Het kwaad dat "man" heet

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Het kwaad dat "man" heet

Bericht door Eva Lilith » 15 okt 2008, 10:04

(Column)

HET KWAAD DAT ‘MAN’ HEET

'De schuld ligt niet bij de vrouwen, maar bij een maatschappij die gebaseerd is op een hiërarchisch seksistisch systeem dat mannen 'boven' vrouwen plaatst.'
Nee, schrikt u maar niet. Ik ben nog gewoon ik. Het bovenstaande zijn dan ook geen woorden van mij, maar van Shere Hite, de mevrouw van de beroemde 'Hite-rapporten'. Vanwege een onderzoekje dat ik moest doen, was het nodig om in die rapporten te duiken. Een zware klus! Al bij het oriënterend doorbladeren, rezen mij de haren ten berge. Het gaat hier om het boek 'Vrouwen en Liefde', het derder Hite-rapport. Om dat rapport samen te stellen heeft Shere Hite 4.500 Amerikaanse vrouwen van alle leeftijden, rangen, rassen en standen ondervraagd.

'WIJFFIE'
Dan begin ik me toch af te vragen wat dat precies voor vrouwen geweest zijn. Of ik ben zelf niet helemaal normaal, dat kan natuurlijk ook. Die kans is zelfs vrij groot. In ieder geval, het rapport is in mijn ogen één grote, initiatiefloze ver-van-mijn-bed-show waarbij totaal niet gedacht wordt aan enige vorm van zelf-analyse, laat staan aan een gezonde dosis zelfspot. 800 pagina's lang! Moet u horen. Citaat: 'Soms ben ik echt verstijfd van woede door bezitterige gebaren (hand op mijn schouder, een speciale manier van glimlachen) van mannen met wie ik niet eens een "relatie" heb.'
Slachtofferig geklaag dat alleen maar bevestigt en versterkt waar de Hite-dames eigenlijk vanaf willen, namelijk hulpeloos¬heid en weerloosheid. Overigens... 'een hand op mijn schouder' bezitterig? Persoonlijk vind ik dat vaak wel lief. Mijn vriendinnen ook. Nog een citaat: 'Al die gelijkheid is lulkoek. Iedere man die je tegenkomt, probeert je op alle mogelijke manieren te naai¬en. Het wordt tijd dat wij hèn eens goed naaien!'
Iemand die een dergelijke mate van verbittering aan de dag legt, doet er wellicht goed aan een geschikte therapie te zoeken. Straks gaat ze nog iemand (een man) kwaad doen.
In het Hite-rapport wordt ook veel geklaagd over de bijnamen die mannen aan vrouwen geven, zoals 'wijffie', 'meisje', 'kindje' of 'grietje'. What's in a name? Het is maar net waar je je druk om wenst te maken. Waar is hier de nuancering gebleven? Hebben deze vrouwen nooit gehoord van intonatie, gezichtsuitdrukking, bedoeling of context? U zult wellicht geshockeerd zijn, maar in mijn leven zijn zelfs enkele mannen (al dan niet ‘geweest’) die mij ongestraft ‘slet’ mogen noemen! Jawel! Het ene 'wijffie' is tenslotte het andere niet.

SEKSISTISCHE PRAATJES
Er hebben ook vrouwen aan het onderzoek meegedaan die blijkbaar van verveling niet meer weten om welke futiliteit ze zich het eerst druk zullen maken. Leest u het volgende citaat:
'Ik stel soms een paar vragen tegelijk, bijvoorbeeld: "Wil je koffie of melk?" en hij antwoordt dan "Ja" of hij zegt "Nee, nee, ja." Hij vindt dat ik hem één vraag tegelijk moet stel¬len. "Wil je koffie?" (wachten op zijn antwoord). "Wil je melk?" (wachten op zijn antwoord). (...) Aangezien ik vaak verschillende vragen tegelijk stel en hij met ja of nee antwoordt, in plaats van zijn keuze te noemen, ben ik altijd geïrriteerd."
Tjonge jonge jonge... Dit zijn natuurlijk wel héle grote problemen. Een relatie-therapeut zou er overspannen van worden. Zullen we eens een huwelijk gaan redden? Die mevrouw vraagt voortaan gewoon: "Wat wil je drinken schat?" Klaar! Ook weer opgelost! En wat dacht u van deze: 'Ik heb vooral een hekel aan hun onderlinge loyaliteit en absolute onvermogen om tegen een andere man in te gaan. Dat geldt vooral voor seksistische opmerkingen. Ik heb nog nooit gehoord dat de ene man de andere bekritiseerde vanwege een seksistische opmerking (...). Op zijn best zouden zij het indirect doen, bijvoorbeeld door in hun volgende zin het woord "vrouw" te gebruiken (maar niet tegen de ander zeggen dat je niet "meisje" zegt tegen iemand boven de twaalf).'
Dus vrouwen mogen (moeten!) wèl onderling loyaal zijn, maar mannen niet? Op zijn zachtst gezegd vreemd. Dat deze mevrouw nog nooit door een man is verdedigd tegen seksistische praatjes van een andere man, geeft toch te denken over het soort mannen dat ze ontmoet. Ik ken mannen die het wèl zouden doen, maar bovendien kan ik het zelf ook tamelijk goed. En waarom toch al die drukte over de woorden 'vrouw' of 'meisje'? Heeft u het nodig uw kracht en waardigheid te putten uit de naam die men u geeft? Je zó druk maken om het feit dat een man je 'meisje' noemt, is naar mijn idee een teken ernstige zelfonderschatting.

COCA-COLA-LIGHT-BREAK!
Ook de sexualiteit wordt uit en te na in het boek bespro¬ken. Ook dàt doen mannen natuurlijk helemaal fout. Citaat: 'Ik voelde me al boos worden toen we voor de eerste keer sex hadden. Ten eerste wilde ik op dat moment geen sex en vond dat hij dat negeerde in zijn typisch mannelijke verlangen om de daad te voltooien (...) ondanks het feit dat ik niet meewerkte. (...) De eerste maanden van de relatie waren heel moeilijk voor me. We vrijden heel vaak en mijn vagina was constant geïrriteerd en overgevoelig en ik had last van schimmels en blaasontsteking (...)'
Dan vraag ik me toch af; heeft deze vrouw weleens gehoord van 'nee' zeggen? Mocht ze toch 'nee' gezegd hebben, dan gaat het hier dus om verkrachting en moet ze zich misschien eens gaan afvragen of haar 'mannen-keuze' wel helemaal oké is. Geïrriteerdheid, overgevoeligheid, blaasontsteking en schimmelinfecties? Dat klinkt nu misschien heel raar, maar daar kunnen tal van oorzaken aan ten grondslag liggen. Een bezoekje aan de huisarts kan wonderen doen.
Of deze: ‘Mannen hebben het er altijd over dat ze ‘een vrouw neuken’. Het wordt tijd dat wij vrouwen de mannen eens flink neuken!’
Gatver! Zo zit het anatomisch gewoon niet ik elkaar. Gevoelsmatig ook niet, wat mij betreft.
Tijdens het spitten in het rapport begon ik toch wel even aan mezelf te twijfelen. Temeer omdat de hier weergegeven citaten ècht niet de meest extreme zijn die ik tegenkwam. De meest smakeloze details spatten hier en daar van de bladzijden af. Ik zal ze u besparen.
Kom ik van een andere planeet? Ben ik gehersenspoeld door het kwaad dat 'man' heet? Ben ik misschien vergiftigd door één of ander eng goedje? Oh, over vergiftigen gesproken... Mevrouw Hite oppert dat vrouwen misschien wel gewoon moeten stoppen met het aangaan van relaties met mannen. 'Misschien zullen vrouwen het opgeven en in andere aspecten van het leven bevrediging proberen te vinden...'
Ha ha! Ik zie het al voor me. Volgens mij trekken het vrouwelijke en het mannelijke elkaar voortdurend aan en is er nauwelijks een sterkere kracht te bedenken. Hite zou toch niet van plan zijn vrouwen met een geheimzinnig serumpje te gaan injecteren waardoor onze hormoonhuishouding uit zijn (haar) doen raakt?
En hoe zit het trouwens met 'man-onvriendelijkheid'? Bestaat dat? En vindt u die reclame ook zo leuk, van 'Why do flies exist? Because guys exist!' of die chocomel-reclame met dat liedje van 'Hey hot shot' of eeeh...die met die kwijlende kantoormevrouwen, wanneer er zo’n mooi-boy de ramen komt wassen… 'Coca-cola-light-break'?
Aan dat laatste ben ik ontzettend toe. Heerlijk!

Eva Lilith.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 5
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 10:44

JUIST! :klapperdeklap:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 okt 2008, 11:28

Klinkt inderdaad als een hoop slachtoffermakerij. Oh we zijn zo zielig, maar ondertussen...

Net zoals met de zwarte amerikaan, die schijnt ook nog steeds aan alle kanten bedreigt te worden. Ja raar heh, zo lang jullie aan dat oom tom verhaal blijven vasthouden, zal er ook nooit niets veranderen.

Waar ik ook scheitziek van wordt, zijn die zogenaamde moslims. Ja ik ken er een paar. Ze lopen met hoofddoek om, maar geloven eigenlijk alleen maar wanneer het hun uitkomt. Een beetje zoals de atheïst die ineens gaat bidden als het zeer slecht met hem gaat. En ondertussen maar het slachtoffer uithangen: Ja ik draag een hoofddoek om te laten zien dat ik moslim ben. Heb je daar een hoofddoek voor nodig dan? Ik loop toch ook niet in een oranje jurk omdat ik behoorlijk veel wijsheid vind in het taoïsme!

Doe toch normaal, mens!

Normaal, wat is dat, doe eens voor?

Nou normaal vind ik, dat je rekening houdt met je medemens zonder je zelf te vergeten. Dat je van anderen net zo veel als van je zelf houdt. En dat je de ander in z'n waarde laat. Respect en mededogen (meeleven), noemen ze dat. Dus als jij een hoofddoek om wil, prima. Als jij je mannetje wil staan als vrouw, prima. Als jij de eerste zwarte president wil zijn, ook prima. Maar kom niet bij mij klagen, dat het je niet gelukt is, omdat anderen ... afijn, je kent het verhaal.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 okt 2008, 14:36

Eva schreef:
Shere Hite, de mevrouw van de beroemde 'Hite-rapporten'. Vanwege een onderzoekje dat ik moest doen, was het nodig om in die rapporten te duiken. Een zware klus! Al bij het oriënterend doorbladeren, rezen mij de haren ten berge. Het gaat hier om het boek 'Vrouwen en Liefde', het derder Hite-rapport. Om dat rapport samen te stellen heeft Shere Hite 4.500 Amerikaanse vrouwen van alle leeftijden, rangen, rassen en standen ondervraagd.
Ik heb nog nooit van die Hite rapporten gehoord.
Staan ze ergens op internet?
En de zaken die je citeert gaat dat over de antwoorden van die 4500 vrouwen? Met andere woorden: Gaat het over 'American womanhood'?

Frank Zappa:
I'm gonna tell you the way it is
And I'm not gonna be kind or easy
Your whole attitude stinks, I say
And the life you lead is completely empty

You paint your head
Your mind is dead
You don't even know what I just said

THAT'S YOU: AMERICAN WOMANHOOD!

You're phony on top
You're phony underneath
You lay in bed & grit your teeth

MADGE, I WANT YOUR BODY!
HARRY, GET BACK!
MADGE, IT'S NOT MERELY PHYSICAL!
HARRY, YOU'RE A BEAST!

Don't come in me, in me
Don't come in me, in me
Don't come in me, in me
Don't come in me, in me

MADGE, I . . . MADGE . . . I COULDN'T HELP IT . . .
I . . . DOGGONE IT!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 15 okt 2008, 16:26


Laatst gewijzigd door Eva Lilith op 15 okt 2008, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 5
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 17:55

Eva Lilith schreef: Allemaal goed en wel hoor, en enig, met symfonie der lichamen en alles...vind ik heus! Maar af en toe moet een man heel simpel een vrouw eens flink alle hoeken van de kamer (dan wel de ijsbaan) laten zien!

....helemaal top om je op het forum zo STERK vrouwelijk op te stellen en min of meer te eisen dat je zo af en toe veroverd en overweldigd moet worden...hahaha...alleen een vrouw met echte ballen durft dit nog hardop te zeggen!

(..........en tis dat ik me nu inhoud.....)

:smt007
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 okt 2008, 19:29

Bah ... ik vind dit niet fout maar in het intieme thuishoren ..
Hoeft van mij niet op een forum.
Nah ja ... sorry hoor
Is zo'n intiem iets ..
Ik weet niet hoe het anders te zeggen ..
Vrijheid leuk .. ik ken ook wel spelletjes ..
Snappujullie-ut ??
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 15 okt 2008, 21:31

@ Yopi,
Nou, ik denk dat ik 't wel snap.
Maar - kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk - ik ben me er echt wel van bewust wat ik op een openbaar forum zit te schrijven hoor. En die indruk heb ik van Ziz ook meestal wel (ik neem tenminste aan dat je zijn postje ook bedoelt omdat je spreekt van 'jullie').
In ieder geval: In het intieme zijn de dingen misschien wel heel anders. Ofzo. Op een forum is het niet zo intiem. En ik denk dat er ook nog wel een boodschap zit in wat jij opvat als 'niet geschikt voor op het forum'.
Weet ik wel zeker eigenlijk. 't Zijn ook geen spelletjes van me. In tegendeel. Ik sta er helemaal achter wat ik zei, en wilde dat ook zeggen.
Maar je mag daar natuurlijk van denken wat je wilt.

(maar nu moet je niet hele Shere Hite-gedoe vergeten hoor! Zit ik dat helemaal na te zoeken enzo.... ;) )
Laatst gewijzigd door Eva Lilith op 15 okt 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 5
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 21:37

yopi schreef: Snappujullie-ut ??
nou nee hoor. snap ik niet!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 okt 2008, 23:34

ok. Eenmalige reactie van mij.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 5
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 okt 2008, 03:27

ok. snap ik.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 okt 2008, 13:48

Nou, Ik vind het erg flauw van mijzelf. Die reaktie. Sorry (vooral omdat ik zelf met die Zappa tekst aankwam)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 5
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 okt 2008, 14:10

yopi schreef:Nou, Ik vind het erg flauw van mijzelf. Die reaktie. Sorry (vooral omdat ik zelf met die Zappa tekst aankwam)
Nu snap ik je helemaal weer! O:) :greins:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 okt 2008, 17:11

Ik vind het seksistisch om juist niet vrijelijk over sex te praten.

Wordt maar eens tijd dat we stoppen met giechelen en deze achterhaalde taboes overboord te gooien.

Dat gezegd hebbende, terug naar het onderwerp.

Mijns inziens hebben we het hier eigenlijk over tolerantie. Eva kan Mevr. Hite's ideeën maar moeilijk tolereren. Vandaar ook mijn bericht over de moslims, wat eigenlijk bedoelt was als ironie (met een tintje sarcasme). Als Mevr. Hite zo'n probleem heeft met hoe er in haar ogen met vrouwen wordt omgesprongen, dat moet ze dat lekker zelf weten. Het is haar mening, een mening die ik niet deel, maar wel kan begrijpen. En als Mevr. Eva het niet zint dat Mevr. Hite hier zo'n probleem van maakt, dan moet ook zei dat lekker zelf weten. Het is haar mening, een mening die ik niet deel, maar wel kan begrijpen. En zo kunnen we allemaal reageren; tolerant, maar zeker niet onverschillig. Ik vind het dus mooi om te zien dat dit je zo raakt Eva, maar vind het minder mooi hoe je er vervolgens mee omgaat.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 16 okt 2008, 17:26

@ Yopi: ;]


Jeroen schreef:
Mijns inziens hebben we het hier eigenlijk over tolerantie. Eva kan Mevr. Hite's ideeën maar moeilijk tolereren. Vandaar ook mijn bericht over de moslims, wat eigenlijk bedoelt was als ironie (met een tintje sarcasme). Als Mevr. Hite zo'n probleem heeft met hoe er in haar ogen met vrouwen wordt omgesprongen, dat moet ze dat lekker zelf weten. Het is haar mening, een mening die ik niet deel, maar wel kan begrijpen. En als Mevr. Eva het niet zint dat Mevr. Hite hier zo'n probleem van maakt, dan moet ook zei dat lekker zelf weten
Zo is 't.
Ik vind het dus mooi om te zien dat dit je zo raakt Eva, maar vind het minder mooi hoe je er vervolgens mee omgaat
En hoe gaat Mevr. Eva hier dan vervolgens mee om, according to Menr. Jeroen?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 okt 2008, 17:29

Met ongeveer dezelfde intentie als Mevr. Hite; oververhit.

Overheerlijk overigens ;)
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 16 okt 2008, 18:52

Met ongeveer dezelfde intentie als Mevr. Hite; oververhit
Owwww, ja dat klopt!
Af en toe schieten de vonken flink uit mijn ogen en de steekvlammetjes uit mijn oren!
En dan in een publiekelijke column mag ik het graag ook nog wat aandikken enzo.
Opdat wij niet insuffen als een stel makke lammeren dat braaf in de richting van de genormeerde slachtbank sukkelt.

:goodbad:
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 4
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 18 okt 2008, 10:53

Juistem [gj]
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten