En zo stuurt de wereld zichzelf

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

En zo stuurt de wereld zichzelf

Bericht door Jeroen » 18 apr 2009, 10:40

Bekijk eerst deze aflevering van Boeken:
http://player.omroep.nl/?aflID=9287048& ... vopjepc.nl

En lees dan dit:

In de Boeken afl van vorige week heeft Rik Smits het telkens over het toeval. Zo worden dingen per toeval uitgevonden, legt Darwin uit hoe een vogel toevallig een vleugel krijgt en dan pas ontdekt hoe handig het is om te kunnen vliegen. Maar wat nou als dat toeval helemaal niet zo toevallig is? Wat nou als daar juist heel veel bewustzijn bij komt kijken? Eigenlijk geeft Rik hier zelf meerdere keren het antwoord op, zijn uitgangspunt is alleen omgekeerd aan het mijne.

Ik denk dat evolutie een kwestie van manifestatie is. Een beest bedenkt dat het handig zou zijn als hij kon vliegen, ontwikkelt een vleugel en de vogel is geboren; de vogel manifesteert zich. Als je vanuit dit uitgangspunt Riks betoog beluistert, hoor je misschien net als ik, waarom zijn laatste uitspraak zo veel meer betekent, dan dat hij zelf door heeft: en zo stuurt de wereld zichzelf. Juist, de wereld stuurt. Maar de wereld dat zijn wij toch? Wij mensen zijn een deel van die wereld en wij mensen sturen dus mee. Zo ontwikkelde wij taal toen we dat nodig hadden. Het was een logische volgende stap in ons groei en ontwikkelings proces.

Vanuit de gedachte van manifestatie kan ik overigens ook heel goed die 'missing links' uit leggen. Als je Darwins theorie aanhoudt, dan zitten er gaten in de evolutie, momenten waar één soort verdwijnt (A) en ineens een nieuwe soort ontstaan is (C). De missing link is dat we geen tussensoort (B) kunnen vinden, die dus van de link vormt tussen A en C. Maar dat komt omdat die B soort er ook nooit geweest is. Soort A had in potentie soort C al in zich, maar pas wanneer die gedachte uitgekristalliseerd was, pas toen manifesteerde soort C zich, en verdween dus automatisch soort A.

Bekijk nu nog eens de aflevering en merk op dat Rik eigenlijk telkens zelf hier 'het bewijs' van levert. Zeker z'n laatste uitspraak schrijft boekdelen: en zo stuurt de wereld zichzelf. Dat gebeurt dus niet zo maar, dat gebeurt dus niet zo maar toevallig ;)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 apr 2009, 15:42

Ik heb de aflevering gezien en vond het allemaal een beetje popie:
De wondere wereld van de Evolutie uit een paar Eenvoudige Principes waaronder 'toeval'.

Toch lijken mij jouw principe en het evolutionair principe niet per se in tegenspraak met elkaar:
Het natuurwettelijke evolutionaire principe maakt manifestaties mogelijk.

Alleen dat 'willen' zoals jij dat beschrijft in de trant van 'lijkt me best wel handig om vleugeltjes te hebben', en ze dan vervolgens effe maken.
En dan door zo'n individueel vleugelloos wezentje.
Dat gaat toch wel boven het individuele uit denk ik, maar was misschien wel grappig bedoeld of zoiets.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 18 apr 2009, 19:47

Om te begrijpen wat ik bedoel is een beetje kennis van antroposofie nodig. Het is niet het individu maar de IK die deze manifestatie te weeg brengt. Dieren hebben een groeps IK, vandaar dat er groepen dieren waren (individuele soorten) die deze transformatie manifesteerde. In hoeverre hier spraken is van een bewust willen, weet ik nog niet.

Er wordt gezegd dat wanneer de mens eenmaal zo ver is (wanneer de bewustzijns ziel volledig ontwikkelt is), dat wij dan ook vleugels kunnen manifesteren, of een arm opnieuw kunnen laten aangroeien (zoals een salamander z'n staart*). In de mythologie kom je dat soort mensen al tegen, maar of deze echt bestaan hebben...
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19 apr 2009, 11:03

Jeroen schreef:Om te begrijpen wat ik bedoel is een beetje kennis van antroposofie nodig. Het is niet het individu maar de IK die deze manifestatie te weeg brengt. Dieren hebben een groeps IK, vandaar dat er groepen dieren waren (individuele soorten) die deze transformatie manifesteerde. In hoeverre hier spraken is van een bewust willen, weet ik nog niet.

Er wordt gezegd dat wanneer de mens eenmaal zo ver is (wanneer de bewustzijns ziel volledig ontwikkelt is), dat wij dan ook vleugels kunnen manifesteren, of een arm opnieuw kunnen laten aangroeien (zoals een salamander z'n staart*). In de mythologie kom je dat soort mensen al tegen, maar of deze echt bestaan hebben...
Hebje hier een bron voor?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 apr 2009, 11:55


Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19 apr 2009, 12:16

Ik bedoelde een directe link naar waar dit stukje mbt 'evolutie' (bij gebrek aan een beter woord) verklaard wordt.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 19 apr 2009, 20:03

Steiner legt die link met evolutie niet, dat doe ik.

Steiner vertelt over de 4 element rijken en de wezensdelen (fysiek, etherisch, astraal, enz). Ik zal eens kijken of ik wat links voor je kan vinden.

Ik heb dit niet gelezen, dus weet niet hoe relevant het is. De element rijken komen er wel in voor:

http://www.christofoor.nl/srsv/v529wete.pdf
http://www.christofoor.nl/srsv/v525gene.pdf
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 20 apr 2009, 00:29

Wacht eventjes hoor:
Er wordt gezegd dat wanneer de mens eenmaal zo ver is (wanneer de bewustzijns ziel volledig ontwikkelt is), dat wij dan ook vleugels kunnen manifesteren, of een arm opnieuw kunnen laten aangroeien (zoals een salamander z'n staart*). In de mythologie kom je dat soort mensen al tegen, maar of deze echt bestaan hebben...
Dit stukje is van jezelf, klopt dat?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 20 apr 2009, 09:02

Nee.

Zo heb ik ook begrepen dat er een stadium komt waar de mens zijn fysieke lichaam transformeert naar een lichtlichaam. Wel eens gehoord van lichtwezens of kinderen van het licht?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 20 apr 2009, 09:24

Jeroen schreef:Nee.

Zo heb ik ook begrepen dat er een stadium komt waar de mens zijn fysieke lichaam transformeert naar een lichtlichaam. Wel eens gehoord van lichtwezens of kinderen van het licht?
Natuurlijk, maar ik vond juist dat bovenstaande stukje zo interessant dus ik voreg me af waar je dat vandaan had, of waarom je dat dacht.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 5
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 20 apr 2009, 17:34

Poe, das al weer een tijd geleden. Was in de tijd dat ik nog naar Dragonball Z keek; een tekenfilm serie waar ze ook dit soort dingen kunnen. Ik ben toen op zoek gegaan naar praktijk voorbeelden uit het 'echte' leven en vond die ook. Ga zelf eens op onderzoek uit, wie weet.

Het lijkt me niet zo moeilijk, maar ik kan het nog niet (heb een tijd gemediteerd voor een nieuw gebit, maar de wil was niet sterk genoeg denk ik). Wel ken ik een paar praktijk voorbeelden van mensen waarvan de doktoren zeiden dat ze nooit meer zouden lopen en toch is ze dat uiteindelijk gelukt. Waar een wil is, is een weg.

Wil jij iets nieuws aan laten groeien?

Een paar extra armen lijkt me ook wel grappig trouwens. Kan ik 2 gitaren tegelijk spelen, hahaha.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 20 apr 2009, 17:57

Ik zat te dneken aan een nieuw geweten voor alle regeringsleiders...
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Fraxina
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2014, 14:49
Contacteer:

Bericht door Fraxina » 24 mar 2014, 16:56

Wij mensen schijnen voor velen bovenaan te staan op de lijst van levende vormen. Wij hebben een geweten, kunnen denken en vooruitzien en nog veel meer. Door zieners wordt ons verteld dat we alles kunnen bereiken/hebben/zijn wat we maar heel graag willen. Als je je daar op concentreert en ernaar handelt dat het dan ook gebeurt. Dat wij zelf creators worden. In zekere zin heb ik zelf met kleine dingen al ervaren dat dat zo werkt. Ik heb ook veel voorbeelden gelezen en gehoord waar mensen dit bereikt hebben. Maar.......als ik dan naar de evolutie kijk. Hoe inderdaad dieren bijvoorbeeld vleugels hebben gekregen/gevormd. Dan denk ik: maar kunnen vogels dan denken en wensen dat ze dat willen hebben omdat het ze handig lijkt om te kunnen vliegen. Het komt mij vreemd over. Ik neig meer naar toch een allesomvattend iets dat e.e.a. stuurt. Ik wil het zeker geen God noemen, maar hoe dan wel, dat weet ik niet. Het is een gevoel waar ik vaak mee rondloop. Een gevoel van onwetendheid, verbazing, vervreemding, van hoe kan het.... Snapt iemand een beetje wat ik bedoel. Ik hoop op reakties.

neus

Bericht door neus » 24 mar 2014, 17:49

Fraxina,

zie je het gevoel van onwetendheid als tekort? Mijns inziens is het een unieke kans om nog ongevormd naar de dingen te kijken en ze aldus op een open manier te beschouwen.
Laatst gewijzigd door neus op 24 mar 2014, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Belinda

Bericht door Belinda » 24 mar 2014, 18:52

Gister vond ik het nog wel een aardig blog
maar ik vind er nu geen reet meer aan
doei!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten