Het slavenmoraal

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 1
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Het slavenmoraal

Bericht door filosoofje » 14 apr 2016, 09:06

Nietzsche stelde dat het christendom veel te slaafs was en betitelde dit als het slavenmoraal en riep mensen op niet meer naar de kerk te gaan en zich als het ware los te breken uit de ketens van het christendom.

Ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden ik weet dat dit een gewaagde topic is omdat hij over geloof gaat maar of je nou wel of niet gelooft in god ik hoop wel dat er goede argumenten worden beschreven waarom.

Leon

Bericht door Leon » 14 apr 2016, 09:39

Ik denk dat klopt wat Nietzsche aangeeft. Het Christendom is een soort van slavenmoraal. En je zou ook kunnen opteren voor een Herrenmoraal.

Nietzsche leefde in de tijd van opkomend Darwinisme (evolutietheorie) en hij verzette zich tegen die theorie omdat die voorspelt dat organismen steeds beter aangepast worden (survival of the fittest) terwijl hij nu juist zag de survival of the weakest (Christenen)

De misopvatting van de fascisten/sociaal darwinisten was dat een superieur lichaam de "bedoeling' van de natuur zou zijn. En zij wilden de degeneratie van lichamen stoppen. (Je zou bijvoorbeeld als brildrager verboden worden om kinderen te nemen)

Volgens mij blijkt juist dat compensatie van zwakheid, door techniektoepassingen, zoals de bril, de soort als het ware fitter maakt dan geen compensatie maar slechts lichamelijke fitheid.

In die zin heeft Nietzsche dan misschien wel gelijk met die Slavenmoraal, maar die slavenmoraal geeft nu juist een hogere fitheid door compensatie van zwakheid in techniektoepassingen.

Misschien dat de Herrenmoraal vergelijkbare conclusies kan trekken.

In ieder geval is zorg voor ouderen, zwakken, het helpen van hulpbehoevenden dus niet contraproductief voor de fitheid van de soort, er komt wel degeneratie (omdat zwakkeren zich voort kunnen planten) maar we zorgen wel voor compensatie van die zwakheid.

Met geloof heeft het verder weinig te maken, hoogstens zou je kunnen zeggen dat het "zorgen voor zwakkeren" iets is van religieuze moraal, en was Nietzsche bezorgd voor de achteruitgang van fitheid van de menselijke soort. Wat dus naar ik hoop jij nu ook kunt zien als misopvatting.

Leon

Bericht door Leon » 14 apr 2016, 09:51

Interessant is bijvoorbeeld sport, typisch vaak geadopteerd door fascisten, waarbij doping verboden wordt, maar wel technische hulpmiddelen (zwempakken/schaatspakken/schoenen/skibrillen) of bijvoorbeeld oprekmiddelen (om het lichaam op te rekken in bepaalde stand) of traintoestellen gebruikt mogen worden. een zeer hypocriete toestand.

Je ziet nu bijvoorbeeld dat gehandicapte sporters op hun blades bijvoorbeeld betere tijden geven dan niet-gehandicapte sporters. Wat moet het moeilijk zijn voor de fascistische denkers...

Maar goed onderschat die fascisten niet, die zijn in staat je been er af te hakken en te vervangen door blades, omdat je dan beter bent uitgerust...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 apr 2016, 10:24

Oeioeioei ... de fascistische invalide?
Er schijnt ook doping te zijn die op de hersens werkt, die mag je bij examens niet gebruiken. (Of eigenlijk helemaal niet.)

Maar dat terzijde.

Christendom wordt mijns inziens maar al te vaak verward met een christelijke zienswijze. Of andersom: het Christendom heeft bepaalde zienswijzen gekaapt en ze christelijk genoemd. Hoe een hekel ik ook heb aan Nietzsche, of aan zijn adepten, denk ik meer dat hij dat bedoelde; dat het de Christenhonden die de kerk bestieren zijn, die er een slavenmoraal op na houden en niet zozeer de christenen zelf.

Je hoeft namelijk niet religieus te zijn, om er een christelijke gedachte op na te kunnen houden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Judas
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2016, 00:41

Bericht door Judas » 15 apr 2016, 01:39

Nietzsche heeft nooit kans gezien over zijn eigen horizon heen te kijken. Hij was liever een hansworst dan een christen en vanuit die zienswijze blijft hij rondcirkelen in zijn eigen waarheid. Nietzsche ging ervan uit dat er geen ethische verschijnselen bestonden, alleen een ethische interpretatie van verschijnselen.

Hij vond zichzelf te kwaadaardig om niet in zichzelf te geloven waarmee hij gellofde in de christelijke moraal anders had hij dit onderscheid helemaal niet kunnen maken. In de slavenmoraal liggen ethische interpretaties lang niet zo vast als in de moraal van iemand die zichzelf als kwaadaardig bestempeld omwille van het ongeloog.

Hoe vrij is een kwaadaardige geest?

Hij grijpt om houvast te hebben maar verkeert in een dwangpositie van het niets. een niets van kennis en van waarheid.

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 20:35

Judas,

Iedereen is op enige manier verslaafd. Bijvoorbeeld aan de eisen die het leven stelt (ademen/eten/drinken/slapen/vrijen). Elke moraal die men heeft kan men slavenmoraal noemen.

De moraal van Nietzsche zou men paradoxaal genoeg kunnen lezen als oproep om zichzelf nog verslaafder te maken, aan macht.

Je zou denken dat deugd juist is de verslaving onderkennen, en de gevolgen beperken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 apr 2016, 16:11

Judas schreef:Nietzsche heeft nooit kans gezien over zijn eigen horizon heen te kijken. Hij was liever een hansworst dan een christen en vanuit die zienswijze blijft hij rondcirkelen in zijn eigen waarheid. Nietzsche ging ervan uit dat er geen ethische verschijnselen bestonden, alleen een ethische interpretatie van verschijnselen.

Hij vond zichzelf te kwaadaardig om niet in zichzelf te geloven waarmee hij gellofde in de christelijke moraal anders had hij dit onderscheid helemaal niet kunnen maken. In de slavenmoraal liggen ethische interpretaties lang niet zo vast als in de moraal van iemand die zichzelf als kwaadaardig bestempeld omwille van het ongeloog.

Hoe vrij is een kwaadaardige geest?

Hij grijpt om houvast te hebben maar verkeert in een dwangpositie van het niets. een niets van kennis en van waarheid.
Ik ken Nietzsche best wel goed.

Wat denk je van zijn uitspraak dat Jezus de enige echte christen was?
Zijn manier (in mijn opvatting) was uitdagen.

Dat deed Judas ook, maar dan met een kus. En voor de vorm wat zilverlingen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 apr 2016, 16:12

... kortom: Nietzsche als Judas.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten