Frame-probleem
Geplaatst: 28 jun 2015, 11:29
Frame-probleem
Een interessante beschouwing van het frame-probleem komt van Stuart A. Kauffman, waarin hij de vraag stelt op hoeveel manieren je een schroevendraaier kunt gebruiken. Daarmee waarschijnlijk refererend aan Wittgenstein met zijn taalspel.
Het frame-probleem gaat er over of je qua input en output kunt aangeven wat er precies verandert in een situatie. Aangezien alles aan elkaar gerelateerd is, met elkaar verbonden, kan dat niet, maar toch wil je als individu het proberen.
Om te beginnen is er de waarneming van een gebeurtenis, de waarneming van een gebeurtenis maakt de gebeurtenis al oneindig complex, want wat je allemaal niet uit een waarneming zou kunnen concluderen, waarop je dan een handeling kan baseren, is vrijwel onbeperkt. Tenzij iets een beperking zou vormen. Er zijn natuurlijk altijd wel beperkingen, en als je het frame-probleem wilt oplossen kan je zorgen dat er zoveel beperkingen zijn, dat er maar enkele mogelijkheden zijn. Maar dat is natuurlijk vals spelen.
De eerste beperking zou moeten zijn dat een gebeurtenis niet waargenomen wordt. Dat beperkt al zodanig dat processen slechts alleen nog maar fantasieloos met elkaar reageren.
Een schroevendraaier doet niets meer dan liggen, en rollen als er trillingen zijn misschien.
Ik hoop dat men een dergelijke reductie als zinloos beschouwt.
We zullen dagelijks aan “framing” doen, een situatie beoordelen, kijken wat er veranderd is, proberen de veranderingen te begrijpen. Als er intentionele wezens betrokken zijn proberen we te raden wat de intenties zijn en de gevolgen daarvan. Dat kan niet anders dan heel slecht gedaan worden, die framing. Maar evolutie moet er voor zorgen dat we beter worden, ook als dit betekent dat we de omgeving zodanig beperken dat we beter zijn.
Een interessante beschouwing van het frame-probleem komt van Stuart A. Kauffman, waarin hij de vraag stelt op hoeveel manieren je een schroevendraaier kunt gebruiken. Daarmee waarschijnlijk refererend aan Wittgenstein met zijn taalspel.
Het frame-probleem gaat er over of je qua input en output kunt aangeven wat er precies verandert in een situatie. Aangezien alles aan elkaar gerelateerd is, met elkaar verbonden, kan dat niet, maar toch wil je als individu het proberen.
Om te beginnen is er de waarneming van een gebeurtenis, de waarneming van een gebeurtenis maakt de gebeurtenis al oneindig complex, want wat je allemaal niet uit een waarneming zou kunnen concluderen, waarop je dan een handeling kan baseren, is vrijwel onbeperkt. Tenzij iets een beperking zou vormen. Er zijn natuurlijk altijd wel beperkingen, en als je het frame-probleem wilt oplossen kan je zorgen dat er zoveel beperkingen zijn, dat er maar enkele mogelijkheden zijn. Maar dat is natuurlijk vals spelen.
De eerste beperking zou moeten zijn dat een gebeurtenis niet waargenomen wordt. Dat beperkt al zodanig dat processen slechts alleen nog maar fantasieloos met elkaar reageren.
Een schroevendraaier doet niets meer dan liggen, en rollen als er trillingen zijn misschien.
Ik hoop dat men een dergelijke reductie als zinloos beschouwt.
We zullen dagelijks aan “framing” doen, een situatie beoordelen, kijken wat er veranderd is, proberen de veranderingen te begrijpen. Als er intentionele wezens betrokken zijn proberen we te raden wat de intenties zijn en de gevolgen daarvan. Dat kan niet anders dan heel slecht gedaan worden, die framing. Maar evolutie moet er voor zorgen dat we beter worden, ook als dit betekent dat we de omgeving zodanig beperken dat we beter zijn.