wat is filosofie

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 2
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 24 nov 2009, 14:30

In vaak van de gevallen is Filosofie nu niks meer dan een schaamteloze vorm van haantjes gedrag en onbenullige gesprekken voeren om iemand anders van jou punt te overtuigen en de andere onderuit te schoffelen. Terwijl filosoferen niks meer en niks minder is, dan het adapteren van mening en standpunt om daarna tot een algemene scheiding plateau aan te komen waarbij partij a en b elkaar begrijpen zonder het met elkaar eens te hoeven zijn. De wereld bestaat uit link, rechts, ja en nee en alles wat er op lijkt. Wat Om zei klopt, maar wat Ziznl zei klopte ook, over Wat is Filosofie. Iedereen heeft net een andere vorm van de materie te benaderen of te ontleden, de vragen zijn wellicht net wat anders maar de opvolging is meestal het zelfde, wat zal resulteren in een antwoord wat anders oogt dan wat het eigenlijk is. De kunst daarin, is het zelf te kunnen inzien voordat je de bloed onder de nagels haalt van je mede denker.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 2
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 24 nov 2009, 19:53

Het grappige is m.i. dat harmonie als inhoud dualiteit nodig heeft om überhaupt harmonie te kunnen zijn. These en anthitese in een strijd om het meeste gewicht aan hun eigen zijde van de weegschaal. Daarom stel ik altijd dat een gezonde harmonie enkel een dynamische harmonie kan zijn.
Maar dat is wellicht teveel off-topic.

Rnull:
In vaak van de gevallen is Filosofie nu niks meer dan een schaamteloze vorm van haantjes gedrag en onbenullige gesprekken voeren om iemand anders van jou punt te overtuigen en de andere onderuit te schoffelen.
Dat vind ik nogal een generalisering. Eentje ook, die ik met eigen ervaring niet kan beamen. Kennelijk zijn jouw ervaringen op dit vlak anders, helaas.

Verder kan ik me vinden in wat je schrijft.
Kort gezegd: filosofie houdt in adaptie van de eigen filosofie?[/quote]
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 2
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 24 nov 2009, 20:22

Vyumae schreef: Rnull:
In vaak van de gevallen is Filosofie nu niks meer dan een schaamteloze vorm van haantjes gedrag en onbenullige gesprekken voeren om iemand anders van jou punt te overtuigen en de andere onderuit te schoffelen.
Dat vind ik nogal een generalisering. Eentje ook, die ik met eigen ervaring niet kan beamen. Kennelijk zijn jouw ervaringen op dit vlak anders, helaas.

Verder kan ik me vinden in wat je schrijft.
Kort gezegd: filosofie houdt in adaptie van de eigen filosofie?
Het is mijn zicht op dingen die hier zo nu en dan afspelen. In de tijd dat ik online ben heb ik dit vele malen vaker zien voorbij komen dan een normaal gesprek. Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar in mijn situatie sluit het aan. Het is niet een generalisering perse.

ps. Ik ben niet de enige die het zo zou benaderen lees reply van Sardonic na de reply van Ziznl.
Laatst gewijzigd door rnull op 25 nov 2009, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 7
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 24 nov 2009, 23:21

Dus als ik je goed begrijp, Alain. Harmonie is zonder strijd, dualiteit is met strijd. Vat ik het goed samen zo?

alain
Posts in topic: 11
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 25 nov 2009, 15:10

eerlij, ik weet niet waar en hoe te reageren, netlijkt mij zo, dat ik met allemaal mensen tegelijk praat, maar niet het zelfde gesprek voer, en niet alleen hiet bij de waarheid maar ook bij de vraag naar filosofie, en bij het voorstellen vna mijzelf, is er misschien een mogenlijkheid, dat ik het allemaal bij mekaar pak, en op de vraag wat filosofie is, wij hem hier bij de waarheid gaan proberen, deze te beantwoorden, en ik dan beloof ik zoveel mogenlijk van mijzelf hierin te betrekken om te laten zien waarom het mij te doen, naar waarheid.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 7
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 25 nov 2009, 16:43

Tja, dat krijg je als je dit soort vragen stelt. Dan krijg je meteen een heel forum op je dak. En discussies binnen de discussie. Het is bijna onmogelijk om op al die reacties te reageren.

Lees het allemaal eens rustig door en reageer waar jij op wil reageren. Je mag best hier en daar een opmerking negeren, je moet haast wel. En als je met iemand apart wil verder spreken, dan kan dat in het tweegesprek. Misschien heb je gemerkt dat bij 1 of 2 mensen je meer raakvlakken hebt, dan kan dat privé gedeelte een hele opluchting zijn.

Succes ;)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 14
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 25 nov 2009, 17:47

@ Sardonic

Je modereert lekker. Vind jij dubbel-nicken wel moderatorethisch eigenlijk?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten