Goed leven/ethisch leven

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
CV
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2016, 15:13
Contacteer:

Goed leven/ethisch leven

Bericht door CV » 24 mar 2016, 14:44

Als (beginnende) student ethiek stel ik mij de volgende vraag : is het voldoende om (voor jezelf) een zinvol leven te leiden, of hebben wij de plicht om na te denken over moraliteit/ethiek in het algemeen ? Wat vinden jullie filosofen dat "goed leven" is ? Is geluk (Aristoteles) het hoogste goed om na te streven, of voelen jullie meer voor Kant met zijn "categorische imperatief" ? Of voelen jullie sympathie voor het utilitarisme, het consequentalisme, Levinas ? Of is het van dat alles een beetje ? Ik ben benieuwd naar jullie reacties !

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 15:36

Hallo en welkom. mooie vragen.

Ik volg Epictetus. Zijn visie komt er op neer dat men verantwoordelijk is voor zijn/haar gedachten over gebeurtenissen. Daar lijden we dus niet door de gebeurtenissen, maar door onze gedachten over de gebeurtenissen. Een juiste gedachte is dan dat alles dat buiten jouw macht ligt (buiten de cirkel van invloed) dat je jezelf daar niet druk over hoeft te maken.

Mijn conclusie daarbij is dat we niet de plicht hebben of noodzaak om de cirkel van invloed steeds maar groter te maken, want dat je er van uit mag gaan dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.

We zouden de cirkel van invloed juist zo groot moeten hebben dat we het over verantwoordelijkheid/zienswijze kunnen hebben, maar niet dat we een eigen zienswijze opdringen bij een ander of veranderingen van zienswijzen forceren.

Als de mensheid ten onder gaat, omdat niet iedereen de verantwoordelijkheid neemt (van zienswijze en bijpassend handelen) dan is dat jammer maar dan was de mensheid als geheel gewoon geen barst waard.

Epictetus geeft het voorbeeld van de God die je op de proef stelt en dat je kunt bewijzen wat je waard bent (je verantwoordelijkheid over jouw gedachten en bijpasend handelen nemen) en dat we dan dus juist moeten laten zien dat we als het ware dankbaar blijven. Die dankbaarheid kan je als plicht zien.

We moeten blijven oefenen, want heel vaak is het niet goed mogelijk om dankbaar te zijn.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 03:30

CV schreef:Als (beginnende) student ethiek stel ik mij de volgende vraag : is het voldoende om (voor jezelf) een zinvol leven te leiden, of hebben wij de plicht om na te denken over moraliteit/ethiek in het algemeen ? Wat vinden jullie filosofen dat "goed leven" is ? Is geluk (Aristoteles) het hoogste goed om na te streven, of voelen jullie meer voor Kant met zijn "categorische imperatief" ? Of voelen jullie sympathie voor het utilitarisme, het consequentalisme, Levinas ? Of is het van dat alles een beetje ? Ik ben benieuwd naar jullie reacties !
Hallo CV.

Vanwaar stammen je (de) "quotes" en "haken" om bepaalde begrippen?
En welke reaktie verwachtte je ermee?

Vind je zo een vraag wel ethisch verantwoord?


Veel succes met je studie! Maar weet je zeker dat je ethiek aan het doen bent? Niet iets als politicologie?

Ondertussen vraag ik me de ethiek van je manier van vraagstelling wel een beetje af ...

Desalniettemin, veel succes met je studie!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten