Hier kan ik niet over meepraten: ik ben niet getrouwd, noch heb ik kinderen (dat ik weet) noch op het moment een vriendin cq partner. Iets dat me goed bevalt, blijkbaar, anders was ik wel nog steeds (actief) op zoek.Pink Panter schreef:By the way: huwelijk is gruwelijk (puur persoonlijk, hoor!)
Ik weet niet of jij getrouwd bent en dus uit ervaring spreekt, of meer uit wat je om je heen ziet gebeuren: uit aanname.
Maar goed, dat terzijde. En zoals je eerlijkheidshalve al opmerkte, "puur persoonlijk". Daar kan niemand je dus over aanvallen.
Ik heb een aantal vrienden, waar ik intiem mee kan zijn, niet lichamelijk of vleselijk intiem (eerlijk gezegd trekt me dat ook niet meer, ik heb er, naast de zin, ook de conditie niet meer voor), het blijft beperkt tot geestelijke intimiteit. Neuken met gedachten, om het eens banaal uit te drukken.
Om de borelingen van deze gedachtewisselingen verplicht aan te moeten geven? Dat gaat wel ver, denk ik. Ik heb ze liever vogelvrij, zodat iedereen ermee kan doen wat ze willen.
We zijn tenslotte niet getrouwd. Daarom zijn ze van niemand. Desalniettemin mag ik je ze wel laten zien, toch?
Vogelvrij zijn ze, daar mag je dus mee doen wat je wilt.
Stel je het tegendeel eens voor zeg ... "thinkpol" in newspeak...
Huwelijk is gruwelijk, inderdaad.
::
De rest van je verhaal echter, sprak me aan. Ik zag wat parallellen.
Ik wel. Laat me je mijn, waargebeurde, verhaal vertellen.Nu heb ik zelf geen praktijkervaring met dergelijke zaken
Niet zozeer omdat het per se nodig is het te vertellen, maar meer omdat het eigenlijk ergens best wel een mooi, en raar, verhaal is. De moeite waard om te vertellen, meen ik.
Misschien kan iemand ergens er wel iets mee, denk ik.
Aan jouw de keus om het te lezen of niet. Ik wil het niet opdringen.
Mijn Moeder was zwanger, van mijn Vader. Dat is (heden ten dage) misschien niet (meer) zo evident, daarom zeg ik het er maar bij.
"Als je wilt dan trouw ik wel met je.", zei mijn Vader.
"Geen denken aan!", zei mijn Moeder, "Zeker niet als het zo moet."
Mijn Moeder kende nog geen 20 lentes toen ik geboren werd, immers: zij geboren op 15 februari en ik op 1 maart. Mijn vader was met zijn 20e bezig, want geboren op 1 mei. (Allebei geboren in 1949 en ik in '69, dus tel maar na.)
"Ik word juf", wist ze al toen ze 5 was en niets zou haar in de weg staan. Zelfs ik niet: er is altijd een mogelijke oplossing.
Mijn Moeder was een van de eerste BOM-moeders: de Bewust Ongehuwde Moeder moeder. (Al bleek dat pas achteraf) En mijn Vader accepteerde dat blijkbaar, die voelde zich waarschijnlijk vrij. (Heeft toen ook een, in die tijd nog aantrekkelijke, reis gemaakt: van Nederland naar Nepal, via Frankrijk, Italie, Griekenland, Turkijke, Iran, Pakistan, Afghanistan, India en nog wat omwegen ... China en Tibet enzo (Zoals we de landen nu noemen: vroeg in de 1970's heette dat allemaal nog anders.)
En weer terug.
(Mijn Vader kan ook geen geit meer zien, heeft er teveel van op moeten eten.)
Ik dwaal af.
Ik was geboren en nog geen twee dagen jong.
Uiteindelijk moet je je kind aangeven, anders is het vogelvrij.
Mijn Opa ging met mijn Moeder mee om mij aan te geven, bij de burgelijke stand, mijn Vader was in geen velden of wegen meer te bekennen.
Ik ben keurig netjes ingeschreven en geregistreerd.
Zo ver, zo goed. Geen vuiltje aan de lucht. Not a dirt in the sky.
Het leven ging door en ik werd 16: Studiebeurs. Yes! Eindelijk geld voor mezelf, om te leren op mezelf te leven.
Er kwam een brief waarin de hoogte van mijn beurs stond.
Dat bleek de helft, van wat kinderen met gescheiden ouders kregen en het "normale" bedrag van getrouwde ouders.
Toen wij, mijn Moeder en ik, daarop een brief schreven om toch het missende deel op te eisen, kwam er een verrassend antwoord terug:
"De vader moet de rest opbrengen" (vrij vertaald).
Mijn Moeder heeft toen mijn Vader eens gebeld (ze hadden nog contact, waren weliswaar niet bij elkaar, maar ook niet totaal vervreemd)
"Heb jij een brief gekregen?"
"Nee".
Toen belde mijn Opa op (mijn Vaders Vader): "Ik heb hier een heel rare brief."
Wat bleek nou uiteindelijk (ik zal het verhaal wat inkorten, want ik weet je hebt nog meer te doen) mijn Opa was als mijn Vader ingeschreven.
(Vraag niet hoe dat kan, dat weet waarschijnlijk niemand meer.)
Mijn Moeder, Opa en Ik, zijn toen naar Den Haag gereden. Rechtstreeks naar het kantoor van de Burgerlijke Stand (op advies van de Ombudsman overigens) en hebben daar mijn geboorte aangepast.
Sindsdien sta ik voor de burgerlijke stand bekend als:
Moeder: mijn Moeder.
Vader: Onbekend.
De eerste zestien jaar van mijn leven was mijn Opa mijn Vader, daarna niemand meer.
Alsof mij het wat kon schelen, Nou ja, blijkbaar wel. Om geld.
Bah.
Ik was (ik denk niet meer dat ik het ben) de eerste, die zo voor kon komen.
Legaal, binnen de wet, erkend als één-ouder-kind.
Natuurlijk was mijn moeder niet de eerste in deze situatie, maar ze was wel de eerste met het scheppen van het precedent.
En dat is nou juist het lulligste.
Het Boek, waar Iedereen aan Hangt, waarin de Waarheid beschreven staat en vertelt hoe Je Moet Leven, beschrijft min of meer mijn Verhaal.
Wat een gek Boek, het moet wel toeval zijn. Kan niet anders, anders zouden mensen die dat boek geloven mij als Profeet kunnen zien.
En ik heb er nooit om gevraagd. Noch wil ik het zijn.
Hou op zeg, denk eens na, met je eigen hersens, die heb je niet voor niets.
Denk na! Ellendeling!
Maar ja, dat is dan weer de geest van N of geest van Z in N.
Wammes Waggel zei al: "Doe niet zo mal! Een rondje anijsmelk voor de hele zaak!"
Maar hier dreigt een gevaar.
Want als ik Blin moet geloven gaat het vrouwen enkel en alleen om het hebben van een kind. Van wie maakt niet uit.
Daarom hebben ze het huwelijk ingesteld, uit puur feministische overweging.
En noemen dat patriarchie. Terwijl het wel duidelijk is wat aan het patriarchaat ten grondslag ligt: matriarchaat.
Maar ja, kijk, als je het zo ziet, zullen we waarschijnlijk wel nooit uit de oorlog geraken.
Totdat er hermafrodieten worden geboren, die zichzelf kunnen bevruchten.
Een huwelijk met zichzelf als het ware.
De Naricst die zichzelf weet te bevruchten.
Vrede?
Het zal wel niet.
Hangt van de Narcist af, natuurlijk.
Nu nog maar aftwachten tot er eens een feministische islam komt. Geen sharia maar meer een shoeria misschien.
Die bestaat natuurlijk niet.
Is ook onmogelijk.
Je kunt geen mannen houden om kinderen te krijgen, vrouwen wel.
Zeker in een huwelijk.
Gruwelijk.
Ik durf me evenmin af te vragen hoe de kerk mij ziet, noch hoe de hebreeuwers mij zien, noch hoe de islamieten mij zien.
Waarschijnlijk als een bastaard.
Laten bastaarden het in de geschiedenis nog het vaakst tot koning geschopt hebben. Of ze wilden of niet.
Nou ja, in die laatste opmerking schuilt tenminste nog iets filosofisch.