Samenkomst
Geplaatst: 19 nov 2015, 19:15
Als mensen samenkomen gebeurt er wat met de energie. Er is meer uitwisseling en verdeling dan als mensen relatief geïsoleerd door het leven gaan.
Bij de uitwisseling en verdeling van energie, die zowel bewust als onbewust is, zullen natuurwetten bepalen of er consequenties zijn. Misschien komt er energie terecht bij hen die er verkeerd mee omgaan, misschien verdwijnt er energie bij hen die er goed mee omgaan. Wat ik wil zeggen is dat samenkomsten niet onschuldig zijn.
Maar eerst moeten we dan bepalen wat verkeerd omgaan met energie is, of juist wat goed omgaan met energie is.
Uit samenscholing komt soms rottigheid, dat weten rechtsinstanties die een verbod op samenscholing invoeren. Radicalisering gebeurt voornamelijk in groepen, of anders vermeende groepen, waar men een bepaalde rol in wil spelen. Hoe radicaler, hoe belangrijker de rol, dat is een vast principe.
In groepen geldt dat polarisatie sterker wordt, je wil ergens bijhoren en ergens niet bijhoren, en dus polariseer je.
Dat betekent zoveel als arm wordt armer, en rijk wordt rijker, goed wordt beter, en slecht wordt slechter. Als je uitgaat van goed wil je natuurlijk beter worden, dat lijkt heel logisch en juist, maar hetzelfde principe maakt slecht slechter, met evenveel overtuiging, binnen de dynamiek van de groep.
We zijn dubbelhartig over polarisatie, wij mogen het wel, anderen mogen het niet. Waar mensen samenkomen en communiceren, gebeurt het gewoon. Als realiteit kan je er niet omheen.
Wat dan verkeerd omgaan met energie is, of juist goed omgaan met energie, dat zou in absolute zin neerkomen op de ander kwetsen of niet. In concrete zin de ander de vrijheid ontnemen of niet.
Natuurlijk is de eigen aanwezigheid al voldoende om de ander een deel van de vrijheid te ontnemen, zodat in praktische zin geldt dat je de andere meer of minder vrijheid kan ontnemen. Nu is zelfdoding waarschijnlijk de minimalisatie van ontnemen van vrijheid, en de ander doden de maximalisatie van ontnemen van vrijheid. In afgezwakte vorm heb je apartheid als minimalisatie en totalitair als maximalisatie van bemoeienis, nog meer afgezwakt uiteindelijk liberaal en sociaal.
Sociaal is meer van het samen, maar dus wel bemoeienis met elkaar, wat uiteindelijk toch weer naar totalitaire bestuursvormen neigt, als maximalisatie van de bemoeienis. Liberaal is meer van het apart, maar dus wel als minimalisatie van bemoeienis onverschillig om het (eigen) leven. Ik denk niet dat mensen met hun sociale of liberale voorkeur dit besef hebben.
Als we dan toch het minimaliseren van elkaar de vrijheid willen ontnemen als goed omgaan met energie beschouwen, dan moeten we, denk ik, de context van energie uitwisseling, het sociale verkeren in groepen, wel als uitgangspunt blijven nemen, anders is er geen extra energie om goed of slecht mee om te gaan.
Als conclusie kan gelden, dat naast ontnemen van vrijheid als slecht, het ontnemen van mogelijkheden tot samenkomst als slecht moet gelden.
Energie die dus gebruikt wordt tot dusdanige polarisatie dat samenkomsten onmogelijk worden (conflictsituaties geven) is slecht, ondanks het feit dat polarisatie het aparte individu meer vrijheid zou kunnen geven. Uiteindelijk denk ik dat de vrijheid in status aparte (radicaal) geen werkelijke vrijheid is, want er is geen behoud van vrije energieuitwisseling.
Bij de uitwisseling en verdeling van energie, die zowel bewust als onbewust is, zullen natuurwetten bepalen of er consequenties zijn. Misschien komt er energie terecht bij hen die er verkeerd mee omgaan, misschien verdwijnt er energie bij hen die er goed mee omgaan. Wat ik wil zeggen is dat samenkomsten niet onschuldig zijn.
Maar eerst moeten we dan bepalen wat verkeerd omgaan met energie is, of juist wat goed omgaan met energie is.
Uit samenscholing komt soms rottigheid, dat weten rechtsinstanties die een verbod op samenscholing invoeren. Radicalisering gebeurt voornamelijk in groepen, of anders vermeende groepen, waar men een bepaalde rol in wil spelen. Hoe radicaler, hoe belangrijker de rol, dat is een vast principe.
In groepen geldt dat polarisatie sterker wordt, je wil ergens bijhoren en ergens niet bijhoren, en dus polariseer je.
Dat betekent zoveel als arm wordt armer, en rijk wordt rijker, goed wordt beter, en slecht wordt slechter. Als je uitgaat van goed wil je natuurlijk beter worden, dat lijkt heel logisch en juist, maar hetzelfde principe maakt slecht slechter, met evenveel overtuiging, binnen de dynamiek van de groep.
We zijn dubbelhartig over polarisatie, wij mogen het wel, anderen mogen het niet. Waar mensen samenkomen en communiceren, gebeurt het gewoon. Als realiteit kan je er niet omheen.
Wat dan verkeerd omgaan met energie is, of juist goed omgaan met energie, dat zou in absolute zin neerkomen op de ander kwetsen of niet. In concrete zin de ander de vrijheid ontnemen of niet.
Natuurlijk is de eigen aanwezigheid al voldoende om de ander een deel van de vrijheid te ontnemen, zodat in praktische zin geldt dat je de andere meer of minder vrijheid kan ontnemen. Nu is zelfdoding waarschijnlijk de minimalisatie van ontnemen van vrijheid, en de ander doden de maximalisatie van ontnemen van vrijheid. In afgezwakte vorm heb je apartheid als minimalisatie en totalitair als maximalisatie van bemoeienis, nog meer afgezwakt uiteindelijk liberaal en sociaal.
Sociaal is meer van het samen, maar dus wel bemoeienis met elkaar, wat uiteindelijk toch weer naar totalitaire bestuursvormen neigt, als maximalisatie van de bemoeienis. Liberaal is meer van het apart, maar dus wel als minimalisatie van bemoeienis onverschillig om het (eigen) leven. Ik denk niet dat mensen met hun sociale of liberale voorkeur dit besef hebben.
Als we dan toch het minimaliseren van elkaar de vrijheid willen ontnemen als goed omgaan met energie beschouwen, dan moeten we, denk ik, de context van energie uitwisseling, het sociale verkeren in groepen, wel als uitgangspunt blijven nemen, anders is er geen extra energie om goed of slecht mee om te gaan.
Als conclusie kan gelden, dat naast ontnemen van vrijheid als slecht, het ontnemen van mogelijkheden tot samenkomst als slecht moet gelden.
Energie die dus gebruikt wordt tot dusdanige polarisatie dat samenkomsten onmogelijk worden (conflictsituaties geven) is slecht, ondanks het feit dat polarisatie het aparte individu meer vrijheid zou kunnen geven. Uiteindelijk denk ik dat de vrijheid in status aparte (radicaal) geen werkelijke vrijheid is, want er is geen behoud van vrije energieuitwisseling.