Warmte

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 15:25

'Ga' van A 'naar' A impliceert toch beweging?

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 15:26

de truc is dat je stilstand kan zien als instructie, en dat die instructie een eigen leven gaan leiden is doordat ze imperfect is uitgevoerd.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 15:28

neus schreef:de truc is dat je stilstand kan zien als instructie, en dat die instructie een eigen leven gaan leiden is doordat ze imperfect is uitgevoerd.
"De wet van behoud van energie" :smt003

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 15:28

dat zal dan de beroemde nulpunts-energie zijn :p

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 15:35

Vroeger bedacht ik de mogelijkheid dat er naast ons universum met materie een identiek universum uit anti-materie bestond. Daardoor zou de totale hoeveelheid energie die uit de schepping ontstaan was (ongeveer) nul kunnen zijn...??

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 15:50

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, ik ga er van uit dat het beginpunt ook het eindpunt is, maar dat het gewoon wat langer kan duren voordat het zover is.

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 15:52

Anti-materie is gewoon materie die terug in de tijd reist.

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 15:58

Als het goed is zit die ant-materie voor een groot deel in de toekomst en ontmoeten we elkaar halverwege. Dat kan echt wel een ontmoeting genoemd worden. Sommige deeltjes materie en anti-materie zullen de ontmoeting overleven, maar veel zullen dat er misschien niet zijn.

Leuk he zoveel fantasie?

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 16:05

Ik bedenk me dat je de Big Bang ook kunt zien als materie die in de tijd beweegt en materie die in de anti-tijd beweegt, maar effectief komt dat ook nog neer op een ontmoeting in de toekomst.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jul 2014, 16:22

Oorzaak en gevolg doet pas zijn intrede als er voldoende materialisatie is.
Dan blijft er nog steeds een rest van de oorspronkelijke wil. Maar wel een pijl van de tijd. Ook statistisch (heb ik elders uitgelegd).
Ik hou het dus even bij dit heelal en binnen de beperkte tijd voorafgaand aan die clash met de antimaterie (als eventualiteit).

Wat ik voor me zie is een wedijver van oude toestanden met nieuwe.
Het manifeste krijgt nieuwe mogelijkheden. Juist omdat er eindelijk een richting gevonden is. Dan is een spel voorstelbaar die iets te maken heeft met wat nu manifest is.

Eigenlijk moet je starten met wat nu manifest is; dat in gedachte houden.
Dan splitst dat zich in verleden en toekomst, waarin de toekomst onzeker is vanwege het voortbestaan van het oorspronkelijke en het verleden een ontwikkeling zou kunnen laten zien die vast zou kunnen staan ..

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 16:27

Die oorspronkelijke wil dat is wel iets door de splitsing van tijd en anti-tijd. Er is pas sprake van richting, richtinggevende instructies, door de splitsing. Maar voor mij is duidelijk dat die splitsing in je hoofd zit en nergens anders, het is iets van het bewustzijn, het maken van onderscheid, nergens anders vertoond en als het ware geen fysische realiteit buiten het bewustzijn. Maar goed we moeten het er mee doen.

het zou wat zijn om die splitsing te gaan bevestigen, dat is puur crimineel in mijn ogen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 16:31

neus schreef:Maar voor mij is duidelijk dat die splitsing in je hoofd zit en nergens anders,
Is het concept van de meervoudige universa dan ook iets 'in je hoofd'? :-k

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 16:34

Hoe zie jij meervoudige universa? Welke betekenis hebben die in jouw denken?

Vaak wordt gerefereerd aan de oneindige afsplitsingen door keuzemomenten. Wat ik dan denk ik dat er ook oneindig veel "ontmoetingen" of samenvoegingen zijn.

Effectief tijdelijk een aantal verschillende.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 16:37

Er lijken inderdaad twee definities de ronde te doen. De ene stelt dat ons huidige universum afsplitsingen kent (wat ik trouwens zelf, ook al vanwege Ockhams scheermes, een absurde notie vind), en de ander stelt dat de oorsprong van ons, en waarschijnlijk ontelbare andere universa voortdurend ontstaan, 'ergens' (inflatie). Die laatste bedoel ik :)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jul 2014, 16:41

@Neus
Ik denk wel es dat de wiskunde het zich makkelijk maakt door universa alleen in hun hoofd te scheppen om alles te laten kloppen.
Ik kan niet op zijn naam komen, maar een astronoom in een serie van Wim Kayser heeft eens gezegd dat hij het allemaal zo fascinerend vond als het niet klopte. Net zo iets als jij betoogde dat leven mogelijk is door het oneens te blijven over het verleden (dat zogenaamd vaststaat).

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 16:46

Leonardo schreef:Er lijken inderdaad twee definities de ronde te doen. De ene stelt dat ons huidige universum afsplitsingen kent (wat ik trouwens zelf, ook al vanwege Ockhams scheermes, een absurde notie vind), en de ander stelt dat de oorsprong van ons, en waarschijnlijk ontelbare andere universa voortdurend ontstaan, 'ergens' (inflatie). Die laatste bedoel ik :)
Wat wil je er mee?

Als je kijkt naar bewustzijnstoestanden dan kunnen er daar oneindig van zijn, de vraga is of het je lukt van de ene toestand in de andere te komen en dara een beetje regie bij te hebben.

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 16:47

yopi schreef:@Neus
Ik denk wel es dat de wiskunde het zich makkelijk maakt door universa alleen in hun hoofd te scheppen om alles te laten kloppen.
Ik kan niet op zijn naam komen, maar een astronoom in een serie van Wim Kayser heeft eens gezegd dat hij het allemaal zo fascinerend vond als het niet klopte. Net zo iets als jij betoogde dat leven mogelijk is door het oneens te blijven over het verleden (dat zogenaamd vaststaat).
Je vat het inspirerend samen.

Bedoelde je nu als het wel klopte of als het niet klopte?
Laatst gewijzigd door neus op 25 jul 2014, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2014, 16:48

In feite zit voor het subject alles in zijn eigen beleving, denk ik...

neus

Bericht door neus » 25 jul 2014, 18:03

Leonardo schreef:In feite zit voor het subject alles in zijn eigen beleving, denk ik...
Nog steeds is het stoten aan een steen pijnlijk...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 00:08

neus schreef:
yopi schreef:@Neus
Ik denk wel es dat de wiskunde het zich makkelijk maakt door universa alleen in hun hoofd te scheppen om alles te laten kloppen.
Ik kan niet op zijn naam komen, maar een astronoom in een serie van Wim Kayser heeft eens gezegd dat hij het allemaal zo fascinerend vond als het niet klopte. Net zo iets als jij betoogde dat leven mogelijk is door het oneens te blijven over het verleden (dat zogenaamd vaststaat).
Je vat het inspirerend samen.

Bedoelde je nu als het wel klopte of als het niet klopte?
niet klopte. Zo als het er staat.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 09:30

Je hebt dit eerder genoemd. Persoonlijk heb ik vaak dat gevoel dat alles op zijn plek valt, blijkbaar kan je ook het tegenovergestelde hebben als iets dat prettig is. Als er iets blijft mankeren. Hoe zie jij dat persoonlijk?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 jul 2014, 10:56

Afbeelding

Ik bedoelde Freeman Dyson. Een natuurkundige, geen astronoom.
...........
Die man heeft voortdurend zo'n scheef gek bekkie en een giechelend lachje als hij over zaken die hem interesseert praat.
Ik moet soms aan hem denken als ik een verwant gevoel denk te hebben.
Het is prettig als waarnemingen steeds laten zien dat er nog veel open plekken zijn en nog veel te ontdekken. Het bekende verhaal dat als alles geweten is dat de dood in de pot is of zo.
Maar dat kloppende gevoel is toch vooral aangenaam. Ik denk dat je dat het meest ziet bij mensen die wiskunde problemen oplossen. Ik kan me bijvoorbeeld een documentaire herinneren over (opgezocht) Andrew Wiles, die zeven jaar aan de laatste stelling van Fermat gewerkt heeft. Daar zijn zulke geluksmomenten te zien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2014, 12:17

"Warme gevoelens" doorstroomden hem/hen.

;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 26 jul 2014, 16:14

zomerhitte

een mens
onder de mensen

draagt bij aan de
gemiddelde temperatuur

maar wat de zon doen
in de zomer

is het gemiddelde
omhoog halen

alsof de status quo
aan het eind van zijn Latijn is

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 jul 2014, 01:24

:-k

neus

Bericht door neus » 27 jul 2014, 11:10

hmm ja, ik was ineens in dichterlijke modus, niet dat het gedicht nu zo fantastisch is, maar de warmte doet zich voelen...

neus

Bericht door neus » 27 jul 2014, 11:12

Ik had wel een kort gedicht gisteren waar ik in mijn nopjes over was:

De oude dag

Kant en klaar
En bijna gaar

--wat vind je er van?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 26
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 jul 2014, 11:22

mwah .. wel grappig of zo.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 22 aug 2014, 21:21

Leonardo schreef:Ik heb ooit nog eens zelf een filosofische afleiding gegeven voor kwantisering van straling, maar ik weet niet meer hoe die ging.
Even opnieuw bedacht:

(Short) Filosophical approach to black body radiation

Black body radiation; If the frequency-yield-curve of the (black body-)radiation is not continuous, it is discontinuous, and therefore the body must issue quanta. If the curve is continuous, the total energy-yield must be limited. In that case the curve approaches zero, because summation over a infinite number of non-zero values yields infinity. The energy-yield would then necessarily be zero. Therefore the energy release must be packeted. This means quanta.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 aug 2014, 23:09

Pfoe ... zou je dat naar het nederlands voor me kunnen vertalen alsjeblieft?
Want zo kan ik er geen kaas van maken. Vooral uit je aannames niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 22 aug 2014, 23:34

Straling zwart lichaam. Als de frequentie-afgifte-curve van de straling niet continu is, is er dus sprake van kwanta. Als de curve wel continu is, moet de totale energie afgifte beperkt zijn. Omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt, moet de curve naar nul naderen. Dit kan niet, omdat de energie-afgifte dan nul zou zijn. Daarom moet er sprake zijn van opdeling. Opdeling betekent kwanta.
Laatst gewijzigd door Leonardo op 23 aug 2014, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 aug 2014, 23:55

Wat bedoel je met frequente-afgifte-curve?
Stralingsspectrum?

Is de som van alle getallen, overigens, niet nul?

Maar
omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt. Daardoor moet de curve naar nul naderen.
Spreek je jezelf hier niet tegen?

Ik nie snap nie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 aug 2014, 00:13

Sorry, ik heb het een beetje herschreven. Het was inderdaad nogal wat gehusseld.

Bedankt voor je interesse. ;)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 aug 2014, 00:40

Ah, krijgen we de herschreven versie ook?

Ben benieuwd!

(En dit is eens een keer niet cynisch bedoeld!)
(Echt niet!)

O:)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 aug 2014, 00:45

Die staat er al. FF omhoog! O:)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 aug 2014, 01:24

Ken je overigens het (enige) geniale van newton?

Hij liet de lichtstralen die door een spectrum gebroken werden, per kleur, nogmaals door eens spectrum gaan en zag dat ze niet verder gebroken werden. Hij concludeerde daaruit dat licht uit deeltjes bestond.

Corpsucules of Light. Quanta, zo je wilt.


Newton zou newton niet zijn als hij dit idee niet als het idee zou verkonden en daarmee de golf-theorie van Huygens wilde "debunken" (iets dat hij ook met Leibnitz en calculus deed).
En zo geschiedde.

Maar na een tijdje bleek Huygens' theorie dingen te kunnen verklaren die die van newton niet kon. Waardoor die van Huygens weer in zwang kwam.

Pas veel later is door Max Planck, het deeltjes-idee weer opgepakt.

Beiden voldoen overigens perfect in de ruimte waar ze werken.
Maxwell's theorie (afgeleid uit Huygens' golf-idee) in de elektriciteitsleer, en Planck in de QM.

Die twee verenigen is een onmogelijke opgave, je kunt licht beschrijven als golf of als deeltje, niet als beiden tegelijk.

(Alhoewel, je kunt natuurlijk zeggen dat licht zich transversaal als deeltje voortplant en longitudinaal als golf.) (of omgekeerd)


::
Die staat er al. FF omhoog!
Ah! ok.
If the curve is continuous, the total energy-yield must be limited.
Deze conclusie snap ik niet, als het spectrum continue is waarom is het dan gelimiteerd?

Je zegt daarna
In that case the curve approaches zero, because summation over a infinite number of non-zero values yields infinity.
Die snap ik al helemaal niet.

Of bedoel je misschien dat de afgeleide van de curve naar nul gaat? Dus dat de curve asymptotisch een bepaalde waarde bereikt?

Dan moet je je Mandelbrot nog eens nakijken.

Heb je misschien een plaatje?

Anders kan ik niet tot je conclusie komen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 aug 2014, 01:47

Niet de Engelse tekst heb ik gewijzigd, maar de Nederlandse tekst. De Engelse is nog steeds gehusseld ;)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 aug 2014, 03:43

Nou ja zeg ...

Ik snap het nog steeds niet hoor:
Omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt, moet de curve naar nul naderen.
Waarom moet die curve naar nul dan?
Welke curve eigenlijk?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 aug 2014, 10:26

memeticae schreef:Nou ja zeg ...

Ik snap het nog steeds niet hoor:
Omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt, moet de curve naar nul naderen.
Waarom moet die curve naar nul dan?
Welke curve eigenlijk?
Het gaat hier om één en dezelfde curve, de frequentie-afgifte curve. Het aantal frequenties is oneindig, waardoor de energie oneindig zou zijn, en dus moet het aantal frequenties eindig zijn.

Je hebt gelijk. Het klopt nog niet helemaal. Ik zal het bijschaven.

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 aug 2014, 10:39

Straling zwart lichaam. Als het spectrum van de straling niet continu is, is er dus sprake van kwanta. Stel dat de afgifte in straling geschied. De totale energie afgifte moet beperkt zijn. Stel dat het spectrum continu is. Omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt, moet het aantal frequenties eindig zijn. Dit betekent dat het spectrum niet (strikt) continu is, en dat er dus sprake is van kwanta.

Ik stel het op prijs als je meedenkt, memeticae!

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 aug 2014, 03:19

Ah! Het begint te dagen.
Omdat de som van een oneindig aantal waarden (frequenties) ongelijk aan nul oneindig wordt, moet het aantal frequenties eindig zijn.
Omdat de som van een oneindig aantal waarden naar oneindig gaat (iets dat ik betwijfel overigens). Moet het oppervlak onder die grafiek ook een oneindige waarde aannemen.
moet het aantal frequenties eindig zijn.
En daarom is het niet mogelijk dat de lijn naar oneindig gaat? *)

Dat is niet waar, althans, niet in de natuur.

Planck kan je al ongelijk geven.

Als er al een beperkte energieuitgave is, kan het spectrum nog steeds continu zijn, alleen levert elke volgende/vorige frequentie steeds meer/minder energie.

E=hn (** E=mc^2)

"h" de constante van Planck maal de griekse letter "nu" (en niet voor niets, "nu"(!)), waarmee frequentie bedoeld wordt.

Hierdoor kan het spectrum oneindig en continu zijn, juist bij eindige energie.

Kan ook niet anders want h=E/n.
(nul frequentie, een oneindige Energie? Nul energie, een oneindige frequentie?)

Dus Planck gedraagt zich als pi in cirkels. (vandaar h-bar = h/2pi, 2pi is een constante en die doet niet verder mee in de berekeningen over "onze" M-theorie)

En de natuur heeft zich daaraan te houden, of houdt zich daaraan.


Dus: de som van alle frequenties, met of zonder Planck (ik kan immers alles invullen bij E/n, vooropgesteld dat n nooit nul is) is eindig, of misschien juister: getallig, in een bestaand universum.

Eindig normaliseren we naar 1.

De straling van een zwart lichaam is continue, en daarom gelijk aan 1.
1 kwant.

Hoe vind je die als kwantenficatie?
;)

Alles (licht en materie) manifesteert zich als golven en deeltjes tegelijk.
En, quantum, is niks anders dan een mooi woord voor deeltje.
Als je golf bent, ontmoet je quanta. En als je een deeltje bent, wordt je door de golf meegenomen.

Mooier kan ik het niet zeggen. Nou ja, en vice versa natuurlijk.

%)

Pas als "ze" stoppen te denken in zwaartekrachtsgolven, vinden ze het deeltje. Vind je het overigens niet knap dat het al bestaat? Het graviton? Of is dat meer een vorm van hogere magie?
Clarcke's derde wet: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."


Dus honderd jaar verder, hebben we het over memeticae-golven in plaats van Higgs-deeltjes. Het is gewoon Huygens en newton all over again.

Onzin, allemaal!

Vertel me liever hoe je je voelt, in deze wereld. Daar hebben jij en ik, denk ik, veel meer aan.

*) Hoever gaat de raaklijn aan x^n naar oneindig, hoever zijn afgeleide? En zijn afgeleide dan? Iets dat Cantor deed besluiten kardinaliteit tot leven te wekken.


**) c^2=E/m, wat eigenlijk al inhoud dat energie en massa eindig zijn.
[fnord] Knap hè? Dat die mensen dat konden willen? Ach nee! ik zet dit tussen [/fnord]

Than, music will never stop
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 25 aug 2014, 11:50

Je weet dat E=mc^2 maar een deel van de totale formule is en slechts een ruststand aantoont? Ik ben ook wel eens de fout ingegaan door aan E=mc^2 van alles op te hangen met de Planck-lengte en Planck-tijd (Planck-lengte met lichtsnelheid) kan je heel grappige afleidingen vinden...

Leonardo
Posts in topic: 20
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 aug 2014, 14:46

memeticae schreef:Omdat de som van een oneindig aantal waarden naar oneindig gaat (iets dat ik betwijfel overigens). Moet het oppervlak onder die grafiek ook een oneindige waarde aannemen.
Nee, het gaat niet om een integraal. Als er een bepaalde frequentie aanwezig is in het signaal, heeft deze een waarde ongelijk nul. Anders bestaan de frequenties niet als zodanig, en moet er dus weer sprake zijn van kwanta. :)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten