De gave van profetie en het Cassandra-complex
De gave van profetie en het Cassandra-complex
Als de gave van profetie gepaard gaat met het Cassandra-complex, wat waarschijnlijk ook noodzakelijk is, omdat de profetie anders nog zodanig beïnvloed zou kunnen worden dat deze niet uitkomt, zodat het geen geldige profetie is, waarom dan überhaupt profetieën prediken? Deze veronderstelling brengt zelfs in zekere zin de mogelijkheid, het bestaansrecht van de gave van profetie in diskrediet!!
Misschien is het nog erger als een profetie zichzelf waarmaakt.
Zoals bijvoorbeeld een gewelddadige Jihad. (Frank Herbert: Duin)
Een onschuldigere is misschien de verwachting die je aan een kind ophangt en mede helpt die verwachting waar te maken. Hoewel dat ook het tegenovergestelde kan veroorzaken. (Piaget)
Zoals bijvoorbeeld een gewelddadige Jihad. (Frank Herbert: Duin)
Een onschuldigere is misschien de verwachting die je aan een kind ophangt en mede helpt die verwachting waar te maken. Hoewel dat ook het tegenovergestelde kan veroorzaken. (Piaget)
Als mensen je wel zouden geloven, zouden ze op een bepaald moment je profetieën kunnen 'dwarsbomen' door de geschiedenis te 'beïnvloeden', en dan zou je dat weer moeten voorspellen, waardoor je inderdaad nooit voor je profetische gave uit zult komen? Sterker nog: misschien is de gave van profetie door die eigenschap helemaal niet mogelijk???neus schreef:de vraag is zeker voor wie je als profeet iets te bewijzen hebt. Alleen jezelf toch? Maar mensen krijgen het door als je vaak dingen zegt die uitkomen en dan gaan ze je anders behandelen. Als je dat kan voorspellen zal je misschien nooit profeet zijn.
Laatst gewijzigd door Leonardo op 28 aug 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een profeet ziet als een ziener van een vaststaande gebeurtenis in de toekomst (die vastligt omdat hij nu eenmaal gebeurd zou Leonardo zeggen); dan ziet hij dus het onontkoombare.
Tijd en plaats zal veel vager zijn.
Als zijn profetie voor waar aangenomen wordt door anderen. Dan zullen die niet proberen de gebeurtenis te voorkomen, maar wel om die dichterbij te halen, te helpen; of juist uit te stellen, te vertragen. Afhankelijk of de profetie positief of negatief is.
Het wel of niet voor waar aannemen moet al opgenomen zijn in de profetie omdat het anders geen profetie volgens de definitie is.
Echte profetieën zijn dus onwankelbaar.
Je zult sterven is er zo eentje vermoed ik. Maar ik ben geen profeet.
Tijd en plaats zal veel vager zijn.
Als zijn profetie voor waar aangenomen wordt door anderen. Dan zullen die niet proberen de gebeurtenis te voorkomen, maar wel om die dichterbij te halen, te helpen; of juist uit te stellen, te vertragen. Afhankelijk of de profetie positief of negatief is.
Het wel of niet voor waar aannemen moet al opgenomen zijn in de profetie omdat het anders geen profetie volgens de definitie is.
Echte profetieën zijn dus onwankelbaar.
Je zult sterven is er zo eentje vermoed ik. Maar ik ben geen profeet.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)