God versus Toeval (modaal-epistisch argument van Rutten)

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
neus

Bericht door neus » 22 jan 2013, 19:30

Solomon,

Mooi, we zijn het eens!

het utilitarisme dat het grootste geluk voor het grootste aantal mensen voorstaat moet wel voor conflicten zorgen. Want je hebt aan de ene kant mensen die vooral gelukkig zijn met prestaties uit het verleden (type A) en dan nog mensen die gelukkig zijn als hun verwachtingen uit komen (en dan zijn verwachtingen geschapen door prestaties juist lastig) (type B) en dan een heel groot gedeelte van mensen dat hun geluk haalt uit het heden en niet de toekomst of het verleden (type C). De belangen van type A,B en C mensen conflicteren met elkaar.

Voor type A mensen (zoals ikzelf) geldt dat ze denken voor de andere mensen te kunnen bepalen wat de ideale wereld is, iets wat maakbaar is. Maar ik ben bang dat type A mensen in de minderheid zijn, en ik zou toch eerlijk gezegd ook niet willen dat ze als minderheid gaan regeren over de meerderheid. Blijkbaar kunnen toch nog heel veel mensen geluk halen uit de situatie die voor type A mensen hopeloos is (geen kans op succes).

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 16:05

Neus schreef:
Want je hebt aan de ene kant mensen die vooral gelukkig zijn met prestaties uit het verleden (type A) en dan nog mensen die gelukkig zijn als hun verwachtingen uit komen (en dan zijn verwachtingen geschapen door prestaties juist lastig) (type B) en dan een heel groot gedeelte van mensen dat hun geluk haalt uit het heden en niet de toekomst of het verleden (type C). De belangen van type A,B en C mensen conflicteren met elkaar.
Ik behoor volgens dit plaatje tot het type B, waarbij de prestaties voldoende zijn gebleken. Met deze prestaties kun je verwachtingen tegemoet treden. Met het behalen van een diploma (prestatie) wordt de verwachting geschapen naar een baan die bij de opleiding past. De prestatie, an sich, is dus geen absolute garantie. Het verleden is een les die ik niet zou willen idealiseren. Er zijn momenten van geluk geweest maar ook momenten van loodzware depressies. Alleen ik, als individu, weet daaruit een onderscheid te maken. Ik laat me geen spruitjes door de strot duwen omdat iemand zo dol op spruitjes is en dan druk ik mij hier nog beschaafd uit.
Voor type A mensen (zoals ikzelf) geldt dat ze denken voor de andere mensen te kunnen bepalen wat de ideale wereld is, iets wat maakbaar is. Maar ik ben bang dat type A mensen in de minderheid zijn, en ik zou toch eerlijk gezegd ook niet willen dat ze als minderheid gaan regeren over de meerderheid. Blijkbaar kunnen toch nog heel veel mensen geluk halen uit de situatie die voor type A mensen hopeloos is (geen kans op succes).
Een ideale wereld bestaat niet omdat deze voor ieder persoonlijk gekleurd is. Wat voor jou ideaal is, is voor mij misschien een nachtmerrie. Wanneer je een reis maakt door de geschiedenis dan kom je al snel tot de ontdekking dat een ideale wereld ook nooit bestaan heeft.

In de koran (vertaling Abdolah) wordt ook gesproken over 3 typen mensen die, nadat de aarde is getroffen door zware bevingen waardoor bergen worden verbrijzeld, in drie groepen worden verdeeld.
Soera De Herrijzenis

De groep van de rechterzijde. Wie zullen ze zijn en hoe zullen ze zich voelen?
De groep van de linkerzijde. Wie zullen zij zijn en hoe zullen zij zich voelen?
De derde groep zijn de eerstgekomenen. Het zijn dierbaren die dicht bij God zullen komen. Ze worden naar de tuinen van geluk gebracht. Waar ze op de rustbanken, die met juwelen bewerkt zijn, tegenover elkaar gaan zitten. Daar zullen eeuwig jong blijvende jongelingen kannen en bekers wijn rondbrengen die uit de stromende bron wordt gehaald. Van die wijn zullen ze geen hoofdpijn krijgen, ook geen roes. Er wordt fruit gebracht, waarvan ze mogen kiezen wat ze het liefst willen hebben. En vlees van gevolgelte waar ze ook maar lust toe hebben. En er zijn reine meisjes met mooie, sprekende zwarte ogen. Het lijkt alsof ze goedbewaarde parels zijn. Als beloning voor hun goede daden. Daar zullen ze geen roddel horen en geen zondige woorden, maar: 'Salam! Salam!' [Vrede! Vrede!]

Hoe zal de groep van de rechterzijde zich voelen? Zij zullen naar de stekelloze lotusbomen en bananenbomen gebracht worden in de uitgestrekte schaduwen langs stromend water en ze worden voorzien van overvloedig fruit. Alles in ruime mate, alles in vrijheid. En er zijn dierbare meisjes. Wij hebben deze tedere gezellinnen tot een wonderlijke schepping gemaakt. Het zijn trouwe beminnende maagden van eenzelfde leeftijd. Allemaal bedoeld voor de groep van de rechterzijde, die uit de eerstgekomenen en de later gekomenen bestaat.

Hoe zal de groep van de linkerzijde zich voelen? Ze zullen in een hete storm en kokend water terecht komen. In de schaduw van een wolk van zwarte rook, die niet fris is en niet aangenaam. Voordien woonden deze mensen in welvaart en ze volhardden in grote zonden. Ze vroegen:'als we dood zijn en tot stof geworden en onze botten zijn verrot, zullen wij dan weer terugkeren naar het leven? Ook onze voorvaderen?'
Mohammed, zeg: 'Ja, zij die eerder zijn gekomen en zij die later zijn gekomen, worden bijeengebracht op een vastgestelde dag.' Daarna zullen jullie zondaars, jullie die alles voor leugens verklaarden, eten van de zaqqumboom en jullie buiken ermee vullen. Vervolgens zullen jullie kokend water drinken, als dorstige kamelen. Het is jullie beloning op de dag des oordeels.
Een ideale wereld? Hm... , misschien voor diegenen die mogen plaats nemen op de rustbanken, als bediende lijkt het mij wat minder. De schrijver van deze soera en jij hebben toch wat gemeen: beide tot het type A te behoren.

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 16:21

Mooi verhaal uit de Koran. Ik dacht er eigenlijk wel uit te zijn, in die zin dat politiek bewustzijn gekoppeld is aan de manier waarop we gelukkig kunnen zijn. Als men dan een besef heeft dat iedereen er op gericht is gelukkig te zijn, dan zou wederzijds begrip mogelijk zijn, en daarmee ook een eerlijke hemelse verdeling.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 16:48

Ik bezocht twee jaar geleden een lezing van professor Layard met wie ik ook persoonlijk heb gesproken. Deze econoom heeft ook geluk als uitgangspunt voor een geslaagde economie.

http://cep.lse.ac.uk/_new/staff/person.asp?id=970

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 16:57

Interessant. Vooral de link naar geestelijke gezondheid.

Hoe geestelijk gezond is deze man:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... rven.dhtml

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 17:32

Hij heet niet voor niets Aso (al zal dat in het Japans natuurlijk wat anders betekenen)!

Schandalig voor zo'n rijk land! Ze gaan al een beetje de kant op van de Rapa Nui...

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 18:24

Ik denk dat het een poging is om iets te doen aan de overbevolking en de hoge kosten van gezondheidszorg. Maar alternatieve manieren heeft hij waarschijnlijk niet onderzocht. Wel iemand die denkt dat de wereld maakbaar is.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 19:27

Ik denk dat het een poging is om iets te doen aan de overbevolking en de hoge kosten van gezondheidszorg.
Een weinig elegante oplossing! Eenderde van de Japanners is 60+. De levensverwachting van de Japanse man is 77 en die van de vrouw 83.6. Dit betekent dat (tenminste) 1/3 van de Japanners binnen 20 jaar zal sterven. Het geboortecijfer bedraagt 9.6 op 1000 inwoners (1997), wat al ver beneden het gemiddelde ligt van de wereld c.q. 22.6. Met deze cijfers zullen de komende 20 jaar dus zo'n 24 miljoen Japanners geboren worden terwijl er zo'n 42 miljoen zullen sterven. Het probleem lijkt zichzelf dus op te lossen.
(Cijfers volgens de statistieken van het Jaarboek 2000 van de Britannica.)

Het is dus de korte termijn visie die vooral wordt gevoed door gierigheid. Dan maar wat minder Japanse miljardairs zou ik zeggen!

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 19:32

Elders zal de oplossing tegen overbevolking misschien dramatischer vormen aannemen.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 19:46

Zoals de Eenkindpolitiek in China?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenkindpolitiek

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 19:51

Nee ik doel op hongersnood, ziekte, milieuvervuiling.
De éénkindpolitiek is misschien wel dramatisch in sommige opzichten, maar toch nog steeds meer aan de geestelijke kant van het lijden en minder de lichamelijke kant van het lijden. Hoewel geestesziekte ook een lichamelijke vorm van lijden kan betekenen.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 20:18

Toch lijkt er nauwelijks een correlatie te bestaan tussen hongersnood en overbevolking. De hongersnoden die Europa troffen, waren eerder te wijten aan een slecht management, zoals het verhandelen van graan terwijl de bevolking werd overgeslagen. Dit lijkt nu ook het geval in Afrika.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongersnood

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 20:21

de relatie ALS veel mensen EN weinig voedsel DAN hongersnood, is wel heel logisch. Dan maakt het niet uit of dat weinig voedsel nu door mismanagement komt of schaarste.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 20:30

De relatie ALS DAN begrijp ik wel maar lijkt anno 2013 niet aan de orde. In het kader van de exponentiele functie zal deze relatie op een gegeven moment wel opgaan. De bevolking kan niet onbeperkt blijven groeien maar waar het break-even-point precies is, is moeilijk te berekenen. Je moet immers ook altijd rekening houden met misoogsten of zelfs met een worst-case-scenario. Dat zal de politiek onder ogen moeten zien.

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 20:34

Michael Pollan heeft onder meer geschreven over het feit dat we ons voedsel verbouwen met behulp van kunstmest die tot stand komt via fossiele brandstoffen. Ook een heel interessante redenaar.
Vooral voor mensen zoals ik die maar niet kunnen stoppen met consumeren zal de toekomst nog wel eens moeilijk kunnen worden.Maar misschien zijn er ook wel mensen zo enorm aan het nuttigen omdat ze een soort winter voelen aankomen.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 20:51

The Omnivore's Dilemma lijkt mij een interessant boek. In het huidige tijdsgewricht is het juist de overvloed waardoor we zo dom omgaan met onze middelen. Dat er op dit moment mensen dood gaan van de honger is volstrekt onnodig. In Europa en Amerika wordt een equivalent van wat de hongerigen nodig hebben eenvoudig weggegooid. Ook het gebruik van kunstmest is pure luxe. We lijken er nogal haast mee te maken om onze fossiele brandstoffen er zo snel mogelijk doorheen te jagen. Daarna zullen we weer naar paard en wagen terugmoeten, als we niet iets bedenken om onze honger naar overvloed te stillen.

Nu zitten we met een behoorlijke scheve verhouding:
http://foodtank.org/the-data

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 21:06

Het is een shockerend boek dat ik puur omdat het zo belastend is nog niet helemaal heb uitgelezen. Hij heeft een aantal goede youtube filmpjes die minder ver gaan maar op zich ook heel verhelderend zijn.

Ik schreef net voor mezelf wat over welvaartsonzekerheid. Ik denk dat qua onzekerheid we er misschien niet op achteruit gaan als we een paar stappen terug moeten.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 21:12

Ik schreef net voor mezelf wat over welvaartsonzekerheid. Ik denk dat qua onzekerheid we er misschien niet op achteruit gaan als we een paar stappen terug moeten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Conjunctuur

Ik denk ook dat met de huidige groei van de wereldbevolking de trend steeds meer zal gaan vervlakken. Wanneer de trend een dalende lijn zal ingaan, is het onvermijdelijk een stapje terug te doen.

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 21:33

Is een stijgende trend gelijk aan toenemende welvaart?

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 jan 2013, 21:54

Is een stijgende trend gelijk aan toenemende welvaart?
Ja, maar binnen die welvaart is er dan wel een enorme scheve verhouding. Wanneer een miljonair er een miljoen dollar per jaar op vooruit gaat en een arme man 5 dollar per jaar dan krijgen we wel zo'n mooi plaatje, maar binnen dit plaatje klopt er dan toch iets niet. Naar mijn idee zal de trend gaan vervlakken zodra de fossiele brandstoffen op zijn en alternatieven niet toereikend zijn. De geschiedenis leert ons dat de miljonair en de arme man er dan op achteruit gaan, maar waarschijnljik in dezelfde evenredigheid als waarmee ze er op vooruit gingen.

neus

Bericht door neus » 24 jan 2013, 11:51

Als de rijken rijker worden en de armen armer, kun je nog steeds een positieve trend hebben. Dan lijkt het net alsof het goed gaat.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 jan 2013, 13:07

Als de rijken rijker worden en de armen armer, kun je nog steeds een positieve trend hebben. Dan lijkt het net alsof het goed gaat.
Precies!

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 31 jan 2013, 14:48

Kwam ik bij toeval (of was het onvermijdelijk) nog tegen:

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... thuis.html

neus

Bericht door neus » 31 jan 2013, 15:30

Ik wil niet de schijn wekken oplossingen te hebben voor problemen, in dit geval de overbevolking. Misschien is overbevolking wel een oplossing...

Afschaffen kindertoeslag ligt voor de hand. Belasting op roken afschaffen. Wapenhandel verder legaliseren. Bonus voor sterilisatie. Het gaat allemaal nog wel bedacht worden.

Meestal is echter de oplossing het probleem.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 31 jan 2013, 17:05

Neus,

Je dingt er niet naar het populairste jongetje van de klas te zijn. ;)

neus

Bericht door neus » 31 jan 2013, 18:22

Nee, haha.

Ik weet nog goed dat ik allerlei vragen stelde in de klas om mijn interesse te tonen. Ik kreeg daar ook al boze reacties mee.

Nu heb ik me voorgenomen dat het me allemaal helemaal niets meer kan schelen en al mijn rationalisaties zijn daarop gericht.

Meer dan de helft van de mensheid kan het lot van de mensheid helemaal niet schelen, en zal dus nooit "verantwoordelijk gedrag" laten zien.

Ze zijn alleen moreel verontwaardigd als de ander meer heeft dan zij.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 33
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 01 feb 2013, 12:41

Ze zijn alleen moreel verontwaardigd als de ander meer heeft dan zij.
Voor het volgende moeten we de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten buiten beschouwing nemen. Dat zijn de "Yomanda's" van onze samenleving; zij willen wel mensen genezen maar hebben geen zin in een opleiding hiertoe of vinden een opleiding zelfs ridicuul. Ook het communisme heeft aangetoond dat, in alle omstandigheden, gelijk belonen niet werkt. In Rusland was op een gegeven moment geen huisarts meer te vinden omdat haast niemand nog zin had in een intensieve studie die uiteindelijk hetzelfde opleverde als het salaris van een putjesschepper.

Het gaat hier om een experiment dat werd uitgevoerd door Layard. Een groep studenten die stage moesten lopen werden verdeeld in 4 groepen: A, B, C en D. Het betrof studenten uit een gelijk jaar. De groep A, B kon terecht bij onderneming Y, en de groep C, D kon terecht bij onderneming X. De vergoedingen waren als volgt: groep A kreeg £ 500, groep B kreeg £ 550. groep C kreeg £ 600 en groep D kreeg £ 650.
Na verloop van tijd werd duidelijk dat groep A en C beduidend chagrijniger werden dan de overige groepen. Taken werden slecht of zelfs helemaal niet uitgevoerd. Van groep A is dit nog te begrijpen, maar groep C had toch eigenlijk niets te klagen. Toch voelden groep C het "juk" van groep D. Groep B die eigenlijk meer te klagen zou moeten hebben dan groep C, was juist erg tevreden. Ze waren "baas" over groep A. Layard toonde hiermee aan: geld alleen maakt niet gelukkig.

Frans de Waal heeft aangetoond dat een dergelijk kinderachtig gedrag al is te vinden bij apen. Ik zal hierover nog een apart artikel besteden onder Boeken.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten