Waarde, mijn waarde.
Waarde, mijn waarde.
Wat is waarde.
Wat blijft er over van waarde nadat het uitgemolken is?
Is het dan nog wel waardevol?
Of was het al waardeloos vanaf het begin?
Toch een moeilijk begrip, schijnt me.
Subjectief ook.
"De waarde van waarheid", valt zo te construeren.
Leeg?
Wat blijft er over van waarde nadat het uitgemolken is?
Is het dan nog wel waardevol?
Of was het al waardeloos vanaf het begin?
Toch een moeilijk begrip, schijnt me.
Subjectief ook.
"De waarde van waarheid", valt zo te construeren.
Leeg?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
De waanheid is dat waarheid of waarde een relatief begrip is.
Neem nu:
boven-onder
voor-achter
links-rechts
Relatief inderdaad bij anderen om je heen, in de drie richtingen
Van waarde is dat jij weet wat boven-onder, voor-achter of links-rechts van je is.
Wat voor jou van waarde is, is ook voor een ander van waarde.
Maar toch zijn we het oneens met de anderen.
Neem nu:
boven-onder
voor-achter
links-rechts
Relatief inderdaad bij anderen om je heen, in de drie richtingen
Van waarde is dat jij weet wat boven-onder, voor-achter of links-rechts van je is.
Wat voor jou van waarde is, is ook voor een ander van waarde.
Maar toch zijn we het oneens met de anderen.
Ik waan mij niks.
Voor mij is niks van waarde.
Voor mij is niks waardeloos.
Zelfs de waarheid niet.
Hooguit valt aan de relativiteit enige waarde toe te kennen, maar aan de andere kant ook weer niet.
Alles is hetzelfde, mijn waarde.
Ik ben het met niemand eens, noch oneens.
Ik probeer slechts de vermeende waarde "boven water" te krijgen.
En dat onderscheidt mij van ambivalente waarde.
"Ik weet het niet", geldt als "geen mening", terwijl ik die heus wel heb.
Ik zou voor beide partijen kunnen getuigen.
Maar als ik gevraagd word ...
"Ik weet het echt niet".
"Wat vind je zelf?"
"Waarom en hoe kom je bij die gedachte?"
Verder reiken mijn gereedschappen niet, zijn ze daarom, derhalve waardeloos?
Voor mij is niks van waarde.
Voor mij is niks waardeloos.
Zelfs de waarheid niet.
Hooguit valt aan de relativiteit enige waarde toe te kennen, maar aan de andere kant ook weer niet.
Alles is hetzelfde, mijn waarde.
Ik ben het met niemand eens, noch oneens.
Ik probeer slechts de vermeende waarde "boven water" te krijgen.
En dat onderscheidt mij van ambivalente waarde.
"Ik weet het niet", geldt als "geen mening", terwijl ik die heus wel heb.
Ik zou voor beide partijen kunnen getuigen.
Maar als ik gevraagd word ...
"Ik weet het echt niet".
"Wat vind je zelf?"
"Waarom en hoe kom je bij die gedachte?"
Verder reiken mijn gereedschappen niet, zijn ze daarom, derhalve waardeloos?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik weet niet of ik het begrijp.
1) je hebt het eigen perspectief, dat is van waarde om bijvoorbeeld mee te kunnen overleven
2) we zijn het principieel oneens met anderen qua perspectief
3) om het eens te zijn met anderen, moet je het eigen perspectief vergeten
4) dat is dan weer een perspectief
Dus hoe voor jou nu niets van waarde kan zijn...pas je wel op dat je kunt blijven overleven? Of geef je daar ook niet om? Als iedereen dat nu eens ging doen?
Je bent het alleen eens met mensen die al nagenoeg hetzelfde perspectief hebben...
Eens?
1) je hebt het eigen perspectief, dat is van waarde om bijvoorbeeld mee te kunnen overleven
2) we zijn het principieel oneens met anderen qua perspectief
3) om het eens te zijn met anderen, moet je het eigen perspectief vergeten
4) dat is dan weer een perspectief
Dus hoe voor jou nu niets van waarde kan zijn...pas je wel op dat je kunt blijven overleven? Of geef je daar ook niet om? Als iedereen dat nu eens ging doen?
Je bent het alleen eens met mensen die al nagenoeg hetzelfde perspectief hebben...
Eens?
Ik kan toch niet nalaten om tegenover memeticae weer te beweren dat hij in de wachtkamer zit.
In de wachtkamer wordt wat af geouwehoerd.
Wachten op Godot of de dokter.
Het basiskamp onder aan de berg werkelijkheid verklaren.
Na lange jaren en blijvend malen wordt het post-modernisme, verantwoord wetenschappelijk scepticisme of gewoon GOH an sich.
En - oh ja - westers oriëntalisme dat gewoonweg in het oosten niet bestaat.
...........
Nou zit ik godverdomme te wachten op de iPhone die ik besteld heb.
Wordt dit nou voor mij ook de toegang tot de wachtkamer?
Zo vraag ik mij af.
Als het om overleven gaat ben ik bang dat ik om maar genoegen neem tot die wachtkamer.
Als enige lichtpuntje zie ik dan, dat er in die wachtkamer veel geouwehoerd wordt over wat er buiten die wachtkamer aan de hand is.
Dan duurt het wachten niet zo lang.
Hoewel .. De mákke van dié wachtkamer is dat het wachten eindeloos is.
Het lijkt wel een beetje op die instituten voor bejaardenzorg.
Het wachten is eigenlijk op dat je even naar buiten mag.
En dan een koutje vat.
En dan een long-ontsteking.
En dan overgeplaatst te worden naar de eeuwige wachtkamer.
Waar je als enige hoop hebt dat je verenigd wordt met de dierbaren uit de wachtkamer daarvooor en eeuwig verder kan ouwehoeren.
Maar in gedachten Sartre moet ik dan denken met zijn verhaal 'gesloten deuren': Moord en doodslag is daar ook niet uitgesloten. Als is dat dan maar virtueel ..
In de wachtkamer wordt wat af geouwehoerd.
Wachten op Godot of de dokter.
Het basiskamp onder aan de berg werkelijkheid verklaren.
Na lange jaren en blijvend malen wordt het post-modernisme, verantwoord wetenschappelijk scepticisme of gewoon GOH an sich.
En - oh ja - westers oriëntalisme dat gewoonweg in het oosten niet bestaat.
...........
Nou zit ik godverdomme te wachten op de iPhone die ik besteld heb.
Wordt dit nou voor mij ook de toegang tot de wachtkamer?
Zo vraag ik mij af.
Als het om overleven gaat ben ik bang dat ik om maar genoegen neem tot die wachtkamer.
Als enige lichtpuntje zie ik dan, dat er in die wachtkamer veel geouwehoerd wordt over wat er buiten die wachtkamer aan de hand is.
Dan duurt het wachten niet zo lang.
Hoewel .. De mákke van dié wachtkamer is dat het wachten eindeloos is.
Het lijkt wel een beetje op die instituten voor bejaardenzorg.
Het wachten is eigenlijk op dat je even naar buiten mag.
En dan een koutje vat.
En dan een long-ontsteking.
En dan overgeplaatst te worden naar de eeuwige wachtkamer.
Waar je als enige hoop hebt dat je verenigd wordt met de dierbaren uit de wachtkamer daarvooor en eeuwig verder kan ouwehoeren.
Maar in gedachten Sartre moet ik dan denken met zijn verhaal 'gesloten deuren': Moord en doodslag is daar ook niet uitgesloten. Als is dat dan maar virtueel ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
"Ik zit in de wachtkamer."
Dit is niet de eerste keer dat je mij daarvan beticht, en waarschijnlijk ook wel niet de laatste.
Ik zie het echter zelf niet, misschien wel uit onmacht.
Of laat ik me wat beter uitdrukken, ik heb geen zin in jouw wachtkamer plaats te nemen. Ongeacht dat ik, naar jouw mening, aan alle symptomen voldoe is er een mogelijkheid dat je de verkeerde diagnose stelt.
Het bijstellen van je theorie, of diagnotische kwaliteiten, laat ik graag aan jou over dat ligt namelijk buiten mijn macht.
Maar laten we wel nog wat verder praten, want de zwijgspiraal is ook niet zaligmakend.
(Ik heb wel Gürkenviertel gekocht, best lekker, maar waarom moeten ze zo zoet? Ik prefereer zure bommen, zonder haring.)
Dit is niet de eerste keer dat je mij daarvan beticht, en waarschijnlijk ook wel niet de laatste.
Ik zie het echter zelf niet, misschien wel uit onmacht.
Of laat ik me wat beter uitdrukken, ik heb geen zin in jouw wachtkamer plaats te nemen. Ongeacht dat ik, naar jouw mening, aan alle symptomen voldoe is er een mogelijkheid dat je de verkeerde diagnose stelt.
Het bijstellen van je theorie, of diagnotische kwaliteiten, laat ik graag aan jou over dat ligt namelijk buiten mijn macht.
Maar laten we wel nog wat verder praten, want de zwijgspiraal is ook niet zaligmakend.
(Ik heb wel Gürkenviertel gekocht, best lekker, maar waarom moeten ze zo zoet? Ik prefereer zure bommen, zonder haring.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik had die wachtkamer eerst verkeerd begrepen, maar nu denk ik dat de metafoor de plek waar geouwehoerd wordt is.
Alsof het jou (memeticae) alleen om kletspraatjes te doen zou zijn, met een ondertoon van spanning voor de tandarts, al je de kermende patienten hoort en de piepende boor.
Nou, yopi schat je in als sociaal mens, denk ik dan...
Alsof het jou (memeticae) alleen om kletspraatjes te doen zou zijn, met een ondertoon van spanning voor de tandarts, al je de kermende patienten hoort en de piepende boor.
Nou, yopi schat je in als sociaal mens, denk ik dan...
Dat triggerde mij tot mijn reactie. Maar goed .. Een nieuwe reactie:memeticae schreef:Ik waan mij niks.
Voor mij is niks van waarde.
Voor mij is niks waardeloos.
Zelfs de waarheid niet.
Hooguit valt aan de relativiteit enige waarde toe te kennen, maar aan de andere kant ook weer niet.
Alles is hetzelfde, mijn waarde.
Ik ben het met niemand eens, noch oneens.
Ik probeer slechts de vermeende waarde "boven water" te krijgen.
En dat onderscheidt mij van ambivalente waarde.
"Ik weet het niet", geldt als "geen mening", terwijl ik die heus wel heb.
Ik zou voor beide partijen kunnen getuigen.
Maar als ik gevraagd word ...
"Ik weet het echt niet".
"Wat vind je zelf?"
"Waarom en hoe kom je bij die gedachte?"
Verder reiken mijn gereedschappen niet, zijn ze daarom, derhalve waardeloos?
Is dat nou zelfreflectie of een statement?
Of is het een bui?
Wat ik met wachtkamer bedoel lijkt op zijn minst op deze post van Memeticae.
Alles van waarde is weerloos, maar daarom niet waardeloos.
Het gedicht geeft naar mijn idee weer hoe gedachten over waarde verschuiven in de loop van de tijd. (Eén aspect van het gedicht)
Van Lucebert (voor mannen in onze wc voor zich, als ze tenminste moeten piesen. Voor vrouwen altijd in de rug behalve bij binnenkomst.De zeer oude zingt
er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings
alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk
als het hart van de tijd
als het hart van de tijd
Alles van waarde is weerloos, maar daarom niet waardeloos.
Het gedicht geeft naar mijn idee weer hoe gedachten over waarde verschuiven in de loop van de tijd. (Eén aspect van het gedicht)
Kletspraatjes?
Ik ben gewoon wat aan het ouwehoeren yopi.
Soms, als de lantarenpalen al uit zijn, enkel tegen het luchtledige, gelijk een krolse kat die denkt buiten zijn territorium ook wat te moeten laten horen.
:greins:
Maar je interpretatie wees de juiste richting aan.
Ik heb deze gereedschappen gekregen. En daarmee moet ik het doen.
Net zoals met waarde. Men wordt gewaardeerd om wat men met de gereedschappen doet. Niet om wat men ermee kan.
Je wordt betaalt naar kunde en niet naar vermogen.
Misschien is dat maar goed ook.
Ik ben gewoon wat aan het ouwehoeren yopi.
Soms, als de lantarenpalen al uit zijn, enkel tegen het luchtledige, gelijk een krolse kat die denkt buiten zijn territorium ook wat te moeten laten horen.
:greins:
Het voelde als "Der Hemeldonderweder".yopi schreef:Is dat nou zelfreflectie of een statement?
Of is het een bui?
Maar je interpretatie wees de juiste richting aan.
Ik heb deze gereedschappen gekregen. En daarmee moet ik het doen.
Net zoals met waarde. Men wordt gewaardeerd om wat men met de gereedschappen doet. Niet om wat men ermee kan.
Je wordt betaalt naar kunde en niet naar vermogen.
Misschien is dat maar goed ook.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten