(Da's een goeie, RobW: Je kunt je natuurlijk gewoon laten steken, dan krijg je even een bultje dat vanzelf weer verdwijnt. En als iemand vraagt: "Wat zit je daar toch te krabben?" Kun je altijd antwoorden: "Door een mug gestoken." Empathie zal ervoor zorgen dat dat wordt begrepen, en niet
direkt afgekeurd wordt.
(Aan de andere kant, wat voor man is er tegenwoordig voor nodig tegen een andere man te zeggen, dat hij zich in het openbaar niet aan
zijn zak mag krabben, en hoe zit dat met andermans zak? Als je toch ziet dat iemand jeuk heeft? Ik doe het wel eens in het openbaar, aan mijn eigen zak krabben. Wordt vaak als choquerend opgevat, maar meer en meer mensen om me heen doen het ook. Kan natuurlijk ook zijn, dat nu ik er meer op let, het soortgelijk is met hoe het je op kan vallen dat, in welke soort auto je ook maar rijdt, je er altijd opeens veel meer van hetzelfde merk en model ziet rondrijden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vrouwen, die door een mug gestoken zijn, maar dan wordt de jeuk opeens bijna magisch anders gezien.
Dat bedoel je er toch mee? Maar wat als die mug nu eens een
tseetseevlieg lijkt? Wat doe je dan? Eerst onderzoeken, of gelijk slaan? Zelfs zonder dat je eigenlijk wist wat voor beest het was? Of hangt dat van de omgeving af? Als in de omgeving de doctrine geldt, hier is de tseetseevlieg: sla je alles dood. En word je raar aangekeken als een bultje hebt. Die lef moet je dan maar hebben natuurlijk om uit de doctrine, dat stekende beesten niet erg zijn, te raken. Misschien wordt je er wel beter van?)
Of gek, dat kan ook. Maar ja, wat is gek dan eigenlijk weer? Die vraag kan ik niet beantwoorden, dan zul je bij Diogenes moeten zijn. (Welke Diogenes? Die naar waar het syndroom vernoemd is.)
Eigenlijk schep je dan een doctrine, net als die
Diogenesprobeerde.
En waar is dat slechte van die stekende beesten dan weer op gebaseerd? Dat je er ziek van wordt? Mag je niet ziek zijn dan? Omdat je dan een "last" van de (economische) maatschappij vormt? Niet meer kunt presteren, dus waarom zouden we dan voor jou moeten zorgen? Een erg Romeinse gedachte. Ik zie wel een parallel met een ander werelddeel, maar ja, daar wonen dan ook de meeste debielen. Let op! Dat zegt mijn indoctrinatie mij. Ze schijnt Sachsisch, Keltisch zelfs, dat hadden ze gemeen:
"Doe niet zoals wij doen, dan pas kunnen we nooit gelijk zijn."
"Wees niet zoals ons, dan zijn we altijd verschillend"
Schijnt de overheersende filosofie.
(Antwoordloos inderdaad, het lijkt wel karaoke. Napraterij.)
Maar dat werkt niet met nummer 9, dat lijkt het hulpgeroep van een koning?
Afstandelijkheid, teruggetrokkenheid, dominantie, achterdocht, paranoia, agressie en koppigheid.
Wat is het eigenlijk zonde, dat "Koning" tegenwoordig zo'n negatief begrip schijnt, bijna gelijkgesteld met tiran of dictator. Terwijl we toch van Malory kunnen leren dat koning en land, met alles erin, een zijn/is: Arthur.
Wat is erop tegen koning genoemd te worden? Door iemand die het doet?
Ben je soms bang voor wat er in het verschiet ligt? En je de kroon niet waar te maken weet?
Moeten we dan twijfelen aan: "Heil alain"?
Of moeten we twijfelen aan de kroonoplegging? Is de kandidaat een lafaard? Het zou zijn narcisme goed gevoed hebben, maar ja, nu zij we weer koningsloos, de kroon is verstoten.
Ik zou me vereerd voelen. Maar ik heb dat als eens aan de hand gehad: iemand wilde me "meester", "orakel" of zelfs "alwetende" noemen. Ik zei toen: "Ik weet ook niet alles, het liefste heb ik dat je me niet noemt. Maar als je er toch een naam aan wilt geven, komt Guru nog het dichtste in de buurt. En ik hoop dat je nooit in een situatie van: "Guru Meditation", belandt."
(Hij had met atari's te maken gehad en wist wat ik bedoelde.)
(Soms komt hij nog wel eens bij me, om te vertellen hoe hij bepaalde zaken heeft opgelost, ik kan dan alleen maar zeggen: Dat heb je mooi opgelost." Hij geeft dan als antwoord: "Dat had ik zonder de Guru meditation niet gekund", waarop ik dan weer zeg: "Krachtig Mem hé? Een ander antwoord weet ik niet)
De grap is, dat die persoon me geen vragen meer stelt, op enkel een uitzondering na: de dingen die hij niet weet, vraagt hij me wel nog eens. En hij weet het antwoord al. Hij wilde het alleen even zeker weten. In zijn hoofd reflecteerde hij tegen mij, en kreeg vanzelf het antwoord. Ik vond het wel aardig dat hij me dat mededeelde.
Alsof een soort van karmacredits betrof.
(Hij heeft helaas de les nog niet begrepen: Ik ken geen kredietgever.)
(Ik scheld U al mijn schulden kwijt, zei de monnik tegen de bankdirecteur)
Is dat erg dan? Door je alwetend te laten noemen, een nikszeggend antwoord te geven en zo mensen kunt helpen?
Of moet je ze daadwerkelijk vertellen hoe de wereld in elkaar zit, en waarom de waarheid datgene is, dat wat ze is.
Geweld is nooit een oplossing, en dat is waar: geweld wordt als verontschuldiging gebruikt een interbellum te bereiken. De echte vraag naar waarheid, zou dan ook moeten luiden: "Wat is vrede?"
Vrede kent alleen maar delen, al die delen tezamen zijn nog steeds geen vrede.
De som van alle vrededelen is de limiet van wat vrede is, of beter gezegd: wat vrede zou kunnen zijn.
En ik denk, dat iets soortgelijks geldt voor "waarheid".
Het is een hyperbool: De som van alle oorlogen kan niet de uiteindelijke oorlog bereiken.
Tussen die twee ligt een singulariteit : Waarheid.
Dat is natuurlijk enkel mijn mening en die hoeft op geen enkele wijze te stroken met jouw waarheid.
::
Hoi Alain.
Hèhè! Eindelijk ben je d'r een keer en leer ik je kennen: de ware alain, alain zelve, kwaad en gepikeerd over hoe een ander denkt over zijn gedachten. Eindelijk heb ik je
ik bereikt, je ego. En weet je niet op een andere manier te reageren dan boos. Omdat de weerwoorden je niet snel genoeg te binnenschieten, zodat je niet meer kan zeggen wat je nou eigenlijk wilde zeggen. Of te snel, dat kan ook, maar dan zeg je weer niet wat je eigenlijk wilt zeggen.)
(Of op z'n minst, een facet van je ego, een gedeelte van jouw jou. Wel weer grappig dat uit heel mijn voorgaande bericht je enkel dat ene punt eruit weet te pikken dat je boos maakt, op de rest van mijn woorden ben je nog nooit ingegaan. Blijkbaar niet interessant genoeg, geen onderdeel van
jouw waarheid?)
Het heeft wel wat moeite gekost en diverse manieren van proberen, cq aanspreken. Ik heb me in alle bochten gewrongen, zelfs die die tegen mijn natuur ingaan. Maar ik heb je gelukkig eindelijk bereikt, veel mogelijkheden bleven me ook niet over, op die van een
complete naargeest na te zijn dan.
Blijkbaar begreep je me tot nog toe niet. Ik probeer jouw gedachten niet te domineren, ik tracht enkel de dominantie van jouw gedachten aan te tonen. (Noch probeer ik met mijn gedachte, die van jouw te overheersen of neer te slaan, ik probeer enkel je er naar te laten kijken, hoe ze in
een spiegel (toevallig nu de mijne) eruit kunnen zien)
Doelloos, als ik dat nog even op mag merken. (Die dominantie dan)
Ik hoop dat je in kunt zien, dat dominantie alleen bij een recessieve receptor werkt, en dat heterogeniteit de norm, misschien zelfs wel de
vorm van waarheid is.
En om je (mooie) quote te gebruiken:"Indien 't hier in 't Vaderland zoo gelegen is datmen de waarheid niet mag spreeken, zoo is 't 'er zeer elendig gesteld. Nogtans zal ik die spreeken, zoolang myne oogen openstaan".
Mag ik dan niet mijn woorden spreken, omdat ze volgens jou de waarheid niet inhouden?
Zelfs niet in een:
Om over na te denken...
Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
onderwerp?
Blijkbaar mag ik me alleen conformeren aan de starter van deze draad.
En zeker niet er tegenin gaan, laat staan op de man te spelen.
Oh nee, dat is "not done".
Of kritiek uiten: dat mag ook al niet.
Alles dat niet in overeenstemming is met de oorspronkelijke gedachte is blijkbaar taboe en moet bestraft worden.
Door niet mee te willen gaan, je niet te willen conformeren, met de gangbare manieren van omgaan (tekstgebruik, grammatica, zinsbouw, of algemene begrijpbaarheid) verwacht je dat wel van mij? Waarom verwacht je dan dat ik me zal gaan conformeren aan jouw condities? Is dat niet, op z'n zachtst gezegd, ook Narcistisch? Of op zijn minst Punk?!??
Of is het toch onaangenaam, als iemand zich niet meer stoort aan welke vorm van conditonering (of opvoedering) dan ook?
Nu ja, dat is uiteindelijk goed te begrijpen: na 22 jaar militaire indoctrinatie ga je waarschijnlijk de wereld wel op een bepaalde manier zien.
En ze laten je de wereld zo zien:
https://www.youtube.com/watch?v=IKTLOqfHwGc
Alsof we allemaal geïndoctrineerd zijn, net als die Fransen in dat dorpje: die uitwas van project
MK-Ultra.
Maar met waarheid, mijn beste, heeft dat niets te maken. Het is enkel een uitwas van zoeken naar indoctrinatiemogelijkheden.
Waarheid heeft een grappige eigenschap: als jij alleen haar kent is ze waar, maar zodra je haar probeert te delen verdwijnt ze.
"Echte" waarheid dan.
En over dat vrouwelijke: "waarheid", is niet voor niets een vrouwelijk zelfstandig naamwoord.
alain schreef:denkt MIJN GEDACHTEN PROBEERT TE DOMINEREN,
Door al je spelfouten weet ik niet hoe ik dit moet interpreteren:
Denk jij dat ik jouw gedachten probeer te domineren?
Denk jij dat ik probeer jouw gedachten te domineren?
Denk jij dat ik denk dat jij denkt mijn gedachten te domineren?
Denk jij dat jouw gedachten gedomineerd proberen te worden?
In dat laatste geval, waarom dan überhaupt proberen ze te delen, je weet dat je er kritiek op krijgt. Alleen schijnt alle kritiek die jouw niet welgevalt afgedaan te moeten worden met ontkenning.
alain schreef:als je perse op de man wil spelen,
prima maar dan ga je hem ook krijgen ook,
Dat klinkt als een dreigement, kun je met dreigementen waarheid afdwingen? Maar goed, kom maar op. Durf jij me te ontmoeten binnenkort?
In Utrecht?
"Al is de leugen nog zo snel, waarheid achterhaalt haar wel."
(Waarbij het dan eigenlijk wel weer grappig is dat de leugen ook vrouwelijk is, maar tegenwoordig ook mannelijk gebruikt mag worden, althans, volgens vandale.)
Maar goed alain, ik heb mijn doel bereikt.
Ik zal je vanaf nu met rust laten.
Mocht mijn brein je nog eens weten te pulken, zul je het rechtstreeks moeten vragen.
Ik heb het wel eens vaker beloofd je met rust te laten, dat weet ik, maar net zoals de jongen die: "wolven", riep meen ik het dit keer serieus.
"On a stick is the best policy" (Maar je moet waarschijnlijk een perverse Brit zijn om dat op waarde te weten waarderen.)
Een soort van eenzijdige vredesverklaring, zeg maar.
En, ik heb het wel eens eerder gezegd: Ik denk dat wij in het "ware" leven prima een borrel met elkaar zouden kunnen drinken.
Is dat niet waarheid? Dat je niet met datgene kunt wat je hebt en niet zonder hetgeen je verafschuwt?
Godverdomme, zelfs de benoemde koning wil geen koning zijn!
Wat nu?
Het land is in rep en roer.
Onderdanen roepen al: "Kop eraf!"
Neeneenee, ik wil ook de koning niet zijn!
::
Leg dan eens eens uit, in voor iedereen begrijpbare woorden, waar ik het mis heb, of naast de plank sla, als ik beweer dat waarheid niet deelbaar is.
Waarheid is een som, of erger nog, een asymptoot.
Niemand, nergens waar dan ook, zelfs God niet, weet wat waarheid is.
Of evolutie nu een druk kent en je die waarheid kan noemen, of dat leven een zingeving heeft die je waarheid kan noemen.
Jij hebt jouw concept van waarheid nou wel uitgelegd, ze staat stijf van de ideeën. Is het ooit wel eens in je opgekomen dat waarheid datgene is dat zonder idee kan zijn?
Met andere woorden, wordt het niet eens tijd er een punt aan te draaien?
Jade helm 15, of document 21, project mk-ultra, zijn allemaal maar lettertjes achter elkaar, in een bepaalde taal, een code.
Heeft het zin de code te ontcijferen?
Hoeveel levens red je ermee?
en hoeveel verwoest je ermee?
Van een berg rijdt een tram, er is een wissel.
Rechtdoor doodt x mensen, linksaf y.
Wat doe je met de wissel?
Omzetten, of laten staan?
En als je al wist hoe de wissel stond?
Nog steeds omzetten of laten staan?
En de mensen in je tram dan? Mogen die ook meebeslissen?
Maakt het eigenlijk wat uit?
Ik zie geen wissel en dus ook geen probleem.
(Maar ik begrijp tegelijkertijd dat dat moeilijk voor te stellen is, het lijkt geen geldig antwoord op het probleem. Ik zet de wissel omhoog, zodat er geen oplossing is voor x en y, maar de mensen in mijn wagon leven nog even door, waar we ook uitkomen.)
Met vriendelijke groet,
memeticae.
(Hé kijk nou philotuut, ik heb wat van je geleerd!)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.