swiebertje

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
memeticae
Posts in topic: 1
Contacteer:

swiebertje

Bericht door memeticae » 11 jun 2015, 01:28

Mocht je na het zien van de (hele) film, nog meer in verwarring zijn gebracht dan je al was? Dan mag je zeggen: "Dank U meneer Nietzsche, voor het uiteenslaan van mijn geest. Nu zie ik tenminste uit welke delen hij bestaat. Klootzak! Geestesbreker! Moordernaar!"
"U heeft van mijn Narcist, Uw Zaratustra, een Über-Narcist gemaakt. En daarmee alle mensen om hem heen Geestesziek".

Als je niet (meer) boos wil zijn, wordt je haast vanzelf als een Swiebertje gezien.

Alsof je op zoek bent naar dat ene stukje geest dat nog mist: Malle Pietje, "Rijk zijn is ook niet alles. Maar wel heel veel!", of een Saar: "Nog een kopje koffie Swieber? Ach, wil je dan nog even houtjes hakken?", of een Bromsnor: "Tot Uw orders, meneer de Burger-Meester", om weer volledig te zijn.

Ik zal vanaf nu zeggen dat als je je stukje geest al mist, je Nietzsche niet moet lezen. Dat heb ik van hem geleerd.

Schedelkraker.

Of ontzeg ik dan mensen iets? Maak ik me schuldig aan een vorm van boekverbranding?

Nou ja, ook goed.

Als je N, hebt gelezen, kom dan niet klagen, dan heb je hem namelijk niet begrepen.

Maar laat mij met rust, alshetubelieft.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1

Bericht door Blin » 11 jun 2015, 23:44

hoi memeticae

ik begrijp de vraagstelling niet helemaal. Is het nu de bedoeling dat we gaan kiezen tussen Siebertje en Nietzsche. Ik zou daar bij deze opvatting van de vraagstelling zeker in de problemen geraken. De vrolijke wetenschapper vond ik een wijs boekje, ik zou daar dan toch voor gaan omdat Nietzsche in de meeste gevallen tijdloos is en dat kun je va Swiebert niet zeggen, behalve dan dat ik hem ook zo in de armen van een stelletje zwarte paarden op straat zie vallen , Mallotig zijn ze alle twee wel. Malle Pietje, een figuur die absoluut niet meer thuishoort in deze tijd , is zeker ook mallotig. Maar waarom koos je juist Swiebert uit en niet een ander uitheems en gedateerd programma als een avondje met het cocktail trio.

Ik zie dan weer veel meer in de vergelijking meitb Kierkegaard, wat vromer op de graad maar toch zeker wel richting hetzelfde gedachtengoed als Friedrich, zwaar op de hand ook, dat schept een band.

Misschien heb ik je vraag niet helemaal geïnterpreteerd zoals jij het graag zien wilde, ik houd het topic wel in de gaten voor nadere gegevens.

Gesloten