De kunst om gelukkig te zijn

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 dec 2015, 16:17

Het is mij opgevallen wanneer iemand niet in staat is om tot persoonlijk geluk te komen, hij zoveel mogelijk doet om anderen te behagen.
Het is een gotspe om een ander telkens te besmetten met chagrijn; dat is puur sadisme! Het geluk van anderen waaraan hij zogenaamd meewerkt, is niets anders dan een verkapte sabotage. Hij werkt wel aan het geluk van anderen maar heimelijk gunt hij ze het niet.
Een heel mooie post PP!

Ik confronteer dat met een persoonlijke crisis in mijn huwelijk.
Daarom citeer ik deze twee zinnen.

Het behagen om anderen te behagen vanwege zelf niet tot geluk te kunnen komen maakte onderdeel uit van de persoonlijkheid van mijn vrouw.
Ze kreeg daar een groot onbehagen over omdat ze een 'denkertje' is.

Vervolgens kreeg ze agressieve gevoelens over wat jij in dat tweede citaat noemt: Geen zwart gat willen zijn voor anderen.

Wat haar in de onmogelijke positie manoeuvreerde om afstand tot mij te nemen. Dat resulteerde in een opname in een PAAZ in Rotterdam.

(Een heel verhaal wat ik hier niet vertel)

Een zelfmoordpoging en psychotische toestanden hoorden daar ook bij.

Zo kunnen zulke gedachten leiden tot zelf-destructie en gedachten om de wereld te helpen door er zelf uit te stappen.

.........

Is zo'n poging dan een heldendaad of een tragische gebeurtenis?
....

Ik voel er in ieder gevoel voor om het tragische als inherent aan het leven te zien. En zo alles wat milder te maken.
Niettemin ben ik daar niet tevreden over.

....

Besluit: Misschien is het toch dapperder om je met de wereld bezig te houden, dan om het je makkelijk te maken en jezelf willen veranderen om te passen. Met als eind-besluit: De wereld verlossen van jezelf, als je er niet uitkomt.
...

De opkomst van de zelfmoord-terrorist vind ik wel tekenend voor deze tijd.

Het is het beste van twee werelden: Je zelf vernietigen, én de wereld vernietigen (zo veel mogelijk).

Het ideologisch sausje er overheen smaakt ook niet zo lekker.

Daarvoor had je in ieder geval nog een keuze:
Opsluiten in eenzaamheid of een vechter worden.

...
Schopenhauer blijf ik interpreteren als dat hij zijn verhalen in eerste instantie vertelde als voorbereiding op de onthechting; en in zijn laatste jaren zich met dat geluk bezig hielt om mensen te leren, die onverbeterlijk niet snapten dat dit leven een tranendal is ..

(sic)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 dec 2015, 16:32

Uiteindelijk zal de pessimistische eudaimonologie iedereen ten gronde richten.
Mijn laatste zinnetje: ".. die onverbeterlijk niet snapten dat dit leven een tranendal is ..", voert deze opvatting.

Alleen:
Schopenhauer is naar mijn idee niet gespeend van humor, vooral met cynische en sarcastische trekjes.

Je zou hem kunnen herlezen in de optiek van iemand die een kaartje heeft gekocht voor een cabaretier. (Dat past in mijn voorstelling van hem hoe hij eenzaam aan het schrijven was, met enig effect-bejag).

.. Dan mag er gelachen worden over de tragiek van het leven in de toneelvoorstelling die leven heet; en die (héél modern) het publiek onderdeel maakt van de voorstelling.

...
Doe ik als laatste een uitspraak citeren die zwartkijkers dieper wegdrukt in hun zwartgalligheid en anderen een steuntje in de rug geeft:

"Neem het leven niet te serieus, want je overleeft het toch niet."
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 dec 2015, 16:33

Oudjaar/nieuwjaar

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 dec 2015, 01:48

Sorry .. Het ging mij er om te illustreren hoe je persoonlijk in een crisis kunt komen als je er achter komt dat je niet zo'n fijn mens bent, en ook niet zo gelukkig.

Het is lang geleden dat mijn vrouw die crisis mee maakte en ik die mét haar.

Wij zijn nog steeds bij elkaar en hebben een prettig maatjes-huwelijk.

Heb ik weer spijt van die ontboezeming ..
:?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 5
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 dec 2015, 16:18

Dank je ..

(Het was in ieder geval radeloosheid en schrik. Empathie kwam later ..'

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 dec 2015, 01:22

"De kunst om gelukkig te zijn", is: om gelukkig te zijn.

Ssssst ... Vertel het niemand verder! Het is een geheim, dat niets kost.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 dec 2015, 01:23

Valt geen winst uit te halen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 dec 2015, 06:28

Hallo PP

Leuk dat je weer eens van je laat horen.

Traditiegetrouw, welhaast, kan ik het niet met je eens zijn:
Het is mij opgevallen wanneer iemand niet in staat is om tot persoonlijk geluk te komen, hij zoveel mogelijk doet om anderen te behagen.
Het is jouw opgevallen. "Eén zwaluw maakt geen zomer". placht mijn wiskundeleraar, ene Mr. Sijp (God hebbe zijn ziel), te zeggen.

Dat je vervolgens uit jouw observatie iets Schoppenhauers weet te halen, wil nog niet weerleggen dat er iets Hegeliaans of, desnoods (als je ver genoeg zoekt) Cartesiaans in zit.
(Drie filosofen die ik verafschuw, maar dat mag ik zeggen; zelfs volgens hun eigen filosofieën. Bij Spinoza wordt het "al" wat lastiger.)
(Om over Plato nog maar te zwijgen)

Niettemin (voor yopi) zie ik wel een kern van waarheid in je these:
Hij probeert anderen gelukkig te maken ten koste van zichzelf. Omdat zijn geluk iets onbereikbaar is, heeft hij zichzelf ten dienste gesteld om anderen gelukkig te maken.
Echter met je conclusie kan ik het niet eens zijn, immers, hoe moet de ontvanger van al die weldaden zich dan wel niet voelen? Schuldig, of kan hij dan maar beter zichzelf zijn: en al die weldaden zich wel laten vallen, zodat hij wat heeft om uit te delen?

Maar dat doet de Wittgenstein in mij.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 jul 2016, 00:12

Ach, waar zouden we zijn zonder context.

Of het eruit verband gerukte?

Slaap lekker. Tot over twee weken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 20 jul 2016, 13:26

De wetenschap, die waar wij allen in geloven, neigt ernaar geluk biologisch
op te vatten zoals het meeste biologisch of fysiologisch wordt opgevat als het maar even kan omdat je daar het meeste grip hebt.

Geluk is niet zozeer een vage psychologische toestand maar geluk is als we evolutionair gelukt zijn. Gelukt zijn we als we ons kunnen aanpassen aan de omgeving en de gegeven context.

Voor menig psycholoog een gruwel, die brabbelt liever iets over bewustzijn maar ook daar gaat mainstream toch de core wetenschappelijke kant op in die zin dat geluk wel in termen van al of niet vurende neuronen moet zijn te vatten.

Kortom voor de vraag ben ik gelukkig moet je bij de buren zijn.
(de omgeving of de context)

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 21 jul 2016, 20:13

Als wij te lui zijn om ons aan te passen aan onze omgeving, vooral in dogma's denken omdat we geen zin hebben de context te onderzoeken, dan zou je blij moeten zijn met hen die onze omgeving op komen schudden, onze context van nieuwe horizonten voorziet.

Mensen die kunnen bijdragen tot ons geluk. Laten we hopen dat ze ervoor beloond worden, dat ze hun draai vinden in onze omgeving, binnen onze context.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 22 jul 2016, 21:00

Ik hou er niet zo van om domme mensen m ... van houd.

Ik denk dat we het hier wel eens zijn alleen begreep ik je schijnbaar eerst toch anders.

Ik begrijp daarom absoluut niet waarom ... ons geluk.

Hoeveel mensen ken jij eigenlijk die hier komen kotsen op ons geluk? Het kwam op mij over als een laf vooroordeel en daar houden wij niet van, toch?

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 22 jul 2016, 21:24

https://www.om.nl/onderwerpen/drugs/@89 ... onderzoek/

Zijn moeder reageerde met de vraag of hij de volgende keer dat hij weer gaat strijden alsjeblieft wél afscheid wil nemen.”
Ik wed dat hier in de sharia vast wel iets voor geregeld is. Over context gesproken. Die moeders hebben 18 jaar voor zo'n knul gezorgd en dan gooien ze hun leven te grabbel voor een religieuze opwelling met psychische sensatie.
Tuurlijk, het is hun leven maar een afscheid is toch wel het minste.

Ik herinner me uit mijn katholieke jeugd dat Jezus ook vaak zo vreemd omsprong met zijn moeder. Het zou me niets verbazen als dat in de sharia anders is geregeld. Familiebanden zijn in warme landen vaak veel hechter dan bij ons.


Ik hoorde net het RTL nieuws, een beetje noodgedwongen omdat de publieke zenders bij ons ineens zo wiebelend, stotend en flitsend over het scherm trekken, maar toen bleken er zes jihadstrijders te zijn veroordeeld, bij verstek en eentje was er al dood. Die was eigenlijk al helemaal uit de context gevallen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten