waarheid

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
ziznl
Posts in topic: 138
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 mar 2010, 21:12

L D Bogaards schreef:
Ik zet het voor mijzelf even neer om jouw te begrijpen; de drieeenheid zoals door jouw genoemd laat het vormbeeld zien als waar ten opzichte van dat wat het niet is; zodat het ware beeld zich kan tonen als zijnde waar. Als er geen ten opzichte is kan het zich ook niet tonen als waar omdat er geen referentiekader is om dit als waar te beschouwen. In die zin kan een waar toonbeeld net zo goed als niet bestaand worden beschouwd; als toevallig voorbij komend hersenschim waarvan de gek van ander kan worden onderscheiden.
Ik begrijp je redenatie behoorlijk goed.
Het vormbeeld dat zich toont, toont zich op zichzelf. dat heeft geen referentiekader nodig. dat is in het spontane onmiddelijke eerste moment. Echter na dit a priori moment, komt het moment van bemiddeling, waarin de analyse plaatsvindt en dan worden de onderscheidingen zichtbaar, de onderscheidingen zijn dan in vorm als refentiekader en inhoud als kwaliteit. Mijn punt is dat je in deze analyse altijd iets vergeet. En dat is de intuitie. Door die intuitie valt de vorm en de inhoud weer terug in zijn onmiddellijke geheel. Vervalt die intuitie, dan valt het vormbeeld geheel uit in fragmenten en verliest het zijn geheel. Vaag misschien, maar ik kan het nu niet veel helderder uitdrukken. Het intuitieve is de ware substantie. Die verschijnt in een gedachte(fantasie)beeld als een soort estetisch gevoel van mooiheid ofzo iets. Die verschijnt ook in een empirisch beeld als iets dergelijks. Het lijkt natuurlijk aan de subjectieve kant te zitten en daar zit het ook, maar dat is alleen het geval als je daadwerkelijk het geheel al aan het analyseren bent en het zit VOOR die analyse gewoon keurig opgesloten in het geheel.

Wanneer ik een leugen vertel over ‘iets’, dan ken ik ook de waarheid over dit ‘iets’. Maar of dit ‘iets’ zelf waarheid ‘is’ blijkt niet uit het eerder genoemde. Wanneer ik dus praat over ‘iets’ dat ik vanuit zijn aard niet ken – en ik ken de leugen waardoor ik de waarheid over dit ‘iets’ dus ook ken – is dit mijzelf voorliegen. Wat is in deze zin – het jezelf voorliegen – nog het nut van de leugen. In deze zin is het vertellen van de waarheid gelijk aan het vertellen van de leugen. Ik moet eerst dit ‘iets’ in z’n zijn begrijpen; ik ken alleen het begrip van de idee van dit ‘iets’. Dit idee is niet de aard van dit ‘iets’. Dit ‘iets’ ligt niet in de idee van zichzelf besloten; dit blijkt al uit haar zin. Dit ‘iets’, waarvan de idee ook een voorstelling is – dat boven noch boven, achter noch achter de idee van zichzelf ‘ligt’ – toont zichzelf vanuit zichzelf; vanuit zijn eigen aard; vanuit z’n zijn zelf.
Begrijp ik dit ‘iets’ vanuit zijn aard – dus dit ‘iets’ vanuit z’n zijn – kan ik dit ‘iets’ niet in de idee van z’n aard sluiten; dit zou een voorstelling van de aard van dit ‘iets’ z’n aard zijn.
Dit ‘iets’, dit ding toont zich zonder zichzelf aan ons op te dringen; er is niets dwingends aan dit tonen. Zoals een ware muzikant zijn muziek ziet, en niet hoort of voelt; het toont zich in rust, in kleur, in vorm. Dit ding, dit ‘iets’ dat de ware muzikant niet begrijpen wil, niet denken wil; niet eens denken kan; niet eens hoeft te willen. En alleen een ware muzikant begrijpt dat dit ‘iets’ niet te denken is; deze muzikant weet dat dit ‘iets’ alleen voor hem is te begrijpen – omdat het zich enkel toont en niet laat denken. Elke gedachte naar dit iets – om het in gedachten te kunnen sluiten – doet aan afbraak van dit iets.
Het zou zo maar kunnen, dat we heel erg hetzelfde onder woorden proberen te krijgen. Maar ik twijfel een beetje --- niet eens al te erg. Datgene, wat jij beschrijft als 'iets' --> de aard daarvan raak je kwijt zodra je het voorstelt of uitspreekt. Dat komt omdat je dan het geheel verbreekt in je analyse en in je analyse vergeet je altijd het ware substantiele. Tenzij je dit vergeten 'negeert', door je bewust te zijn van dit vergeten. Je krijgt dan met een soort zuchtje de lijm weer terug die de vorm en de inhoud weer tot een mooi en goed geheel aaneenlijmt...zoiets dan.
Hierbij wil ik dan ook een kleine aanpassing aan mijn stellingen doorschrijven;

ik heb al eerder geschreven dat ik niet alles ga ontkennen dat wat ik waarneem via de zintuigen. Er bestaat op deze manier - en let wel als enige, een subjectief oordeel over waarheid.
Iedereen die de zintuiglijke wereld ontkent leeft slechts in een droomwereld. Dat is de intellectuele wereld van vormbeelden bijeengehouden door estethische intuities. Die intellectuele wereld is nu de wereld van de dingen opzichzelf. Het is een intellectueel- objectieve wereld die je op subjectieve wijze kunt aanschouwen. De empirische zintuiglijke wereld is het referentiekader tegen welke achtergrond je die intellectuele wereld helder en welomschreven kunt zien. De empirische wereld zorgt dus voor scherpe fragmentjes van de intellectuele wereld. Maar die plaatjes zijn alleen geen totaalplaatjes maar fragmentjes, die ragscherp kunnen zijn. Ze vertegenwoordigen dus wel de realiteit tesamen met de intellectuele intuitiebeelden.
Maar ik ben niet op zoek naar subjectiviteit; dan is een 'maar wat maakt het uit' meer dan op zijn plaats hier; ieder mens verschilt nu eenmaal over bepaalde onderwerpen; over alles als ik dat zo mag noemen.
Ik vind het dan ook op dit moment van het gesprek wel gepast om te zeggen dat waarheid wel op twee manieren - namelijk subjectief alsook objectief onderzocht kunnen, en misschien ook dienen te worden; maar ik hecht meer aan de vormbeeld dan aan de subjectieve voorstelling.
Ik ben het eens met het feit dat je de waarheid vanuit de twee extremen kunt aanschouwen, vanuit het subjectieve perspectief en het objectieve perspectief. Als je dit goed kunt, krijg je de bemiddeling ertussen ook in beeld en heb je het totaalplaatje. Vaak is er echter een deel dat wordt vergeten. Of het subjectieve deel, of het objectieve deel of het bemiddelingsdeel.
Nog even een voorbeeld over zintuigen en emotie;

Ik heb een reis gemaakt door het noorden van India en ben in New Delhi tot de ontdekking gekomen dat emotie een zeer sterke, en continue bewegende oorzaak is van de waarneming.
In een museum gewijd aan de Gandhi familie heb ik een beeld gezien van Indira Gandhi; toen ik aan een van de medewerkers - een mooie jonge vrouw overigens - vroeg waarom zij ( het beeld ) zo verdrietig keek, antwoordde de vrouw; zij kijkt niet verdrietig, dat ben jij. Ze had gelijk wat betreft mijn verdriet, maar ik heb het eerste deel - de projectie van mijn verdriet pas drie jaar later begrepen.
Ik was op een expositie van jonge fotografen; één foto op zeer groot formaat toonde een vader met zijn dochter - een vrouw van net in de twintig. De eerste maal dat ik die foto zag had ik het gevoel - wederom - dat beide, en dan vooral de vrouw triest keek. Thuis aangekomen kwam de herinnering van Gandhi weer boven, en ik besloot wanneer ik in een goede stemming verkeerde terug te gaan naar de expositie.
Nu komt het hebben van een vrolijk gevoel bij mij niet al te veel voor, maar ik wist binnen de tijd gegeven van de expositie een goede dag te hebben en ging vrolijk gestemd terug naar de foto.
Ik geloof dat ik mijn punt al voorbij ben, maar geef nog even het plot als een juist einde dient te hebben; beide keken 'waarlijk' vrolijk; ik vond zelfs dat de man trots keek en de vrouw een soort van rust over zich had; alsof de man haar ten aller tijde zou beschermen. Achteraf gezien wist ik niet eens of het om een vader en dochter ging; dit ook is mijn beeld dat ik vorm bij het zien van een man en vrouw met een groot verschil in leeftijd en toonbeeld.
Goed voorbeeld. Pefect te herkennen. (ik spreek zelf over gevoelens aan de subjectzijde en over emoties aan de objectzijde trouwens; dwz dat ikzelf gevoelens voel van mezelf en emoties zie van de ander. De emoties van een ander kan ik bemiddeld soms ook voelen, dat is empathie. Maar onbemiddeld voel ik alleen mijn eigen gevoelens. Dat is ongeveer ook een definitie van ikzelf: een wezen dat mijn toegeeigende gevoelens direct voelt.

Hij heeft mij in ieder geval geholpen met de idee van dat wat voor de voorstelling is; soortgelijk aan Spinoza' substantie. Ik zou de schijn hooghouden als ik zou zeggen dat ik ze volledig heb begrepen; het kost num eenmaal vele malen meer tijd iets te begrijpen dan te lezen ( uitzondering daar gelaten ).
Maar al zo vaak geschreven; dit alles als idee is interpretatie. In mijn beleving hebben deze schrijvers een bepaalde waarheid voor zichzelf gevonden. En als verrukt, getracht dit te ver-denken en ver-woorden; zeker één daarvan - Wittgenstein - snapte dat dit onmogelijk was; hij kon - net als ik denk - al zijn geschriften opnieuw weerleggen; afbreken en opbouwen. Niet omdat het totaal niet zou kloppen; maar omdat het een interpretatie is en zal blijven.
Yep, duidelijk. Je kunt vele banen beschrijven die rond de zaak heen cirkelen. Middel-orientatie-punt is hetzelfde.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

alain
Posts in topic: 839
Contacteer:

Bericht door alain » 07 mar 2010, 07:55

lennart zegt,

wanneer ik 'iets' waarneem spelen een aantal dingen een rol; het zintuig, de sensatie of emotie, de ervaring en de samenvatting van alle drie in de hersenen.

alain,

is deze stelling juist?

speelt de emotie wel een rol bij zintuigelijke waarneming?

of is de emotie aangeleerd,

een emotie volgt uit een denkbeeld,

als het denkbeeld, die de emotie vrij maakt, niet juist is

is dan de emotie niet onjuist?

en de emotie zelf, krijgen we deze niet aangeleerd?

en de hersenen, zijn die onbetrouwbaar?

of zijn de denkbeelden die erin gestopt zijn onbetrouwbaar?

het is de mens, geleid door zijn emoties, die onbetrouwbaar is.

wie een leugen spreekt, weet niet de waarheid, alleen de waarheid over de leugen.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 07 mar 2010, 09:37

ik zeg het niet juist,

wie een leugen spreekt, weet niet de waarheid, alleen de waarheid over de leugen.

dit klopt niet.

niet exact, wel gedeeltelijk

of

niet altijd, maar wel soms

wie een leugen spreekt,

waarom spreekt hij een leugen,

wat is de reden van de leugen

ervan uitgaande dat er bewust gekozen is voor een leugen.

het lijkt mij dat de bewuste leugen,

de grondlegger van de onbewuste leugen is,

waarom liegen mensen?

ego?

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 07 mar 2010, 09:58

waarheid?

het is de wereld op zijn kop,

de waarheid, zo word beweerd is een leugen.

maar het is de gedachte over het al

en zoals de gedachte over het al nu is,

is een LEUGEN,

het geloof is een leugen

de economie is een leugen

onze hele opgebouwde wereld,

is een opgebouwde wereld

opgebouwd door de mens

niets in onze wereld is natuurlijk

alles is berekend

berekend door "slimme"mensen

intellect?

intellect is elitair, een leugen

elitair is een leugen

kennis zou voor ieder beschikbaar moeten zijn,

is dit ook zo?

nee

kennis kost geld

geld is een leugen

al uw voorbeelden van grote denkers

waren allemaal bevoorrecht,

ze zij slim, omdat ze slim mochten zijn

ze brachten kennis, want zij kregen kennis

de kennis die zij kregen is gebaseerd op de leugen

de leugen is de oorzaak van Alle ellende

de leugen is de oorzaak van geloof

de leugen is de oorzaak van politiek

de leugen is de oorzaak van alle twist

de leugen is de duivel

de waarheid is god

god is waarheid

de waarheid laat zich niet vangen in boeken

en niet in gebedshuizen

niet in uiterlijk vertoon

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 mar 2010, 10:50

alain schreef:waarheid?

het is de wereld op zijn kop,

de waarheid, zo word beweerd is een leugen.

maar het is de gedachte over het al

en zoals de gedachte over het al nu is,

is een LEUGEN,

het geloof is een leugen

de economie is een leugen

onze hele opgebouwde wereld,

is een opgebouwde wereld

opgebouwd door de mens

niets in onze wereld is natuurlijk

alles is berekend

berekend door "slimme"mensen

intellect?

intellect is elitair, een leugen

elitair is een leugen

kennis zou voor ieder beschikbaar moeten zijn,

is dit ook zo?

nee

kennis kost geld

geld is een leugen

al uw voorbeelden van grote denkers

waren allemaal bevoorrecht,

ze zij slim, omdat ze slim mochten zijn

ze brachten kennis, want zij kregen kennis

de kennis die zij kregen is gebaseerd op de leugen

de leugen is de oorzaak van Alle ellende

de leugen is de oorzaak van politiek

de leugen is de oorzaak van alle twist

de leugen is de duivel

de waarheid is god

god is waarheid

de waarheid laat zich niet vangen in boeken

en niet in gebedshuizen

niet in uiterlijk vertoon
De leugen = Het trauma ofwel de verwonding --> voelbaar: merkbaar door aanwezigheid van pijn

De waarheid = De verzorging of genezing --> merkbaar door de verwonding en het trauma niet meer te voelen ofwel merkbaar door de afwezigheid van pijn.

OF is het juist andersom als het om de liefde gaat.

De waarheid = de voelbare verzoening of vereniging
De leugen = als de verzoening of vereniging niet meer is te voelen
NeoCartesiaan:
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."

L D Bogaards
Posts in topic: 40
Contacteer:

Bericht door L D Bogaards » 07 mar 2010, 11:10

de waarheid is god

god is waarheid
Wat is god ( of God )?
Als geloof een gevolg is van leugen, wat is dan god ( of God )?
de leugen is de duivel
Dus geloof ( waarschijnlijk in een god ) is het gevolg van de duivel die de oorzaak is van god. Zo kun je inderdaad de waarheid kennen door de leugen te erkennen. Zo is dus leugen de oorzaak van waaruit het gevolg duidelijk wordt; waarheid.
Of is de oorzaak van geloof God; eerst is er God daarna het geloof in god; of is het dat er eerst een geloof ontstaat van waaruit er een god wordt geboren. Maar er is dan voor de geboorte van god iets anders waarin ik moet geloven - of eigenlijk waarnaar ik moet geloven om het vervolgens te noemen, god. Zo zou ik kunnen geloven in alles wat wordt geboren en noem dit god; een verzamelnaam van alles dat wordt geboren; dat is dan bijvoorbeeld onze natuur.

Ik ben het met je eens dat door de leugen te herkennen de waarheid gekend kan worden een vreemde benadering is; dan is een leugen een opzichzelfstaand iets. Ik zal hier over nadenken.
Verder probeer ik jouw beredenering over de begeerte van lichaam en ziel ook goed te overdenken; ik heb de ziel geen begeerte toegekend, maar kan hier nog geen duidelijkheid aan geven.
Wat betreft de emotie; dit blijft in mijn ogen een subjectief impuls gegeven door de zintuigen en wordt niet aangeleerd; dat ik iets mooi vind vanuit mijn emotie is subjectief; dat ik iets mooi kan gaan vinden omdat ik de aard van dit iets beter begrijp is een objectief oordeel in juistheid over dit iets; hierbij is mooi dan ook eigenlijk niet meer te vangen in haar definitie; mooi wordt dan juist - ook al is juist nog steeds een vreemde woordspeling.

Ik kom hier op terug als ik voor mijzelf wat meer inzicht heb over dit onderwerp en de deling tussen subjectief en objectief; zoals het concreet wordt beredeneerd is alles ten aller tijden subjectief; mits men bereid is het dualisme nog eens in te zien natuurlijk; dat wanneer het subject zijn eigen object wordt.

Greetz

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 07 mar 2010, 13:33

god is waarheid

geloof is een poging om waarheid te verbergen

het woord god is verzonnen, om niet de waarheid te benoemen

want wie de waarheid kent, is in staat om te kiezen tussen goed of slecht

objektief, los van emoties

god is een woord

geen entiteit, zoals het woord word gebruikt

god in menselijk gebruik is een dwang middel,

een middel, om het "goddelijke"te verbergen

het goddelijke is niet meer dan beweging, het doorgeven van energie

innerlijke energie, die zich manifest in de werkelijkheid

uiterlijke energie, of het waarneembare

god is de eerste beweging, die alles in beweging heeft gezet

objektief

de leugen heeft echter deze beweging overgenomen

maar misschien zou het helpen, als eva lillith, ook op dit forum

aanwezig, verteld waar haar computer naam vandaan komt,

want dit is namelijk erg interresant.

Civilis
Posts in topic: 47
Contacteer:

Bericht door Civilis » 07 mar 2010, 22:58

Ik heb nogal wat gemist zie ik. Nog even terugkomend:
Het zintuig;

wanneer zien mijn ogen de juiste kleur; wanneer horen mijn oren de juiste toon; wanneer ruikt mijn neus de juiste geur, et cetera.
Kleur, geluid, en geur zijn misschien wel precies dé drie dingen die niet echt bestaan.
Kleur is onze interpretatie van weerkaatsend licht, geluid van trillingen in de lucht, geur van deeltjes in de lucht.
Daarom is het ook niet te achterhalen of we allemaal hetzelfde zien/horen/ruiken.
De sensatie of emotie;

op welke manier neem ik 'iets' waar als ik blij ben; en hoe neem ik ditzelfde 'iets' waar wanneer ik boos ben.
Gelukkig is dit wel iets waar analytische mensen (denkers) als ons rekening mee kunnen houden.
Ik denk dat dit alleen invloed heeft op morele kwesties en plezier. Niet zo zeer op hoe je de werkelijkheid ziet.
De ervaring;

op wat voor manier neem ik 'iets' waar wanneer ik een slechte ervaring met iets heb gehad; of wanneer een goede. Let wel; slechte ervaring is niet dat 'iets' slecht is per se.
Ik denk dat bijz slechte of goede ervaringen vooral veel invloed hebben op wáár je over nadenkt. Ik heb wel het idee dat zeg maar het ratio goede tegen slechte ervaringen je werkelijkheid beïnvloed.

Gister nog een een discussie met mijn vader. Hij vind het hele verhaal van klimaatverandering volslagen fantasie. Ik dacht 10 jaar geleden al effecten te zien... Ws puur een strijd tussen optimisme en pessimisme.
De samenvatting van bovengenoemde geeft ons een beeld van de wereld om ons heen. Ieder mens ervaart deze wereld op z'n eigen manier, en toch kunnen wij netjes langs elkaar bewegen en praten over een gezamenlijke ervaring; bijvoorbeeld iets dat meerdere mensen hebben gezien op een bepaalde plek; of welke interactie tussen mensen dan ook. Op de één of andere manier is de concrete wereld voor ons dezelfde ongeacht wat voor sensatie die ons geeft. We zouden kunnen stellen dat de concrete wereld een ware wereld is die, zoals een blanco tekening door ieder anders wordt ingekleurd.
De laatste zin is een perfecte samenvatting van mijn gedachten hierover.
Als je een boom niet ziet loop je er tegenaan. Als je iemand op een boom af ziet lopen loopt hij/zij er ook tegenaan. Ik durf wel te concluderen dat daar echt iets concreets staat.
Maar een slechte ervaring kan ons een negatief beeld geven van deze wereld; net als een goede ervaring ons een positief beeld geeft. Overmatige bewegingen naar de een of de andere kant kan leiden tot een vervormt beeld; 'de wereld gaat ten onder' of, 'er is niets aan de hand'. Het is dus belangrijk alle ervaringen en sensaties die de zintuiglijke waarneming met zich meebrengt naast elkaar te zetten en te vergelijken met óf nieuwe ervaringen en sensaties; óf door de ervaring en sensaties van anderen. Zo kan het geluid van donder omslaan in gefluit van een pasgeboren vogeltje.
Ik denk dat het vooral zo is dat pessimisten meer negatieve dingen opvallen, en optimisten de positieve. Alsof je er bewust omheen kijkt...?
Dat deze schommeling van gemoedstoestand kan leiden tot een verkeerd beeld van deze wereld - dat deze vervormt alsook onze emoties veranderen - geeft aan dat wanneer wij onszelf losmaken van ervaring en sensatie of emotie wij de juiste manier van waarnemen hebben gevonden; immers, je weet niet wanneer je overmatig blij of boos bent. De vraag nu, is; in hoeverre zijn onze zintuigen verbonden met sensatie of emotie, en ervaring. Ook al hebben wij het niet altijd door, lijkt het mij dat onze zintuigen altijd een beroep doen op een van deze twee vormen. De wereld ervaren door de zintuiglijke waarneming - ook al zouden onze hersenen zeer betrouwbaar zijn; zij maakt altijd een samenvatting.
Inderdaad. Daarom is het voor de mens ook niet mogelijk. Ik geloof niet dat we ons kunnen losmaken van ervaring/sensatie/emotie.
Ik weet overigens best wanneer ik overmatig blij of boos ben. Om terug te komen op eerdere posts: Zelfstudie is mijn grootste leraar.

Ik denk niet dat je zintuigen verbonden zijn aan emotie of ervaring. Volgens mij zit het probleem in hoe je hersenen de informatie verwerken.
Same difference, bijna een biologisch punt! :peace:
Wanneer weten wij als moderne mens wanneer de hersenen betrouwbaar werken; als onze hersenen zelf niet betrouwbaar zijn. Hoe kunnen wij met klem zeggen,' deze man heeft betrouwbare hersenen'; als de onze dit niet zijn. Misschien is het eens goed te kijken naar abnormale denkwijzen van abnormale mensen?
Kan niet.. Wil je zeggen dat ik ook niet kan zeggen of het niet betrouwbaar is? Klopt ook, ik weet niets zeker buiten mezelf.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 07 mar 2010, 23:28

Zodra ik intelligent denk, heb ik een instrumenteel kader en een intuitief gevoel tov dat kader. Die drie dingen zijn niet te onderscheiden. Die drie dingen zijn feitelijk 1.
Hier ben ik het roerend mee eens. Zet me aan het denken: Ik probeer me voor te stellen wat intelligentie zonder referentiekader en gevoel zou zien. Maar die dingen zijn een deel van intelligentie...
Ik heb een reis gemaakt door het noorden van India en ben in New Delhi tot de ontdekking gekomen dat emotie een zeer sterke, en continue bewegende oorzaak is van de waarneming.
Dat kan ik uit eigen ervaring beämen. Regelmatig vraag ik: "Waarom keek die-en-die zo verdrietig/boos?". Met als antwoord: "Die keek niet verdrietig/boos".

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 08 mar 2010, 20:52

Civilis schreef:
Zet me aan het denken: Ik probeer me voor te stellen wat intelligentie zonder referentiekader en gevoel zou zien. Maar die dingen zijn een deel van intelligentie...
Het is een drie-eenheid.

Intellect opzichzelf heeft drie componenten: refentiegeraamte, intuitieve massa en het intelligente dat deze twee verbindt. Soort van: de vader, de zoon en de heilige geest, waarbij ze allen feitelijk deel van de vader zijn. :greins:
NeoCartesiaan:

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 09 mar 2010, 12:44

Het is een drie-eenheid.

Intellect opzichzelf heeft drie componenten: refentiegeraamte, intuitieve massa en het intelligente dat deze twee verbindt. Soort van: de vader, de zoon en de heilige geest, waarbij ze allen feitelijk deel van de vader zijn.
Dan wordt de vraag bij elke impuls: Welke van de drie heeft welke rol gespeeld?

Ik denk zelf dat de intelligentie grotendeels is gebouwd met de andere twee als bouwstenen. Simpel gezien: Een ervaring bouwt een bepaalde connectie in je hersenen.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 09 mar 2010, 16:40

de drie eenheid

een steeds terug komend begrip

er zijn vele veschillende geloven,

gebouwd op de drie eenheid

wat is de drie eenheid?

wikipedia,

De heilige drie-eenheid, drievuldigheid of triniteit (v. Lat.: trinitas) is de theologische opvatting in veel takken van het christendom dat God bestaat in drie heilige personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest.

en

monotheïstische godsdienst en een van de drie grote(re) zogenoemde Abrahamitische religie s. ... maar wijst de heilige drie-eenheid resoluut af. ...

en

Esoterisch godsbegrip
Een godsbegrip die een deel van de mensen in het Westen hanteert, vaak met verwerping van het de christelijke dogma's. Zij zien God niet als een persoon en ook niet als mannelijk of vrouwelijk, maar als een alles omvattend overal aanwezige energie, kracht en/of bewustzijn die er altijd is. Alles omvattend, inclusief de mens zelf die dan deel uitmaakt van deze goddelijke kracht. De "drie-eenheid" versie van deze definitie is "God is de Schepper, het Geschapene, én het Scheppingsproces". Communicatie met God vanuit dit begrip kan als volgt samengevat worden: "Ik praat voortdurend met alles en iedereen. Het gaat er niet om tegen wie Ik praat, maar wie naar Mij wil luisteren".

of

Trinity (atoombom) Trinity (Engels voor Drie-eenheid ) was de codenaam van de eerste atoombom van de Verenigde Staten . Deze plutonium bom werd gemonteerd ...

Joachim geloofde dat de geschiedenis een drie-eenheid is, die bestaat uit drie stadia of tijdperken.

Esus (ook wel Hesus, Aesus of Esos genoemd) was een Keltische god. Volgens de Bellum Civile van de Romeinse schrijver Marcus Annaeus Lucanus maakte Esus deel uit van de Keltische godentrias (goddelijke drie-eenheid), samen met Teutates en Taranis. Zijn naam betekende "heer" of "meester" en was mogelijk een cognaat van Zeus.

Net als de andere Goden van de Keltische drie-eenheid vroeg hij mensenoffers

we gaan door

grootste tempels in het oude Rome.

De tempel was gebouwd op de Capitolijn en werd daarom ook wel Tempel van Jupiter Capitolinus genoemd. In de tempel waren drie aparte cellae: in de centrale cella werd Jupiter vereerd en aan weerszijden daarvan waren twee kleinere cellae voor zijn vrouw Juno en zijn dochter Minerva. Deze drie heiligdommen vormden zo de Capitolijnse drie-eenheid.

Militaire strategie is de verzamelnaam voor het voorbereiden van oorlogsvoering. Strategie, afgeleid van het Griekse woord strategos, werd gezien als "de kunst van de generaal". De vader van de moderne strategische studie, Carl von Clausewitz, definieerde militaire strategie als "het gebruik van gevechten om het doel van de oorlog te winnen." Militaire strategie is onderdeel van een drie-eenheid van "kunsten" of "wetenschappen" in de krijgskunde, samen met tactiek, de uitvoering van plannen en het manoeuvreren van eenheden in het gevecht, en logistiek, het onderhouden van een krijgsmacht.

Een heilig getal is een getal waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht, zonder dat daar noodzakelijk een wetenschappelijke of wiskundige basis voor is. Dikwijls noemt men een getal "heilig" omdat het in verband wordt gebracht met de Bijbel, of te maken heeft met de tijdsindeling.

1 Het eerste, de basis, is deler van alle andere getallen, verwijst naar de (ene) Godheid.
3 Verwijst naar de goddelijke drie-eenheid. Drie aartsvaders. In de volksmond ook "alle goede dingen bestaan uit drie".
4 Seizoenen (van elk drie maanden); vier basiselementen: water - vuur - aarde - lucht
7 (som van 3+4) God schiep de wereld in zeven dagen (de zevende dag is de dag des Heren). Na zeven vette jaren volgen zeven magere jaren.
10 (is gebaseerd op het getal 7 want 2 x 5 = 10 en 2 + 5 = 7)
12 (is ook gebaseerd op het getal 7 want 3 x 4 = 12 en 3 + 4 = 7): 12 stammen van Israël; 12 maanden in een jaar; 12 apostelen.
21
84 (product van de twee heilige getallen 7 en 12)
777

en

Menrva[1] is een figuur uit de Etruskische mythologie. Zij is de godin van wijsheid, oorlog, kunst, educatie en handel.

Menrva is geboren uit het hoofd van Tinia en is een van de Trias of drie-eenheid samen met Tinia en Uni. Zij is de Etruskische tegenhanger van de Romeinse godin Minerva en de Griekse godin Athena. Net als Athena draagt zij een harnas, een helm en een speer.

valt er al iets op?

kijk maar

Uni is een figuur uit de Etruskische mythologie. Zij is de godin van de kosmos en vormde samen met Tinia en Menrva de trias of Drie-eenheid. Uni was ook de moeder van Hercle (Hercules), en wordt geassocieerd met de Griekse Hera en de Romeinse Juno. Uni was ook de beschermster van de stad Perugia.

De Oud-Griekse keuken wordt gekenmerkt door soberheid, die wordt bepaald door de moeilijke omstandigheden voor de Griekse landbouw. Basis voor de Griekse kookcultuur is de "mediterrane drie-eenheid"[1]: graan, olijfolie en wijn.

het is nog al wat die drie eenheid

er zijn er nog vele meer,

en allemaal verschillend,

tenminste zo lijkt het.

hebben al deze zaken iets gemeen?

wat is de waarheid?

de waarheid,

ze zijn allemaal occult,

verder is de drie eenheid, compleet in onze werkelijkheid opgenomen

in elke tijd lijn van de geschiedenis, in elke religie, wetenschap, bestuur

overal is

de drie eenheid

hij is aangeleerd,

maar met een reden

wat is de reden,

en nog belangrijker, is de reden van de drieeenheid, naar waarheid,
goed of slecht?

god of duivel?

de leugen heeft vele namen

de waarheid, waarheid is zijn naam

de duivel heeft vele namen

god zegt, ik ben (dat is mijn naam)

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 10 mar 2010, 18:49

Civilis schreef:
Het is een drie-eenheid.

Intellect opzichzelf heeft drie componenten: refentiegeraamte, intuitieve massa en het intelligente dat deze twee verbindt. Soort van: de vader, de zoon en de heilige geest, waarbij ze allen feitelijk deel van de vader zijn.
Dan wordt de vraag bij elke impuls: Welke van de drie heeft welke rol gespeeld?

Ik denk zelf dat de intelligentie grotendeels is gebouwd met de andere twee als bouwstenen. Simpel gezien: Een ervaring bouwt een bepaalde connectie in je hersenen.
Tja..het is een beetje gehussel met woorden, maar 3-1heid houdt in dat de losse onderdelen niet bestaan. De onderdelen bestaan alleen ten opzichte van elkaar in wederzijdse betrekking. Proberen je ze toch los te koppelen is onmogelijk. Je kunt rood en groen wel weglaten zodat alleen blauw overblijft. Maar daarmee ban je het rood en het groen niet uit. Ze zijn 'aanwezig als afwezige', om het maar zo uit te drukken.
NeoCartesiaan:

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 mar 2010, 14:35

Toch kan je met ervaring wel zien hoeveel rood en hoeveel groen er in zit.
maar 3-1heid houdt in dat de losse onderdelen niet bestaan
Klopt dat wel? Bestaan volgens Christenen de zoon, vader, en geest niet los van elkaar?
Ach, is semantiek... Ik denk eigenlijk dat de ervaringen en emoties samen de intelligentie ontwikkelen (niet vanuit het niets, maar vanuit heel weinig), en dat ze vervolgens met zijn drieën bewustzijn vormen.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 12 mar 2010, 13:40

is de 3 eenheid niet representatief voor de werkelijkheid?

is de werkelijkheid niet een 3 eenheid?

is de 3 eenheid niet retorisch?

is de 3 eenheid het symbool van macht? (semantiek)

om een of andere reden is de 3 eenheid, een systeem in de werkelijkheid

waarom?

en wie heeft hem ge installeerd?

de volgende uitspraak is gedaan in een ander gesprek,

Goede vraag. In mijn ervaring zijn de mariniers aardig gehersenspoeld. Je mag zelfs geen grapjes over de koningin maken!
Ook wel veel gehoord dat mensen blij zijn dat ze eindelijk échte actie hebben ipv training.
Ik vermoed dat de meesten dat werk gekozen hebben zonder serieus aan een uitzending te denken. Als het dan toch gebeurt gaan ze het voor zichelf goedpraten.

ik weet niet door wie het gezegd is maar,

ik haal uit het bovenstaande 2 uitspraken,

de 1e bestaat uit een ervaring, en iets wat gehoord is.

het 2e gedeelte bestaat uit een vermoeden die als waarheid word verwoord

deel 1, de ervaring,

mariniers zijn aardig gehersenspoeld.

is dit zo?

mariniers zijn gevormd, zowel lichaamlijk en geestelijk,

maar waarom?

ik kan u zeggen dat militairen niet zijn gevormd, ze worden gevormd,

een continu proces,

een systeem

deel1, het gehoorde,

Ook wel veel gehoord dat mensen blij zijn dat ze eindelijk échte actie hebben ipv training.

waarom, word dit aangehaald?

het sluit volkomen aan bij het bovenstaande, zowel het gehersenspoelde

of het gevormde

is het de invloed van subjectief?

is het een retorische verwijzing naar afkeur?

want ja een hoop militairen verlangen naar het echte, niet een afspiegeling

dit verlangen is in elk mens aanwezig, het leger laat hem zien,

doormiddel van dwang, bewust en onbewust, in naam van het goede

onder leiding van de democratie.

deel 2, het vermoeden,

Ik vermoed dat de meesten dat werk gekozen hebben zonder serieus aan een uitzending te denken.

is deze gedachte echt mogelijk?

iedereen, WEET dat hij weggezonden wordt, het is 2010

het leger is al 20 jaar continue op uitzending, al 20 jaar

irak 1990

kroatie

bosnie (al 17 jaar)

cyprus

kosovo

afganistan noord

cambodja

irak 2003

afganistan zuid

afrika (continu)

en voor 1990?

ga her eens na, oorlog is nooit opgehouden, alleen de waarneming van oorlog,

oorlog is een middel

een middel voor macht

denk je dat deze macht alleen zijn militairen vormt?

of zou hij hetzelfde doen met zijn interne orde troepen?

en zijn volk?

zijn we niet allemaal gevormd?

volgens een systeem?

deel 2, de retorische waarheid

Als het dan toch gebeurt gaan ze het voor zichelf goedpraten.

waarom noem ik dit een retorische waarheid?

deze uitspraak geld namelijk voor het merendeel van alle mensen,

verslaafden, zij die slaven zijn geworden, dus eerst vrij waren

slaaf van het systeem, de werkelijkheid, de gemaakte werkelijkheid

GEVORMD

gevormd tot slaaf.

bijvoorbeeld een marinier.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 12 mar 2010, 13:46

tot hoever terug gaat het systeem, die ons leid?

en wie leid het systeem?

heeft de filosofie invloed in het systeem of op het systeem?

wat is de waarheid?

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 12 mar 2010, 14:11

de vader, de zoon, heilige geest.

3 eenheid

1 de vader
2 de zoon
3 de geest

wat is nu de eenheid?

is de geest(3) het produkt van 1 de vader en 2 de zoon, als eenheid?

of leiden de 3 samen naar eenheid? een nieuw getal

het kan ook betekenen dat een vader via zijn zoon zijn geest laat vloeien

zou het niet gewoon een verwijzing naar

vormen,

vormen letterlijk, lichaam

vormen figuurlijk, geest

het ontstaan van een mens

gevormd door de vader, de creator

bewust

onbewust

de 3 eenheid is de opvolger van het dualisme

dualisme is de oorzaak, 3 eenheid is het gevolg

het dualisme

de kennis van goed en kwaad

bewust, gevormd, leugen

onbewust, waarheid

het dualisme, het ontstaan van de leugen

adam en eva, in het paradijs, man en vrouw(onbewust), een mens, 1MENS, waarheid

adam en eva, en de slang, de leugen, man en vrouw(bewust) 2 mensen
dualisme

de drie eenheid, 3 mensen,
als eenheid.

een valse eenheid,

een eenheid uit 3 losse elementen,

aleen in paren te combineren,

nooit als echte eenheid

zoals bijvoorbeeld, de waarheid,

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 12 mar 2010, 16:16

De 3eenheid is een splitsing in kwaliteiten, niet in kwantiteiten.

Indien een eenheid zich splitst of verdeeld en toch eenheid moet blijven zijn er noodzakelijkerwijs 3 componenten, die nooit los van elkaar kunnen bestaan. Het is dus onderverdeling in 2 uitsluitende extremen en het middenstuk dat ze tesamen houdt. Het is onderverdeling en geheel tegelijk. Zoals de wereld, zoals de geest. Zoals de uitgebreidheid, zoals het denken.
Het middenstuk is het onzichtbare deel, omdat dit de grens is tussen eindeloosheid en eindigheid. Het is de werking die de splitsing mogelijk maakt en daarmee de eenheid op een ander niveua bewaart. Het is het gewricht, waarom heen de botten draaien, als het niet ontwricht is. De positieve en zichtbare elementen zijn de botstukken. Het gewricht zelf is feitelijk niets. Het is een vrijheidsgraad voor de botstukken. 1 botstuk heeft geen vrijheidsgraad, 1 ander botstuk ook niet. het gewricht zelf heeft geen andere substantie dan vrijheid, maar zelf zeker geen uitgebreidheid of massa. En het kan ontwricht zijn.
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 13 mar 2010, 11:06

3 eenheid is de sluier van maya

dualisme is de sluier van maya

het getal is de sluier van maya

elk systeem houdt ons weg bij de natuurlijke weg,

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2010, 11:54

[knip]

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 mar 2010, 18:24

alain schreef:3 eenheid is de sluier van maya

dualisme is de sluier van maya

het getal is de sluier van maya

elk systeem houdt ons weg bij de natuurlijke weg,

Het taalsysteem wijst me de natuurlijke weg.
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 14 mar 2010, 08:03

Het taalsysteem wijst me de natuurlijke weg.

hmmmm

het taalsysteem wijst alle kanten op.

afhankelijk van het gebruik

het taalsysteem subjektief, kan alle kanten opwijzen

babelonische spraakverwarring

hoeveel taal systemen zijn er eigenlijk?

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 mar 2010, 08:21

alain schreef:Het taalsysteem wijst me de natuurlijke weg.

hmmmm

het taalsysteem wijst alle kanten op.

afhankelijk van het gebruik

het taalsysteem subjektief, kan alle kanten opwijzen

babelonische spraakverwarring

hoeveel taal systemen zijn er eigenlijk?
Een taal wijst alle kanten op en is subjectief en geeft spraakverwarringen en daar zijn er meerdere van.

Het taalsysteem is het menselijke vermogen tot communiceren met en door een taal. Dit systeem produceert bijvoorbeeld concrete woorden en zinnen, maar gebruikt daarvoor een taal met grammaticale regels en oneindig veel tekens en klanken die verbonden kunnen worden met beelden en begrippen.

Zowel de woorden en zinnen opgebouwd uit tekens en klanken, als de grammaticale regels worden mogelijk gemaakt door het menselijk taalsysteem. Laten we klanken, tekens en regels taalelementen noemen.

Het menselijk taalsysteem is pas actueel aanwezig in een taal en het actuele bestaan van talen impliceert het bestaan van een talig potentieel in de mens. Dit talige potentieel is het taalsysteem en in mijn idee is dit een natuurlijk potentieel dat de natuurlijke weg wijst in een taal.

Er zijn natuurlijk ook onnatuurlijke wegen bij misbruik van die taal. Maar in principe is de weg van de taal 1 van de natuurlijke wegen.

@Alain Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk heb kunnen maken waarnaar ik verwijs als ik spreek over een taalsysteem.
NeoCartesiaan:

L D Bogaards
Posts in topic: 40
Contacteer:

Bericht door L D Bogaards » 15 mar 2010, 14:41

Goed, Civilis; we hebben nu ontdekt dat onze zintuigen niet objectief kunnen waarnemen. We hebben ontdekt dat wat wij waarnemen via onze zintuigen altijd een sensatie en/of emotie met zich meedraagt die gefundeerd moet zijn in de hersenen.
Wat nu, blijft er over van de wereld - dit is onze 'werkelijkheid' - op zichzelf - als object. En hoe zouden wij de wereld nog objectief kunnen benaderen wanneer al onze waarnemingen subjectiviteit - dit wil zeggen ons bewustzijn ; de activiteiten van de hersenen - als fundament insluit.

Misschien is het nu wel het moment aan te geven dat de kwestie waarheid/leugen voor mij persoonlijk niet diep genoeg gaat. Het enige wat dit voortbrengt is een aaneenschakeling van meningen en commentaren over en weer met als doel persoonlijk gewin; een soort van aanzien dat elke mogelijkheid tot dieper denken uitsluit. Het is veelal een compromis waar het op uitdraait; het aannemen van de beste aanname; het pragmatisch handelen met als hoogste doel de sluier van Maya zo hoog mogelijk proberen op te trekken, zodat niemand deze nog kan herkennen. Dit alles voor het behoud van een zeer teer en angstig diersoort dat verzuipt in ironie.
We hebben al eerder gesproken over het feit van de beste aanname; dat op zichzelf ook weer de meest aannemelijke aanname is voor ons.
Onze werkelijkheid van waarheid en leugen heeft dus als fundament de beste aanname en staat dus haast haaks op wat wij onderzoeken - dat is waarheid vanuit ware kennis.

Goed; ons fundament - dat is de hersenen - is verantwoordelijk voor ons beeld van de werkelijkheid. Niet alleen wat wij zien of horen, maar ook hoe wij dit beleven zit in ons; er is dus niets buiten ons - dit zijn de objecten van de zintuiglijke waarneming - dat zelf een sensatie of emotie in zich sluit. Immers, alles komt van binnenuit; vanuit onszelf, subjectief.
Wanneer ik dus een sensatie ervaar als bijvoorbeeld koude, moet ik concluderen uit het voorgaande dat de sensatie koude niet komt van buiten het ik, maar van binnenuit. Zo ook warmte, grootte, ruwheid en nog meer dergelijke sensaties.
Zo kan bijvoorbeeld de temperatuur 10 graden Celsius - dit is een gradatie van de objectieve sensatie temperatuur ( waar ik wat dieper op in wil gaan als jij dit goed vind ) de ene dag aanvoelen als koude, de volgende dag als warmte; ik moet dus concluderen dat de gradatie van temperatuur niet overeen komt met de sensatie op zich - dit kan dan natuurlijk ook niet, want alle sensatie komt van binnenuit en niet van buitenaf. Nu worden deze gradaties van sensaties gemeten door instrumenten die ons een bepaalde waarde geven waarmee wij onszelf een beeld of voorspelling kunnen geven wat er komen gaat; maar nog steeds is het niet de sensatie op zich. Een weerman of weervrouw kan ons wel zeggen dat het 10 graden Celsius wordt; maar wat moet je er mee.

Ik wil graag - zoals al eerder aangegeven - wat dieper in gaan op de gradaties die wij sensaties geven. Hiervoor wil ik echter een misschien wat vreemde wending geven aan het eerder geschreven beschouwing van sensatie als van binnenuit.
Ik wil namelijk weten of ik mijzelf er toe kan dwingen een object een sensatie mee te geven - dit wil zeggen, dat een object zelf de sensatie in zich sluit. Ik hoop dat je hier in mee wilt gaan.

Ik laat het hier even bij, en zal nog even nadenken over al eerder geschreven gedachten van Alain en Ziznl.

Greetz

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 15 mar 2010, 16:11

Ik wil graag - zoals al eerder aangegeven - wat dieper in gaan op de gradaties die wij sensaties geven. Hiervoor wil ik echter een misschien wat vreemde wending geven aan het eerder geschreven beschouwing van sensatie als van binnenuit.
Ik wil namelijk weten of ik mijzelf er toe kan dwingen een object een sensatie mee te geven - dit wil zeggen, dat een object zelf de sensatie in zich sluit. Ik hoop dat je hier in mee wilt gaan.
Wat bedoel met 'jezelf dwingen en object een sensatie mee te geven'? Associatie?

Wel eens gehoord van de ratten in het groene hok?
Een groep ratten werd elke dag gerouleerd tussen vier verschillend gekleurde kooien. Op dagen dat ze in het groen kooitje zaten kregen ze harddrugs toegedient.
Na een tijdje waren de ratten doodnormaal in andere kooien, maar in de groene moesten ze drugs hebben als een junk.

Bedoel je zo iets? Zal ook wel een Pavlov-reactie zijn.

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 mar 2010, 17:53

Civilis schreef:
Wat bedoel met 'jezelf dwingen en object een sensatie mee te geven'? Associatie?

Wel eens gehoord van de ratten in het groene hok?
Een groep ratten werd elke dag gerouleerd tussen vier verschillend gekleurde kooien. Op dagen dat ze in het groen kooitje zaten kregen ze harddrugs toegedient.
Na een tijdje waren de ratten doodnormaal in andere kooien, maar in de groene moesten ze drugs hebben als een junk.

Bedoel je zo iets? Zal ook wel een Pavlov-reactie zijn.
Wel een inzichtgevend experiment!
Geen pavlovreaktie overigens. Integendeel. Pavlov is heel helder in belonen en straffen voor gewenst en ongewenst gedrag. Dat is in dit experiment volstrekt onduidelijk. Wat dit experiment wel heel duidelijk maakt is het pijnlijke effect van jouissance: het eindeloos pogen te bevredigen van niet te bevredigen lusten.
NeoCartesiaan:

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 mar 2010, 19:17

okke schreef:[knip]
Huichelachtig wezen.
NeoCartesiaan:

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 15 mar 2010, 20:30

Wel een inzichtgevend experiment!
Geen pavlovreaktie overigens. Integendeel. Pavlov is heel helder in belonen en straffen voor gewenst en ongewenst gedrag. Dat is in dit experiment volstrekt onduidelijk. Wat dit experiment wel heel duidelijk maakt is het pijnlijke effect van jouissance: het eindeloos pogen te bevredigen van niet te bevredigen lusten.
Vooropgesteld: Geen enkel experiment is dierenleed waard. Als het belangrijk is test je maar op jezelf!

Het experiment toont vooral aan dat mensen die uit een afkick-kliniek thuis komen het erg moeilijk gaan krijgen...
Ik denk dat de kern van het Pavlov-experiment is dat je een bepaald geluid/geur/beeld kan verbinden aan een gevoel. Dat toont het ratten-experiment wel aan.

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 mar 2010, 21:07

Civilis schreef:
Vooropgesteld: Geen enkel experiment is dierenleed waard. Als het belangrijk is test je maar op jezelf!
Vanzelfsprekend.
Ik denk dat de kern van het Pavlov-experiment is dat je een bepaald geluid/geur/beeld kan verbinden aan een gevoel. Dat toont het ratten-experiment wel aan.
Wacht even hoor.

Eigen conclusies en interpretaties trekken vind ik toe te juichen. Dan doe je dappere pogingen om zelfstandig na te denken.
Volgens mij heb je deze conclusie echter al zelfstandig geheel onafhankelijk van het Pavlovexperiment getrokken.
NeoCartesiaan:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 mar 2010, 21:57

ziznl schreef:
okke schreef:[knip]
Huichelachtig wezen.
Oproerkraaier.

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 15 mar 2010, 21:58

ziznl schreef:
Civilis schreef:
Vanzelfsprekend.
Wacht even hoor.

Eigen conclusies en interpretaties trekken vind ik toe te juichen. Dan doe je dappere pogingen om zelfstandig na te denken.
Volgens mij heb je deze conclusie echter al zelfstandig geheel onafhankelijk van het Pavlovexperiment getrokken.
Pavlov leerde toch een hond dat een belletje etenstijd betekend? Sowieso associëren huisdieren vaak een geluid met etenstijd. Mishandelde dieren weten ook welk geluid of beweging aan geweld voorafgaat.
Het beeld van voedsel of pijn roept vervolgens instinctieve emoties op.

Mijn conclusie uit eigen ervaringen is dat dit bij mensen ook zo werkt. Al valt het minder op omdat we onvoorspelbaarder zijn. Bij kinderen is het wel erg duidelijk trouwens.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2010, 06:34

ziznl, ik begrijp wat je bedoelt met het taal systeem,

waar ik het niet mee eens ben, is het systeem

taal, spreken is een natuurlijk verschijnsel, een instrument als ware

het systeem heeft vanuit de natuurlijke oorsprong geen reden

het systeem heeft wel een reden

het systeem of de regels dienen iets.

het systeem of de regels zijn subjektief, de woorden zijn objektief

is het wel eens opgevallen, dat de geschreven taal, de meeste regels

genereren?

heeft dit met het waarnemen te maken?

zijn er zoveel regels, omdat de geschreven tekst, niet gesproken word,

maar geschreven of gelezen?

dit lijkt mij maar deels waar,

het is mij opgevallen, dat hij die de regels kent en toepast

veel lof ten deel komt,

en hij die de regels niet kent of toepast, al snel als "dom" word afgedaan

is dit juist?

gaat het niet om de inhoud?

de regels, of het systeem houd onze aandacht weg bij de inhoud

weg bij de waarheid.

taal, kan de waaheid bevatten, maar dit heeft niets met een systeem te maken.

maar met de inhoud,

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2010, 07:01

lennart zegt,

Goed, Civilis; we hebben nu ontdekt dat onze zintuigen niet objectief kunnen waarnemen. We hebben ontdekt dat wat wij waarnemen via onze zintuigen altijd een sensatie en/of emotie met zich meedraagt die gefundeerd moet zijn in de hersenen.
Wat nu, blijft er over van de wereld - dit is onze 'werkelijkheid' - op zichzelf - als object. En hoe zouden wij de wereld nog objectief kunnen benaderen wanneer al onze waarnemingen subjectiviteit - dit wil zeggen ons bewustzijn ; de activiteiten van de hersenen - als fundament insluit.

alain vraagt,

als je je bewust bent van dit feit, word het dan niet eens tijd om

het objektief waarnemen aan te leren,

met andere woorden, laat de emotie of sensatie die bij de waarneming komen, los.

ze zijn niet waar,

ze zijn aangeleerd,

pavlov reactie,

een aangeleerde reactie.

leer het af.

wel geef je duidelijk aan, dat waarheid alleen objektief waargenomen word,

integenstelling tot wat je eerder zei,

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2010, 07:17

lennart,

alain,
waarom wil je dit?

wil je het object tot subject maken?

het objektieve, subjektief?

als je objekt een mens of dier is, zal het niet moeilijk zijn

dit is dagelijkse kost.

als je objekt een voorwerp is, zal het anders zijn.

het bewustzijn van een voorwerp, is niet waarneembaar,

de verandering in vorm wel, maar is dit sensatie?

alleen voor degene die de verandering waar neemt,

alleen hij die kan waarnemen,

kent sensatie

kan het onderzoek ook andersom?

kan je een subject tot objekt maken?

kan je een subjekt, zijn sensatie afnemen?

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 mar 2010, 07:53

@ alain

Okay. Ik begrijp nu dat jij in eerste instantie een iets andere betekenis (inhoud) hecht aan de naam systeem.

Systeem is voor mij ook een set regels, maar niet een uitwendig geschreven set, waaraan je aangepast moet worden. Ik denk aan set regels die bij het uitspreken van woorden en taal vanzelf naar buiten komen. En daar flink bepalend kunnen zijn voor sommige luisteraars. Een effect dat sterker kan zijn bij geschreven en gelezen teksten. Het systeem is een vermogen tot spreken van inhoud en het verbinden van die inhoud tot een geheel. Inhoud staat nooit opzichzelf als het gesproken wordt. Inhoud is dus niet slechts een woord. HEt is het gesproken woord als onderdeel van de gehele zin of sterker nog als onderdeel van een geheel stuk tekst waarin het uitgesproken is. De inhoud gaat dus vaak verloren door isoleren en eindeloos herhalen van kleine onderdeeltjes van een oorspronkelijke tekst.
Dit isoleren en eventueel herhalen is vaak een eigenschap van sommige lezers en luisteraars, die ook spreker willen zijn.
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2010, 11:17

hulde ziznl,

haal de sluier van illusie weg, en de waarheid word waarneembaar

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2010, 11:19

excusses, weer een fout, geboren uit enthousiastme

haal de sluier van illusie weg, en waarheid IS waarneembaar

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 16 mar 2010, 12:41

alain schreef:excusses, weer een fout, geboren uit enthousiastme

haal de sluier van illusie weg, en waarheid IS waarneembaar
Yep.
De sluier is de opgeworpen mist van (nog) niet opgeloste woorden en ervaringsfragmenten van anderen (en van onszelf...haha...)
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 17 mar 2010, 14:53

Yep.
De sluier is de opgeworpen mist van (nog) niet opgeloste woorden en ervaringsfragmenten van anderen (en van onszelf...haha...)

juist,

maar het is "tijd" om de sluier te verwijderen,

we gaan de werkelijkheid het vuur aan de schenen leggen,

en de mist zal door de warmte van liefde verdwijnen,

het is onvermijdelijk dat we ons gaan branden,

voor we de liefde naar waarheid ervaren,

gaan we de liefde van de werkelijkheid ervaren,

als we deze weg subjektief bewandelen, gaan we de pijn voelen,

de pijn vanuit de liefde,

iets wat alleen mogelijk is in de werkelijkheid

want de liefde naar waarheid,

kent geen pijn nog verdriet,

de sluier van de werkelijke liefde

haal hem weg

waare liefde,

en vind waarheid,

de ware

de onveranderlijke

eenheid

god,

de ware god,

de waarheid

onvermijdelijk dat we ons gaan branden,

want eerst komen de goden van de werkelijkheid,

oppermachtig als ze zijn in de werkelijkheid,

de heersers van het systeem,

koningen,

koning

keizer

farao

god,

van de werkelijkheid,

geliefd door de liefde van de werkelijkheid

genegeerd door waarheid

altijd bang om de illusie kwijt te raken,

strijden de goden en de afgoden tegen,

de ware,

een zinloze strijd, ten koste van

de mens.

de mens is onbewust,

onbewust beinvloed,

beinvloed door de werkelijkheid,

met werkelijke liefde,

geen ware,

werkelijke,

en ja, het is waar,

deze vorm van liefde is werkelijk, of bewerkelijk,

maar nooit waar,

de sluier van de goden,

gelukkig kunnen we de goden van de werkelijkheid afkopen,

goud is wat deze goden gelukkig maakt,

waarom goud?

wat is hier nu zo mooi aan?

in de werkelijkheid is goud, de oppergod, zonnegod

goud is een middel om de mens te knechten,

goud staat bovenaan het monitair systeem

een werkelijk systeem,

een systeem wat geld creeert,

een god,

zijn zoon, genaamd economie,

hun enige doel wat deze goden dienen, is hun werkelijke,

god, goud

goud naar waarheid, is

niets bijzonders,

bijzonder gemaakt,

door de werkelijkheid,

geld

bestaat,

de waarde van geld,

in de werkelijkheid,

word bepaald,

geld naar waarheid

geld is niets,

een illusie

een sluier,

de sluier van goud

deze sluier maakt blind,

blind voor waarheid,

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 mar 2010, 16:36

@ Herman

Hey man, ik had je niet eens herkend. Dit is wel een leuke!

Ik wil graag een lijn onder strepen waar we nu werkelijk op zitten.

Die sluier waar je naar verwijst is de sluier die het zicht op de goddelijke eeuwigwordende werkelijkheid bemiddeld met conceptuele waarheid van het eeuwige zijn. Die sluier kan niet worden weggenomen, denk ik. Wel kan je er doorheen springen en feitelijk doen we dat ook als we ons en onze aandacht bewegen van intellectuele wereld naar zintuiglijke wereld en vice versa.

De zintuiglijke lichamelijke wereld met krachten en verlangens is natuurlijk versluierd met name door de verlangens en krachten, processen die werkzaam zijn door tijd en ruimte.

En de intellectuele wererld met de fragmenten van de losse dingen opzichzelf die zich conceptueel en intellectueel tot grote gehelen willen verbinden, natuurlijk is die wereld versluierd door de verschijningen en fenomenen in tijd en ruimte. Verschijningen die werkelijk altijd en eeuwig wordend zijn, maar conceptueel eerst 'stil' gezet moet worden om als waarheid begrepen te worden.

Jump! Jolly Jumper. It is just the desire to see the truth which makes you anxious - eager and afraid -to miss it.
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 20 mar 2010, 10:17

Jump! Jolly Jumper. It is just the desire to see the truth which makes you anxious - eager and afraid -to miss it.

the desire is in every one of us

but not anxious,

nor eager

and never afraid,

it is the lie that brings fear,

truth will set you free,

free from fear,

people can't miss the truht, it is everywhere

the just can't see it

the lie blinded them,

it is time to open our eyes,

and see what is, and what isn't

our history is an lie,

and we live in a lie

so we know the future,

it,s a lie

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 20 mar 2010, 15:33

The mist sets you dangerously free if you'll jump right into it.
It keeps you safely in prison, when you ignore it.
Real is this coming into freedom.
And truth is the outcome.
Then what you'll feel - JOY - is the collaps of what you saw before.
Then what you can see - BEAUTY - is the collaps of what you felt before.*

I thought you were Herman...
The truth is: 'You are not that funny.'**

Jump, jolly jumper. Today's truth is written in english.
And then tell me again: 'Where is that lie, that you keep talking about?'***

(*,**,***) is een verzameling hapsnapvertalingen turug in nl:

* als je in die ondoorgrondelijke soep probeert door te dringen is hetzelfde als jezelf vrijheid verschaffen
als je lekker in het warme en heldere zonnetje wil blijven hangen dan is dit heldere lekkere zonnetje een gevangenis en jij de gevangene
het is echt om jezelf vrij te maken
en waarheid is waar dit toe zal leid
plezier is het gevoel dat resteert als een oude visie in elkaar kukelt
mooie dingen is dat wat je ziet als je oude overtuigende gevoelvolle gevoelens en wilskrachtige willens in elkaar kukelen

** ik dacht eigenlijk eventjes dat je Herman was
maar dat blijkt niet zo te zijn

*** de huidige waarheid leek even engels, maar is inmiddels weer in eigen kaders gevat
what the fuck is your reason for putting this what you have named 'lie' into my mind?
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 22 mar 2010, 07:22

what the fuck is your reason for putting this what you have named 'lie' into my mind?

ik mijn beste, stop niks in jouw gedachte,

And then tell me again: 'Where is that lie, that you keep talking about?

de leugen waar ik het over heb,

is overal,

geplaatst in onze diepste gedachten,

geplaatst in onze gevoelens,

de reden om de leugen te benoemen?

omdat de leugen niet meer functioneert

het systeem van de werkelijkheid is,

uitgesysteemd,

het kan de schijn van goed niet meer ophouden,

de ware aard van de werkelijkheid wordt zichtbaar,

politici rennen weg,

de politie, is bedorven,

en de economie staat op een rampkoers

het is het einde van de werkelijkheid,

zoals ik al zei, het is tijd voor de waarheid,

of laat je vangen in een nieuwe werkelijkheid,

de keuze is altijd vrij

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 22 mar 2010, 19:35

alain schreef: ik mijn beste, stop niks in jouw gedachte,
tsjongejonge...dit liedje ken ik inmiddels wel.

Waarom wijs je steeds naar de leugen?

zoals ik al zei, het is tijd voor de waarheid,

of laat je vangen in een nieuwe werkelijkheid,

de keuze is altijd vrij
Je lijkt Henk Gemser wel: je kunt altijd beter!
Maar dan in de vorm van: je kunt altijd vrij kiezen voor de waarheid!

Zeg Alain. Ik ben een waarheidshater. En een werkelijkheidsliefhebber. Wat nu??? Blijf je me nu in lengte van dagen wijzen op leugens en waarschuwen voor vervoeringen in nieuwe werkelijkheden?

Wat bedoel je met werkelijkheden eigenlijk?
NeoCartesiaan:

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 23 mar 2010, 07:39

Zeg Alain. Ik ben een waarheidshater. En een werkelijkheidsliefhebber. Wat nu??? Blijf je me nu in lengte van dagen wijzen op leugens en waarschuwen voor vervoeringen in nieuwe werkelijkheden?

ziznl, waarom betrek je mijn woorden op jezelf, ik spreek over waarheid

tbv iedereen, die geestelijk of lichaamlijk of beide,

vastzit in deze gemaakte wereld.

een wereld die het merendeel van de wereldbevolking onderdrukt,

tbv een hele kleine minderheid,

deze onderdrukking, word in stand gehouden, door de leugens

en beste ziznl, is het niet zo, dat jij

met de gekozen profielfoto, je uit als liefhebber van de waarheid

en hoe kan je de werkelijkheid lief hebben?

ben je dan niet rond uit slecht?

een slecht mens?

objektief

de werkelijkheden, komen voort uit het idee, dat de werkelijkheid gemaakt is

en dus op meerdere manieren gevormd, en dus geuit kan worden

de werkelijkheid zoals wij die kennen,

is aan zijn einde,

het systeem is afgelopen,

het einde van het ene systeem is het begin van het andere

maar een vraag aan jouw ziznl

wat is er zo vervelend aan de waarheid,

en wat is er zo vervelend aan het benoemen van de leugen?

leg het mij uit,

want ik begrijp het niet,

de zaken die ik benoem zijn alleen pijnlijk voor het individu,

de enkeling, die de pijn ervaart,die aangeleerd is door de werkelijkheid

sterker, het is de geest in de werkelijkheid, die de waarheid niet aankan

echter, zoals ik al zei is het allemaal niet waar,

het leven is geen pijn leiden,

geluk en ongeluk zijn valse gevoelens

haat is vals

liefde zoals het zich uit in de werkelijkheid is vals,

enzovoort

de angst die heerst,

komt voort uit de leugen

waarheid kent geen angst

de mens kent geen angst

angst is de grootste sluier van illusie

wees niet bang voor de waarheid

het is de werkelijkheid die men moet vrezen.

de leugen

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2010, 07:58

alain schreef:en beste ziznl, is het niet zo, dat jij met de gekozen profielfoto, je uit als liefhebber van de waarheid en hoe kan je de werkelijkheid lief hebben?
ben je dan niet rond uit slecht?
een slecht mens?
Een menster.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 23 mar 2010, 16:01

wat heb ik toch met de leugen?

dat is jullie vraag.

ik HEB niets met de leugen,

ik ben TEGEN de leugen,

waarom?

weet u wel wat de leugen beweert?

hij beweert dat slecht soms goed is,

hij zegt dat soms een beetje slecht geen kwaad kan,

hij doet ons geloven dat slecht,

mens eigen is,

goed bestaat niet,

goed is subjektief,

ieder kent zijn eigen goed,

goed is niet te kennen,

maar weten jullie wat echt schandalig is,

weet u wel wat de leugen beweert?

dat goed, slecht is,

goed doen, zo word beweerd, is GEK, IDIOOT

dat is wat de leugen zegt,

de leugen zegt dat wij mensen kunnen kiezen

kiezen tussen goed en slecht

en de verhouding is, te maken

te berekenen,

ieder weet namelijk zelf wel wat goed en slecht is

ieder zijn eigen goed of slecht

goed is niet te kennen,

de berekening van de leugen wel,

een slechte berekening, mag ik wel zeggen

de leugen, de slang

de keuze tussen goed en kwaad,

de boom van de kennis van goed en kwaad,

de boom

de leugen,

het is NIET waar,

er is geen goed en slecht

er is, goed of slecht

en ik zie u nu protesteren,

wat ik raar vind,

in de werkelijkheid,

word elke oplossing,

voor een willekeurig probleem,

gebracht met TWEE richtingen,

laten we zeggen links of rechts,

voor of tegen,

zwart of wit,

dit fenomeen is waar te nemen in elk deel van keuze in de werkelijkheid

behalve

bij goed of slecht(dualisme)

de werkelijkheid

gebruikt hier de 3 eenheid

het goddelijke,

3 is een creatie van 1 en 2

2 is een creatie van 1 en een nabootsing van 1

zwart wit, wordt grijs

links rechts, wordt midden

voor tegen, midden

de drieeenheid is een illusie

de leugen is een illusie

de leugen is slecht

de waarheid van de leugen ligt bij de oorsprong

de oorsprong

ligt bij de waarheid,

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2010, 16:05

Dat zegt de leugen helemaal niet.

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 36
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 23 mar 2010, 17:25

Alain schreef:de werkelijkheden, komen voort uit het idee, dat de werkelijkheid gemaakt is

en dus op meerdere manieren gevormd, en dus geuit kan worden

de werkelijkheid zoals wij die kennen,

is aan zijn einde,

het systeem is afgelopen,

het einde van het ene systeem is het begin van het andere
En wat heeft dit van doen met de waarheid?
Kan de waarheid ons uit deze werkelijkheid halen?
Wat komt er dan voor in de plaats?

Of is de waarheid juist het inzien van het veranderen der systeem? Gaat het al niet eeuwen zo? Of.. is de manipulatie van de werkelijkheid al veel langer aan de gang dan algemeen bekend (ik denk hier aan de ondergang van de Grieken, Romeinen, Egypteren etc)

Ik probeer te vatten wat jij met de waarheid wilt zeggen..

Het is wellicht goed om de leugens aan te kaarten, om diezelfde leugens te ontkrachten. Maar is de waarheid niet zelfredzaam genoeg??
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

alain
Contacteer:

Bericht door alain » 23 mar 2010, 22:46

En wat heeft dit van doen met de waarheid?

het is de waarheid over de werkelijkheid,

Kan de waarheid ons uit deze werkelijkheid halen?

nee dat kan alleen de mens zelf,

Wat komt er dan voor in de plaats?

de waarheid, gevolgd door goed'

rechtvaardigheid, geluk, liefde, eenheid

inzicht, kennis, wijsheid,

niet voor het individu,

maar voor de mens

Of is de waarheid juist het inzien van het veranderen der systeem?

nee het verwerpen van het systeem,

Of.. is de manipulatie van de werkelijkheid al veel langer aan de gang dan algemeen bekend (ik denk hier aan de ondergang van de Grieken, Romeinen, Egypteren etc)

juist,

Het is wellicht goed om de leugens aan te kaarten, om diezelfde leugens te ontkrachten. Maar is de waarheid niet zelfredzaam genoeg??

de waarheid zelf is,

de mens niet. de mens wordt,

wordt beinvloed,

de mens ziet de waarheid niet

de mens wil de waarheid niet zien,

de mens kan de waarheid niet zien,

hij ziet niet in, dat het systeem klaar is,

tijd voor de waarheid, de waarheid

geinstalleerd door de leugen( nieuw systeem)

globalisatie,

een nieuwe illusie

een nieuw geloof een nieuw tijdperk,

een tijdperk waar de mens weer blind ingaat,

de enige die alles ziet, de leugen,

hij weet de waarheid,

de mens denkt dat waarheid niet te kennen is,

misschien moeten we wat minder denken, en beter waar nemen

Plaats reactie