een theorie

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

een theorie

Bericht door filosoofje » 23 mei 2016, 11:23

ik heb de volgende theorie: een paradox is het einde van ons verstand....


laat weten wat jullie hier van vinden alvast bedankt....
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 24 mei 2016, 08:35

philotuut schreef:Hallo filosoofje, leuke theorie. Hoe zie jij het begrip 'einde' indeze?
De paradox zou evengoed het begin van ons verstand kunnen zijn ;)

Je zou het ook als een congnitieve dissonant kunnen zien.

Mvrgr
fijn dat je het een leuke theorie vind ik denk dat het verstand een soort cirkel is en dat de paradox het begin EN het einde van ons verstand is.
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2016, 18:28

Hoewel het onderwerp van deze draad: "een theorie", anders doet vermoeden, zie ik (nog) geen theorie, hoogstens een niet onderbouwde stelling:
een paradox is het einde van ons verstand....
Hoewel die vier puntjes iets lijken te suggereren, is suggestie het gereedschap bij uitstek van goochelaars, propagandisten en hersenspoelers. Dat lijkt me op een filosofieforum niet thuis te horen, mits/tenzij gebruikt als voorbeeld. Bijvoorbeeld: "het gebruik van retorica en haar rol binnen de filosofie", waarbij de gegeven stelling dan als voorbeeld gebruikt kan worden van een verdere dissertatie over de rol van retorica binnen het filosofisch systeem.

Een niet onderbouwde, "kale", stelling lijkt meer op een mening.
Een mening geven mag natuurlijk, maar noem het geen theorie.

Kun je wellicht toelichten hoe je mening gevormd is?
Ik ben van mening dat dan pas over theorie gesproken kan worden.
Anders blijft de mening een aanname en aannames kunnen niet getoetst worden. "1=1 omdat 1=1", krijg je dan.
(Of andere gedrochten zoals: "god bestaat omdat hij bestaat" vs "god bestaat niet omdat hij niet bestaat." Beiden niet toetsbaar en de enige mogelijke uitkomst is een welles-nietes spelletje.)

"Deze theorie is een theorie omdat ze een theorie is", is noch theorie, noch paradox, noch filosofie. Het enige dat de bewering weergeeft is het ontbreken ergens van.
Wat er dan ontbreekt, laat ik graag als oefening voor de oplettende lezer over.

Dat gezegd hebbende:
ik denk dat het verstand een soort cirkel is en dat de paradox het begin EN het einde van ons verstand is.
Dit lijkt al meer op een theorie. En een toetsing ervan lijkt al mogelijker te worden. Wellicht wel op de volgende manier:
"Dat kan niet.
Ten eerste omdat een cirkel geen begin of einde kent, en ten tweede omdat verstand niet paradoxaal is."

Maar om tot werkelijke toetsing te kunnen komen, is het mijns inziens noodzakelijk om de begrippen: verstand, soort, cirkel, zijn, paradox, begin, einde, en, en zijn, aan een nadere beschouwing te onderwerpen.

En daar betreden we het vlak (of vak) van filologie, of misschien zelfs wel filosofie.

Ik heb een verzoek aan je: om te voorkomen dat ik iedere keer weer dit bericht moet posten teneinde je te helpen herinneren aan het verschil tussen theorie en mening, je gedachtenspinsels niet als theorie te presenteren, maar als vermoedens.

Volgens mij wordt dan voor iedereen duidelijker hoe "ons" verstand werkt.
En het praat een stuk makkelijker.

Met vriendelijke groet en een fijne avond toegewenst,
memeticae.

PS
Mocht het je erom te doen zijn geweest een reactie los te weken, nou dat is je gelukt. Gefeliciteerd!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten