eyjafjallajökull was slechts een voorproefje, is het gedaan met het leven zoals we het kennen.
Die kans is niet nul, integendeel: ze is groter dan menigeen verwacht.
(Over ettelijke miljoenen jaren gerekend, misschien zelfs wel meer dan 50%)

Daar kunnen we (voorlopig) niets tegen doen.

Dienen we ons daar dan zorgen over te maken?
Neen, wij storen ons enkel aan onze eigen indruk/inbreuk die we maken op onze moeder Aarde en maken films over het opblazen van asteroïden en andere buitenaardse invasies.

Waarmee ik niet gelijk wil pleiten voor acute lethargie, maar meer om het geheel in een groter perspectief te zien te plaatsen.

Films die een kurk in de vulkanen weten te duwen misschien?
Iedere ingenieur weet dat druk ergens uit moet komen, dus als oplossing lijkt me dat slechts een kortstondige.

Max Dendermonde schreef reeds: "De Wereld gaat aan vlijt ten onder."
Of het nu de vlijt van de mensheid of van de Natuur is, dat wil ik dan weer graag in het midden laten.

Niettemin vlijt de mensheid voort, en evolutie zal bepalen waar ze uitkomt.
Een van de zaken die evolutie voortgebracht heeft is communicatie.
Communicatie op zijn beurt brengt dialoog. Dialoog, mits juist toegepast, kan problemen uit de weg ruimen.

Ik zie weinig functie in een monoloog, dat lijkt figuurlijk meer op een vulkaanuitbarsting.

Met vriendelijk groet,
memeticae.

(Ik hoop dat ik deze keer wel aardig ben geweest, maar ik kan het mis hebben natuurlijk, dat is een oude fout van me.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 22 jun 2016, 20:29

Kommer en kwel
Dat weten we wel
Hoe vaker aan ons hoofd gezeurd
Hoe meer zelf onze bril gekleurd
Totdat we alleen nog zien wat ons vermag
En we niet meer denken aan de oordeelsdag
Een tegengesteld effect bereikt
Door iedereen die alsmaar zeikt
Waarbij de lust ons is ontnomen
Om nog voor de toekomst op te komen
Vanuit de beperkte praktijk
Van het dagelijkse slijk
En allen dragen schuld
Maar sommigen met ongeduld
Zij wensen gelijk te krijgen
Hoor ze eens naarstig hijgen
In de nekken van alleman
Die met dat gehijg niets kan
Om de onheilsboodschap te brengen
Gaan ze zich in elk gesprek mengen
Dood gaan we toch en mogelijk snel
Dat is een oude koe, dat weten we nu wel
Maak liever wat moois of schenk vreugd
Dat is in deze wereld een deugd

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 jun 2016, 20:37

Dank je Leon, voor deze interventie.

Maar liever hoorde ik het uit de Leeuw zijn eigen muil.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten