bestaan

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
neus

Bericht door neus » 20 aug 2014, 21:44

een afstand tussen twee punten?

wat is het verschil tussen nul en oneindig klein? Oneindig klein is nooit nul. Je hebt als het ware niet oneindig veel tijd om het steeds kleiner te maken bij inzoomen.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 20 aug 2014, 21:59

neus schreef:wat is het verschil tussen nul en oneindig klein? Oneindig klein is nooit nul. Je hebt als het ware niet oneindig veel tijd om het steeds kleiner te maken bij inzoomen.
"Oneindig klein" bestaat niet. Je kunt wel spreken van: MITS er voldoende wordt benaderd DAN wordt het verschil KLEINER DAN...

Dit is ook de reden waarom er een verschil is tussen een waarde en een limiet. Een limiet is een benadering. Alleen als je in staat bent de benadering van de limiet WILLEKEURIG klein te maken, verkrijg je de waarde.

neus

Bericht door neus » 20 aug 2014, 22:04

nou goed dan zoomen we in met een snelheid van 1mm/s en hebben we 10mm om in te zoomen, dan is er na 10s niets meer over.

de punt is gewoon weg, geen enkele afmeting, niets, en toch bestaat het, zonder afmetingen, is dat niet knap?

neus

Bericht door neus » 20 aug 2014, 22:06

yopi schreef:Ik bedacht nog (met ergens in mijn achterhoofd de snaartheorie) dat zijn - in Neus zijn opvatting - pas mogelijk is als er ruimte en tijd bij betrokken is.

Het mooie van de snaartheorie vind ik dat die het punt ontkent, net als één van de wetten van de thermodynamica ontkent dat er 0 graden Kelvin kan bestaan.
Beweeglijke snaartje met veel dimensies.
Alleen ben ik geneigd om die dimensies te ontkennen.
Lijkt mij een contructie van de wiskunde, want alle richtingen bestaan vanuit een imaginair punt gezien. Dus waarom zou je alleen boven/beneden, links/rechts en voor/achter laten gelden. Dat is een constructie van een assenstelsel om positie of richtingen te kunnen beschrijven.
Algebraïsch kun je altijd uitbreiden van een derde macht naar een hogere.
Om sommen op te lossen. En dan vervolgens dit terugfantaseren naar een 'ruimte'.
het gekke is dat ze snaren afbeelden als rondjes, lijnen die geen begin en eind hebben, hoe komen ze erbij?

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 20 aug 2014, 22:11

neus schreef:nou goed dan zoomen we in met een snelheid van 1mm/s en hebben we 10mm om in te zoomen, dan is er na 10s niets meer over.

de punt is gewoon weg, geen enkele afmeting, niets, en toch bestaat het, zonder afmetingen, is dat niet knap?
Daar heb je dan een echt(e) punt :greins:

Ik bedoel overigens een asymptotische benadering.

Dat een punt kan bestaan zonder afmetingen is omdat het een concept is, en een concept kan (blijkbaar) geconcipieerd worden zonder gelijke in de zintuiglijke wereld.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6604
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 aug 2014, 00:38

Een punt is een punt, in alle dimensies.

Een cirkel een verzameling van punten, in twee.
Een bol in drie, &c.

Als je een cirkel reduceert (projecteert: een dimensie weghaalt) houd je een lijn over. Als je die weer reduceert krijg je een punt.

Telkens neem je informatie weg.

Pas als je die weer terugstopt kan het punt weer lijn, cirkel, bol, &c. worden.

Met een imaginair, cq geprojecteerd middelpunt.

Je moet overigens uitzoomen, om een cirkel een punt te laten gelijken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 00:52

neus schreef:
yopi schreef:Ik bedacht nog (met ergens in mijn achterhoofd de snaartheorie) dat zijn - in Neus zijn opvatting - pas mogelijk is als er ruimte en tijd bij betrokken is.

Het mooie van de snaartheorie vind ik dat die het punt ontkent, net als één van de wetten van de thermodynamica ontkent dat er 0 graden Kelvin kan bestaan.
Beweeglijke snaartje met veel dimensies.
Alleen ben ik geneigd om die dimensies te ontkennen.
Lijkt mij een contructie van de wiskunde, want alle richtingen bestaan vanuit een imaginair punt gezien. Dus waarom zou je alleen boven/beneden, links/rechts en voor/achter laten gelden. Dat is een constructie van een assenstelsel om positie of richtingen te kunnen beschrijven.
Algebraïsch kun je altijd uitbreiden van een derde macht naar een hogere.
Om sommen op te lossen. En dan vervolgens dit terugfantaseren naar een 'ruimte'.
het gekke is dat ze snaren afbeelden als rondjes, lijnen die geen begin en eind hebben, hoe komen ze erbij?
Ook wel als slangetjes - met en zonder eindpunten ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6604
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 aug 2014, 01:24

neus schreef: het gekke is dat ze snaren afbeelden als rondjes, lijnen die geen begin en eind hebben, hoe komen ze erbij?
Dat gebeurt volgens mij alleen op de populair wetenschappelijk discovery-achtige zenders, waar snaren als elastiekjes voorgesteld worden. De animatiemakers namen dat letterlijk en hebben de elastiekjes zoals zij ze kennen afgebeeld. Misinterpretatie.

Een snaar is een snaar. Een eendimensionaal object, gespannen of niet, dus per definitie geen cirkel.
Als zijn begin aan zijn uiteinde vast zou zitten, bestaat de snaar niet meer, maar is verworden tot 2-braan. Een vlies.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 01:31

Beeldcultuur

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 01:52

snaar is al beeldcultuur

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 01:54

het zijn sommetjes .. (Ik ben benieuwd wat ik voor status krijg na mijn laatste promotie op dit forum, dus ..
.. eh, misschien post-soof.)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6604
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 aug 2014, 02:57

Tsja, je status schijnt afgeleid te worden aan het aantal berichten dat je post.

Kwantiteit.

De kwaliteit wordt niet meegerekend, ik zou er niet zoveel waarde aan hechten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6604
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 aug 2014, 02:58

Wat is er mis met sommetjes?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 10
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 21 aug 2014, 09:12

memeticae schreef:De kwaliteit wordt niet meegerekend, ik zou er niet zoveel waarde aan hechten.
Geen waarde hechten aan je eigen posts?? [11]

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 11:12

memeticae schreef:Tsja, je status schijnt afgeleid te worden aan het aantal berichten dat je post.

Kwantiteit.

De kwaliteit wordt niet meegerekend, ik zou er niet zoveel waarde aan hechten.
Doe ik ook niet. Ik kwam er achter omdat Leonardo het opmerkte bij happy hour onderdeel ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 20
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2014, 11:15

memeticae schreef:Wat is er mis met sommetjes?
Nix mis mee. Wat mis is dat die vertaald worden als laatste waarheid van helden van nu in die beeldcultuur. En met die manipulaties kan weer geld verdiend worden. Of zo ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6604
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 aug 2014, 07:23

Leonardo schreef:Geen waarde hechten aan je eigen posts??
Da's uit de context.

Geen waarde hechten aan de waarde van de kwaliteit van je posts.
Da's meer wat ik bedoel.

Net zoiets als de waarde die je kan geven aan de hoeveelheid geld die je voor je werk krijgt en vervolgens weer elders kan inleveren.

Waardeloos.
Maar niet, waardenloos.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten