Zelfbeeld en dualisme

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

Mismatch tussen zelfbeeld en de ik = dualisme ?

Ja
2
100%
Nee
0
Geen stemmen
Ongerelateerd
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 2

Leon

Bericht door Leon » 07 dec 2015, 21:56

ik heb ja geantwoord, als ik het tenminste begrijp.

maar echt dualisme is het niet, dat is er alleen tussen God en Duivel, voor de mens is er een veelvoud. multiisme, als het ware.

de denkfout is eerder dat je alleen zou zijn, dat er niets tegenover je staat, er staat heel veel tegenover je. Filosofisch de alter-ego, in de praktijk een hele wereld vol.

Leon

Bericht door Leon » 07 dec 2015, 22:35

goed je hebt ook een punt, denk ik, dat zonder ik met tegenoverliggende wereld er weinig dualistisch kan zijn. Alleen waarom zou ik dat moeten denken in mijn verslaving aan het leven? Heeft het zin om de verslaving te boven te komen? Het resultaat zal niet-leven zijn toch?

Leon

Bericht door Leon » 07 dec 2015, 23:28

RobW schreef:Hoe zie je de ik met de entropie gedachten, de ik van de toekomst ?
Eerst nog even die connectie stress-vrijheid, stress beleven is vrijheid (of keuze) beleven. De factoren die voor stress zorgen worden denk ik niet minder in de toekomst. De factor die voor stressonderdrukking zorgt, cortisol ,zal niet meer zo aan het toeval overgelaten worden denk ik, en in verhandelbare (dat vooral) vorm op de markt komen.

Dat resulteert dan in meer gelijkvormige ikken, die op verschillende niveau's opereren. Dichtbij de stress, en stapsgewijs verder van de stress, egolozer.

Allemaal moeten ze de economie draaiende houden, dus die verantwoordelijkheid delen ze dan, waarbij sommigen er dus heel weinig voor doen en anderen stapsgewijs wat meer.

Dat is nu even snel het beeld, maar het opgeschreven hebbende zou dat ook zo maar anders kunnen gaan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2015, 06:19

Huh?

Ik zie appels en peren in een mand die vergeleken worden met hoe ze op een ananas lijken.

Waarop vervolgens de chef kokosnoot iedereen een muts opzet, zodat ze maar niet zoveel op appels, peren en ananassen lijken.

Iedereen gelijk, behalve de kokosnoot.

(Sjezus man, Lord of the Flies all over again)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2015, 06:21

Ik meende dat we daar toch wel overheen waren ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Soyonne
Posts in topic: 3
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 11 dec 2015, 23:10

Mag ik heel even een domme vraag stellen en vragen wat jullie nou precies bedelen met dualisme?

Please educate me.

Wat ik er ooit van heb gelezen is in eerste instantie niet veel maar in tweede instantie vond ik het een heel aantrekkelijke en logische theorie.
Voor mij is het de theorie dat alles een tegenpool heeft, toch?
Dat het ene bestaat dankzij het andere.
Echt hele mooie gedachtengang en die heb ik dus ook graag geaopteerd.

Of hebben jullie het over iets anders?
Zoals ik zei: educate me. Zolang het maar enigszins te volgen is voor anderen graag.

Soyonne
Posts in topic: 3
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 11 dec 2015, 23:10

Mag ik heel even een domme vraag stellen en vragen wat jullie nou precies bedelen met dualisme?

Please educate me.

Wat ik er ooit van heb gelezen is in eerste instantie niet veel maar in tweede instantie vond ik het een heel aantrekkelijke en logische theorie.
Voor mij is het de theorie dat alles een tegenpool heeft, toch?
Dat het ene bestaat dankzij het andere.
Echt hele mooie gedachtengang en die heb ik dus ook graag geaopteerd.

Of hebben jullie het over iets anders?
Zoals ik zei: educate me. Zolang het maar enigszins te volgen is voor anderen graag.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 dec 2015, 17:17

Ik snap ook steeds nog niet waar ik het zelf over heb.
Dus je bent als - neem ik aan - beginner in de filosfie - verontschuligd.

Alles heeft inderdaad een tegenpool, maar dan wel in het denken.
Dus stel je een situatie voor waar in je niet nadenkt.
Werken bijvoorbeeld of gewoon je dageliijkse gewoontes.

Ondertussen vraag ik me af, met je naieve vraag of ik me niet druk maak over niks.

Met andere woorden of deze vraag wel van belang is.
..........

Kort door de bocht zeg ik: Niet van belang.
Behalve voor nieuwsgierige mensen.

Ben jij nieuwsgierig?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 dec 2015, 19:20

Soyonne schreef:Mag ik heel even een domme vraag stellen en vragen wat jullie nou precies bedelen met dualisme?

Please educate me.
"Bedoelen", neem ik aan? ;)
Domme vragen bestaan niet, net zomin als slimme.
Wat ik er ooit van heb gelezen is in eerste instantie niet veel maar in tweede instantie vond ik het een heel aantrekkelijke en logische theorie.
Voor mij is het de theorie dat alles een tegenpool heeft, toch?
Dat het ene bestaat dankzij het andere.
Echt hele mooie gedachtengang en die heb ik dus ook graag geaopteerd.

Of hebben jullie het over iets anders?
Zoals ik zei: educate me. Zolang het maar enigszins te volgen is voor anderen graag.
RobW en ik hebben daar al eens een gesprek over gehad, misschien verduidelijkt dat wat?

Overigens ben ik niet van mening dat we (alhier) per se educatoren zijn. Meer een soort van mensen die aan elkaar vragen stellen en meningen verkondigen. In de trant van: "Dat vind jij wel, maar heb je het zo en zo al eens bekeken?" Waaruit zich dan (is de hoop tenminste) een mooie filosofische polemiek kan ontwikkelen. Aan de andere kant blijven we wel mensen natuurlijk, met onze eigen nukken.
(Als ik al voor de mensen hier mag spreken; uitzonderingen daargelaten natuurlijk.)

Welkom trouwens, stel je eens voor en graag zien we je reaktie tegemoet. Kunnen we gelijk afleiden of het enigszins te volgen was of niet; een behoorlijk onmogelijke opgaaf "bij de weg", als je het mij vraagt.

Met vriendelijke groet,
Memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Soyonne
Posts in topic: 3
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 19 dec 2015, 00:38

Bedoelen inderdaad. Niet bedelen.

Mensen zeggen altijd dat domme vragen niet bestaan. Heel politiek correct. Ok dan.

En ik zie jullie niet per se als mijn educatoren (ok, misschien een beetje).
Maar als iemand meer van een onderwerp af weet dan ik en ik vraag om educatie, schroom dan niet. Ikzelf onderwijs graag als mensen er zelf om vragen.

Dat gesprek tussen RobW en memeticae (mooie naam die laatste, heb opgezocht wat het betekent maar ben het alweer kwijt) ben ik van plan te gaan lezen.

Moet ik me echt voorstellen? Wat zou ik kunnen zeggen dat relevant is? Waar ik woon, welk geslacht ik heb, hoe oud ik ben? Maakt dat uit?
Ja, denk ik. Mensen hebben er graag een beeld bij. Ok. Misschien later.

@yopi: (sorry heb de quotes dinges nog niet helemaal onder de knie):
Ja ik ben nieuwsgierig. En ook aartslui.[/quote]

Tino
Posts in topic: 1
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 19 dec 2015, 12:37

Een groot item van dualisme is : Lichaam / Geest
materialisme / idealisme
Zijn / Niet-Zijn

Google maar eens op dualisme en/of de voorbeelden hierboven.
Wie weet heb je dan concrete vragen, of snij jezelf een onderwerp aan.

Succes!
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten