Incommensurabel

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Incommensurabel

Bericht door memeticae » 27 feb 2015, 01:48

yopi schreef:De post en jouw reactie zijn incommensurabel.
Incommensurabel:
Een begripsontleding door memeticae.

::

(Met wat gehinkel en bochtengewurm.)

Incommensurabel is het antoniem van commensurabel, wat weer: "meetbaar met dezelfde maatstaf, vergelijkbaar", schijnt te betekenen.
Het antoniem van "vergelijkbaar" is "onvergelijkbaar", oftewel: "uniek".

::

Een voorbeeld van incommensurabiliteit: Ds. Gremdaat - Beledigen

Want, valt er nog iets op te zeggen? Heeft hij, in deze redevoering, zichzelf niet afgemeten?
Door te stellen: "Als je geen probleem hebt, kun je niet gekwetst worden."

Probleem en kwetsbaar, twee begrippen die commensurabel lijken, maar niet aan elkaar af te meten vallen.
Ben je kwetsbaar door problemen, of zorgen problemen voor kwetsbaarheid? Zorgen veel problemen voor een hoge kwetsbaarheid, of andersom, zorgt een hoge kwetsbaarheid voor veel problemen?

Door het ontbreken, of juister, het voor meerderlei uitleg vatbaar zijn van de causale factor, zijn ze incommensurabel.

(Ik ben het wel met Ds. Gremdaat eens dat een hoge mate van gekwetstheid tot meer problemen kan leiden. Maar ja, waar schuilt die gekwetstheid zich dan in?)

Waarom heeft Ds. Gremdaat dan toch zo gelijk? Misschien juist wel door die incommensurabiliteit.
Misschien moet je het maar gewoon zo tot je nemen ... en er een aangenaam etensmaal van maken, met spekjes erin, ofzo.

::

Is iets als: "begrip van waarheid", dan niet ook: incommensurabel, onvergelijkbaar, niet aan zichzelf af te meten, uniek?
Is het een begrip dat enkel aan zichzelf afgemeten kan worden en dat, als het al eens gevonden wordt, niet meer valt te bediscussiëren?

Is überhaupt het oordeel:"incommensurabel", dat dan eigenlijk, an sich, niet ook?

::

Dat mijn antwoorden incommensurabel genoemd worden, kan ik enkel als compliment opvatten.
Het betekent voor mij namelijk dat ik met inzichten verschijn. Andere -nieuwe- ideeën, en ermee voortborduur op de woorden van mijn voorganger, in plaats van hem naar de mond te praten.

Het is dan ook een eeuwige ontkenning van mijn narcist zijn: "Ik meet mij aan mezelf af."
Zegt een ander.

Hoe kan dat nou? Die ander kent mijn spiegelbeeld niets eens. Dat kan alleen ik zelf zien, dus hoe weet hij nou wat ik zie? *)
Laat staan te weten dat ik mezelf er aan afmeet? Is die ander dan een groter Narcist? Die zijn schaduw op mijn beeld legt?
Nee, ik ben de mooiste narcis, ik sta het dichtst bij de waterkant. Die vóór mij zijn erin gevallen, die achter mij zien zichzelf niet, enkel mijn achterhoofd en blokkeren mijn zon ook nog eens. Stelletje nepnarcissen.
Nee, het is de buurnarcis, die begrijpt wat ik zie.

Maar om nou door een buurnarcis geen narcis genoemd te worden ...
Hij ziet er nochtans hetzelfde uit als ik, maar goed ik ben geen racist.

Misschien zijn we wel kindjes op moeders' schoot en zien het blad onder ons als de vijver waarin we ons spiegelen.

Voor ik zelf de vijver zie, kunnen ze me nog meer vertellen, in dat blad onder me zie ik mezelf terug, alleen dan veel groter.
Stel je je de ontgoocheling eens voor als je daadwerkelijk, eindelijk aan de vijverkant, jezelf zou zien. Daar moet je het mee doen.
En dan staat er een buurman links of rechts, die beweert dat het allemaal maar onzin is.

Ook goed, ik zie daar geen probleem in, daarom ben ik onkwetsbaar.
En dat wil ik m'n buurman graag uitleggen: "Hé buurman, de vijver al eens gezien?"
Helaas weet ik niet hoe hij zich ziet in de/zijn vijver. Dat is en blijft puur giswerk.

::

In de kristallografie geldt:
Incommensurabel - Kristallografie schreef:In diffractie uit zich de ladingsdichtheidsgolf door het verschijnen van extra reflecties op posities tussen de hoofdreflecties in die niet als een eenvoudige breuk van het reciproke rooster (zoals halverwege) te beschrijven zijn.

(Een paar leestekens zouden misschien geholpen hebben maar zijn uiteindelijk niet nodig, als je de zin goed leest.)

Als ik incommensurabel ben, ben ik ook die ladingsdichtheidgolf die het reciproke rooster weet te breken, en extra reflecties tussen de hoofdreflecties weet te geven, niet eens per se halverwege.

In normaal Nederlands: "Ik zet je aan het denken. Ik breek gedachten in tweeën."

::

Dank je wel voor het inzicht.
Door mij te leren dat ik jouw gedachten breek, je de helften toon en vervolgens vraag: welk deel wil je hebben?
Dat het jouw niet kunnen of willen kiezen, maakt, mij die term noemen.

Tenzij jij een ander begrip van incommensurabel hebt.
Natuurlijk.

Misschien geldt bij creatief met taal wel dezelfde regel als bij kreatief met kurk:"Altijd van je af snijden".

Ik ben benieuwd hoe en of je gaat reageren. Mijn indruk is nu dat je vaak slechts één ding uit mijn reakties haalt, die uit context plaatst en vervolgens probeert te vormen naar je eigen idee.
(Maar misschien voelen meer mensen zich nu aangesproken, stelletje narcissen)

Eigenlijk geheel in tegenspraak met je mening dat je kunst niet kapot mag analyseren, tenzij je mijn kunst geen kunst vindt, natuurlijk.

In plaats van tegen me in te gaan kun je ook meegaan. Mijn gedachten, hoe incoherent ook, heb ik heel vast. Soms beland ik inderdaad op zijtakken, enkel om hun eindigheid aan te tonen. Dat is dan waarschijnlijk jouw definitie van niet-commensurabel.

Als we nu allemaal eens zouden meedenken, in plaats van tegendenken.
Zodat we niet rondom eenzaam hoeven te zijn. **)

Wolk? Vogeltjes? 7?

Tot volgende week.
(Ook weer zo'n incommensurabel idee)

Maar goed, ik begrijp, het probleem ligt bij mij: Ik kan me eenvoudigweg niet simpel in taal uitdrukken."

"Nou Moe?!

Nou, als dat niet incommensurabel is ...

Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Druk je dan eens begrijpelijker uit. Zeg wat je wilt zeggen en wees niet bang, hooguit onverschillig.

De God van Onverschilligheid staat achter je, denk ik. Hoop ik, voor je.

*) Zelfs als de spiegel gemanipuleerd wordt, weet alleen ik wat ik zie.
**) "Never gonna tell a lie, and hurt you", zong de Kretenzer.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 feb 2015, 16:33

Incommensurabel.

Arthur Koestler heeft eens een boek geschreven dat heette: De Call-Girls.
Dat ging over een wereldwijde crisis die zo'n hoge nood opriep dat er besloten werd om een conferentie bijeen te roepen van het neusje van de zalm, multi-disciplinaire afvaardigingen van deskundigen om uit die crisis te komen.
...

Nou ja. je kunt de afloop wel raden. Als je sociologen, economen, psychologen, defensie-deskundigen, geheime diensten, politieke wetenschappers, polotici, bankdirecteuren, volksvertenwoordiging, biologen etcetera etcetera - en niet te vergeten filosofen - bij elkaar zet: dan ontstaat er pas een begrip van wat incommensurabel betekent.

Dit om te zeggen dat een woordenboekdefinitie een grootse gemene deler is, en niet het kleinste gemene veelvoud (om het wiskundig uiteen te zetten om een beetje commensurabel te blijven).

Maar dit gaat over dat begrip in een persoonlijke verhouding.
Ik had al gehoopt dat met je taalgevoeligheid dit begrip je zou triggeren.

Een tweede benadering van het begrip waar we het hier over hebben, los van alle onderhuidse betekenissen die hier een rol spelen is: verdieping.

Zo'n begrip krijgt betekenis in allerlei incommensurabele kringen, die ik hierboven opgesomt heb. Mijn begrip er van is hoe het filosofisch gebruikt wordt.

En dat heeft er weer mee te maken hoe Wittgenstein (ook een eminent wiskundige en taal-filosoof) dacht over begrippen. Namelijk hoe ze gebruikt worden.

In dit geval (onze discussie, net begonnen) om het alleen als trigger te gebruiken.

Ik heb wel degelijk wat van jou geleerd (zoals je wat van alle mensen kan leren).
Om er dan maar wat uit te pikken:

(Als ik het tenminste begrijp)

Dat je zegt dat incommensurabiliteit je kan verlossen van je opgeslotenheid in je eigen redeneringen. En dus iets toevoegt.

Chapeau!

Maar daarmee doe ik nog niks af aan mijn kritiek op jou.
......

Los daarvan: Dat je je laat prikkelen en daar een aanleiging toe ziet om uitgebreid te reageren:

Dat voelt als een Spaanse vriendschap (sorry hoor dat ik dat woord weer gebruik dat inmiddels niet meer adequaat aanvoelt): Vechten en het dan weer bij leggen.
Misschien ken je dat van Asterix en Obelix verhalen.

(En ook wel blij dat mijn erupties je alleen maar sterker maken)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 feb 2015, 16:45

(vervolg) (Ik moest denken aan je reactie op de Nietzscheanen, en dat altijd zich iets vast zet in jouw geest waar je wel degelijk op voortdenkt. En dat ik nou ook in zo'n positie verkeer met zo'n terrier)

Blijft over waar ik het wel over wil hebben, omdat ik dat nog niet doorgrondt:
Het verhaal over narcisme, Je uiteenzetting met natuurkunde en wiskunde en de niet afgemaakte discussie over Memen, die me nog steeds bezig houdt.

In ieder geval wil ik me niet aanpassen aan jouw manier van posten, die ik maar weer als een voorbeeld beschouw van wat er voortvloeit uit dat concept.

Ik krijg dat niet scherp. En je post heeft me daar (weer niet) bij geholpen.
......

Snap je dat nou?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 feb 2015, 16:48

(vervolg 2)
Misschien is er een hele diepe kloof, die met een klein bruggetje ...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 mar 2015, 00:20

Leuk!
Astérix en Obélix. Twee incommunserabele karakters en toch (misschien wel daardoor) de beste vrienden.

Grote filosofen, die Goscinny en Uderzo.

(Zelf ook incommunserabel, zie het plaatje hieronder uit: "Astérix en de Olympische spelen")
Afbeelding
(In Griekse letters staat links Goscinny die Uderzo, rechts, despoot noemt, de ander noemt de een een tiran. Toch hebben ze beiden, met boekrol in de hand, de stier bij de horens. Ongetwijfeld zullen de grieken eronder wel archetypen van (incommunserabele) filosofische stromingen zijn. Zou iemand ze kunnen benoemen, om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen? Mij schiet de kennis tekort. Ik kom niet verder dan nietsche vs yolo, maar vind dat te bekrompen gedacht. Misschien is de linker griek ook Goscinny, de scenarist, en de rechter Uderzo, de tekenaar. Maar ik stop nu, dit is geen boekverslag)

Zo gebruikt lijkt incommensurabel wel op tegenstrijdig, maar is het net niet. Het krijgt al een beetje "aanvullend" erbij.

(Tussen haakjes: Ik heb gevochten als een leeuw, toen ik nog op school zat, om stripboeken op de boekenlijst te mogen zetten. Heb uiteindelijk met een deeloverwinning genoegen moeten nemen toen uiteindelijk wel Toonder op de boekenlijst mocht, zijn werken werden daarvóór ook als "minderwaardige strip" gezien, stelletje idioten. Oeps, oud zeer. Het schijnt de narcist in me die dit doet "twitteren", mogen stripboeken tegenwoordig? Ik weet het niet, heb geen (schoolgaande) kinderen.)

De gevechten tussen de dorpelingen onderling hadden praktisch altijd als motor de vermeende versheid van de vissen van Kostunrix. Alhoewel bij "Obelix&Co" de gevechten over geld gingen, precies wat de jonge Absolutus voor ogen stond: De Pax Romana te bewaren door een burgeroorlog te ontketenen. (Waar we eigenlijk nog steeds midden in zitten.)
Bij "De Broedertwist" werd de kloof in het dorp pas overbrugd bij het weggaan van Arsenicummix (die, naar verluidt, als slaaf nog naar rotte vis rook). Er zat in ieder geval een luchtje aan.

Het lijkt wel literatuur. (Oeps, sorry, weer oud zeer)

Welke les valt hier nou uit te leren? Eerst de rotte vis elimineren om een brug te kunnen slaan, of valt er af en toe best ruzie over te maken?
Hoe dan ook, elk verhaal eindigde met een groots feestmaal.

Ik zie wel parallellen.

Net zoals de gevechten bij Asterix en Obelix de onderlinge band tussen de dorpelingen eigenlijk alleen maar versterkt, zo zou je discussies alhier ook op kunnen vatten. Met als enige verschil dat wij hier zelden tot een feestmaal komen, en als overeenkomst dat er wel eens iemand zich de mond gesnoerd voelt, of zichzelf de mond snoert, en (tijdelijk) niet meer kan zingen. Maar ja, misschien stonk hij wel naar rotte vis uit zijn mond. Wat natuurlijk weer incommensurabel is, want de knevelaar kon best wel eens zijn eigen bovenlip hebben geroken.
Of omdat hij het gezang niet meer aan kon horen, vals of niet, dit om het te relativeren.
(Hé, daar heb je Tolkien weer: de Valar die Melkor hadden verbannen omdat ze vonden dat hij vals zong. Om diezelfde reden zou je ook Mozart kunnen verbannen met zijn dissonantenkwartet.)
Ik doel hier overigens pertinent niet op neus. De redenen voor zijn afwezigheid zijn enkel hemzelf bekend, en ik ga er niet naar vissen ... eh ... gissen.

::
yopi schreef:Arthur Koestler heeft eens een boek geschreven dat heette: De Call-Girls.
Dat ging over een wereldwijde crisis die zo'n hoge nood opriep dat er besloten werd om een conferentie bijeen te roepen van het neusje van de zalm, multi-disciplinaire afvaardigingen van deskundigen om uit die crisis te komen.
...

Nou ja. je kunt de afloop wel raden. Als je sociologen, economen, psychologen, defensie-deskundigen, geheime diensten, politieke wetenschappers, polotici, bankdirecteuren, volksvertenwoordiging, biologen etcetera etcetera - en niet te vergeten filosofen - bij elkaar zet: dan ontstaat er pas een begrip van wat incommensurabel betekent.
De incommensurabliteit lijkt mij hier te liggen in het feit dat al die experts het eerst eens moeten over wat de crisis inhoudt, hoe ze ontstaan is en dan pas kunnen beginnen met hoe ze opgelost kan worden. Een schier onmogelijke taak. Ik ken het boek niet, maar kan me voorstellen dat het eindigt met dat de crisis uiteindelijk bezworen wordt door de (incommensurabele) opmerking van een zesjarig kind, die uiteindelijk iedereen als uiterst commensurabel overkwam.

::
yopi schreef:Snap je dat nou?
Misschien wel. Komt het wellicht doordat ik vaak of veel in metaforen schrijf? Dat door mijn gebruik van die metaforen, de begrippen troebeler worden in plaats van duidelijker? Ofschoon dat laatste wel mijn bedoeling is.

Maar, zing ik vals?

Hoe dan ook, net zomin als jij je wilt aanpassen, of alain, of neus, of okke en jeroen, of godmagwetenwie, zal ik me ook niet aanpassen. Dat kan ook niet, want dan zijn we onze eigen spreekbuis niet meer, en ik houd nu eenmaal van hinkelen.
Wel zal ik proberen rekening te houden met het feit dat het misschien wel zo aardig is om mijn zinnen zo te formuleren dat ze, behalve voor mij, voor meer mensen begrijpbaar zijn. Maar net zoals in een dagboek, moet je eerst van je afschrijven om vervolgens je woorden door een andere lens terug te lezen. Teneinde te kunnen doorvorsen wat je eigenlijk bedoelde te zeggen.
Soms geeft de opmerking van een ander je een inzicht, dat je op een doodlopende weg bezig bent misschien, of dat je op de goede weg bent, maar nog wat met je machete moet hakken om op de open plek in het woud te geraken. Geen mooie beeldspraak, dat geef ik toe.
Ik zal proberen met mijn gehinkel al wat struiken plat te slaan, goed?

Zoals twee dichters, met gedichten, elkaar elkaars werk kunnen uitleggen.
Pfah! Als dat niet incommensurabel is?

Dan begrijp ik het begrip echt niet.

Het lijkt wel (Black) Jeopardy.
"You gotta state your answer in the form of question."
-"Uhm, if I answer this, do you consider me a racist?"


Over tot

::

Narcisme:

Ik heb al eens eerder verteld hoe ik narcisme zie.
(Ik zie, anders dan de gangbare norm, de narcist niet als egoïst met ziekelijke zelfinteresse.)
Egoïst genoeg om aan zichzelf te denken en altruïst genoeg zodat andere mensen hem als beste zien.

Hoe doe je dat? Door jezelf weg te cijferen, te denken dat jij het beste bent en geen betere te dulden. Dat is de ware narcist.
Ik had het ook kunnen schrijven als: "(...) te denken dat jij het beste balanceert tussen ego- en altruïsme, niemand doet het zo goed als jij, zie je een ander het beter doen, ben je nog geen narcist."
Maar dat is slechts de helft van het plaatje. Wat als mijn narcist iemand ziet die het slechter doet?
In plaats van enkel in de spiegel zichzelf te zien, ziet "mijn" narcist zichzelf in alles terug. Ziet hij iets mooiers ziet hij zichzelf te lelijk, ziet hij iets lelijkers, vind hij zich te mooi. In beide gevallen geen narcist, wel incommunserabel.
Het streven van mijn narcist is in Alles het beste of het mooiste evenwicht te zien, zodat hij zichzelf eraan kan spiegelen. Als je mijn narcist ontmoet, lijkt hij wel een toverspiegel. **)
Dat klinkt in mijn oren meer nobel dan ziekelijk. Alhoewel die begrippen elkaar niet direct uitsluiten natuurlijk.

En tegelijk is het een tangent aan neus zijn idee van symmetrie, misschien wel een equivalent? tan(x)=1/cot(x), ook bij x=0. Of toch incommensurabel?

Waarbij ik opeens van "het begrip" (incommunserabel) iets heb gemaakt dat je kunt delen door oneindig. Dat heb ik eraan toegevoegd.

Nu nog eens kijken hoelang het eraan blijft beklijven.
incommensurabel als mem is nog lang niet volgroeid, en nu al onsterfelijk, zolang dat "delen door oneindig=0" onderdeel is van het mem.
Hoort "delen door oneindig=0" ook tot jouw begrip van incommensurabel?
Dan bestaat het voort, met mijn definitie erbij.
En anders zonder. Als ik alle begrippen eruit haal is Incommensurabel tot een "leeg mem" verworden, iets waar je alles op vast kunt plakken.

Lege memen, dat is een mooie, memen die nog gevuld moeten worden.

Hoeveel lege memen zitten er in een vacuüm?

Het antoniem van egoïst is altruïst, dat van altruïst is egoïst. Wat is het antoniem van narcist, volgens mijn definitie?
-Anti-narcist?

Net zoals een foton zijn eigen antideeltje is, is een narcist dat ook.
Het antoniem van narcist is derhalve: Narcist.

Zijn beide zowel materie als anti-materie.
Als materie anti-materie ontmoet en als een narcist zichzelf ontmoet annihileren zij elkaar, in een grote knal: pure energie, ware verlichting.

Althans, zo moeten we geloven. Wat zich uiteindelijk ook uit: in de parabel van Narcissus in de Griekse mythologie; als Narcissus zijn spiegelbeeld probeert te kussen verdwijnt het telkens. Uiteindelijk ging hij er aan onderdoor, zoals de ziener al voorspelde: "(...) dat hij zou blijven leven als hij zichzelf maar niet kende." Een droeve geschiedenis, met een rare draai: als je jezelf kent ben je dood. Misschien dat zich daar het negatieve van het begrip in schuilhoudt? "Je moet geen Narcist zijn, anders ga je dood."
(Arme Narcissus, misschien hadden hij en Socrates aan partnerruil moeten doen?)
Ondertussen kende hij zichzelf wel natuurlijk, anders was hij niet doodgegaan, wanneer stopte hij met kussen? Toen hij zichzelf verdronk? Arme Narcissus.

Mijn narcist, daarentegen, is geen Griek, hij blijft eeuwig leven. Totdat hij zichzelf tegenkomt: het mooiste van Alles. Dan knalt en boemt het en is de hele hemel verlicht. Dan pas, als hij alles en iedereen is geweest, kent hij zichzelf. Als Romein, zegt hij dan: "QED", of, als gewoon Nederlander: "Ooh, moest dat bewezen worden?"

Mijn narcist is dus eigenlijk de anti-narcist die zichzelf altijd afvraagt: is dit wel de mooiste (spiegel) die ik zie?
En als subvraag, ben of ken ik dat zelf?
Dat is een terechte vraag, en zeker niet incommunserabel, volgens mij.
Enkel te beantwoorden met: Ja, Nee en Weet ik niet.
In het laatste geval, kent de narcist zich zelf niet.

Natuurlijk ben ik geen narcist, anders zou ik hier niet kunnen schrijven. Ik streef er wel naar er een te worden, maar dan wel een zoals ik hemzelf beschreven heb, als een zelfgedefinieerde narcist.

Uiterst incommunserabel allemaal.
Maar ik hoop het, althans voor jou nu, wat commensurabeler te hebben kunnen beschrijven.

Beter, of anders dan dit, kan ik het op het moment niet uitleggen. Zover reiken mijn gedachten erover nog niet. Of ontbreekt me het kijkje in jouw geest, waar ik het op zijn plaats kan zetten, daarom schiet ik op alle luiken.

Misschien heb je wel gelijk met je opmerking "ingewikkelde boeddhist". (Hoewel ik niet zoveel met het huidige (moderne) boeddhisme kan, dat ruikt mij teveel naar religie, en staat m.i. ver af van de lessen van Siddharta.)

Het Wendesnijdersisme past me beter.
Ik weet het is oud gedachtengoed, maar ze geven het alsof ze het menen.
Daar lijk ik waarschijnlijk meer op Uderzo ..."Wauw!"
(Wauw! Het oude gedachtengoed komt weer terug)

En is de cirkel weer rond.

Mijn narcist vind cirkels maar onzin. Hij spiegelt er niet lekker in, wat hij ook probeert, het beeld klopt nooit. Spiralen daarentegen, die vindt hij "te gek!" Die kan hij vervormen, induwen, uitrekken zover dat ze hun veerkracht verliezen, weer oprollen en de veerkracht herstellen.

Mijn narcist kent de cirkels en wil er niet meer mee spelen, hij weet waar ze naar leiden.

yopi schreef:Misschien is er een hele diepe kloof, die met een klein bruggetje ...
Een brug bouw je van twee kanten. Jij ziet mijn beginnetje en ik het jouwe, als we naar elkaar toebouwen, ontmoeten we elkaar in het midden. Kunnen we tenminste geen ruzie krijgen over wat van wie is. (Vergelijk de kanaaltunnel.)
En houden we een feestmaal midden op de brug, geknevelden incluis.
In goed overleg versterken we de brug en spreken af dat we ieder, over elkaars land mogen gaan.
Nu maar hopen dat de vriendschap stand houd. De eerste die het moet ontgelden is vaak de brug.

Nu maar hopen dat het niet komt omdat de kloof breder geworden is.
Of smaller.

We kunnen altijd nieuwe bruggen proberen te bouwen.

Als we nu eens afspreken het feestmaal altijd midden op de brug te houden?
Wie wil er dan geen feestmaal?

Zij die bang zijn dat de brug instort, geen angst, we maken hem flexibel.

::

Oh, shit, koning alcohol slaat toe.
Verder lezen op eigen risico.

De memendiscussie kunnen we inderdaad wel weer eens aanzwengelen, ik zal eens nadenken of ik er iets (zinnigs) over kan schrijven mbt tot je post over de monadenleer. (Daar zat je intrigatie toch?)

Ik heb vandaag toch een "pensioendag" (uitdrukking van m'n vader) dus misschien gaat dat nog lukken ook.

Misschien ben ik wel een terrier (terraan?) Alleen blaf ik enkel, ik bijt niet. Soms laat ik wel m'n tanden zien, in de hoop dat dat genoeg is. En jij mij niet bijt.

Wat je bedoelde met uiteenzetting met wis- en natuurkunde zul je even moeten toelichten, dat begrijp ik niet.

Tsja en milder ... ik ben 1 maart weer een jaartje ouder geworden. Een jaar vol relativiteit erbij. Wie weet word ik op mijn alleroudste dag wel een milde cynicus, een niet-bittere sarcast, een sentimentele ressentimentist, rancuneus sans-rancune, een bevlogen stoïcijn.
Een cholerische flegmaticus, een sanguintische melancholicus.
Hoe dan ook, ik hef mezelf dan op. Ben mezelf tegengekomen, narcist, überincommensurabel.
Dat wordt een mooi spektakel, zo mooi dat ik eerst al het mooie nog wil zien en meemaken, alvorens ik me er aan kan overgeven, anders vind ik het nooit mooi genoeg.

Heet dat niet, duizend doden sterven? Nou, kommaaropdan! Ik denk dat ik best durf te leven. Schud me de hand anti-narcist. Laten we een brug bouwen. De mooiste die er gaat bestaan.

::

OkOkokokokokok, sorry, ik zou struiken platslaan.

Op het laatst zo hard gehinkeld dat ik weer ging zweven ...

Probeer het ook eens ....

In je eigen hoofd rondzweven, zonder hulpmiddelen, met enkel jezelf als gids. Zie eens hoe je eruit komt.

Arme Narcissus. Zulk een wrede dood had hij niet verdiend, iedereen hield van hem immers.

Kende hij zichzelf maar.

Incommensurabel is geen sterk mem, maar wel een krachtig.

**) Een voetnoot, ik hoopte hem te ontwijken, maar hij is er dan toch.

Ik vrees dat ik hier moet uitleggen welke gedachtenkronkel erin zit.
HM.
Wordt het toch een boekverslag:
Het verhaal van Toonder heeft als thema "Luchtbellen in de economie".
Toonder bereikt dat met Sickbock's "Roze Bril".
"Ten zuiden van Rommeldam, tussen Gepermuiden en Westzijl ligt Krapkwelder. In een door hem professioneel gekraakte pulpmaalderij is professor Sickbock bezig met zijn grote uitvinding. Hij wil een element uit de vierde groep van het periodiek systeem blootstellen aan een hyperontlading. Er zou dan een monade moeten ontstaan, die hem al lange tijd voor ogen staat."
Dat mislukte, maar hij maakte de steen der wijzen.
"Professor Sickbock zet zijn geldschieter een beschermende veiligheidsbril op en laat een klomp goud van 18 karaat zien"
&c &c &c ad infitum, ad nauseam.

Mijn narcist lijkt niet op Sickbock's bril. Of juister, die van Toonder.
De toverspiegel van mijn Narcist zegt: Kijk erin, zie jezelf.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mar 2015, 01:10

Ik las gisteren iets op de tv, het was met Gerrit Komrij.

Hij had een uitspraak, die me deed nadenken.

"Dichten kun je pas, als je zonder beslommeringen bent,
zonder geldzorgen, zonder opvoedingszorgen, zonder zorgen.
Pas dan kan een gedicht ontstaan."

Nou bevind ik me op dit moment in een situatie zonder al die zorgen.
En kan schrijven:

"Wat morgen is komt morgen
Wat gisteren was is vandaag niet
Wat vandaag is is onbekend.

Vandaag verstrengelt met gister en morgen
Door te zorgen
Doe, of heb, ik wel goed"

Op die manier is dichten natuurlijk onmogelijk geworden.
Een gedicht over zorgen, is geen gedicht.

Incommenurabel hoor, die Komrij.
Vast geen narcist.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 31 aug 2016, 05:27

yopi?

Het eten is net gedaan, maar op de stoep, net voor de lantarenpalen aan gaan, heb ik nog even een vraag voor je, je hoeft pas morgen of zo te antwoorden hoor!


Had je het niet gelezen, of vond je een reaktie overbodig?
Op wat ik anderhalf jaar geleden schreef?

(Ik wil alleen maar even tsjekken bij je, hoe incommensurabel het zou zijn, als het vandaag 11 maart 2015 zou zijn.) :greins:

Behoorlijk, vind jij ook niet?
En toch zo treffend weer, alsof de geschiedenis zelf incommensurabel is en ondanks dat, herhalend.

Maar evengoed. Zonder jouw eindoordeel, is het eigenlijk niets.
Ik meende dat wat ik schreef, aan jouw oren was gericht.

Toch is de dialoog in een monoloog verzand ... lijkt wel.
Mea Culpa, waarschijnlijk.

Dan spijt het me alsnog -postuum- weer als je dit keer ook niet reageert.
Het zij zo.
Het frustreert enkel door mijn eigen frustatie.

Ik denk dat ik toch wat geleerd heb, door dit op te schrijven en ik schat in dat jij me hebt leren kennen, door mijn geschrevene.
"Dichten kun je pas, als je zonder beslommeringen bent,
zonder geldzorgen, zonder opvoedingszorgen, zonder zorgen.
Pas dan kan een gedicht ontstaan."
Vrij zijn
is als vrijheid

maar vrijheid
is niet als vrij zijn

wie werkelijk vrij is
ziet noch vrijheid, noch gevangenschap.

Incommensurabiliteit, bestaat niet.
Dat zou incommensurabel zijn.

(Dank je yopi, voor de inzichten.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 aug 2016, 17:14

Je doet een beroep op me. En dat waardeer ik.
Maar net nou ik beneveld op het forum ben.
Door net gekeken te hebben naar een interview met P.

Dus laat ik het afweten. Maar ben bang dat het verdwijnt voor morgen of zo.

Als je me helpt ga ik het nalezen. Dus houdt deze draad aub open.

Als mogelijkheid om dat te doen zeg ik:

Dat begrip gaat niet over begrip tussen mensen in het algemeen.
Dat kan altijd. Als je een beginnetje heb tenminste. Over het weer of zo.

Het gaat over taalsystemen, discoursen of taalspelen die niet tot elkaar te brengen zijn zonder diepgaand onderzoek. En daar zijn dit soort fora niet geschikt voor.

Blijkt ...

Dat heeft weer te maken dat er geen metataal bestaat die boven die taalsystemen staat, en ze zo kan vergelijken.
Daarom gebruik ik ook dat moeilijke woord.

Niet moeilijk, maar ongebruikelijk. Omdat dat niet zo bewust gemaakt is in algemeen taalgebruik.
Dan moet je wel, zeg maar (pardon).
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2016, 14:26

Het heeft ook te maken met de mediavorm: Forum.

Je moet haast wel bij je eigen taalspelen blijven, omdat de interactie op zich laat wachten.

Als die nog veel langer zou zijn - zoals bijvoorbeeld in een briefwisseling - gaat het misschien weer goed.
Of veel korter, zoals met chatten of in den vleze.

Kan je aangeven waar je nu reactie op wil? En zeg niet: Op alles.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 sep 2016, 02:45

Het viel mij op dat geschiedenis zich aan het herhalen was.
Ik vroeg me af of dat ook op jou zo overkwam.

Dat kon ik enkel doen, door het je te vragen.

Wat op mij indruk maakte, was dat het op zulk relatief kort tijdsbestek gebeurde.

Ik was benieuwd hoe jij dat zou zien, als ik dit onderwerp weer eens oprakelde.

Meer niet.
Geen persoonlijke, of überhaupt, aanvallen. Gewoon: nieuwsgierigheid.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 sep 2016, 15:28

Ok. Duidelijk. Ik houd het in mijn achterhoofd (echt).

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 sep 2016, 19:51

:)

Mijn nieuwsgierigheid beklijft.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 sep 2016, 15:59

Tot slot: Ik zou het woord niet gebruikt hebben als ik niet gedacht had dat het snel terug zou komen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6591
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2016, 00:19

Aha! De daad bij het woord!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 8
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 sep 2016, 15:53

:-$

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten