Stelling over verzekeringen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Stelling over verzekeringen

Bericht door yopi » 02 mei 2016, 16:37

De stelling is: 'Verzekeren is beter als waarheid'

Waarheid gaat over absolute zekerheid.
Mocht je relativiteit rekenen tot dingen waar je zeker van bent als enige waarde. Dan is het belangrijk om je te verzekeren.

Zo heeft een verzekering de woorden van Lucebert 'Alles van waarde is weerloos' tot een Neon-Reclame verheven in Rotterdam. Leon heeft daar letterlijk zicht op vanuit zijn werkplek.

Peter Sloterdijk (daar istieweer) betoogde dat ook al als een kenmerk van onze tijd.

De limiet van de verzekeringen is natuurlijk de 'levensverzekering' die de suggestie wekt bescherming te bieden tegen de dood.
Dus zou beter een doods-verzekering kunnen heten.

Je draagt een soort zekerheid over na je nabestaanden om zo de onsterfelijkheid te garanderen. Mits de verkeringsmaatschappij niet failliet gaat door te veel ongelukken of oorlog.

Op de optie-beurs kan je daar natuurlijk mee speculeren.
De beste optie zou kunnen zijn speculeren op dat het helemaal mis gaat in de wereld.

Leon

Bericht door Leon » 02 mei 2016, 17:19

Miljarden gaan er om in krasloten, dat lijkt nog lucratiever.

Binnenkort verhuis ik van werkplek naar vlakbij de Spido.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 mei 2016, 16:51

yopi schreef:De stelling is: 'Verzekeren is beter als waarheid'

Waarheid gaat over absolute zekerheid.
Mocht je relativiteit rekenen tot dingen waar je zeker van bent als enige waarde. Dan is het belangrijk om je te verzekeren.
Daar kan ik wel wat mee, gezien mijn probleem met verzekeringen:
- Ben je nu verzekerd van, voor, of juist tegen hetgeen je verzekerd bent?
De relativiteit van verzekerd zijn bepaalt dat inderdaad, en geeft de waarde eraan.

De waarheid wil dan dat het alledrie is; dus dat als je onverzekerd bent, je in het duister tast omtrent de waarheid.
Maar met alle verplichte verzekeringen tegenwoordig, weet gelukkig iedereen de waarheid. Toch?
(Tenzij je uit Bunschoten of Spakenburg of Staphorst komt, dan gelden andere regels voor verzekeringen, en waarschijnlijk ook een andere waarheid.)

Wat dacht je van een "Verzerkering"?
Is dat niet des duivels?

A propos de levensverzekering: die geeft eventuele nabestaanden ook zekerheid, mits dat volgens de kleine lettertjes zo is/was.

Klinkt goed.

En toch maken verzekeringsbedrijven meer winst dan elk ander producerend bedrijf. (Zoek maar op)
Hoe dan?
Door waarheid te ... verkopen? ... te gelde te maken?
Ik hoor de slang al sissen in mijn oor: sssverzekersssingsss ...
Windhandel?

Oh nee: "verzekeren is beter dan de waarheid."
Klinkt in mijn oren allemaal nogal sprookjesachtig.

Sorry.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 mei 2016, 16:43

De creativiteit van mensen is oneindig.

Neem nou (een verhaal uit vele, die er zijn) wat mijn vrouw vertelde wat ze onlangs meemaakte:

Een vrouw was al veelvuldig langs gekomen op het wijk-info punt waar zij vrijwilligster is om te kankeren op de Polen die haar het leven onmogelijk maakten.
Nu heeft ze haar flat verkocht en kwam ze bedelen om een urgentie-verklaring voor een huurwoning.
"Anders sta ik op straat straks!"

Gratis verzekeren is dus ook een optie.

De argumenten voor slachtoffers in dit specifieke geval zijn duidelijk:
Het zijn de Polen die haar op straat gezet hebben.
En de overheid heeft geen aandacht voor fatsoenlijke mensen die in het nauw zitten.

Omdat de overheid verplicht is fatsoenlijk te zijn; en omdat iemand die op straat komt veel duurder is dan iemand die weer een 'fatsoenlijke woning' krijgt zal het er toch wel weer op uit draaien dat die urgentie-verklaring er komt.
Zij hebben het tij mee. Om het maar zo te zeggen.

Misschien dat de a-sociale echte Hollanders het tóch gaan winnen van die a-sociale Polen.

Wat dan even vergeten wordt is dat deze vrouw intussen wel gecashed heeft.
....

Daar staat tegenover een verhaal van mijn vrouw toen ze nog beroepsmatig bij de sociale dienst zat:
Een vluchteling, waarbij met enige moeite een tuintje aangelegd was bij zijn toegewezen woning.
Die kwam langs om zich te beklagen, omdat hij nog steeds geen tuinman had gezien die dat tuintje ging onderhouden.

....
Goed en kwaad is rechtvaardig verdeelt tussen alle mensen.

Zo ook: Intelligentie.
Iedereen is daar zeer over tevreden om dat zij zelf beter toebedeelt zijn als alle andere mensen.

Uitzonderingen die daar anders over denken zijn loosers.
....

Wijs ik nog even op mijn onderschrift van Eco.
Eco? Iemand die die naam al draagt voor dat het een reclame-slogan werd:

:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 05 mei 2016, 14:52

De weg naar zelfrespect is makkelijker als je als ondernemer risico's kunt nemen. Als je de risico's kunt verzekeren, of kunt terugvallen op een verzorgingsstaat, dan heb je twee opties

- je zelfrespect neemt er om af
- je zelfrespect neemt er om toe

Ik zou persoonlijk logisch vinden als het zelfrespect afnam, maar iemand die toevallig succes heeft bij onverantwoorde risico's heeft volgens mij ook geen recht op respect.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 mei 2016, 15:57

2 onrealistische idealistische ideeen, die zo hier en daar nog te horen zijn:

1. Een basisinkomen voor iedereen en voor de rest bij-beunen.

2. Als aanvulling aan de kapitaal-kant: Belasting vooraf heffen op elke uitgifte van kapitaal.
Misschien ook praktisch om één te financieren.

Geen slachtoffer-gezeur meer. En de vrijheid is gekocht voordat er überhaupt strijd is.

Leon

Bericht door Leon » 06 mei 2016, 18:25

Laten we dan gelijk geld afschaffen en saldo in de vorm van kilowatts doen. dan zie je precies wat de energieconsumptie is, en hoe je dat verdient...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 mei 2016, 16:20

Dat is de ene munt door een andere vervangen.

Maar de koppeling vind ik fijn.

Maar een mens is ook een producent van energie.
Uit berekeningen die gebruikt worden om vooral bij grote gebouwen zou bepaald zijn dat een mens ongeveer 100 Watt produceert.
Maar dat is wel altijd energie-neutraal. Zo als dat tegenwoordig heet.

Reptielen schijnen het zuinigst te zijn van de dieren.
Die zuigen alleen. Een goede eigenschap.

Met de fantasieën over Aliens die ons bedreigen worden vaak die als voorbeeld genomen.

'Maar zij zullen de aarde beërven'.

(Ben benieuwd wat 'De Grote Augurk' hier van denkt.
...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 07 mei 2016, 17:00

Nou de munt vervanger door een energieconsumptiemetertje (en energieopbrengst)

Daar zijn afspraken over te maken, zo van verblijven met een x-aantal mensen in een gebouw dat al miljoenen gekost heeft en ook nog eens heel veel energie gebruikt, dat tikt aan. Denk aan het gemiddelde sportpaleis...
dan mag je maar hopen dat er veel fans komen kijken.

En de rare consequentie is dat als je dan eindelijk eens een lege tram hebt, je er niet instapt omdat het dan teveel zou gaan kosten. En je het dan weer niet erg vindt als je moet staan, omdat de rit dan vele malen goedkoper is.

In ieder geval is rijden in een energieslurpende SUV geen belasting betalen voor aanschaf maar de volle pond voor elke gereden kilometer. En dat kan behoorlijk duur worden dan. Nog afgezien van de werkelijke prijs van die auto zonder belasting als de hele levenscyclus en footprint meegenomen wordt.

We moeten echt af van dat vrijblijvende geld.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 mei 2016, 16:02

Hmm ..

Als ik in andere termen probeer uit te drukken.
En dat zal vast niet hetzelfde betekenen.
Dan zou ik zeggen:

In het hier en nu van de markt-geld-economie moet de tijd geïntroduceerd worden: De ervaringen uit het verleden en de verwachtingen van de toekomst.

Politiek best wel lastig te organiseren:
Duizend jaren-plannen of nog groter vanuit een centraal instituut; of decentraal aanmodderen met markt en menselijk besef gelijk op met bewustwording.

Of zo iets ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 mei 2016, 16:19

In plaats van het kind weggooien met het badwater: De afschaffing van het geld; zou ik meer pleiten voor een herwaardering van het geld naar zijn oorspronkelijke betekenis: Het vertalen van vertrouwen in een munt.

De bit-coin leek zo'n terugkeer naar een parallelle geld-economie.

Toch denk ik nog steeds te zien dat alle transacties iets met vertrouwen te maken hebben. Hoe verwrongen ook.

Waarschijnlijk is de schaduw van het vertrouwen: het misbruik maken van, en de machtsverschillen van onvrij economisch verkeer de eigenlijke ideologische strijd. Binnen de scope van de economie wel te verstaan.

Weet ik veel.
Elk probleem en antwoord wat ik bedenk leidt tot zijsporen.

Leon

Bericht door Leon » 08 mei 2016, 17:22

In energieconsumptie heb je dus geen machtsverschil, geen devaluatie of inflatie. Hoogstens heb je effectievere productie of zuiniger verbruik. Dat wil je allebei.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 jun 2016, 21:49

Als je je verzekert, ben je beveiligd.

Afbeelding
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten