gevoelens
Geplaatst: 01 jan 2016, 11:03
Nare gevoelens, zoals totale malaise, gaan vaak (snel) voorbij, als je ze alleen (maar) observeert. Zonder interventie van de ratio, zonder oordeel of wat dan ook.
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
Ook dat zou kunnen. Hoe meer je weet...Analoog aan wat jij eerder deze week schreef.Leon schreef:Ja dat zou wel kunnen, en misschien dat je als je de ratio/oordelen meer ontwikkelt, dat je ook meer nare gevoelens hebt.
Bevooroordeeld klinkt beroerd. Met die tweede zin geef je al aan dat hier iets dieps aan de hand is.Leon schreef:De bevooroordeelde waarnemer? De bias?
Vanuit het perspectief van zelfacceptatie maakt het niet uit, dan heb je dan misschien ook echt wel nodig.
Ja, indoctrinatie bijvoorbeeld al of niet kunstmatig.yopi schreef:Zou het mogelijk zijn om sommige vormen van ratio te zien als infiltratie in je geest?
Mind-fuckers?
Ja, je moet jezelf als het ware niet identificeren met je gevoelens.yopi schreef:Sprong:
De vraag naar aanleiding van Tino's sprong naar de observatie.
Dat zie ik als een poging tot loslaten van identificatie.
Kan je hier een voorbeeld van geven? denk wel dat ik je begrijp.yopi schreef:Probleem hierbij vind ik dat er altijd een bewust of onbewust psychologisch mechanisme geldt (door het zo te zeggen wil ik dus duidelijk me daar niet mee identificeren) dat identificatie kiest op grond van 'levensmogelijkheden'.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het subject van observaties zijn de gevoelens in samenhang met de persoon die waarneemt d.w.z zichzelf en zijn gevoelens. De gevoelens kun je natuurlijk niet los van de persoon c.q. de waarnemer zien.yopi schreef:Een probleem waar ik al lang mee bezig ben:
Het subject is nu eenmaal onzichtbaar voor zichzelf doordat het waarnemer is. Maar daar neemt het subject geen genoegen mee.
Dat kan, maar dan is het probleem meer dat je toch via die gaat rationaliseren i.p.v alleen maar te observeren (in eerste instantie)yopi schreef:De enigste uitweg lijkt me vertrouwen te hebben (in combinatie met gezond wantrouwen) in de observatie van anderen over jou.
Volledig in het nu leven lijkt mij onmogelijk.Leon schreef:Ik vind proberen volledig in het nu te leven, de grootste mind-fuck van allemaal, eens?
De enige verlichting die te verwachten is, is van loslaten, maar dat geldt voor sommige mensen ook als mind-fuck.Tino schreef:Volledig in het nu leven lijkt mij onmogelijk.Leon schreef:Ik vind proberen volledig in het nu te leven, de grootste mind-fuck van allemaal, eens?
De mens is zijn geschiedenis, leeft in fragmenten (in het nu) en is toekomst gericht.
Vertel mij dan maar eens hoe de mens volledig, vooral dat begrip volledig, in het nu kan leven.
Maar...het streven daarnaar toe, kan wellicht helpen ter verlichting.
Of is ook dat een dooddoener want waarom proberen, streven als je weet dat het doel een mind-fuck is...
Jawel Goeroe LeónLeon schreef:Tino schreef:Leon schreef:
In ieder geval vind ik dat je het streven naar in het nu leven kan loslaten, laat die geest maar gaan...
Was dan ook met een kwinkslag bedoeld.Leon schreef:Alleen mijn persoonlijke mening (ik-boodschap), verder absoluut niet iets om na te volgen als je zelf andere voorkeuren hebt. Waarom zou bijvoorbeeld jouw voorkeur uit de eerste post de voorkeur van iemand anders moeten zijn?
Waarheid (van die uitspraak) is en blijft onzeker toch?
In de kern wordt je geen ander mens denk ik. Alleen je polijst de ruwe kanten. Tot op zekere hoogte kan de waarheid in je Acteren. Wellicht kom je tot de conclusie dat je de waarheid al bent (Sho Ham) religieus / spiritueel). Wat om de kern heen zweeft en de kern niet (kan) raakt(en), is wereldse kennis. De diepere waarheid heb /ben je al.RobW schreef:Methodes.
De een doet dit, de ander doet dat, etc.
Maar stel je voor je hebt toegang tot de waarheid. Alle vragen kan je stellen.
Ben je daarna dan een ander mens ?
Kan die waarheid acteren in jou ?
Methodes.
De enige 'goede' methode is de methode die in ons hoofd het ok stempeltje krijgt. For what it's worth.
Daar heb je gelijk in besef ik nu.Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het subject van observaties zijn de gevoelens in samenhang met de persoon die waarneemt d.w.z zichzelf en zijn gevoelens. De gevoelens kun je natuurlijk niet los van de persoon c.q. de waarnemer zien.
Ik moest hier eerst om lachen Tino. Het leek me zo zweverig. Maar misschien is het onwetendheid van mijn kant. Kan je iets meer vertellen over Sho Ham? Ik kon het niet vinden op internet. Wat voor soort waarheid heb je het over? Dat alles Maya is?Tino schreef:In de kern wordt je geen ander mens denk ik. Alleen je polijst de ruwe kanten. Tot op zekere hoogte kan de waarheid in je Acteren. Wellicht kom je tot de conclusie dat je de waarheid al bent (Sho Ham) religieus / spiritueel). Wat om de kern heen zweeft en de kern niet (kan) raakt(en), is wereldse kennis. De diepere waarheid heb /ben je al.RobW schreef:Methodes.
De een doet dit, de ander doet dat, etc.
Maar stel je voor je hebt toegang tot de waarheid. Alle vragen kan je stellen.
Ben je daarna dan een ander mens ?
Kan die waarheid acteren in jou ?
Methodes.
De enige 'goede' methode is de methode die in ons hoofd het ok stempeltje krijgt. For what it's worth.
Gelukkig moest je erom lachen -dat is geen uitlachen.Leon schreef: Ik moest hier eerst om lachen Tino. Het leek me zo zweverig. Maar misschien is het onwetendheid van mijn kant. Kan je iets meer vertellen over Sho Ham? Ik kon het niet vinden op internet. Wat voor soort waarheid heb je het over? Dat alles Maya is?
Er koekt altijd weer iets aan. Nu is het zaak te onderscheiden en te polijsten.RobW schreef:Mooi geschreven.In de kern wordt je geen ander mens denk ik. Alleen je polijst de ruwe kanten. Tot op zekere hoogte kan de waarheid in je Acteren. Wellicht kom je tot de conclusie dat je de waarheid al bent (Sho Ham) religieus / spiritueel). Wat om de kern heen zweeft en de kern niet (kan) raakt(en), is wereldse kennis. De diepere waarheid heb /ben je al.
Alleen bij polijsten gaat er iets af, maar hoe weet je nou of er niet weer iets aankoekt :greins: , zei hij retorisch.
Moeilijk. Volgens mij ben je voor de kwaal al heel. En als je uitgaat van non-dualisme, is alles al volmaakt. het is meer een 'genezing ' naar ten tijde van de oersituatie.Leon schreef:Nog best lastig...
Zou er ook genezing/heilzaamheid zijn voor de kwaal in plaats van genezing na de kwaal?
Dit lijkt me echt zo'n genezing/heilzaamheid na de kwaal, en ik betwijfel of dan nog echt genezing mogelijk is...het leven is dan al verdeeld in een periode dat het niet goed ging met ademhaling en een periode dat het wel goed zou kunnen gaan met ademhaling...snap je?
Ja, een medicijn zonder bij(werkingen) lost weinig tot niets op.Leon schreef:Ik ga er van uit (1 been op de grond) dat hoe effectiever het middel, hoe erger de kwaal kan zijn, dan heb ik een soort rare logica dat je dus niet al te effectieve middelen moet hebben...
interpreteren?Nare gevoelens, zoals totale malaise, gaan vaak (snel) voorbij, als je ze alleen (maar) observeert. Zonder interventie van de ratio, zonder oordeel of wat dan ook.
Een placebo-effect, lijkt mij wel handig. Je geneest (mind-fuck) een werkelijke bestaande-, dan wel niet-bestaande ziekte (mind-fuck). Ik zou hier geen bezwaar tegen hebben.memeticae schreef:Tsja, medicijnen.
Ga je voor het placebo- of het nocebo-effect? Door ze juist wel of juist niet te slikken?
Beter is het, lijkt mij, niet ziek te zijn.
Analoog daaraan:
De wetenschap dat er een medicijn bestaat, kan je genezen zonder ze te slikken. (placebo)
De wetenschap dat er een medicijn bestaat, kan je ziek maken, als je ze niet slikt. (nocebo)
Er zijn mensen die dergelijke momenten voor langere of kortere duur hebben. Zij voelen van alles en vaak beelden zij zich een ziekte in; de hypochonder. Dit kunnen fysieke of psychische gevoelens zijn. Gevoelens kunnen zich uiten, de zgn. emoties. Vooral die emoties moet je kunnen regulieren. In extreme gevallen is verdoving op zijn plaats.memeticae schreef:Misschien is het wel goed niet altijd zoveel te voelen, maar gevoelens te laten voor de momenten dat ze nodig zijn?
Observeren en als dat niet lukt, op een 'juiste' manier afreageren?memeticae schreef:Jezelf niet zien als Narcissus, en door de buitenwereld zo genoemd worden: wie is dan de narcist?
En bovenal, hoe moet de zojuist beschreven narcist:
interpreteren?Nare gevoelens, zoals totale malaise, gaan vaak (snel) voorbij, als je ze alleen (maar) observeert. Zonder interventie van de ratio, zonder oordeel of wat dan ook.
Er is maar een mogelijkheid toch?