angst en fatsoen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Verwijderde gebruiker

Re: angst en fatsoen

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 jul 2010, 19:29

Het gaat je hierom: je wil niet.

Je bent ergens voor uitgenodigd en wil niet. Je hoeft je niet over angsten heen te zetten. Als je het onfatsoenlijk van jezelf vind om je af te melden vanwege die hond, geef dan een andere reden. Dat dinsdag slecht uitkomt en je graag een andere keer met hem een biertje drinkt op een terras ter ere van zijn verjaardag (ben je gelijk van het hondprobleem af door zelf het initiatief te nemen).

Een uitnodiging is geen verplichting.

Dmfcasimiri
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Dmfcasimiri » 04 jul 2010, 20:08

Filosofie heeft in alles te maken met fysiologie. Dus filosofie is gericht op het overwinnen van ongunstige fysiologische stromingen in het lichaam. Ook angst brengt die stromingen teweeg. Filosofie brengt dus verlichting, maar daarvoor moet je begrijpen wat de filosofen te zeggen hebben, je moet je ervaringen gemeen hebben… Filosofie heeft tot doel: zelfgenezing, het overwinnen van neurosen etc. Hoe doe je dat? Helaas komen alleen de ingewijden hierachter, vrees ik. Je moet er, ik zeg het nogmaals diep voor <i>geleden</i> hebben. Je moet kunnen lijden aan de filosofie… Filosofie brengt lijden: want het werkt net zoals de <i>psychoanalyse</i>. Verdrongen <i>jeugdervaringen</i> moeten erdoor aan het licht komen… Alleen zo verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon…

Laat merken dat je niet bang bent voor de angst (dit zal de hond <i>zien</i>)… Zorg ervoor dat je je angst overwint. Want angst is altijd irreëel. Alleen alertheid en pijn zijn reëel. Dus fatsoen gaat vòòr angst, maar: zorg op de juiste wijze voor <i>jezelf</i>. Iedere stap in het vreemde en boze is een gevolg van moed… Maar als je aan dit alles nog niet toe bent (want het overwinnen van angst door filosofie is een lange weg), ga dan maar volgend jaar…

Advies van mijn wijze, oude moeder:
Als je graag wilt gaan zul je je over je angst heen moeten zetten. Laat niet merken aan de hond dat je bang bent. Probeer hem te negeren en kijk hem niet aan, dat zal hij als een uitnodiging beschouwen om naar je toe te komen. Je kunt wel tegen je vriend zeggen dat je de hond niet vertrouwt. Het is ook niet fatsoenlijk om een onopgevoede hond (als dit zo is) op je visite los te laten.

Jeroen
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 jul 2010, 23:47

Hmm, ik lees (hoor) iets anders in je verhaal. Je wil wel, maar durft niet. Het lijkt er op dat je niet wilt, maar welk deel van jou zegt dit? Ik vermoed je angstige deel. Ik vermoed ook dat er zat andere delen zijn die juist wel willen gaan. Voor mij is het dan ook niet de keus tussen angst en fatsoen, maar tussen toegeven aan angst of het aankijken. Is die pitbull gevaarlijk of is dat een veronderstelling? Ben je echt bang voor pitbulls of slechts bang om gebeten te worden? Waarschijnlijk heb je hier eerdere ervaring mee en lijken nu meer dan alleen die hond(en) een bedreiging te vormen. Ik ken honden heel goed en weet hoe ik honden kan benaderen. En weet dat als ze mij niet benaderen, ik ze meestal met rust laat, want dan willen ze helemaal geen aandacht. En zullen ze mij ook met rust laten. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar honden reageren volgens mij toch primair op hoe jij je voelt en daardoor gedraagt. Kijk eens naar The Dogwisperer, op NGC dacht ik. Heel leerzaam wat betreft de interactie tussen mensen en honden. Eigenlijk zijn het gewoon lessen in hoe je omgaat met dieren en dan honden in dit specifieke geval.

Ok, maar dit is uitgaande van dat je eerder niet wilt omdat je bang bent, dan omdat je echt geen zin hebt. Misschien zit ik er helemaal naast ;)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2010, 07:26

En? Hoe is het afgelopen? Vriendschap onbeschadigd?

Gesloten