Het afscheid

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
Frank
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008, 21:27
Contacteer:

Het afscheid

Bericht door Frank » 25 sep 2008, 18:18

Simone de Beauvoir schreef in haar boek "het Afscheid" een mooie frase waarvan ik vind dat ze het existentialsime in een paar woorden samenvat.
Ze schrijft over Sartre die dan net overleden is. Ik wil jullie deze woorden niet onthouden:
Zijn dood scheidt ons. Mijn dood zal ons niet verenigen. Zo is het; het is al heel mooi dat onze levens zo lang op elkaar waren afgestemd!
Gedachten zonder inhoud zijn leeg, opvattingen zonder begrip zijn blind. Kant

Gebruikersavatar
Frank
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008, 21:27
Contacteer:

Bericht door Frank » 26 sep 2008, 10:49

Frank schreef: het is al heel mooi dat onze levens zo lang op elkaar waren afgestemd!
Uit deze afstemming geeft de Beauvoir aan dat er een existentialistische vrijheid aanwezig was tussen haar en Sartre.
Gedachten zonder inhoud zijn leeg, opvattingen zonder begrip zijn blind. Kant

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 sep 2008, 12:55

Dag Frank,
Je hebt er even over gedaan voor dat je hier op het forum ging posten.
Nu ben ik wel benieuwd wat je nou precies zo mooi vindt aan die verhouding tussen Simone de Beauvoir en Jean Paul Sartre?
Ik dacht dat het ook aan het einde van Sartre's leven niet zo boterde tussen die twee, omdat S. ook niet helemaal meer trouw was aan zijn eigen denkbeelden.
Ik heb daar een boekje over gelezen: 'Jean-Paul Sartre & Benny Lévy; Wat blijft is de hoop; de gesprekken van 1980'
...
Ik hoop dat je wat uitgebreider op je voorkeur voor existentialisme in wilt gaan. In ieder geval prettig dat je hier bent..
mvg. Yopi
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten