filosofie en nuchterheid...

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
Andrea
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2008, 14:33
Contacteer:

filosofie en nuchterheid...

Bericht door Andrea » 06 sep 2008, 21:33

Al bladerend door het forum lees ik de meest prachtige dingen. Jullie zetten me met succes aan het denken, en helpen me enorm om me een beeld te vormen van 'mijn filosofie'.

aan de andere kant merk ik dat filosofie en een zekere...hoogdravendheid vaak samen gaat. Komt dit doordat de filosofische werken vaak op die manier geschreven zijn...breedsprakig...lange teksten...

niet dat het voor mij 'simpeler' gebracht moet worden hoor, maar ik vroeg het me gewoon af..
soms lees ik een tekst, en dan denk ik...goh..deze hele tekst zou ik in 1 zin weg kunnen zetten, zonder ook maar iets van de inhoud verloren te laten gaan..

groetjes
Andrea
men kan nooit tweemaal dezelfde stap in de rivier zetten. zet men voor de tweede keer de stap, dan zijn zowel de rivier als hij, een ander

Rutger
Posts in topic: 1
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 06 sep 2008, 23:38

Andrea schreef:soms lees ik een tekst, en dan denk ik...goh..deze hele tekst zou ik in 1 zin weg kunnen zetten, zonder ook maar iets van de inhoud verloren te laten gaan..
Dat geloof ik graag, heb het zelf ook wel eens, maar ik denk niet dat even veel mensen het dan nog steeds snappen als ze niet de hele tekst gelezen hebben.
Soms moet iemand 3 voorbeelden geven voordat ik iets snap. Gewoon om een beeld te kunnen vormen.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 1
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 sep 2008, 10:11

Andrea en Rutger schreven:
Andrea schreef:
soms lees ik een tekst, en dan denk ik...goh..deze hele tekst zou ik in 1 zin weg kunnen zetten, zonder ook maar iets van de inhoud verloren te laten gaan..
Dat geloof ik graag, heb het zelf ook wel eens, maar ik denk niet dat even veel mensen het dan nog steeds snappen als ze niet de hele tekst gelezen hebben.
Soms moet iemand 3 voorbeelden geven voordat ik iets snap. Gewoon om een beeld te kunnen vormen.
Ook kan het soms zo zijn dat er meerdere gelaagdheden in een tekst zitten die wellicht niet meteen tot op elk level opvallen of opgepikt worden. Waarmee ik maar wil zeggen: Kort en bondig kán prima en afdoende zijn; maar hoeft niet perse.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Andrea
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2008, 14:33
Contacteer:

Bericht door Andrea » 07 sep 2008, 11:05

dat is inderdaad ook weer waar...

de zin die ik in dat geval zou gebruiken om de tekst samen te vatten zou enkel de boodschap bevatten die ik eruit zou halen...en wellicht de andere lagen laten liggen...

weer een inzicht..dank jullie wel :)

groetjes
Andrea
men kan nooit tweemaal dezelfde stap in de rivier zetten. zet men voor de tweede keer de stap, dan zijn zowel de rivier als hij, een ander

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten