Tolerantie is arrogantie

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Tolerantie is arrogantie

Bericht door van Rossum » 12 nov 2008, 20:44

Veel nederlanders gaan prat op hun tolerantie. Maar wat is tolerantie eigenlijk en kan je er wel prat op gaan?

Tolerantie heeft met de grens van verdraagzaamheid te maken. De grens van verdraagzaamheid tussen ik en de ander. Ook al kan ik mijn ik niet omschrijven, in mijn ik voel ik me thuis. Als mijn ik geen thuis heeft en onbegrensd is, kent mijn ik geen verdraagzaamheid. Verdraagzaamheid is iets van de ander toelaten wat je eigenlijk niet leuk vindt of waar je je superieur over voelt. Als je grenzeloos bent heb je daar geen last van en ben je dus niet tolerant, je weet niet eens wat het is.
Nu zeggen wij bv dat we tolerant zijn omdat we buitenlanders binnen laten. Wij hebben dus eerst grenzen opgeworpen, landsgrenzen, grenzen van superioriteit etc. Vervolgens hebben wij de goedheid een kiertje open te zetten voor de buitengesloten ik. Op het moment van tolerantzijn (de ander binnenlaten) wordt de buitengesloten ik, dè ander of dè buitenlander in onze ogen, omdat de zelfgemaakte begrenzingen tot zelfgemaakte oogkleppen zijn verworden.

Tolerantie is dus arrogantie van het ik dat grenzen opwerpt en zich aan de binnenkant superieur gaat zitten voelen, of gekwetst, of anders dan aan de andere kant van de ik-ben- thuis-grens.
Ik ben dus behoorlijk arrogant.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 2
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 12 nov 2008, 20:57

Veel nederlanders gaan prat op hun tolerantie.
Vind ik al arrogant op zich zelf.

Verder vind ik tolerantie maar een 'vies' populistisch woord.

Tolerantie impliceert maar een gedeeltelijke, en dus geen volledige, aanvaarding.

Ik vind tolerantie net zoiets als geld geven aan een goed doel: Doe je dit puur voor het goede doel OF om er zelf een goed gevoel van te krijgen? In het laatste geval is het dus puur vanuit eigenbelang en dus egoïstisch...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 12 nov 2008, 21:31

Eddy,
Tolerantie impliceert maar een gedeeltelijke, en dus geen volledige, aanvaarding.
Zou ik de ander ooit volledig kunnen aanvaarden?
Ik kan eigenlijk niemand volledig aanvaarden, vind je dat arrogant van mij?

Ik vind tolerantie net zoiets als geld geven aan een goed doel: Doe je dit puur voor het goede doel OF om er zelf een goed gevoel van te krijgen? In het laatste geval is het dus puur vanuit eigenbelang en dus egoïstisch...
Zou het dan minder egoïstisch zijn als je in stilte zou tolereren als niemand het ziet ? Ongezien geven vind ik wat beschaafder dan er prat op gaan, tenzij het niet anders kan natuurlijk. Een goed gevoel vind ik op zich niets mis mee, ik kan mezelf niet opleggen dat ik het in de eerste plaats voor de ander moet doen en dan pas voor mezelf.
Ik geloof niet dat ik verschil zie in in stilte tolereren of in het openbaar tolereren, beide vind ik arrogant.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 2
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 12 nov 2008, 22:05

van Rossum schreef: Zou ik de ander ooit volledig kunnen aanvaarden?
Ik kan eigenlijk niemand volledig aanvaarden, vind je dat arrogant van mij?
Nee, en Nee
Het is meer een kwestie van attitude; hoe je erin stapt, hoe je er mee omgaat. Je kan een ander ook aanvaarden om zijn eigen individuele persoonlijkheid, om zijn eigen karakter, zonder daar geheel mee in te stemmen. Maar aanvaarden kan je het wel, meer juist dan iemand die zich anders voordoet, dan de persoon die hij in werkelijkheid en onderhuids is.

Bij tolerantie heb ik juist dat gevoel van 'je anders voordoen dan je bent', meer een gedwongen houding. Misschien ligt het hem gewoon in de benaming, de term. Zoals ik al zei, vind ik 'tolerantie' het maar een populistische term, nogal bekrompen.

aanvaarding = passief
tolerantie = actief
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 nov 2008, 22:31

Tolerantie heeft te maken met de bereidheid beledigd en gekwetst te kunnen worden. De vrijheid om te kunnen zijn wie je bent. Zowel voor mijzelf als voor ieder ander. Dit impliceert dat ik moet accepteren (tolereren) dat anderen niet zijn zoals ik zelf zou willen zijn en niet doen wat ik acceptabel vind. De grens van tolerantie wordt bepaald door de wet, dus geen homo’s in elkaar slaan, geen vrouwen slaan of verkrachten, geen gedwongen huwelijken. Geen criminaliteit, geen dreigingen, geen geweld.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 nov 2008, 22:35

Mooi stukje van Rossum .. geeft inzicht in de bekrompenheid van zogenaamde ruimdenkendheid ..
En in de onbewustheid van zelfgenoegzame burgerlijkheid.
Dat is tenminste mijn interpretatie.

Maar over tolerantie zelf.
Dan denk ik dat je onderscheid moet maken of dit begrip gebruikt wordt in denken over een samenleving of gemeenschap, of in denken over persoonlijke verhoudingen in groepen die je als je peer-groepen beschouwd.

Wat vind je vrouw daarvan trouwens, die doet toch aan Zen?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 nov 2008, 22:35

Mijn nekharen gaan juist overeind staan als ik weer iemand over respect hoor blaten. Respect moet iemand verdienen, maar hoeft niemand cadeau te krijgen. Tolerantie wel.

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 12 nov 2008, 23:59

Allereerst wil ik jullie bedanken voor je antwoorden, het onderwerp kwam eigenlijk zomaar in me op maar ik moet nu echt veel dieper.

@ Eddy,
Bij tolerantie heb ik juist dat gevoel van 'je anders voordoen dan je bent', meer een gedwongen houding.
Hier heb ik wel even over moeten nadenken, ik kan er nu helemaal mee instemmen, dat gevoel heb ik ook.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2008, 00:06

van Rossum schreef:Allereerst wil ik jullie bedanken voor je antwoorden, het onderwerp kwam eigenlijk zomaar in me op maar ik moet nu echt veel dieper.

@ Eddy,
Bij tolerantie heb ik juist dat gevoel van 'je anders voordoen dan je bent', meer een gedwongen houding.
Hier heb ik wel even over moeten nadenken, ik kan er nu helemaal mee instemmen, dat gevoel heb ik ook.
Wat je zegt

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 00:09

"Bij tolerantie heb ik juist dat gevoel van 'je anders voordoen dan je bent', meer een gedwongen houding."

Waarin of wat moet je anders doen dan je bent als je tolerant wil zijn?

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 00:11

@Okke,
Tolerantie heeft te maken met de bereidheid beledigd en gekwetst te kunnen worden.
Ik ben eigenlijk nooit bereid om beledigd en gekwetst te kunnen worden, ik krijg het soms er gratis bij, dat is dan maar zo. Achteraf gezien kan ik er vaak veel van leren maar bereidheid, nee dank je.
De vrijheid om te kunnen zijn wie je bent. Zowel voor mijzelf als voor ieder ander.
Kan dat? Je geeft zelf een deel van je vrijheid prijs door grenzen op te werpen, ik is in mijn huis en jij bent daardoor de ander. Bouw ik zelf geen grenzen, dan ben ik ook niet vrij want er zijn altijd wel ikjes die wel huisjes willen en dat beperkt mijn vrijheid dan, ik bots er tegen op.
Dit impliceert dat ik moet accepteren (tolereren) dat anderen niet zijn zoals ik zelf zou willen zijn en niet doen wat ik acceptabel vind.
Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten accepteren, ik kan toch beter zelf zijn wie ik zou willen zijn. En trouwens van wie moet ik dat dan accepteren?
De grens van tolerantie wordt bepaald door de wet.
Dat vind ik behoorlijk onverdraagzaam van de wetgever. Vanuit een superioriteitsgevoel bepaalt de wetgever dat zij wel weet wat goed is, ze bepaalt de grenzen en alles buiten die grens wordt niet getolereerd.
Respect moet iemand verdienen, maar hoeft niemand cadeau te krijgen. Tolerantie wel.
Dat vind ik eerlijkgezegd wel een beetje arrogant, iemand heeft eerst niet jouw respect, maar als hij dan zo gaat handelen dat het jou bevalt of dat jij het goed vindt dan pas krijgt hij respect.
Ik vind het dan weer van minder respect getuigen als je iemand zomaar jouw verdraagzaamheid in de schoenen schuift.

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 00:15

@Yopi,
Dan denk ik dat je onderscheid moet maken of dit begrip gebruikt wordt in denken over een samenleving of gemeenschap, of in denken over persoonlijke verhoudingen in groepen die je als je peer-groepen beschouwd.
Ik flikker, excusez le mot, gewoon alles op één hoop. Ik heb vanavond een zeer tolerante bui.
Wat vind je vrouw daarvan trouwens, die doet toch aan Zen?
Mijn vrouw vindt mij maar een arrogante kwast, ze is doorgaans stukke toleranter dan ik.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2008, 00:23

Ik ben erg blij met je post en je antwoorden van Rossum, en je vrouw neem ik er dan maar bij ... zo tolerant ben ik dan ook wel weer

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 00:23

@Okke,

Ik wil helemaal niet tolerant zijn. Het liefste ben ik grenzeloos, dan weet ik niet wat tolerant is.
Het idee dat achter het woord tolerantie schuilt is dan helemaal niet van toepassing.
Het lijkt echter wel of mijn ik een huisje opgedrongen krijgt en dat terwijl ik nergens om gevraagd heb.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2008, 00:30

Het lijkt echter wel of mijn ik een huisje opgedrongen krijgt en dat terwijl ik nergens om gevraagd heb.
ha ha
Dit is de echte liefde voor vrijheid!
En dan huisloos spoken rondom en in andere huisjes ..
:cool:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 07:41

van Rossum "Ik ben eigenlijk nooit bereid om beledigd en gekwetst te kunnen worden, ik krijg het soms er gratis bij, dat is dan maar zo. Achteraf gezien kan ik er vaak veel van leren maar bereidheid, nee dank je."

Wordt je in onze maatschappij dan voldoende beschermd voor belediging en kwetsing? Of zouden enkele wetten wat jou betreft aangescherpt mogen worden om belediging en kwetsing tegen te gaan?

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 08:53

Wordt je in onze maatschappij dan voldoende beschermd voor belediging en kwetsing? Of zouden enkele wetten wat jou betreft aangescherpt mogen worden om belediging en kwetsing tegen te gaan?
Ik bemerk nu ineens dat jij veel harder loopt dan ik, ik ben echt ontzettend traag. Ik ben een langdradig socratisch gesprek aan het voeren met mezelf over het idee achter het woord tolerantie.
Ik weet dat ik er niet helemaal uit ga komen want het idee van tolerantie is ingekapseld tussen andere woorden waar het idee ook al niet van vaststaat. Wat is bv het idee achter het woord ‘grens’, dat ik mee laat spelen in mijn zoektocht naar het idee achter tolerantie. Ik ben dus behoorlijk beperkt maar toch heb ik het gevoel dat ik alweer een stapje verder ben.

Dus het lijkt wel een beetje of we hetzelfde aan het doen zijn maar in werkelijkheid zijn we allebei iets heel anders aan het doen.

Jouw vraag heeft wat mij betreft niets met het onderwerp te maken, ik probeer het woord tolerantie te ontrafelen en jij vraagt iets over belediging en bescherming, woorden die ik, bij nader inzien, helemaal nog niet doorgrond heb.
Maar zo, voor mijn raap weg, zou het antwoord zijn: je weet eigenlijk mijn antwoord al want je weet dat ik extreemrechts ben.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 13 nov 2008, 09:44

van Rossum schreef:Maar zo, voor mijn raap weg, zou het antwoord zijn: je weet eigenlijk mijn antwoord al want je weet dat ik extreemrechts ben.
Oh echt waar? Ik dacht echt effe dat je een mens was?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 2
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 13 nov 2008, 10:20

Van Rossum,

Onder verdraagzaamheid versta ik, samen de lasten dragen.
Buitenlanders mogen wat mij betreft binnenlanders worden, graag zelfs, maar als we samen de lasten willen dragen moeten we elkaar wel een beetje kunnen begrijpen. Hij moet dus wel even mijn taal en gewoontes leren want het was zijn keus om binnenlander te worden, ik kan daar niemand toe dwingen. Nou, en met diezelfde taal en gewoontes kunnen we dan samen gezellig de lasten dragen. Ik zie absoluut niet in waarom ik me hier superieur zou voelen tov de ander. Hoe meer zielen, hoe gezelliger en hoe makkelijker de lasten te dragen zijn.

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 10:47

@Hoya,

Waarom zou jij mijn lasten willen dragen? Ik houd ook wel van gezelligheid, hoor, maar ik draag graag mijn eigen lasten. Mededogen ja maar de lasten zul je uiteindelijk toch zelf moeten dragen. Als je bij mij wilt binnenkomen, je bent van harte welkom met lasten en al maar we eten ieder van ons eigen bordje.

@Jeroen,

Ik dacht echt effe dat je …..

?

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 2
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 13 nov 2008, 10:53

Van Rossum, ik vind JOU een ontzettende egoïstische, arrogante klootzak!

Sorry Jeroen, het moest er echt even uit.

Waar ik me trouwens ook vreselijk aan stoor zijn die bewegende avatars van JULLIE. Elke keer als ik rustig iets wil lezen beweegt die irritante vlieg en die bewegende dinges van JULLIE, die mij vreselijk afleiden.

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 11:00

@Hoya,

Dat zegt mijn lieve zen vrouwtje ook altijd, zij zegt er meestal ook nog extreemrechts bij.
Ik ga nu lekker met haar koffie drinken, met taart, want vandaag is het gelukkig geen balansdag.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 13 nov 2008, 11:04

Valerie / Meneer-dinges / Hoya / van Rossum schrijft:
Van Rossum,

Onder verdraagzaamheid versta ik, samen de lasten dragen.
Buitenlanders mogen wat mij betreft binnenlanders worden, graag zelfs, maar als we samen de lasten willen dragen moeten we elkaar wel een beetje kunnen begrijpen. Hij moet dus wel even mijn taal en gewoontes leren want het was zijn keus om binnenlander te worden, ik kan daar niemand toe dwingen. Nou, en met diezelfde taal en gewoontes kunnen we dan samen gezellig de lasten dragen. Ik zie absoluut niet in waarom ik me hier superieur zou voelen tov de ander. Hoe meer zielen, hoe gezelliger en hoe makkelijker de lasten te dragen zijn.


@Hoya,

Waarom zou jij mijn lasten willen dragen? Ik houd ook wel van gezelligheid, hoor, maar ik draag graag mijn eigen lasten. Mededogen ja maar de lasten zul je uiteindelijk toch zelf moeten dragen. Als je bij mij wilt binnenkomen, je bent van harte welkom met lasten en al maar we eten ieder van ons eigen bordje.


Van Rossum, ik vind JOU een ontzettende egoïstische, arrogante klootzak!
Hee, wat grappig. Een innerlijke dialoog. Gelukkig liggen de tijden waarin men ervan uitging dat mensen die tegen zichzelf praten seniel zouden zijn al even achter ons. Het kan zelfs best gezond zijn. Maar niet zo lelijk tegen jezelf doen hoor... Da's niet goed voor de integratie van de deel-ikjes.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 11:20

Niet zo stangen, Lilly, als je dit maar vaak genoeg herhaalt gaan de moderatoren hier het nog geloven ook dan gaan ze me bannen en dan heb jij weer minder om tegenaan te schoppen.
Zo graaf je uiteindelijk, in het extreme, nog je eigen graf. Gnostisch alles-is-liefde met een roze strik levert JOU misschien nog wel het meeste op. Maar van twee walletjes kun je natuurlijk niet eten, het is òf stangen òf de roze strik.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 nov 2008, 11:24

van Rossum schreef: Ik wil helemaal niet tolerant zijn. Het liefste ben ik grenzeloos, dan weet ik niet wat tolerant is.
Het idee dat achter het woord tolerantie schuilt is dan helemaal niet van toepassing.
Het lijkt echter wel of mijn ik een huisje opgedrongen krijgt en dat terwijl ik nergens om gevraagd heb.
Wat bedoel je precies met: "Het liefste ben ik grenzeloos, dan weet ik niet wat tolerant is."?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 11
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 13 nov 2008, 12:15

Precies kan ik het niet precies zeggen maar ik kan wel proberen het haarfijn uit te leggen omdat ik het een eer vind dat jij me zomaar een vraag stelt die je zelf schijnbaar niet kan beantwoorden. Komtie:

Het lijkt me heerlijk geen grenzen te kennen. Het verste dat ik kan komen is een gelukzalig eenheidsgevoel maar ja, éénzijn begrenst toch nog zichzelf. Maar mijn ik is er dik tevreden mee. Als ik de grens van het één zou doorbreken, dan doorbreek ik hierdoor meteen ook het ik. En dat vind mijn ik niet zo fijn.

Als mijn ik één is dan is er maar één grens voor mijn ik maar daar denkt hij liever niet aan, hij zwemt hij lekker egoïstisch in het één, zonder ook maar iemand tegen te komen die van me vraagt om tolerant te zijn. Het ik in éénheidservaring heeft trouwens hele andere zorgen, zijn énige zorg, hoe kan het anders in het één, is, durf ik die grens van het één te doorbreken zodat ik mijn ik verlies of ben ik te schijterig. En mijn ik is gewoon te schijterig, daar is het mijn ik voor.

De troost die mijn schijterige ik voor zijn schijterigheid ontvangt is dat hij in eenheidservaring in ieder geval niet tolerant hoeft te zijn want tov wie zou dat moeten dan.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 3
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 13 nov 2008, 12:37

Valerie / Meneer-dinges / Hoya / van Rossum schreef:
Niet zo stangen, Lilly, als je dit maar vaak genoeg herhaalt gaan de moderatoren hier het nog geloven ook dan gaan ze me bannen en dan heb jij weer minder om tegenaan te schoppen.
Zo graaf je uiteindelijk, in het extreme, nog je eigen graf. Gnostisch alles-is-liefde met een roze strik levert JOU misschien nog wel het meeste op. Maar van twee walletjes kun je natuurlijk niet eten, het is òf stangen òf de roze strik.
Ik ga er, gezien de inhoud van dit postje, maar even vanuit dat je tegen Eva Lilith spreekt: De twee-eenheid die graag van honderden walletjes eet, en het daarvoor gelukkig niet nodig heeft twee-verschillende accounts aan te maken. Laat staan minimaal vier. :D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 nov 2008, 14:13

van Rossum schreef:Precies kan ik het niet precies zeggen maar ik kan wel proberen het haarfijn uit te leggen omdat ik het een eer vind dat jij me zomaar een vraag stelt die je zelf schijnbaar niet kan beantwoorden.
Nou ja, ik ben verder niet anders dan een ander. Iedereen is speciaal. In dit geval vond ik het van belang om je dit te laten zeggen trouwens om je op een onderscheid te wijzen.
Het lijkt me heerlijk geen grenzen te kennen. Het verste dat ik kan komen is een gelukzalig eenheidsgevoel maar ja, éénzijn begrenst toch nog zichzelf. Maar mijn ik is er dik tevreden mee. Als ik de grens van het één zou doorbreken, dan doorbreek ik hierdoor meteen ook het ik. En dat vind mijn ik niet zo fijn.
Absolute eenheid is nu juist onbegrensd. Men kan dit ervaren door de grens van het ik te doorbreken. Ik denk echter dat jouw ik daarvoor veel te (dogmatisch) gedefiniëerd is. Ken je het onderscheid tussen de definities die je hanteert over jezelf en jouw-zelf-an-sich?
Als mijn ik één is dan is er maar één grens voor mijn ik maar daar denkt hij liever niet aan, hij zwemt hij lekker egoïstisch in het één, zonder ook maar iemand tegen te komen die van me vraagt om tolerant te zijn. Het ik in éénheidservaring heeft trouwens hele andere zorgen, zijn énige zorg, hoe kan het anders in het één, is, durf ik die grens van het één te doorbreken zodat ik mijn ik verlies of ben ik te schijterig. En mijn ik is gewoon te schijterig, daar is het mijn ik voor.
Die scheiterigheid is de kern van jouw extreem rechtse gedachten/opmerkingen/werkwijzen. Zoals je zelf al aangeeft: in eenheid bestaat tolerantie niet omdat beseft wordt dat alles een is.
De troost die mijn schijterige ik voor zijn schijterigheid ontvangt is dat hij in eenheidservaring in ieder geval niet tolerant hoeft te zijn want tov wie zou dat moeten dan.
Ik hoop dat je beseft dat je middels een empiristisch kader het woord eenheid een dogmatische herdefiniëring hebt gegeven?
In die zin is jouw tolerantie dus arrogantie; wat wederom een dogmatisch herdefiniëring is wat uiteraard alleen maar plaats kan vinden door het ontkennen van het ding-an-sich (empirisme).
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 16:45

Ik wil pleiten voor een meer dolerante, drolerante en trolerante samenleving.
Maar tolerantie tolereer ik nogal slecht als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die mij wel in mijn hart raken. :smt015
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 17:14

ziznl: "Maar tolerantie tolereer ik nogal slecht als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die mij wel in mijn hart raken."

Welke dingen zijn dat?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 17:16

okke schreef:ziznl: "Maar tolerantie tolereer ik nogal slecht als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die mij wel in mijn hart raken."

Welke dingen zijn dat?
Ja....dat is de hele clou...dat kan ik op voorhand niet zeggen...meestal weet ik dat pas als iets me raakt...tja...en dan laat ik dat meestal alleen aan me zelf merken...en soms aan anderen. O:)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 18:02

Welke dingen waren dat de afgelopen dagen, weken of maanden?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 18:07

okke schreef:Welke dingen waren dat de afgelopen dagen, weken of maanden?

ja..pfff....kijk ik ben vergeetachtig...en ik vergeet dingen....enne...ik stel me niet zo graag kwetsbaar op enzo...

En jij dan?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 19:00

ziznl: "En jij dan?"

Als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die mij in mijn hart raken tolereer ik tolerantie niet nogal slecht. Ik zie geen probleem als tolerantie zich uit in onverschilligheid. Liever dat iemand tolerant en onverschillig naar mij is dan intolerant en bemoeiziek.

Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 19:06

okke schreef:
Als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die mij in mijn hart raken tolereer ik tolerantie niet nogal slecht. Ik zie geen probleem als tolerantie zich uit in onverschilligheid. Liever dat iemand tolerant en onverschillig naar mij is dan intolerant en bemoeiziek.
Ik snap het helemaal. Niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat je onzin spreekt.
Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen.
Maar wel de vrijheid van meningsuiting aan 'bepaalde' banden leggen????
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 19:16

ziznl: "Ik snap het helemaal. Niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat je onzin spreekt."

Nee, daar heeft het niets mee te maken.

ziznl: "Maar wel de vrijheid van meningsuiting aan 'bepaalde' banden leggen????"

Wees eens iets specifieker.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 19:19

okke schreef:ziznl: "Ik snap het helemaal. Niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat je onzin spreekt."

Nee, daar heeft het niets mee te maken.
Wees eens specifieker.
ziznl: "Maar wel de vrijheid van meningsuiting aan 'bepaalde' banden leggen????"

Wees eens iets specifieker.
[/quote]
Zoek je eigen bron maar even op onder dat topic dat je daarover had aangemaakt nadat je met een of andere filosoof had gesproken die voor vrijheid van meningsuiting was....tsjongejonge
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 13 nov 2008, 19:45

Ik vind mbt dit soort onderwerpen altijd dat de politiek en de media zich er veel te veel van bedienen. Hoe vaak hoor je niet het woord 'tolerant' op tv uit de mond van een politicus of analyticus?
En wat zeggen ze er eigenlijk mee?
Tolerantie in Nederland lijkt voor mij vaak op de mogelijkheid om jezelf (als intolerant) zodanig in te dekken, dat jij tolerant bent en de rest intolerant.
Door maar blijven te hameren op het feit dat wij tolerant moeten zijn (en dat zie ik met name bij de CDA), wordt er voorbij gegaan aan het feit dat bv diezelfde CDA met hun standpunten op veel vlakken intolerant is tegen mensen die niet hun politieke agenda delen/steunen.
Dus voor mij levert tolerantie automatisch intolerantie, omdat je gaat schuiven met grenzen (zoals van Rossum al aangaf in zijn eerste bericht). Je bepaalt namelijk de grenzen zodat ze jou goed uitkomen (intolerante tolerantie).

En daarbuiten heb ik met het gebruik van het woord 'tolerantie' al net zo'n duidelijke afkeer als dat ik heb met het woordje 'respect'. Daarom gelden voor mij de volgende 2 zinnen:
1) Diegenen die het meest over tolerantie praten, zijn vaak het meest intolerant.
2) Het valt me altijd op dat de mensen die het meest over respect praten, het zelf het minst verdienen.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 nov 2008, 19:54

Heb ik het met jullie wel eens over tolerantie en respect gehad trouwens?
:X
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 20:00

ziznl: "Wees eens specifieker."
Het heeft niets te maken met wel of niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat ik onzin spreek. Vinden anderen dan dat ik onzin spreek?

ziznl: "Zoek je eigen bron maar even op onder dat topic dat je daarover had aangemaakt nadat je met een of andere filosoof had gesproken die voor vrijheid van meningsuiting was....tsjongejonge"
Bedoel je deze?

"Ik ben voorstander van een ruime vrijheid van expressie. Beledigen, choqueren, wakker schudden, tot op zekere hoogte ook laster en smaad (hoge bomen vangen veel wind en moeten tegen een stootje kunnen), maar bijvoorbeeld vanuit de vrijheid van expressie de bonnetjes van de erotiekshop die je uit zijn prullenbak vist op het intranet plaatsen, vind ik - hoe expressief ook - een grens overgaan die consequenties mag hebben voor de expressieveling."

De vrijheid van expressie wordt in Nederland inderdaad aan banden gelegd; namelijk waar de wet overtreden wordt. Ben jij het daarmee oneens?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 20:08

okke schreef:ziznl: "Wees eens specifieker."
Het heeft niets te maken met wel of niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat ik onzin spreek. Vinden anderen dan dat ik onzin spreek?
Zodra ik je ga lastigvallen of nog beter: zodra jij het gevoel krijgt dat je door mij wordt lastig gevallen, kun je ervan uitgaan dat ik het met je oneens ben en/of dat ik vind dat je onzin spreekt. Tenzij ik natuurlijk het tegendeel beweer, want dat vind ik ook leuk. Ik zou het enorm leuk vinden als ik het met jou eens kan worden over iets. Laatst waren we het ergens over eens zo kan ik me herinneren overigens. En wat weer anderen daarvan vinden dat moet je aan die anderen vragen en niet aan mij natuurlijk. Dat zijn nou van die kleine maar wel heel belangrijke dingetjes die je in mijn ogen maar niet goed wil begrijpen.

ziznl: "Zoek je eigen bron maar even op onder dat topic dat je daarover had aangemaakt nadat je met een of andere filosoof had gesproken die voor vrijheid van meningsuiting was....tsjongejonge"
Bedoel je deze?

"Ik ben voorstander van een ruime vrijheid van expressie. Beledigen, choqueren, wakker schudden, tot op zekere hoogte ook laster en smaad (hoge bomen vangen veel wind en moeten tegen een stootje kunnen), maar bijvoorbeeld vanuit de vrijheid van expressie de bonnetjes van de erotiekshop die je uit zijn prullenbak vist op het intranet plaatsen, vind ik - hoe expressief ook - een grens overgaan die consequenties mag hebben voor de expressieveling."

De vrijheid van expressie wordt in Nederland inderdaad aan banden gelegd; namelijk waar de wet overtreden wordt. Ben jij het daarmee oneens?
[/quote]

Ja dat topic ja. Heb jij overigens last van een geheugenstoornis?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 20:20

ziznl: "Zodra ik je ga lastigvallen of nog beter: zodra jij het gevoel krijgt dat je door mij wordt lastig gevallen, kun je ervan uitgaan dat ik het met je oneens ben en/of dat ik vind dat je onzin spreekt."
Ja, en? Het ging over tolerantie, waarop jij schreef dat je tolerantie nogal slecht tolereert als er onverschillig gereageerd wordt op dingen die jou wel in jouw hart raken. Hierna vroeg je "En jij dan?", waarop ik schreef dat ik in die gevallen tolerantie niet nogal slecht tolereer. Waarop jij tot de wonderlijke conclusie kwam dat ik niet lastiggevallen zou willen worden als anderen vinden dat ik onzin spreek. Hoe kwam je tot die conclusie? En hoezo zou ik niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat ik onzin spreek?

ziznl: "Tenzij ik natuurlijk het tegendeel beweer, want dat vind ik ook leuk. Ik zou het enorm leuk vinden als ik het met jou eens kan worden over iets. Laatst waren we het ergens over eens zo kan ik me herinneren overigens. En wat weer anderen daarvan vinden dat moet je aan die anderen vragen en niet aan mij natuurlijk. Dat zijn nou van die kleine maar wel heel belangrijke dingetjes die je in mijn ogen maar niet goed wil begrijpen."
Ik vind het ook prettig als ik het met iemand eens kan worden over iets na een verbale worsteling om een gespreksonderwerp.

ziznl: "Ja dat topic ja. Heb jij overigens last van een geheugenstoornis?"
Niet dat ik weer; hoe herken ik er een? Ik koppelde dat topic niet aan je opmerking, want in dat topic was ik juist niet een voorstander om de vrijheid van expressie aan 'bepaalde' banden te leggen. Misschien dat je die indruk hebt opgevat, maar dan adviseer ik je dat topic nog een keer te lezen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 20:22

Arjen: "Heb ik het met jullie wel eens over tolerantie en respect gehad trouwens?"
Ik meen me te herinneren dat ik er met je op het Odeon-forum over gehad heb, maar ik kan het niet meer nazoeken. Over het Odeon-forum gesproken, zou je de tekst waar ik hier naar vraag voor me kunnen nazoeken?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 nov 2008, 20:30

okke schreef: En hoezo zou ik niet lastiggevallen willen worden als anderen vinden dat ik onzin spreek?
Ja...weet ik veel...je tolereert onverschilligheid en tolerantie...en je hebt dat liever dan intolerantie en bemoeizucht....nou en ik krijg alleen maar de neiging om intolerant en bemoeizuchtig te worden als jij onzin praat...dus krijg ik nu het idee - na jou opmerking - dat ik beter wordt getolereerd door jou als ik niet intolerant en bemoeizuchtig ben en dus met je eens ben en dus vind dat je geen onzin praat.
ziznl: "Ja dat topic ja. Heb jij overigens last van een geheugenstoornis?"
Niet dat ik weer; hoe herken ik er een? Ik koppelde dat topic niet aan je opmerking, want in dat topic was ik juist niet een voorstander om de vrijheid van expressie aan 'bepaalde' banden te leggen. Misschien dat je die indruk hebt opgevat, maar dan adviseer ik je dat topic nog een keer te lezen.
[/quote]

Niet zo uit de hoogte. Niet zo arro...jooh....Ik adviseer je dat topic nog een keer te lezen.

Dat was exact het punt okke...dus ik adviseer je even mijn post enkele posts terug opnieuw te lezen.

ziznl: "Maar wel de vrijheid van meningsuiting aan 'bepaalde' banden leggen????"
Okke: Wees eens iets specifieker.

Ziznl: Zoek je eigen bron maar even op onder dat topic dat je daarover had aangemaakt nadat je met een of andere filosoof had gesproken die voor vrijheid van meningsuiting was....tsjongejonge
en vervolgens denk je dat ik onthouden zou hebben dat je dat juist niet aan banden wilde leggen...Neen ik had perfect onthouden dat jij het principe van de vrijheid van meningsuiting aan banden wilde leggen en ik vroeg me af hoe dat te rijmen was met:

Okke says:
Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen.

Maar goed dit is de zoveelste keer dat ik vind dat jij iets beweert wat zichzelf bijt. En het zal de zoveelste keer worden dat je dat niet ziet of wilt zien of ontkent of negeert...best hoor...en dan nog even arrogant mij zeggen dat ik zijn topic opnieuw moet lezen.. :smt017 :help: :smt102
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 nov 2008, 21:03

ziznl: "ik vind dat jij iets beweert wat zichzelf bijt. En het zal de zoveelste keer worden dat je dat niet ziet of wilt zien of ontkent of negeert...best hoor...en dan nog even arrogant mij zeggen dat ik zijn topic opnieuw moet lezen.."

Naar aanleiding van: "Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn (=waar ik voorstander van ben) of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen (=waar ik geen voorstander van ben)."

Ik zie inderdaad niet dat wat ik beweer zichzelf bijt.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 5
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 14 nov 2008, 07:37

okke schreef:ziznl: "ik vind dat jij iets beweert wat zichzelf bijt. En het zal de zoveelste keer worden dat je dat niet ziet of wilt zien of ontkent of negeert...best hoor...en dan nog even arrogant mij zeggen dat ik zijn topic opnieuw moet lezen.."

Naar aanleiding van: "Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn (=waar ik voorstander van ben) of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen (=waar ik geen voorstander van ben)."

Ik zie inderdaad niet dat wat ik beweer zichzelf bijt.
Zeg Okke, je zegt wel altijd dat je van mening bent dat mensen hun eigen mening mogen hebben, maar daar gedraag je je niet naar. Jij vindt feitelijk dat mensen zich naar jouw mening aan moeten passen. Je zegt alleen dat je vindt dat mensen hun eigen mening mogen hebben. Ik vermoed dat dat is om het publieke beeld van jou 'goed' te houden. Hoe verklaar je dit zelf eigenlijk?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 nov 2008, 07:51

Arjen: "Zeg Okke, je zegt wel altijd dat je van mening bent dat mensen hun eigen mening mogen hebben, maar daar gedraag je je niet naar. Jij vindt feitelijk dat mensen zich naar jouw mening aan moeten passen. Je zegt alleen dat je vindt dat mensen hun eigen mening mogen hebben. Ik vermoed dat dat is om het publieke beeld van jou 'goed' te houden. Hoe verklaar je dit zelf eigenlijk?"

Edit: Getverdemme... nou deed ik het toch weer. Ik gun je de vrijheid van expressie om je drollen overal neer te leggen. Hoef je niet eens andere topics voor te openen. Ik moet alleen leren niet elke keer erin te trappen. Ik hoop dat de zooi zo weer een beetje opgeruimd is op jouw expressie na natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 14 nov 2008, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 nov 2008, 08:10

okke schreef:ziznl: "ik vind dat jij iets beweert wat zichzelf bijt. En het zal de zoveelste keer worden dat je dat niet ziet of wilt zien of ontkent of negeert...best hoor...en dan nog even arrogant mij zeggen dat ik zijn topic opnieuw moet lezen.."

Naar aanleiding van: "Ik denk dat er verschillende gevoelswaarden ervaren worden bij tolerantie, respect, acceptatie en verdraagzaamheid. Voor mij is de essentie of je vindt dat anderen mogen zijn zoals ze zijn (=waar ik voorstander van ben) of dat je wil dat ze zich aanpassen aan jouw normen (=waar ik geen voorstander van ben)."

Ik zie inderdaad niet dat wat ik beweer zichzelf bijt.
[/quote]

Dan zijn we het wederom met elkaar eens DOOR een meningsverschil....We maken progressie...

(kun jij je misschien voorstellen, dat andere mensen dat wel een tegenspraak vinden hebben; ik bedoel dan met name het type mens - waar ik jou ook onder reken - die heel zuiver en zorgvuldig en precies met taal willen omspringen, om namelijk zo veel mogelijk misverstanden te voorkomen. Misverstanden die elke keer weer op de loer liggen.


Want - ik blijf ontopic - ik vind juist dat getuigen van arrogantie bij jou. Het feit dat je glashard dingen ontkent in te zien, terwijl het bij mij bijna mijn netvlies eruitbrandt. Maar goed, het is ook duidelijk, dat ik zo nu en dan door jou flink geprikkeld en daarmee extra subjectief geraak.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 nov 2008, 10:33

ziznl: "Dan zijn we het wederom met elkaar eens DOOR een meningsverschil....We maken progressie..."
:cheers:

ziznl: "Kun jij je misschien voorstellen, dat andere mensen dat wel een tegenspraak vinden hebben; ik bedoel dan met name het type mens - waar ik jou ook onder reken - die heel zuiver en zorgvuldig en precies met taal willen omspringen, om namelijk zo veel mogelijk misverstanden te voorkomen. Misverstanden die elke keer weer op de loer liggen."
Ik kan me dat best voorstellen. Zeker voor mensen die zorgvuldig met taal willen omgaan. Ik hoop dat zij (en jij) om opheldering vragen bij een vermoeden van tegenspraak (klinkt een stuk zachter dan 'elkaar bijten'). Een gesprek hierover vind ik prettiger dan een beschuldiging of verwijt dat ontkracht (of bevestigd) moet worden. Samen tot een conclussie komen, vind ik een prettige samenwerking. En jij?

ziznl: "Want - ik blijf ontopic - ik vind juist dat getuigen van arrogantie bij jou. Het feit dat je glashard dingen ontkent in te zien, terwijl het bij mij bijna mijn netvlies eruitbrandt. Maar goed, het is ook duidelijk, dat ik zo nu en dan door jou flink geprikkeld en daarmee extra subjectief geraak."
Ik vind het geen arrogantie dat ik glashard dingen ontken die bij jou bijna je netvlies uitbranden. Ik kan me zeker voorstellen dat jij dat wel vind.
Wat vind je ervan als iets voor jou duidelijk is of lijkt en een ander niet hetzelfde ziet?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 11
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 nov 2008, 10:44

okke schreef: Samen tot een conclussie komen, vind ik een prettige samenwerking. En jij?
Ik ook. Maar misschien is dat juist wel DE valkuil. Deze prettige samenwerking moet niet ten koste gaan van de waarachtigheid van een conclusie. En dat beschouw ik echt als een gevaar.

Wat vind je ervan als iets voor jou duidelijk is of lijkt en een ander niet hetzelfde ziet?
In eerste instantie voel ik me dan geroepen om het uit te leggen. In de meeste gevallen kan ik mijn mening of idee dan wel bij iemand anders ophelderen. Soms lukt dat niet en dan heb ik daar vrede mee, als de ander dat ook heeft. En soms heeft de ander er geen vrede mee, als ik mijn mening niet duidelijk kan overbrengen. Als die ander mij dan - in mijn ogen - vragen naar de bekende weg gaat stellen of andere sofistische truckjes gaat uithalen dan voel ik me NIET serieus genomen. En meestal - vind ik zelf - kan ik daar wel tegen. Maar bij jou Okke kan ik daar op de een of andere manier niet tegen. Waarschijnlijk omdat ik er maar niet voor mezelf met zekerheid kan achterkomen of je nu dommetje speelt of dat je me echt niet begrijpt. Snap je?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten