Een meta-fysica van de taal .

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Een meta-fysica van de taal .

Bericht door Valère » 22 jan 2010, 15:20

Hoe ontstond de (oer) taal ?

--Is de taal van een bovennatuurlijke oorsprong ? Werd ze door God meegegeven aan Adam en Eva in het aardsparadijs ? Kan ze van dierengeluiden voortgekomen zijn ?
--Is de taal ontstaan uit 'sociaal' overleg en akkoorden om de dingen en handelingen te noemen en te duiden ?
--Is de taal ontstaan op een natuurlijke wijze, uit het 'niets' als het ware en logisch verder geëvolueerd tot een nuttig gebruiksartikel ?
--Kan de evolutie van de oer-taal via rauwe en primitieve klanken- als van de dieren- naar woorden en zinvolle communicatie, vergeleken worden met de geschiedenis van het schrift, dat via primitieve beelden en hiërogliefen naar woorden en letters evolueerde ? Misschien wel ...

--Hierna volgt een uittreksel uit de 'Kratylos' van Plato over het ontstaan van de 'taal' .
--Uit de Kratylos :
* Sokrates : "Ik denk eigenlijk, dat mijn denkbeelden over de oorspronkelijke woorden nogal gewaagd en belachelijk zijn . Ik zal ze U mededelen als ge dat wilt . Als ge misschien iets beters weet, zegt het mij dan ."
* Hermogenes : "Dat zal ik doen . laat maar horen " ;
* Sokrates : "Ten eerste is volgens mij de letter 'R' de typische letter voor alle beweging (kinésis) . Die letter verklankt de snelle beweging in de woorden zoals : 'rhein'=stroom ; 'rhoé'=stroming ; 'tromos'= huivering 'trechein'=draven ;'kronein'=treffen;'rumbein'=dwarrelen...Al die woorden zijn heel beeldend gemaakt door de 'R' .
Want Hij ( de schepper) zag waarschijnlijk, dat de tong bij die letter nauwelijks in rust is, en heel snel beweegt .
De letter 'i' gebruikte Hij daarentegen voor transparente dingen, die overal doorheen kunnen gaan . Zo hebben we 'ienai'= gaan ; 'hiestai'= voortsnellen...
Met de letters ' t, ps, s, en z, ', die met veel lucht moeten worden uitgesproken, verbeeldde Hij weer andere woorden, zoals 'psuchros'=koude; 'zeon'=koken; 'seistai'=trillen; 'seismos'=schudden ; die letters gebruikt Hij om iets opgeblazends weer te geven .
Bij het uitspreken van de 'D' druk je de tong samen, en bij de letter 'T' zet je hem vast . Daarom vindt Hij de eerste letter geschikt voor het woord 'desmos'=boei; en de tweede voor het woord 'stasis'= stilstand .
Bij de 'L' maakt de tong eerder een glijdende beweging en daarom gebruikt Hij deze letter in de woorden : 'Leia'= glad ; 'olisthanein'= glijden ; 'liparon'= glanzend .
Waar de 'G' zich in combinatie met de glijdende beweging doet gelden, heeft Hij bv. 'glischros'=glibberig; en 'glukus'= lievig...
Hij heeft gemerkt, dat de 'N' binnen-in klinkt, en gebruikt hem daarom in de woorden 'endon'=binnen en 'entos'= innerlijk , om met deze letter de betekenis aan te geven .
Wat groot is, gaf Hij de letter 'A' mee ; en aan wat lang is de letter 'é' , want deze zijn grote letters .
De 'O' had Hij nodig om aan te duiden wat rond was : 'gOngulos' =rond ...
Zo maakt de naamgever ook van andere letters gebruik .
Hij geeft ieder ding naam en betekenis met behulp van letters en lettergrepen ;... en de overige woorden zijjn door onderlinge combinatie van woorden en door imitaties ontstaan ...
Dat versta ik nu over de juiste naamgeving ..."
----en verder :
* Sokrates : " Ge zijt het er dus eens mee, dat de naam een weergave of beeld is van het 'ding' ... En schilderingen zijn een ander soort weergave van de dingen (evenals letters, enz.)"
----en verder ;
* Sokratres : "Verlang niet dat alle letters er in zitten ( in de namen) om precies hetzelfde te zijn als het ding, waar het de naam van is ; en zie ook een letter, die er niet bijhoort, door de vingers ( als een of ander voor- of achtervoegsel ) .
En erken, dat een ding goed wordt verwoord, zolang de essentie van het ding maar bewaard blijft ".
----en verder :
* Sokrates : " Zijn we er van overtuigd, dat woorden alleen deugen, als ze bestaan uit de geschikte letters . geschikt wil zeggen, dat ze gelijkenis moeten vertonen met de objecten..."

---einde citaten ...

--Het gaat hier dus over de aanzet en de evolutie tot een primitieve vorm van taal, een oer-taal; die zeker niet meer bestaat .
--En het gaat hier 'niet' over latere evoluties en mutaties van talen in hun meer recente historie ...
--Kan men besluiten, dat de oer-taal niet door een God aan de mensen meegegeven is ; maar net zoals 'alles' volgens een wel bepaalde logica geëvolueerd is ?...
--Sociale akkoorden en afspraken omtrent taal, enz. zijn zeker niet te loochenen in de taal-histories ; maar over het allereerste begin van taal moet men een durende logische ontwikkeling aannemen .
--Zelfs als na eeuwen-lange evoluties en mutaties die logica nog moeilijk kan teruggevonden worden ??
--Quid ?
"Er is meer..."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2010, 09:49

Veel vragen. Ik had een start gemaakt te reageren, maar kom erachter dat ik zo weinig weet over het ontstaan van taal en dat taal voor mij zo'n breed en vaag begrip is dat ik je conclusies niet onderschrijf en ook niet verwerp.

Kan je iets meer vertellen over de ontwikkeling van taal? En over de ontwikkeling van schrift (letters)?

Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 23 jan 2010, 11:22

okke schreef:Veel vragen. Ik had een start gemaakt te reageren, maar kom erachter dat ik zo weinig weet over het ontstaan van taal en dat taal voor mij zo'n breed en vaag begrip is dat ik je conclusies niet onderschrijf en ook niet verwerp.

Kan je iets meer vertellen over de ontwikkeling van taal? En over de ontwikkeling van schrift (letters)?
-Ik kan alleen zeggen, dat zowel taal als geschrift geëvolueerd zijn op een natuurlijk-logische wijze . Het ging hier over een oer-taal, die zeker niet meer terug te vinden is, en geëvolueerd is net zoals het geschrift, dat vanuit tekeningetjes en afbeeldingen geëvolueerd is tot letters ...
-Dat heeft nog weinig te zien met de laatste evoluties van talen, die nog steeds in ontwikkeling zijn .
"Er is meer..."

alain
Posts in topic: 3
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 23 jan 2010, 12:28

waarom is de oertaal niet meer terug te vinden?

alain
Posts in topic: 3
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 23 jan 2010, 12:28

en waarom is dit zeker?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2010, 13:00

Valère schreef:-Ik kan alleen zeggen, dat zowel taal als geschrift geëvolueerd zijn op een natuurlijk-logische wijze.
Wat houdt dat in: een natuurlijk-logische wijze?
Evolutie is bij taalontwikkeling symbolisch, aangezien evolutie over erfelijkheid en voortplanting gaat.
Kan je voorbeelden noemen van die natuurlijk-logische wijze waarop taal en schrift evolueerden?
Het ging hier over een oer-taal, die zeker niet meer terug te vinden is en geëvolueerd is net zoals het geschrift, dat vanuit tekeningetjes en afbeeldingen geëvolueerd is tot letters.
Door de evolutietheorie neem je aan dat een vergelijkbare ontwikkeling zich bij taal heeft voorgedaan en door het 'evolutieproces' in taalontwikkeling terug te lopen kom je bij een oertaal. Deze is inderdaad niet meer terug te vinden, en bovendien gebruik je deze theoretische oertaal als bevestiging dat taal evolueerde.
-Dat heeft nog weinig te zien met de laatste evoluties van talen, die nog steeds in ontwikkeling zijn.
Talen zijn inderdaad in ontwikkeling.

Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 23 jan 2010, 15:24

okke schreef:
Valère schreef:-Ik kan alleen zeggen, dat zowel taal als geschrift geëvolueerd zijn op een natuurlijk-logische wijze.
Wat houdt dat in: een natuurlijk-logische wijze?
Evolutie is bij taalontwikkeling symbolisch, aangezien evolutie over erfelijkheid en voortplanting gaat.
Kan je voorbeelden noemen van die natuurlijk-logische wijze waarop taal en schrift evolueerden?
Het ging hier over een oer-taal, die zeker niet meer terug te vinden is en geëvolueerd is net zoals het geschrift, dat vanuit tekeningetjes en afbeeldingen geëvolueerd is tot letters.
Door de evolutietheorie neem je aan dat een vergelijkbare ontwikkeling zich bij taal heeft voorgedaan en door het 'evolutieproces' in taalontwikkeling terug te lopen kom je bij een oertaal. Deze is inderdaad niet meer terug te vinden, en bovendien gebruik je deze theoretische oertaal als bevestiging dat taal evolueerde.












-Dat heeft nog weinig te zien met de laatste evoluties van talen, die nog steeds in ontwikkeling zijn.
Talen zijn inderdaad in ontwikkeling.

--De tekst komt van Plato uit zijn werk Kratylos . We zullen het hem moeten vragen : maar hier ook kan ik hem volgen .
"Er is meer..."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2010, 15:30

Valère schreef:--De tekst komt van Plato uit zijn werk Kratylos . We zullen het hem moeten vragen : maar hier ook kan ik hem volgen .
Hallo!? Plato is dood hoor.

Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 23 jan 2010, 16:28

okke schreef:
Valère schreef:--De tekst komt van Plato uit zijn werk Kratylos . We zullen het hem moeten vragen : maar hier ook kan ik hem volgen .
Hallo!? Plato is dood hoor.
--Maar hij leeft nog verder in zijn filosofie ...; want soms zegt men, dat de filosofie na Plato slechts voetnota's zijn aan zijn filosofie ... Quid ?
"Er is meer..."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2010, 16:46

Wat bedoel je met 'quid'?

Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 24 jan 2010, 11:47

okke schreef:Wat bedoel je met 'quid'?
-Wat is ook jouw mening hiervan ?
"Er is meer..."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 jan 2010, 12:29

Laat maar...

alain
Posts in topic: 3
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 26 jan 2010, 16:12

Valere heeft onze plato, het ontstaan van de taal niet al beredeneerd?

Valère
Posts in topic: 6
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jan 2010, 10:56
Contacteer:

Bericht door Valère » 29 jan 2010, 16:13

alain schreef:Valere heeft onze plato, het ontstaan van de taal niet al beredeneerd?
-Ja, mijn onderwerp komt grotendeels uit de Kratylos van Plato ...
"Er is meer..."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten