Behoud van informatie

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 13:52

Dat doet mij eraan denken in hoeverre met elkaar verwante (levens)vormen (bijvoorbeeld door DNA) gelijk aan elkaar zijn. Een individu is voor een groot deel gedefinieerd door zijn (de) context (dwz zijn 'levenservaring'), en dus vaak niet 'herhaalbaar'!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jul 2014, 14:07

Inderdaad. Een individu of persoon lijkt niet herhaalbaar vanwege nurture.
Alleen kun je je afvragen of er zo iets als een extern geheugen bestaat dat na de dood de ervaring opslaat. Dus niet alleen rimpels, maar een behoud van informatie in een pakketje (Verzin ((nogmaals)) een levensvorm of proces die zoiets zou kunnen). (ff drammen)
Alleen dat zou echte uniekheid betekenen ook op langere termijn.
Anders is uniekheid al zoiets als je van plaats en tijd verschilt.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat moraal en echte vrijheid en verantwoordelijkheid afhankelijk zijn van die uniekheid van elke persoon of individu die bestaat!

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 14:15

In mijn ogen is alles en tegelijk niets uniek. Dat wil zeggen, elke fysieke afkadering die je maakt staat in verhouding tot zijn context (het hele universum) (ook ff drammen :P ). Door de afkadering te maken (artificieel/theoretisch) maak je het 'uniek'. Doch de afkadering is schijn (artificieel/theoretisch), vanwege de onmisbaarheid van de context (ja, ik ben een rasechte holist ;) ).
yopi schreef:Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat moraal en echte vrijheid en verantwoordelijkheid afhankelijk zijn van die uniekheid van elke persoon of individu die bestaat!
Dat sowieso.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jul 2014, 14:31

Ok .. het kwartje is gevallen :cool:
Dat is een nieuw topic waard zou ik zeggen ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 12:58

Er bestaat een kans dat bijvoorbeeld een watermolecuul, dat door wat voor oorzaak dan ook uiteen is gevallen in zijn losse componenten: 2 H's en 1 O, ooit weer hetzelfde watermolecuul wordt, opgebouwd uit diezelfde 2 H's en ene O.

Als tijd eeuwig voortschrijdt is deze kans zelfs 1.

Absurdistisch geredeneer, daar lijkt het wel op. Maar het kan nog gekker: De kans dat jij (de verzameling "dingen" waar je uit bestaat) ooit weer terugkomt in dezelfde vorm is dan ook 1.

De kans dat jij terugkomt en je in exact dezelfde toestand bevind is nul, er is immers één gegeven anders: het tijdstip. Is er dan toch informatie verloren gegaan?

De wet van behoud van informatie lijkt dan te impliceren dat tijd zich moet herhalen. Een raar gegeven.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:05

Informatie is een uitdrukking van uitleesbaarheid. De manier van uitlezen maakt het verschil, dat manieren van uitlezen zich herhalen wil niet zeggen dat de wereld qua configuratie helemaal hetzelfde hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:10

Mem schreef
De wet van behoud van informatie lijkt dan te impliceren dat tijd zich moet herhalen. Een raar gegeven.
En toch is dat een interpretatie van Nietzsche's wet van de eeuwige wederkeer van hetzelfde.
Overigens heb je daar een eindige ruimte voor nodig met een eindige inhoud.
Omdat het nodig is dat er maar een eindig aantal toestanden moet kunnen bestaan. En dus ook - inderdaad - een oneindige tijd met een vaststaande eindige cyclus.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 13:13

Een eeuwige wederkeer van hetzelfde, is gewoon het ding zelf...??

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:13

neus schreef:Informatie is een uitdrukking van uitleesbaarheid. De manier van uitlezen maakt het verschil, dat manieren van uitlezen zich herhalen wil niet zeggen dat de wereld qua configuratie helemaal hetzelfde hoeft te zijn.
Precies. En het resultaat kan een metamorfose hebben ondergaan.
Zoals ik steeds betoog als je van een periode van verandering in voortgaande zin uitgaat.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:15

Leonardo schreef:Een eeuwige wederkeer van hetzelfde, is gewoon het ding zelf...??
Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 13:17

yopi schreef:
Leonardo schreef:Een eeuwige wederkeer van hetzelfde, is gewoon het ding zelf...??
Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.
Ik bedoel, als iets exact hetzelfde gebeurt, is er geen onderscheid, en is dat dus hetzelfde als één keer...?? Het is inherent aan het begrip 'hetzelfde' dat er geen onderscheid is (te maken)...??

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:17

yopi schreef:
Leonardo schreef:Een eeuwige wederkeer van hetzelfde, is gewoon het ding zelf...??
Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.
Je hebt heel veel verschillende manieren om het alles uit te lezen. Terwijl het alles qua totale informatie niet verandert, of zo je wilt zich herhaalt.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:19

Leonardo schreef:
yopi schreef:
Leonardo schreef:Een eeuwige wederkeer van hetzelfde, is gewoon het ding zelf...??
Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.
Ik bedoel, als iets exact hetzelfde gebeurt, is er geen onderscheid, en is dat dus hetzelfde als één keer...?? Het is inherent aan het begrip 'hetzelfde' dat er geen onderscheid is (te maken)...??
Dat klopt maar je eigen rol ten opzichte van hetzelfde kan wel anders zijn. Ik denk namelijk niet dat rollen gelijk blijven.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 13:22

neus schreef:
Leonardo schreef:
yopi schreef:Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.
Ik bedoel, als iets exact hetzelfde gebeurt, is er geen onderscheid, en is dat dus hetzelfde als één keer...?? Het is inherent aan het begrip 'hetzelfde' dat er geen onderscheid is (te maken)...??
Dat klopt maar je eigen rol ten opzichte van hetzelfde kan wel anders zijn. Ik denk namelijk niet dat rollen gelijk blijven.
Dan is het ook niet 'exact' hetzelfde!!

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 13:22

Is informatie dan een kwestie van labellen? (x,y,z en t)
En is behoud van informatie dan het label kunnen reproduceren?

Beweerde Hawking dat het label verloren ging in een zwart gat en Susskind liet zien dat dat niet zo was?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:24

memeticae schreef:Is informatie dan een kwestie van labellen? (x,y,z en t)
En is behoud van informatie dan het label kunnen reproduceren?

Beweerde Hawking dat het label verloren ging in een zwart gat en Susskind liet zien dat dat niet zo was?
Als je het label niet kunt reproduceren kan je niet van behoud van informatie praten. Maar label/rol wat is het eigenlijk?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:25

neus schreef:
Leonardo schreef:
yopi schreef:Het ding zelf misschien als je niet uitgaat van alles hangt met alles samen. Anders alles en het ding.
Ik bedoel, als iets exact hetzelfde gebeurt, is er geen onderscheid, en is dat dus hetzelfde als één keer...?? Het is inherent aan het begrip 'hetzelfde' dat er geen onderscheid is (te maken)...??
Dat klopt maar je eigen rol ten opzichte van hetzelfde kan wel anders zijn. Ik denk namelijk niet dat rollen gelijk blijven.
Dat is meer richting Nietzsche: Welaan nog een keer!

Net zo iets als de verdubbeling bij een deja vu. Je weet zeker dat het eerder gebeurt is en wat er gaat komen. En toch heb je afstand tot het gebeuren of de vorige keer ..

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:26

Leonardo schreef:
neus schreef:
Leonardo schreef: Ik bedoel, als iets exact hetzelfde gebeurt, is er geen onderscheid, en is dat dus hetzelfde als één keer...?? Het is inherent aan het begrip 'hetzelfde' dat er geen onderscheid is (te maken)...??
Dat klopt maar je eigen rol ten opzichte van hetzelfde kan wel anders zijn. Ik denk namelijk niet dat rollen gelijk blijven.
Dan is het ook niet 'exact' hetzelfde!!
Het is misschien wat Cartesiaans, maar als je exact dezelfde film bekijkt vanuit andere rollen zie je ook andere dingen. De vraag is wat het hebben van een rol precies is...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:32

Ik concludeer dat de wet van behoud van informatie niet waar is. En dat je beter kunt zeggen: de wet van behoud van toestanden (of data).

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:37

.. en dan ook nog met betrekking op het verleden.
Als er bewustzijn is splitst het in niveau's waardoor onzekerheid in de toekomst sluipt. Het nu is creatief.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:37

Het mem is: ooit ben ik jou en ooit ben jij mij.
Ik zal in alle huizen wonen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:38

.. De duur van Bergson.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 13:40

neus schreef:Het mem is: ooit ben ik jou en ooit ben jij mij.
Ik zal in alle huizen wonen.
Ik heb rare belevingen gehad als was een ander ooit ik.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:41

neus schreef:Het mem is: ooit ben ik jou en ooit ben jij mij.
Ik zal in alle huizen wonen.
Prachtig!

.. Dan is het bewustzijn misschien toch één.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 13:42

Of de zee ... met quantumschuim op de golftoppen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:45

Leonardo schreef:
neus schreef:Het mem is: ooit ben ik jou en ooit ben jij mij.
Ik zal in alle huizen wonen.
Ik heb rare belevingen gehad als was een ander ooit ik.
Bijzonder.

Misschien toch telepathische trekjes. Want bij telepathie lijkt me het lastigste om onderscheid te maken tussen jezelf en een ander. Of je moet geleerd hebben een anker bij de hand te hebben voor je zelfidentificatie.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 13:47

Neus noemt zichzelf een gevoelig mens. Met zoveel empathie dat hij zich in de ander kan verplaatsen als ware hij de ander zelf.

Geen onbekende ervaring overigens, aan deze kant van het toetsenbord.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:49

De wereld verandert echt als je het denkbeeld hebt dat je ooit de ander bent,of al bent geweest. Het de ander het leven zuur maken is dan iets dat je jezelf aandoet. Heel letterlijk. Ik weet wel dat ik niet graag terug zou willen naar sommige levens, maar misschien is er geen chronologie...

Ik denk misschien te serieel in plaats van parallel
Laatst gewijzigd door neus op 26 jul 2014, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:51

memeticae schreef:Neus noemt zichzelf een gevoelig mens. Met zoveel empathie dat hij zich in de ander kan verplaatsen als ware hij de ander zelf.

Geen onbekende ervaring overigens, aan deze kant van het toetsenbord.
Aangenaam kennis te maken!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:53

Neus
De wereld verandert echt als je het denkbeeld hebt dat je ooit de ander bent,of al bent geweest. Het de ander het leven zuur maken is dan iets dat je jezelf aandoet.
(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 13:56

neus schreef:Ik zal in alle huizen wonen.
Het is gewoon religie! :D (en een mooie)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 13:59

Leonardo schreef:
neus schreef:Ik zal in alle huizen wonen.
Het is gewoon religie! :D (en een mooie)
Die associatie had ik ook.
Ik vroeg me bijvoorbeeld af: Wie is de spreker hier? God? met Neus als zijn profeet.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 13:59

yopi schreef:Neus
De wereld verandert echt als je het denkbeeld hebt dat je ooit de ander bent,of al bent geweest. Het de ander het leven zuur maken is dan iets dat je jezelf aandoet.
(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.
ja idd, in alle consequenties van dit denken moet je je eigen leven volkomen andersom kunnen willen leven om rechtvaardig te leven.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:00

yopi schreef:
Leonardo schreef:
neus schreef:Ik zal in alle huizen wonen.
Het is gewoon religie! :D (en een mooie)
Die associatie had ik ook.
Ik vroeg me bijvoorbeeld af: Wie is de spreker hier? God? met Neus als zijn profeet.
haha, gewoon een kinderfantasie, ik was ongeveer twaalf toen ik mijzelf de vraag stelde hoe ik in alle huizen zou kunnen wonen, omdat ik dat wilde, dan moet je je wel in God's plaats denken ja...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 14:03

neus schreef:
memeticae schreef:Neus noemt zichzelf een gevoelig mens. Met zoveel empathie dat hij zich in de ander kan verplaatsen als ware hij de ander zelf.

Geen onbekende ervaring overigens, aan deze kant van het toetsenbord.
Aangenaam kennis te maken!
Het genoegen is geheel wederzijds.
:)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:04

neus schreef:
yopi schreef:Neus
De wereld verandert echt als je het denkbeeld hebt dat je ooit de ander bent,of al bent geweest. Het de ander het leven zuur maken is dan iets dat je jezelf aandoet.
(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.
ja idd, in alle consequenties van dit denken moet je je eigen leven volkomen andersom kunnen willen leven om rechtvaardig te leven.
Levinas zou zeggen: Alles steeds tot hetzelfde terugbrengen is totalitair denken. Dat kun je lezen als steeds jezelf blijven is totalitair.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:06

dat was ten tijde van de neutronenbom die ik zou kunnen overleven zodat alle huizen vrij zouden zijn...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 14:07

neus schreef:
yopi schreef:Neus
De wereld verandert echt als je het denkbeeld hebt dat je ooit de ander bent,of al bent geweest. Het de ander het leven zuur maken is dan iets dat je jezelf aandoet.
(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.
ja idd, in alle consequenties van dit denken moet je je eigen leven volkomen andersom kunnen willen leven om rechtvaardig te leven.
Doet me denken aan het boek van T.H. White "Arthur koning voor eens en altijd".
In dat boek leefde Merlijn, de leermeester van Arthur, achterstevoren. Merlijn had als doel Arthur rechtvaardigheid te leren kennen, denk ik nu.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:08

neus schreef:
yopi schreef:
Leonardo schreef: Het is gewoon religie! :D (en een mooie)
Die associatie had ik ook.
Ik vroeg me bijvoorbeeld af: Wie is de spreker hier? God? met Neus als zijn profeet.
haha, gewoon een kinderfantasie, ik was ongeveer twaalf toen ik mijzelf de vraag stelde hoe ik in alle huizen zou kunnen wonen, omdat ik dat wilde, dan moet je je wel in God's plaats denken ja...
Ok ..

Nou ja .. Elke afgescheidenheid roept de gedachte op dat er ook een toestand zou moeten zijn waarin die is opgeheven. De gedachte - die ik al noemde - dat het bewustzijn eigenlijk één is. Dan spreekt die gedachte of zo.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:09

yopi schreef:
neus schreef:
yopi schreef:Neus(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.
ja idd, in alle consequenties van dit denken moet je je eigen leven volkomen andersom kunnen willen leven om rechtvaardig te leven.
Levinas zou zeggen: Alles steeds tot hetzelfde terugbrengen is totalitair denken. Dat kun je lezen als steeds jezelf blijven is totalitair.
wijze woorden, minder makkelijk.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:10

memeticae schreef:
neus schreef:
yopi schreef:Neus(dat lijkt erg op de eeuwige gerechtigheid van Schopenhauer waar ik het elders met jou over had.
ja idd, in alle consequenties van dit denken moet je je eigen leven volkomen andersom kunnen willen leven om rechtvaardig te leven.
Doet me denken aan het boek van T.H. White "Arthur koning voor eens en altijd".
In dat boek leefde Merlijn, de leermeester van Arthur, achterstevoren. Merlijn had als doel Arthur rechtvaardigheid te leren kennen, denk ik nu.
Prachtig boek! Ik schreef er in voor Leon voor eens en altijd.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:13

yopi schreef:
neus schreef:
yopi schreef:Die associatie had ik ook.
Ik vroeg me bijvoorbeeld af: Wie is de spreker hier? God? met Neus als zijn profeet.
haha, gewoon een kinderfantasie, ik was ongeveer twaalf toen ik mijzelf de vraag stelde hoe ik in alle huizen zou kunnen wonen, omdat ik dat wilde, dan moet je je wel in God's plaats denken ja...
Ok ..

Nou ja .. Elke afgescheidenheid roept de gedachte op dat er ook een toestand zou moeten zijn waarin die is opgeheven. De gedachte - die ik al noemde - dat het bewustzijn eigenlijk één is. Dan spreekt die gedachte of zo.
Ja hoewel ik het alleen serieel als in progressie kan begrijpen, en niet parallel, om iedereen te zijn wil ik toch zien als een verbeterproces.

Leonardo
Posts in topic: 19
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 26 jul 2014, 14:14

memeticae schreef:Doet me denken aan het boek van T.H. White "Arthur koning voor eens en altijd".
In dat boek leefde Merlijn, de leermeester van Arthur, achterstevoren. Merlijn had als doel Arthur rechtvaardigheid te leren kennen, denk ik nu.
Interessant! :) Doet me denken aan het nummer "Circle of one" van Oleta Adams, waarin de regel: "Father's going back in time" in voorkomt. ;)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:17

Vlak voor het slapen gaan je dag achterstevoren aan je voorbij laten trekken. Met als doel met het in slaap vallen aan te sluiten bij de toestand die er was vlak voor dat je je eerste gedachten had aan het begin van die dag. Dat is een oefening die Steiner aanbeval om zoveel mogelijk de pendel van het waken en slapen op te rekken. Je zou dan de volgende dag meer uit je slaap meebrengen om de volgende dag meer in wijsheid te leven.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:22

Ik heb de oefeningen van Steiner wel een poosje gedaan.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:24

neus schreef:Ik heb de oefeningen van Steiner wel een poosje gedaan.
Dat is nieuw voor mij.
De oefening waar ik het over had doe ik nog wel es omdat ik gewoon vaak slecht in slaap kan komen ..

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 14:26

Leonardo schreef:
memeticae schreef:Doet me denken aan het boek van T.H. White "Arthur koning voor eens en altijd".
In dat boek leefde Merlijn, de leermeester van Arthur, achterstevoren. Merlijn had als doel Arthur rechtvaardigheid te leren kennen, denk ik nu.
Interessant! :) Doet me denken aan het nummer "Circle of one" van Oleta Adams, waarin de regel: "Father's going back in time" in voorkomt. ;)
In omgekeerde volgorde jouw eigen leven moeten leven, maakt het leven in zijn geheel perfect. Want in omgekeerde volgorde zijn alle waarden andersom (een gebroken been is een geheeld been) en dat maakt dat alles wat je mist in de ene volgorde je hebt in de andere volgorde. Wat dat betreft ben ik iemand die dat gelooft en dan gelooft in de perfectie van de schepping

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:27

Misschien moeten we Paul vragen een twitter categorie op te voeren op dit forum. Voor het parallelle denken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 49
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 14:29

neus schreef:
Leonardo schreef:
memeticae schreef:Doet me denken aan het boek van T.H. White "Arthur koning voor eens en altijd".
In dat boek leefde Merlijn, de leermeester van Arthur, achterstevoren. Merlijn had als doel Arthur rechtvaardigheid te leren kennen, denk ik nu.
Interessant! :) Doet me denken aan het nummer "Circle of one" van Oleta Adams, waarin de regel: "Father's going back in time" in voorkomt. ;)
In omgekeerde volgorde jouw eigen leven moeten leven, maakt het leven in zijn geheel perfect. Want in omgekeerde volgorde zijn alle waarden andersom (een gebroken been is een geheeld been) en dat maakt dat alles wat je mist in de ene volgorde je hebt in de andere volgorde. Wat dat betreft ben ik iemand die dat gelooft en dan gelooft in de perfectie van de schepping
Dat is wel een beetje Zen. En ook hoe Steiner de beleving beschrijft tussen dood en een nieuwe geboorte.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 22
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 14:32

neus schreef: In omgekeerde volgorde jouw eigen leven moeten leven, maakt het leven in zijn geheel perfect. Want in omgekeerde volgorde zijn alle waarden andersom (een gebroken been is een geheeld been) en dat maakt dat alles wat je mist in de ene volgorde je hebt in de andere volgorde. Wat dat betreft ben ik iemand die dat gelooft en dan gelooft in de perfectie van de schepping
Hm, die vind ik eng:

Een geheeld been impliceert een gebroken been impliceert een been dat niet stuk was.

En niet eng tegelijk:
Een geheelde geest impliceert een gebroken geest impliceert een geest die niet wist dat hij stuk kon.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast