Meetinstrument

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Leon

Meetinstrument

Bericht door Leon » 12 mei 2016, 20:58

Meetinstrument

Ik heb de psychotische ervaring bemeten te worden als ik mensen om me heen naar hun mobieltje zie grijpen om er op te kijken als ik langskom.

Nu zijn die mobieltjes wel een soort meetinstrument. Men bemeet met social media apps de aandacht van anderen voor zichzelf. Veel reactie betekent een hogere waardering, de waarderingsmeter slaat verder uit.

Een vrouw vanochtend in de metro, waar ik naast was gaan zitten, had klaarblijkelijk weinig berichten, maar bleef maar checken, en mogelijk is er dan ook nog de dimensie van “doen alsof” naar de buitenwereld van een hoge waardering meten, door allerlei activiteiten met lezen van berichten van anderen aan anderen en lezen van nieuwsberichten.

In die zin ben je een loser als je niet constant op de aandacht van anderen moet reageren, en dus niet constant met dat mobieltje in de weer bent. Het is stoer als je batterij alweer leeg is. Dus batterijen moeten niet te goed zijn. Het is stoer als je over het datategoed gaat, of onbeperkt datategoed nodig hebt.

Nu is dat grijpen naar mobieltjes om er op te kijken, vooral als ik langskom typisch, omdat er de duidelijke dimensie van aandachtvragerij is. Terwijl je ook naar elkaar kunt kijken en elkaar aandacht kunt geven. Waarom zou de concrete aandacht van een vreemde minder waard zijn dan de bemiddelde aandacht van een social media app gebruiker?

Ik krijg steeds het signaal: “van jou wil ik geen aandacht”.

Maar goed er zijn dan juist ook vaak mooie vrouwen in de buurt, die natuurlijke aandacht af zouden dwingen, als men er naar zou gaan kijken, en dan wordt er juist naar die mobiel gegrepen, alsof men vooral niet aandacht wil geven, maar alleen aandacht wil nemen.

Wat ik dan weer ga denken is dat dus met die meetinstrumenten juist mijn aandacht voor die vrouwen bemeten worden. Hoe gek kan een mens zijn...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 mei 2016, 22:19

Om diverse redenen ben ik sinds gisteren in bezit van zo'n ding.
Om redenen van empathie ben ik van plan om net zo te gaan doen.
Het liefst met humor en participerend onderzoek.

:greins:

Het 'godverdomme' van de vorige keer dat ik het er over had slik is dus voorlopig even in.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 12 mei 2016, 22:24

Als je whatsapp neemt, kan je mij toevoegen/opzoeken. Ik kan je in een pm mijn nummer geven. Geef ik je af en toe wat aandacht, waar je dan op kunt wachten. :cool:

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 mei 2016, 22:54

Mijn zus heeft zo'n ding gekregen op haar verjaardag.
Daar is ze drie dagen kwaad over geweest.

Vandaag heb ik haar het instrument laten zien en heeft ze me ook al zo'n uitnodiging gestuurd.

Dat wordt een uitvoerig onderzoek op zo'n manier.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 mei 2016, 12:48

Leon schreef:Als je whatsapp neemt, kan je mij toevoegen/opzoeken. Ik kan je in een pm mijn nummer geven. Geef ik je af en toe wat aandacht, waar je dan op kunt wachten. :cool:
`Doe maar als je wilt ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 mei 2016, 15:51

Afbeelding
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 16 mei 2016, 16:13

Nou de obsessie met boeken is toch ook wel noemenswaardig.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 mei 2016, 19:41

Toch accepteer je het sneller als iemand in de trein of bus een boek zit te lezen en je geen aandacht geeft.

Of is dat meten met twee maten?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 16 mei 2016, 19:45

Ach ik maak me geen illusie dat ik toenemende entropie zou kunnen afremmen. Je kunt een beetje de culturele vorm bepalen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 15:52

Verbranden die boeken!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 19:23

Niet helemaal.

Eerst lezen, dan mag het. En dat geldt eigenlijk ook voor anderen, dus:

Laat verbranden.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 21:53

"Den brand ver laten"?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 19 mei 2016, 06:33

Laat bewustzijn.

Nog zo een.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 mei 2016, 00:25

Praten maakt hetzelfde niet meer.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten