Loting en democratie

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Loting en democratie

Bericht door yopi » 21 feb 2014, 11:34

David Van Reybrouck schreef zijn laatste aflevering over dit onderwerp in De Correspondent.
De Amerikaanse onderzoeker Terrill Bouricius heeft een blauwdruk gemaakt voor de democratie van de toekomst: zonder politieke partijen, zonder verkiezingen, zelfs zonder klassiek parlement. In mijn laatste bijdrage in deze reeks presenteer ik zijn inspirerende model. En Terrill Bouricius zelf mengt zich vandaag als gastcorrespondent in het debat op dit platform.
https://decorrespondent.nl/538/het-kan- ... 4-4414e42a

De dilemma's:
1. Je wilt dat loting voor een grote, representatieve steekproef zorgt, maar je weet ook dat het in kleinere groepen makkelijker werken is.

2. Je wilt een snelle rotatie om participatie te bevorderen, maar je weet ook dat langere mandaten degelijker werk opleveren.

3. Je wilt iedereen die dat wil mee laten doen, maar je weet ook dat je dan een oververtegenwoordiging van hoogopgeleide, mondige burgers krijgt.

4. Je wilt burgers met elkaar laten beraadslagen, maar je weet ook dat dan groepsdenken dreigt, de neiging om te snel consensus te vinden.

5. Je wilt zoveel mogelijk macht geven aan een geloot lichaam, maar je weet ook dat sommige individuen te zwaar op het groepsproces gaan drukken met arbitraire resultaten tot gevolg.
Ik ga hier wat tijd aan besteden en in dit topic daar wat over zeggen ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 1
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 21 feb 2014, 22:45

Ik ben voor, ik was wat sceptisch sowieso bij verandering aan het politieke systeem maar moet zeggen dat dit mij wel wat lijkt.

Doet me denken aan democratische vernieuwing post, die ook met loting als selectiemethode kwam.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 feb 2014, 14:03

Dat was dan vast ook een post van deze David.

Ik heb een stukje van enorme lap van bijdrages doorgelezen met allerlei bezwaren.
Wat van belang is is dat dit voorstel gaat over de wetgevende macht. Dus niet over de uitvoerende en rechterlijke macht. Dus regering, ambtenaren en politie; en rechtssysteem blijven bestaan.
Zij het vooral wat de regering betreft in een andere vorm omdat er geen verkiezingen meer zijn.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 feb 2014, 19:26

Interessant.. morgen even rustig doorlezen maar!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mammon
Posts in topic: 1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 mar 2014, 12:45
Contacteer:

Bericht door Mammon » 19 mar 2014, 09:25

yopi schreef:
De dilemma's:
1. Je wilt dat loting voor een grote, representatieve steekproef zorgt, maar je weet ook dat het in kleinere groepen makkelijker werken is.

2. Je wilt een snelle rotatie om participatie te bevorderen, maar je weet ook dat langere mandaten degelijker werk opleveren.

3. Je wilt iedereen die dat wil mee laten doen, maar je weet ook dat je dan een oververtegenwoordiging van hoogopgeleide, mondige burgers krijgt.

4. Je wilt burgers met elkaar laten beraadslagen, maar je weet ook dat dan groepsdenken dreigt, de neiging om te snel consensus te vinden.

5. Je wilt zoveel mogelijk macht geven aan een geloot lichaam, maar je weet ook dat sommige individuen te zwaar op het groepsproces gaan drukken met arbitraire resultaten tot gevolg.
Dit zijn inderdaad consistente en moeilijk te verbeteren problemen van democratie. Ik heb zelf ook lang nagedacht over dit onderwerp en mogelijke alternatieven, maar ik kwam alleen uit op het kiezen tussen de minst problematische vormen van democratie.

1. Moeten er een kleine groep elite worden gekozen om te stemmen zonder dat kuddegedrag en populistische partijen een kans krijgen? Dat deden ze in het oude Athene, maar Athene was destijds de spil van slavenhandel, waarschijnlijk zeer geholpen door de oververtegenwoordigde slavenhandel bij de stemgerechtigde. Als we de stemmers gaan selecteren, selecteren we die waarschijnlijk op een bepaalde factor of politiek beleid. Als we het aantal stemmen geven gebaseerd op rijkdom, dan gaan we een monetaristische segregatie tussen de 1% rijkste en de rest creëren. Kiezen we op een ander detail, dan heeft de politieke partij die dat detail kiest een groot voordeel.
Maar als we geen enkel onderscheid maken in de stemgerechtigden, dan krijgen we weer het probleem dat populisme en valse beloften de kop opsteken. En of dat zo'n goed systeem is... :wall:

2. Dit is ook zo'n probleem dat wordt gecreëerd door kuddegedrag. Vroeger toen de koningen nog heersten, was de mening van de koning het beleid van het land voor zolang als hij, en waarschijnlijk ook jij, leefde. Toen weerspraken de wetgevingen elkaar ten minste nog niet zo erg. Nu moet elke partij iets doen elke vier jaar om over op te scheppen bij de verkiezingen, en alles wat de ene partij doet kan worden geannuleerd door een andere partij. Ik ben geen fervent supporter van de CDA, maar toen ik hoorde dat de VVD in de eerste maand van Mark Rutte zowat alles had teruggedraaid wat de CDA de vier jaar daarvoor had bereikt, moest ik toch even grimassen. De continu afwisselende partijen struikelen elkaar zo alleen maar over de voeten, en een paars kabinet van gemengde meningen werkt zo (beschamend genoeg) bij uitstek het beste.

3+4. Het grootste probleem dat ik hierbij zie is dat de burgers een bepaalde mentaliteit hebben van 'vermoeidheid'. Het proberen te luisteren naar de debatten omtrent de regionale debatten is al genoeg om de gemeentelijke verkiezingen met 30% stemmers af te doen nemen, en nog eens 20-30% bij de provinciale verkiezingen volgend jaar. Schijnbaar heeft de gemiddelde burger niet het concentratievermogen om een half uurtje per jaar even het internet op te gaan of de verscheidene folders en partijpamfletten door te lezen. Te veel mensen kiezen uiteindelijk om de grootste slogan van de partij, of voor de partij die loodrecht tegenover een niet gesupporterde partij staat. (mijn moeder stemde bij de regionale voor de VVD om tegen de PvdA te stemmen)
Dit is een grote doorn in het oog van democratie. We kunnen geen elitaire stemgroep maken, maar de bevolking lijkt in een stabiele democratie de mentaliteit te missen om goed voorbereid te stemmen. Het is net zoals de oorlogsmentaliteit in de VS. Als Irak en Afghanistan waren binnengevallen en in enkele maanden als in een 'Blitzkrieg' waren verslagen, dan had de VS het toegejuicht. Maar het duurt nu al een tijdje, ze proberen de landen niet nog meer te destabiliseren, en het volk is het gewoon beu. Geen echte oorlog met echte kosten, gewoon een snelle inval op een exotisch land en verder. Gewoon een snelle slogan waarin de gehele partij wordt samengevat.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten