53 minuten

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

53 minuten

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 10:09

"Goedendag," zei de kleine prins.
"Goedendag," zei de koopman.
Hij verkocht uitstekende dorstlessende pillen. Men slikt eens in de week een pil en voelt nooit meer behoefte aan drinken.
"Waarom verkoop je die?" vroeg het prinsje.
"Het is een grote tijdsbesparing," zei de koopman. "De geleerden hebben het uitgerekend. Je bespaart drieënvijftig minuten in de week."
"En wat doe je dan met die drieënvijftig minuten?"
"Daar doe je mee wat je wilt."
Als ik drieënvijftig minuten over heb, dacht het prinsje bij zichzelf, dan liep ik heel rustig naar een bron...

(Uit: "De kleine prins" - Antoine-de-Saint-Exupéry)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
solist
Posts in topic: 1
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 sep 2007, 23:39
Contacteer:

Bericht door solist » 29 okt 2008, 12:16

naar een bron.......


een rookvrij café ?
Das Leben ist zu kurz um neben allen anderen auch noch sich selber zu hassen. --- Sibylle Berg

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 12:33

Kan ook.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 okt 2008, 19:43

I like that little prince! Smart, rational and non-paai-able

Leuk en illustrerend verhaaltje!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 20:25

Ja, ik hou ook van het prinsje!

("Non-paai-able".... LOL Mooi woord! Ga ik onthouden.)


Ik kwam eigenlijk op dit fragment, omdat o.a. Yopi het ergens heeft over mimese.
Volgens mij doorbreekt de kleine prins hier een voorbeeld van zo gamakkelijk oproepbaar mimetisch verlangen.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 okt 2008, 20:39

Eva Lilith schreef:Ja, ik hou ook van het prinsje!

("Non-paai-able".... LOL Mooi woord! Ga ik onthouden.)
Kon geen beter engels woord vinden dan het oerhollandse paaien, vandaar deze variant ;) Ik ga em ook onthouden denk ik :)
Eva Lilith schreef:Ik kwam eigenlijk op dit fragment, omdat o.a. Yopi het ergens heeft over mimese.
Volgens mij doorbreekt de kleine prins hier een voorbeeld van zo gamakkelijk oproepbaar mimetisch verlangen.
Wat is er toch met dat woord mimese? Is het niet gewoon duits? Noemen wij dit niet nabootsing?
Ik vraag dit omdat ik anders yopi's post wellicht helemaal verkeerd heb geinterpreteerd.. en ik in dit stukje eigenlijk niet echt nabootsing zie, maar meer een link naar 'de keizer zonder kleren' :shifty: :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 21:41

Ja, nou, het heeft in ieder geval met nabootsing te maken.
Maar - voor zover ik het begrepen heb tenminste - slaat het dus op een soort 'groepsgebeuren', waarbij er dingen worden opgeroepen die we dan opeens allemaal willen (mimetish verlangen). Of bijvoorbeeld (en hier komt vanavond in "Profiel" - Ned. 2 - trouwens filosoof Hans Achterhuis over aan het spreken...ga ik opnemen) een soort van groepsgeweld, waarbij hele groepen zich in een vreemd soort proces opeens als een beest op één vijand of een zondebok storten (mimetische strijd of geweld).

Ik heb het gevoel dat mimese net wat meer dimensie heeft dan simpelweg nabootsing.

Maarre....ik zit op glad ijs hoor, want..... :smt102
Dus ik kan dat net zo goed mis hebben...

Trouwens, ik raak regelmatig best 'in de war' door de onbegrijpelijke begrippen hier op het forum en in de filosofie, terwijl ik van mezelf toch mag zeggen dat ik taalkundig niet bepaald onvaardig ben...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 29 okt 2008, 21:50

Eva L. schreef:Maar - voor zover ik het begrepen heb tenminste - slaat het dus op een soort 'groepsgebeuren', waarbij er dingen worden opgeroepen die we dan opeens allemaal willen (mimetish verlangen)
'groepsgebeuren' is in deze toch ook een soort van nabootsing, maar dan meer in de vorm van naäpen? Leming gedrag?

Gisteren trouwens, in de late uurtjes op aanraden van Yopi, nog een stukje op de radio mogen horen van Hans Achterhuis. Daar ging het over geweld, vriend, vijand relaties. Maar werd jammer genoeg al snel afgekapt.

En nu is ie dan straks weer op TV... druk baasje...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 22:27

Eddy schreef:
Gisteren trouwens, in de late uurtjes op aanraden van Yopi, nog een stukje op de radio mogen horen van Hans Achterhuis. Daar ging het over geweld, vriend, vijand relaties. Maar werd jammer genoeg al snel afgekapt.
Ja, daar heb ik ook een stuk van gehoord!
(Gezellie, 't idee dat we 's nachts blijkbaar gezamenlijk naar de radio luisteren, dan moeten we eigenlijk opbellen "Mag ik even de groeten doen?????" Ha ha...)
Ik vond 't wel boeiend, waar die Achterhuis het over had. Vandaar ook dat dat programma van vanavond me opviel (in de gids).
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2008, 22:33

Ik heb een hekel aan Le Petit Prince.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 29 okt 2008, 23:09

Ach, die arme prins!

Met welke reden?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2008, 23:16

Mijn kinderen hebben een boekje over hem waarin hij een planeet heeft waar hij moederziel alleen tegen een bloem staat te praten en uiteindelijk wegvliegt met een aantal vogels aan touwen. Ik heb hem vanaf het begin al niet gemogen, maar weet niet wat dat precies is.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 30 okt 2008, 09:19

Okke schreef:
Ik heb een hekel aan Le Petit Prince
en:
Ik heb hem vanaf het begin al niet gemogen, maar weet niet wat dat precies is.
Ha ha, die Okke! Ik vind 't wel grappig hoe je dat brengt.... ;)

waarin hij een planeet heeft waar hij moederziel alleen tegen een bloem staat te praten en uiteindelijk wegvliegt met een aantal vogels aan touwen
Briljant toch?!
Eigenlijk is niets onmogelijk.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 1
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 31 okt 2008, 15:40

53 minuten: lijkt me zat om in zeven sloten tegelijk te lopen.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 8
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 31 okt 2008, 16:41

Ook dat.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten