Goede doelen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Goede doelen

Bericht door yopi » 13 dec 2015, 16:35

Naast vreten en michelin-sterren altijd in beeld in de advent-tijd richting kerstmis.

Mijn (oudste) zus en bridge-partner hoorde de bel en zag zich geconfronteerd met een mannetje met een rode opgezette dop-neus en flap-schoenen:
Collecte voor de clini-clowns.

Onmiddellijke reactie van mijn zus (zo is ze): Idioot. Rot op!

Grote verontwaardiging op zijn gezicht gelezen.

Zo zie je maar hoe je ook nog goed kan doen om de griezels uit de buurt te houden van kinderen die aan kanker lijden.

(Ik las bij Sytze van der Zee in zijn boek 'Pijn, een biografie', die behoorlijk intensief zijn onderwerp bestudeert, dat kinderen de dood beter begrijpen als volwassenen. Dan hoop je toch ook dat er niet zo'n griezelige clown op bezoek komt die je aanraad om alles als een leuke grap te beschouwen)

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 15 dec 2015, 19:31

Heel het leven is een grote grap.
Sommigen begrijpen dat niet.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 dec 2015, 01:18

Ik heb nog nooit clini-clowns begrepen.

Maar misschien is het dit:
"Ik ben blij dood te gaan aan kanker, zodat ik nooit als clini-clown hoef te eindigen."

De overtreffende trap.
Da's dan ergens wel weer knap.

Maar niet voor iedereen geschikt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 dec 2015, 06:32

(Dus geef nou maar aan de cliniclowns, de arme zielen, op voorwaarde dat ze niet optreden)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 dec 2015, 16:10

@Memeticae

Blij dat je weer es een keer mijn gevoelens beter uitdrukt dan ik het zelf gedaan heb.

Vooral dat: Van betaal ze om weg te blijven.
Bescherm uw kinderen ..
....

Van Sytze van der zee nog de anekdote dat het met het knippen van amandelen de praktijk was, dat kinderen een ruimte binnengelokt werden met de belofte van snoep of iets anders.
En dan gezeten op de schoot van een aardige verpleegster een tang in hun keel kregen om in zo'n kort mogelijke tijd de operatie te volvoeren.

Met de beste bedoelingen overigens.

Een levenslang trauma voor die kinderen als ze als volwassene voor één of andere lullige ingreep zo'n gebouw als een ziekenhuis in moeten.

Mijn zus waar ik het over had, moest mij vroeger met kiespijn naar de tandarts brengen omdat mijn ouder het lieten afweten. Mijn linker bovenkaak doet mij nog steeds voelen, dat die leegte van drie getrokken kiezen niet mis te vertaan is.

Gelukkig heeft dat er toe geleid dat in deze tijd van anesthesie en praatjes tandartsen héél aardig vindt. En me graag overgeef aan hun behandeling.

Maar dat heeft wel errug lang geduurt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 dec 2015, 20:29

:)

Ach ja, soms ben zelfs ik niet gespeend van enige empathie/sympathie.

Dat van die amandelen komt me heel bekend voor. Bij mij op vier- of vijfjarige leeftijd gebeurd, het was de mode. Mijn moeder heeft me later uitgelegd dat ze eigenlijk ook niet beter wist en meende dat ze er goed aan deed. (Ik scheen in die tijd chronisch verkouden te zijn en het weghalen van de neusamandelen was de de facto remedie, niet dat ik er minder verkouden van ben geworden, wel zijn de symptomen minder lastgevend)

Of ik er een trauma aan heb overgehouden weet ik niet, wel dat ik een grondige hekel heb aan ziekenhuizen en er liever geen voet binnen zet.
("In een ziekenhuis wordt je ziek, anders heetten ze wel beter-word-huizen", zeg ik wel eens.)

En met je tandartsen verhaal kan ik ook heel goed relateren, ik heb er gelukkig een gevonden die heel snel is, tussendoor nog wat filosofie weet te bedrijven (wat dan toch, gezien zijn professie, vaak een monoloog is) en daardoor je weet af te leiden van de behandeling.

Heh, filosofie bedrijven als goed doel.
Het moet niet gekker worden.
;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 13:19

Toch nog iets over goede doelen.

Ik heb het niet zo met goede doelen.
Met z'n allen de Alp de Huez oprijden bijvoorbeeld, of het glazenhuis.
Zelf koop ik geen straatkrant, omdat ik hem toch niet lees.

Nu, waar het om gaat volgens mij, is de intentie nl. goed doen voor de Ander. Als de intentie oprecht is d.w.z. iets voor de Ander willen betekenen, ook al pik je voor jezelf (je gemoed) ook een graantje mee, dan is het goed om te organiseren, of te geven.

Ooit heb ik als proef bij de cliniclowns gesolliciteerd - ik ben niet aangenomen. Ik had mij verdiept in de werkwijze en het waarom. Naar mijn idee zijn er weinig jonge ernstig zieke patiënten, die na een 'confrontatie' met een clown er vervelende gevoelens of gedachten aan over heeft gehouden. Ik geloof dan ook in de oprechtheid van de stichting. Een tegengeluid laten horen zoals in deze discussie is ook goed natuurlijk, immers vaak is men geneigd bij dergelijke goede doelen niet na te denken, het is immers een goed doel.

Enfin, toch meen ik persoonlijk, oprecht iets bij te 'moeten' dragen aan De Ander of de maatschappij. Ik doe dit door middel van vrijwilligerswerk en vind een geldelijke bijdrage dan ook niet nodig -uitzonderingen daargelaten.

Zullen wij er verder over praten?

Grt,

Tino [/i]
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 dec 2015, 16:25

memeticae schreef::)

Ach ja, soms ben zelfs ik niet gespeend van enige empathie/sympathie.

Dat van die amandelen komt me heel bekend voor. Bij mij op vier- of vijfjarige leeftijd gebeurd, het was de mode. Mijn moeder heeft me later uitgelegd dat ze eigenlijk ook niet beter wist en meende dat ze er goed aan deed. (Ik scheen in die tijd chronisch verkouden te zijn en het weghalen van de neusamandelen was de de facto remedie, niet dat ik er minder verkouden van ben geworden, wel zijn de symptomen minder lastgevend)

Of ik er een trauma aan heb overgehouden weet ik niet, wel dat ik een grondige hekel heb aan ziekenhuizen en er liever geen voet binnen zet.
("In een ziekenhuis wordt je ziek, anders heetten ze wel beter-word-huizen", zeg ik wel eens.)

En met je tandartsen verhaal kan ik ook heel goed relateren, ik heb er gelukkig een gevonden die heel snel is, tussendoor nog wat filosofie weet te bedrijven (wat dan toch, gezien zijn professie, vaak een monoloog is) en daardoor je weet af te leiden van de behandeling.

Heh, filosofie bedrijven als goed doel.
Het moet niet gekker worden.
;)
Fijn. Misschien komt het toch nog es goed tussen ons.
Ik begrijp het zelf niet helemaal (niet helemaal, dus reserves), Léon begrijpt het niet en jij begrijpt het niet.

Het niet begrijpen in het algemeen zie ik ook als een algemeen filosofisch menselijk probleem.

Het pregnante probleem breng ik in verband met het medium (fora in dit geval), gebrek aan synchronisatie en individualisme. Vooral in jouw geval met je onbegrijpelijke narcisme-verhaal.

Narcisme in combinatie met je memen-verhaal zie ik vooral (spreek me tegen alsjeblieft als het niet klopt. ((dat doe je sowieso altijd))) als 'mind-blowing. Dat wil zeggen je naar een niveau van voor-geboortelijkheid catapulteren om zo de mogelijkheid te hebben de dingen opnieuw te zien.

Op zich vind ik dat een goed streven. Behalve dat het op den duur niet deugt:

Serieuze persoonlijke mening.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 dec 2015, 16:46

Tino schreef:Toch nog iets over goede doelen.

Ik heb het niet zo met goede doelen.
Met z'n allen de Alp de Huez oprijden bijvoorbeeld, of het glazenhuis.
Zelf koop ik geen straatkrant, omdat ik hem toch niet lees.

Nu, waar het om gaat volgens mij, is de intentie nl. goed doen voor de Ander. Als de intentie oprecht is d.w.z. iets voor de Ander willen betekenen, ook al pik je voor jezelf (je gemoed) ook een graantje mee, dan is het goed om te organiseren, of te geven.

Ooit heb ik als proef bij de cliniclowns gesolliciteerd - ik ben niet aangenomen. Ik had mij verdiept in de werkwijze en het waarom. Naar mijn idee zijn er weinig jonge ernstig zieke patiënten, die na een 'confrontatie' met een clown er vervelende gevoelens of gedachten aan over heeft gehouden. Ik geloof dan ook in de oprechtheid van de stichting. Een tegengeluid laten horen zoals in deze discussie is ook goed natuurlijk, immers vaak is men geneigd bij dergelijke goede doelen niet na te denken, het is immers een goed doel.

Enfin, toch meen ik persoonlijk, oprecht iets bij te 'moeten' dragen aan De Ander of de maatschappij. Ik doe dit door middel van vrijwilligerswerk en vind een geldelijke bijdrage dan ook niet nodig -uitzonderingen daargelaten.

Zullen wij er verder over praten?

Grt,

Tino [/i]
Dappere post.

Het aanbod van goede doelen is natuurlijk hopeloos klein tegenover de grote wereldproblemen. Dus je bent misschien al gauw geneigd om mee te doen met initiatieven in je omgeving, die mogelijkheden geven.

Om een voorbeeld te geven van 'kleine' initiatieven, moet ik bijvoorbeeld denken aan Amnesty International. (Doe steun ik al heel lang).
Uitgegroeid tot een inderdaad internationale organisatie die begonnen is met brieven schrijven en kaarsjes aansteken in de kersttijd.

Inmiddels worden hun rapporten zeer serieus genomen door iedereen op de wereld.

Artsen zonder grenzen, en wat langer gelden het Rode Kruis en haar pendant in de Rode Halve Maan.

Je weet het natuurlijk nooit. Hoe iets zich gaat ontwikkelen.

Doe ik maar een kerstspreuk op de kaarsjes die ik ontsteek, gekocht bij Amnesty International (met korting):

Het is beter een kaars te onsteken, dan de duisternis te vervloeken.

Ontmaskering van hypocrisie is altijd leuk voor een superieur intellectueel bewustzijn. Maar die mensen beseffen óók misschien hun eigen blinde vlek van hypocrisie.

Samenvattend:

Het onbewuste ligt altijd op de loer.

...

Fijne feestdagen gewenst.

Het blijft een leuke crisis-tijd: Einde-jaar/Nieuw-jaar.

Zonder vooroordelen kun je altijd abstract/gevoelsmatig zeggen de wens:
In alle mensen van goede wil een welbehagen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 17:13

Ooit op internet moraliteitstesten gedaan. De vraag was op een gegeven moment of men de morele plicht had aan goede doelen te geven.

Dat vond ik toch moeilijk, als anderen moreel zouden zijn waren goede doelen niet nodig, anders waren de toestanden waarvoor goede doelen nodig zijn al gelijk opgelost. Er zit een soort vertraging in, waarbij de middelen dan verspreid los komen, in plaats van gelijk van de goede plek (daar waar de middelen zijn).

Nu moet je als het ware nog gaan nadenken of jij de middelen hebt die nodig zijn, en of de middelen die jij hebt wel de juiste zijn om het probleem op te lossen. Of niet veel efficiënter de middelen ergens anders vandaan kunnen komen (zonder dat strijkstok gedoe) etc.

Vanuit het denken van Epictetus vind ik dus dat ik niet verantwoordelijk ben als anderen hun verantwoordelijkheid niet nemen, maar ik wil alsnog wel mijn verantwoordelijkheid nemen, omdat ik dus ook middelen over heb.

Maar goed er zijn ook mensen die zeggen dat je gewoonweg niet in staat bent tot verantwoordelijkheid nemen, alles is gedetermineerd. Ga ik toch het liefst om met mensen die een verantwoordelijkheidsgevoel hebben, en die als ze kunnen er ook iets mee doen. Discrimineren van mij....

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 17:16

yopi schreef:
Het is beter een kaars te onsteken, dan de duisternis te vervloeken.
Dat is zeker een mooie spreuk Yopi.
Opportunistisch, optimistisch en progressief.

Hé, nu heb ik een naam voor een nieuwe partij OOP - wie doet er mee?
Al is het digitaal ;--)

Tino
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 17:31

Leon schreef:
Dat vond ik toch moeilijk, als anderen moreel zouden zijn waren goede doelen niet nodig, anders waren de toestanden waarvoor goede doelen nodig zijn al gelijk opgelost. Er zit een soort vertraging in, waarbij de middelen dan verspreid los komen, in plaats van gelijk van de goede plek (daar waar de middelen zijn).
Mmm, Als je gezond leeft, maar genetisch bepaald, op een zeker moment ernstig ziek wordt, en Artsen er alles aan doen om je te genezen en er dan geen geldelijke middelen blijken te zijn, waardoor er een beroep op de medemens wordt gedaan, kan je de zieke en de artsen toch niet immoreel noemen lijkt mij. (wat een lange zin ;-))

Leon schreef:Vanuit het denken van Epictetus vind ik dus dat ik niet verantwoordelijk ben als anderen hun verantwoordelijkheid niet nemen, maar ik wil alsnog wel mijn verantwoordelijkheid nemen, omdat ik dus ook middelen over heb.
Wij zij met z'n allen verantwoordelijk. Als er één een steekje laat vallen, zal de ander de breinaald en wol op moeten pakken. Maar ik begrijp Epictetus wel, ik voel mij soms ook zo als ik bijvoorbeeld afval op straat zie liggen. Zal ik het oprapen of niet... Vaak dus niet, Ik heb het immers daar niet neergegooid.

Verantwoordelijkheidsgevoel heb ik wel en pas het toe wanneer mogelijk en wanneer ik het wil. Soms is moreel gedrag en plicht en soms ook niet. Hier ligt een taak voor ons filosofen nl. wanneer wel en wanneer niet.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 17:59

Wanneer wel, en wanneer niet, gewoonlijk dus als de hersenprocessen hun ding doen krijg je vanzelf een uitkomst, die dan achteraf gerationaliseerd wordt.

Anders is het al als je wel of niet doen als stress ziet, en omgaan met stress kan op een absoluut goede manier en een absoluut foute manier. Moet je wel geloven in "absoluut".

Het is makkelijker om niet te geloven in absoluut.

Maar elimineren van oorzaken van stress zie ik als absoluut fout. Stress is er altijd wel (fysieke wetmatigheid) en elimineren zorgt alleen maar voor andere vormen, die dan vaker minder goed zijn dan beter is mijn idee.

Het oplossen van stressverschijnselen, door meditatie, pillen, drank, drugs, of afleiding in films, boeken, abstracte wiskundige problemen, zie ik niet als absoluut fout, maar ook niet als absoluut goed. Je blijft bezig, en bent een slaaf van de emoties als het goed of minder goed lukt. Bovendien weet iedereen dat verschijnselen oplossen geen echte oplossing is, maar goed die is er misschien ook niet.

Wat blijft er dan nog over?

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 19:00

Er moet een zekere stress zijn, een goedaardige stress. Anders kom je niet tot een keuze (al of niet bewust).
Oorzaken van stress elimineren noem jij fout. Ik denk dat je gelijk hebt, anders is er geen prikkel tot actie. - Yin en Yan zijn opgeheven - er is geen evenwicht wat zich uit in lethargie of erger de dood. Sublimatie van oorzaken van stress, kan een optie zijn, maar als het niet werkt, wat dan. Zie dan de werkelijke oorzaak maar eens te vinden - werk voor psychologen.
Verschijnselen van stress wegnemen lijkt ook geen oplossing schrijf jij. i.d.d. wat blijft er dan nog over...

Afleiden. Is er niet zoiets als een stressafleider, zoals een bliksemafleider?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 19:10

Stress afleiden was wat ik aangaf met allerlei bezigheden. Stress uitbesteden heb je ook nog, dat anderen de stress hebben en jij alleen maar kan genieten, lijkt me eigenlijk hetzelfde als elimineren, in iets andere vorm, en dus verwerpelijk.

Ik bedacht dat stress elimineren ook positief kan uitpakken, dat wat overblijft aan stressfactoren beter te hanteren is, dan zou elimineren niet alleen fout zijn, maar soms juist goed. Moeilijk want van een afstand is het dan precies hetzelfde.

Ik weet dat bij mij stress oplossen niet helemaal lukt. Ik blijf zitten met een onbestemd gevoel, je zou het ook gevoel van vrijheid kunnen noemen.

Als je stress elimineert en het komt niet terug of alleen in makkelijk te hanteren/op te lossen vorm, dan heb je nooit meer dat onbestemde gevoel.

Dus ik heb de neiging goed te noemen als de stress niet geheel op te lossen is/blijft. Ik weet niet of het absoluut goed is. Je moet dan een beetje verliefd zijn op stress.

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 19:20

Leon schreef:
Dus ik heb de neiging goed te noemen als de stress niet geheel op te lossen is/blijft. Ik weet niet of het absoluut goed is. Je moet dan een beetje verliefd zijn op stress.
Ik ben het met je eens. Stress is noodzakelijk om te leven. het spanningsveld tussen Yin en Yan. Je hoeft het niet te koesteren, of lief te hebben, het is er toch wel.
Hoewel, niet liefhebben...Met wat ik hierboven schrijf...Het leven, liefhebben.
Maar of je nu verliefd op het leven kan zijn?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 19:43

Achteraf blijkt vaak dat we de stress van vakanties e.d. juist hoogst waarderen en de stressgebeurtenissen juist als mooie verhalen aan anderen adverteren.
Misschien is het ook wel een beetje jezelf voor de gek houden, maar om nu maar helemaal niet meer op vakantie te gaan...

Tino
Posts in topic: 7
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 dec 2015, 20:31

Leon schreef:Achteraf blijkt vaak dat we de stress van vakanties e.d. juist hoogst waarderen en de stressgebeurtenissen juist als mooie verhalen aan anderen adverteren.
Misschien is het ook wel een beetje jezelf voor de gek houden, maar om nu maar helemaal niet meer op vakantie te gaan...
Wat te denken van kerststress?
Als het eenmaal weer 2 januari is, dan is een ieder blij dat het voorbij is.
Jij sprak eerder over stress uitbesteden. December is mij een gruwel zeg ik nu enigszins overdreven. Toch lijkt het of ik al de stress van anderen oppik.
Lastig hoor.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 18 dec 2015, 21:12

Alle stress is keuzestress, als jij veel keuzen ziet is dat aan de ene kant mooi, want dat betekent dat je veel beslissingen mag maken (invloed hebt), aan de andere kant zou je misschien willen dat de keuzen voor jou gemaakt worden. Mijn ervaring is wel, als ik de keuze niet maak, doet een ander het. Maar goed dan krijg je weer de naam initiatiefloos. En de vrouwtjes willen dat niet. Allemaal onderdeel van de seksuele selectie lijkt me.

Wat is wijsheid? Snel besluiten nemen, en er niet mee zitten als het soms verkeerd uitpakt...eindeloos soebatten, en dan nog er achter komen dat het niet geholpen heeft...keuzes negeren door te zeggen dat je niet echt keuze hebt....keuzes zo serieus nemen dat je niet tot besluiten komt...

Bang zijn voor consequenties, daarvan moet je besluiten niet meer aan mee te doen, denk ik, zonder initiatief op te geven dus, ook al lijken het kwesties van groot belang, dat is misschien allemaal nep, er is geen groot belang, zelfs het leven is uiteindelijk niet van belang...maar goed zo'n besluit geeft ook stress.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten