Sport
-
- Posts in topic: 3
- Contacteer:
Sport
Stelling:
Iets is een sport dan en slechts dan als de betrokken strijdende partijen geen fouten maken de strijd tot in de eeuwigheid zou duren.
Wat vinden jullie?
(Onderliggende vragen: wanneer is iets een sport? Is poker een sport? Is schaken een sport? Is vissen een sport?)
Iets is een sport dan en slechts dan als de betrokken strijdende partijen geen fouten maken de strijd tot in de eeuwigheid zou duren.
Wat vinden jullie?
(Onderliggende vragen: wanneer is iets een sport? Is poker een sport? Is schaken een sport? Is vissen een sport?)
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen
- Gert Jan van Leeuwen
Sport is een meting van menselijke prestaties waarbij de beste prestatie het meest wordt beloond of uitsluitend wordt beloond. Om toch voldoende winnaars te kunnen hebben, worden specifieke categorieën prestaties vastgesteld; onderscheid tussen mannen en vrouwen, afstanden, hoogtes, duur en andere grootheden, spelregels, regio's en noem maar op. Als je een beetje zoekt is er voor vrijwel ieder wel een sportje te vinden waar de kans op de beste prestatie aanwezig is.
Sport is een vorm van oorlog die relatief weinig slachtoffers en veel winnaars geeft.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
Zoals ik dit interpreteer bedoel je dat in een wedstrijd de omstandigheden zodanig gelijk moeten zijn dat die niet een van de deelnemers voordeel geeft. En dat daarnaast toeval uitgesloten moet worden.Matt Haydn schreef:Stelling:
Wat vinden jullie?
Dan en alleen dan zal de strijd 'eeuwig' duren, als verschillen tussen de deelnemers die tot hun 'persoon' gerekend worden ook als omstandigheden gezien worden. Absolute rechtvaardigheid dus.
Klopt dat?
De paradox tussen 'eerlijke competitie' en ongelijkheid of zo ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Sport behelsd het belang om te winnen, zoals het belang van een trap ligt in de treden.
Sport verheerlijkt het lichaam als een spiegel die het daglicht niet verdraagt.
Vissen is een sport daar ik het niet zou kunnen missen.
Poker kent een sociaal kritisch moment als twee boeren op één vrouw azen.
Sport en spel, nou dan weet je het wel.
Een kansspel is een sport alleen na langdurige trainig
Dammen was een sport toen het beoefend werd door Jannes van der Wal
Schoonspringen is alleen schoon springen als een deskundige jury dat oordeelt.
Sport verheerlijkt het lichaam als een spiegel die het daglicht niet verdraagt.
Vissen is een sport daar ik het niet zou kunnen missen.
Poker kent een sociaal kritisch moment als twee boeren op één vrouw azen.
Sport en spel, nou dan weet je het wel.
Een kansspel is een sport alleen na langdurige trainig
Dammen was een sport toen het beoefend werd door Jannes van der Wal
Schoonspringen is alleen schoon springen als een deskundige jury dat oordeelt.
Eén dekhengst maakt nog geen paardensport
Biljarten zonder ballen valt onder de wet behendigheidsspelen.
Als men bij voetbal hands maakt ligt men buitenspel.
De wijze van scoren is in regels verankerd.
Zijdelings hoogspringen valt niet onder de hoofdtak sport.
Een daartoe omgeturnde jury turnt zelf bij uitstek niet
Biljarten zonder ballen valt onder de wet behendigheidsspelen.
Als men bij voetbal hands maakt ligt men buitenspel.
De wijze van scoren is in regels verankerd.
Zijdelings hoogspringen valt niet onder de hoofdtak sport.
Een daartoe omgeturnde jury turnt zelf bij uitstek niet
-
- Contacteer:
YOPI:
"Zoals ik dit interpreteer bedoel je dat in een wedstrijd de omstandigheden zodanig gelijk moeten zijn dat die niet een van de deelnemers voordeel geeft. En dat daarnaast toeval uitgesloten moet worden.
Dan en alleen dan zal de strijd 'eeuwig' duren, als verschillen tussen de deelnemers die tot hun 'persoon' gerekend worden ook als omstandigheden gezien worden. Absolute rechtvaardigheid dus.
Klopt dat?"
Ik bedoelde het eigenlijk meer beschrijvend, een definitie. Jij haalt er een normatieve regel uit. In hoeverre het beschrijvende en het normatieve werkelijk los van elkaar te zien zijn staat nu niet ter discussie. Het is niet wat ik bedoelde, maar ik ben het wel met je eens.
Wat ik wil is een definitie van sport zoeken die recht doet aan de sporten en zogenaamde valse sporten buitensluit. Ik denk bij valse sporten aan poker, vissen of darten. Deze zaken worden als sporten beschreven, maar ik heb er intuïtief zware bezwaren tegen. Door middel van de defintie tracht ik mijn intuïtie te articuleren en te achterhalen of deze intuïtie gebaseerd op een persoonlijk vooroordeel of een rechtvaardige gedachte is.
Bij poker zal er altijd een winnaar naar voren komen als de beide partijen geen fouten maken. Dit is bij voetbal echter niet het geval. Het probleem bij mijn definitie is dat oorlog ook een sport blijkt te zijn en dit vind ik zelf contra-intuïtief. Met andere woorden: wellicht geeft de definitie een noodzakelijke voorwaarde voor sport maar nog lang geen voldoende voorwaarde.
"Zoals ik dit interpreteer bedoel je dat in een wedstrijd de omstandigheden zodanig gelijk moeten zijn dat die niet een van de deelnemers voordeel geeft. En dat daarnaast toeval uitgesloten moet worden.
Klopt dat?"
Ik bedoelde het eigenlijk meer beschrijvend, een definitie. Jij haalt er een normatieve regel uit. In hoeverre het beschrijvende en het normatieve werkelijk los van elkaar te zien zijn staat nu niet ter discussie. Het is niet wat ik bedoelde, maar ik ben het wel met je eens.
Wat ik wil is een definitie van sport zoeken die recht doet aan de sporten en zogenaamde valse sporten buitensluit. Ik denk bij valse sporten aan poker, vissen of darten. Deze zaken worden als sporten beschreven, maar ik heb er intuïtief zware bezwaren tegen. Door middel van de defintie tracht ik mijn intuïtie te articuleren en te achterhalen of deze intuïtie gebaseerd op een persoonlijk vooroordeel of een rechtvaardige gedachte is.
Bij poker zal er altijd een winnaar naar voren komen als de beide partijen geen fouten maken. Dit is bij voetbal echter niet het geval. Het probleem bij mijn definitie is dat oorlog ook een sport blijkt te zijn en dit vind ik zelf contra-intuïtief. Met andere woorden: wellicht geeft de definitie een noodzakelijke voorwaarde voor sport maar nog lang geen voldoende voorwaarde.
- Gert Jan van Leeuwen
- Gert Jan van Leeuwen
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 2
- Contacteer:
Moeilijk, zeker omdat ik sport als een geaccepteerde vorm van concurrentie zie en ik zelf niet zo geloof in concurrentie.Matt Haydn schreef:Iets is een sport dan en slechts dan als de betrokken strijdende partijen geen fouten maken de strijd tot in de eeuwigheid zou duren.
En daarbij kun je je afvragen of er altijd strijd nodig zal zijn.. ik zie het meer als sport om zonder strijd een eeuwigheid vol te houden

The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
-
- Contacteer:
Interessant punt!
"En daarbij kun je je afvragen of er altijd strijd nodig zal zijn.. ik zie het meer als sport om zonder strijd een eeuwigheid vol te houden."
Ik geloof niet dat dat mogelijk is, maar dit verdient een aparte topic. Care for a discussion, Intangible Radjanamadjo?
Sport is zeker een geaccepteerde vorm van concurrentie, dat is ook het probleem met de definitie, het sluit niet geaccepteerde vormen van concurrentie als oorlog en zinloos ruziemaken niet uit.
Maar, strijd vind ik wel belangrijk. Onze strijdende gevoelens, waarvan ik beweer dat iedereen die heeft, hebben een uitweg nodig, een bevrijding. Ik heb het liever dat men dat in de sport zoekt, dan in andere zaken. Dat is nog eens interessant! Sport als noodzakelijke voorwaarde voor vreedzaamheid tussen de mensen.
"En daarbij kun je je afvragen of er altijd strijd nodig zal zijn.. ik zie het meer als sport om zonder strijd een eeuwigheid vol te houden."
Ik geloof niet dat dat mogelijk is, maar dit verdient een aparte topic. Care for a discussion, Intangible Radjanamadjo?
Sport is zeker een geaccepteerde vorm van concurrentie, dat is ook het probleem met de definitie, het sluit niet geaccepteerde vormen van concurrentie als oorlog en zinloos ruziemaken niet uit.
Maar, strijd vind ik wel belangrijk. Onze strijdende gevoelens, waarvan ik beweer dat iedereen die heeft, hebben een uitweg nodig, een bevrijding. Ik heb het liever dat men dat in de sport zoekt, dan in andere zaken. Dat is nog eens interessant! Sport als noodzakelijke voorwaarde voor vreedzaamheid tussen de mensen.
- Gert Jan van Leeuwen
- Gert Jan van Leeuwen
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 2
- Contacteer:
Maar natuurlijk.. zal er vandaag eens over nadenken, wellicht dat jij al een concreet idee hebt voor de invulling van dit topic?Matt Haydn schreef:Interessant punt!
Het gaat menigmaal hand in hand (denk hier bv aan ijshockey in Amerika en de bijbehorende computerspellen waarbij er altijd de mogelijkheid is om te vechten). De vraag is - enigzins offtopic - hoe dit kan, dat vechten geaccepteerd wordt binnen de sport. Nou denk ik dat het in het geval van Amerika nog wel te verklaren valt (de tv is daar sport en geweld). Toch is dit geen afdoende verklaring.Matt Haydn schreef:Sport is zeker een geaccepteerde vorm van concurrentie, dat is ook het probleem met de definitie, het sluit niet geaccepteerde vormen van concurrentie als oorlog en zinloos ruziemaken niet uit.
De moeilijkheid zit em er denk ik in dat je strijd moeilijk kunt duiden. Het blijft een vaag begrip, want idd iedereen strijd ergens voor.Matt Haydn schreef:Maar, strijd vind ik wel belangrijk. Onze strijdende gevoelens, waarvan ik beweer dat iedereen die heeft, hebben een uitweg nodig, een bevrijding. Ik heb het liever dat men dat in de sport zoekt, dan in andere zaken. Dat is nog eens interessant! Sport als noodzakelijke voorwaarde voor vreedzaamheid tussen de mensen.
Strijd an sich keur ik dan ook niet af en dat lijkt mij ook (iig nu) redelijk onmogelijk. Ook is het beter het in de sport te uiten dan elders.
Echter ben ik het niet volledig mee eens dat sport vreedzaamheid bevordert, ik denk zelf namelijk dat het maar net aan de intentie van de deelnemers ligt. Denk maar aan de voorbeelden waarbij de sport daadwerkelijk verbroedert. Is er dan sprake van strijd, of kun je dan spreken van het gezamenlijk overwinnen van die strijd? Zij worstelden (met elkaar) en kwamen boven.
De vraag wat mij betreft is of de mens de strijd in zichzelf zelf aan gaat of dat deze strijd naar buiten toe wordt verplaatst..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
Sport is raar. Het gaat er bij sport niet alleen maar om wie de beste is. Dan zouden bij lichamelijke prestatiemetingen vrouwen meestal het onderspit delven tegen mannen. Het gaat er bij sport de beste te zijn zonder vals te spelen. En de regels zijn vaak absurd. Dankzij de vele regels en beperkingen, zijn er bijna oneindig veel categorieën winnaars. Met vechten wint doorgaans een zwaarder persoon van een lichter; en dus mogen de lichte mensen tegen andere lichte mensen vechtsportwedstrijden uitvechten, zodat er voor hen ook nog iets te winnen valt. In vrijwel elke sport zijn mannen en vrouwen gescheiden, omdat er anders voor de vrouwen meestal niets te winnen valt.
Zelfs oorlog heeft als sport spelregels: geen biologische en chemische wapens bijvoorbeeld. Het gaat dus niet enkel om de tegenstander te verslaan, maar het gaat er ook om niet vals te spelen. Of in ieder geval niet betrapt worden op valsspelen, want de overwinnaar zal dan door de toeschouwers toch als verliezer gezien worden.
Een boeiend boek over sport en lichamelijk opvoeding schreef Midas Dekkers: Meer over Lichamelijke Oefening.
Zelfs oorlog heeft als sport spelregels: geen biologische en chemische wapens bijvoorbeeld. Het gaat dus niet enkel om de tegenstander te verslaan, maar het gaat er ook om niet vals te spelen. Of in ieder geval niet betrapt worden op valsspelen, want de overwinnaar zal dan door de toeschouwers toch als verliezer gezien worden.
Een boeiend boek over sport en lichamelijk opvoeding schreef Midas Dekkers: Meer over Lichamelijke Oefening.
Het Sociaal Cultureel Planbureau presenteerde vandaag haar 'Rapportage Sport 2008'.
NRC Handelsblad, Nederlands Dagblad en De Telegraaf schreven er een persbericht over.
Is sport wenselijk als aanmoediging om meer te bewegen? Of zouden we juist vaker de roltrap en lift links moeten laten liggen en op andere manieren beweging in het dagelijks leven bevorderen?
NRC Handelsblad, Nederlands Dagblad en De Telegraaf schreven er een persbericht over.
Is sport wenselijk als aanmoediging om meer te bewegen? Of zouden we juist vaker de roltrap en lift links moeten laten liggen en op andere manieren beweging in het dagelijks leven bevorderen?