Geplaatst: 02 sep 2009, 00:28
Zolang het zwaard nog niet gevallen is is er nog tijd genoeg ..
toch?
Wat een opportunist die Damocles
toch?
Wat een opportunist die Damocles
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
http://www.heinpragt.com/wijsheden/verhalen.phpHet zwaard van Damocles.
Dionysius was een koning die vier eeuwen voor Christus leefde. Hij was rijk en woonde in een duur en groot paleis. Hij doeg dure kleren en juwelen en had zelfs een groep wijze mannen om zich heen die hem moesten prijzen om zijn ego te behagen. Een van die mannen was Damocles die de koning vertelde hoe goed het leven van een koning toch was. Dionysius zei daarop tegen Damocles: "Als je denkt dat mijn leven zo geweldig is, zou je dan niet met mijn willen ruilen?"
Damocles wilde dat wel en Dionysius liet alles in orde brengen zodat Damocles het leven van de koning kon ervaren. Damocles had het heel erg naar zijn zin tot hij een heel groot zwaard ontdekte dat boven zijn hoofd hing aan een dunne paardenhaar. Hij schrok hevig en vroeg aan Dionysius waarom dit zwaard boven zijn hoofd hing. De koning vertelde toen dat zijn leven er wel heel erg comfortabel uitzag maar dat het leven van een koning ook dermate gevaarlijk was dat er symbolisch altijd een zwaard boven zijn hoofd hing. Damocles bedacht zich snel en ging terug naar zijn arme maar veel veiliger leven.
Grappig dat je dit zegt. Ik las bij Peter Sloterdijk in zijn boek over de strijd tussen de monotheistische godsdiensten dat hij (P.Sl.) dacht dat Nietzsche daarom Zarathoestra gekozen had als hoofdpersoon.Zoals Nietzsche stelt mbt Zarathoestra: de eerste die de 'fout' maakte goed en kwaad te onderscheiden.. zou hij dan ook niet de eerste zijn die deze fout bij zichzelf kan ontdekken?
Moet men wel weten bedoel ik EN ook eenmalig zodat je goed nadenkt.Dan moet men wel weten waar men dan mee ruilt. Of mag blindeling ruilen ook en als het dan niet bevalt kan ik dan weer terug.
Of gaat van ruilen komt huilen op?
Geboren voor een dubbeltje, die Damocles? Of juist de confrontatie met het onverwachtse? Hij oreerde immers over hoe goed de koning wel niet was..philotuut schreef:Het is juist de realisatie van Damocles die voor de spijt zorgt. De les van Dionysius had ook hij zelf kunnen bedenken. Maar dat wat hij dacht te begeren sloot zijn ogen.
Deze zin deed me er aan denken dat het een lullige jip en janneke versie van het verhaal is. Ik kon alleen niets anders vinden zo gouw.Hij doeg dure kleren en juwelen en had zelfs een groep wijze mannen om zich heen die hem moesten prijzen om zijn ego te behagen.
Ik volg je wel Philotuut. En ik denk dat dit in de grote zin, als in de kleine zin toepasselijk is voor de mens en de samenleving. Maar in de verstrekken van dit opzet, kan je meerdere verhalen erbij pakken. Het is makkelijker de vergelijking te maken, dan de lijn onder aan het verhaal duidelijk te maken. Complicaties die daarna naar voren komen, mits de uitleg incorrect of onvolledig zijn, kunnen dus een wending nemen met de vergelijking waarbij de uitkomst irrelevant zal worden ten opzichte van het originele verhaal.philotuut schreef:Als Damocles het zwaard ziet hangen en Dionýsios zijn woorden tot zich door laat dringen barst hij in tranen uit. Wat een spijt die hij enkel heeft gekent ten midden van overvloed. Nu spijt het hem zijn geluk niet gehaald te hebben uit dat wat gegeven is. Wat een spijt van zijn eenkennige opvattingen. Wat een spijt van het gemis. Wat een spijt dat de spijt niet is opgegaan in verwondering.
Mvrgr