Niets kan mij schelen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Niets kan mij schelen

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2023, 23:30

Als niets je schelen kan, zeg dat dan.

Zodat wij met niets voortkunnnen.

"Niets", wat is dat?
Hoe bepaalt men niets tenopzichte van iets?

De NAZI's hadden een idee.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 sep 2021, 19:58
Contacteer:

Bericht door Leon » 28 jan 2023, 15:00

arkhétupos schreef:
25 jan 2023, 23:30
Als niets je schelen kan, zeg dat dan.

Zodat wij met niets voortkunnnen.

"Niets", wat is dat?
Hoe bepaalt men niets tenopzichte van iets?

De NAZI's hadden een idee.
Hallo arkhetupos,

Als je het alleen maar probeert te volgen allemaal, hoe kan dat met “niets”?

jcutter
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2023, 18:00
Contacteer:

Bericht door jcutter » 31 jan 2023, 18:00

De term "niets" is voor mij iets wat kan bestaan, maar wat niet gezien wordt. Omdat het brein van de moderne mens ziet en denkt in drie dimensies. Niets kan dus bestaan, als het niet gezien word. Ons kennis is begrenst, wat wij zien is begrenst, ons denken is begrenst.

Wij zijn maar hele kleine wezens in een hele grote universum, dat de komende paar 100jaar nog iets groots gaat doen. Zodra de blanken, de negers, de aziaten, de groen-oogige- de kleine, de agressievelingen, de goedaardigen, de psychopaten; gelijk worden aan elkaar in hoe we eruit zien, in hoe we denken, in hoe we ons gedragen en bewegen; wij gaan nog grote prestaties bereiken. Wij moeten van planeet aarde af zien te komen, om andere ruimte-objecten en beschavingen te bereiken. Nu is er nog veelte veel zuil-vorming, verschil, afstand, buitensluiting, haat, wraak, jaloezie, verschil in status. Maar daar komt binnen de komende 100 jaren een einde aan. Wij worden telepathisch, minder lang zwanger. We worden slimmer, vaardiger. Wij verliezen lagen, waarin wij ooit iets waren wat dan primitief is. Wij gaan beelden naar elkaar telepatheren, elkaar leren tekenen en machines besturen middels telepathie, wij leren elkaar sneller iets aan middels telepathie.

Niets is mogelijk een gebied die wij nog niet kunnen zien. Er zijn mensen die meer zien dan je denkt, maar ook zij zien over het algemeen niet veel. Het draait om overzicht, verdeling, onderdrukking, ruimte, ontplooiing, doen waarin je geinteresseerd bent, etc.

Niets is dus mogelijk wel iets.
onder steekt, boven wordt door iedereen gezien

Lichtvanger
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2023, 13:09
Contacteer:

Bericht door Lichtvanger » 28 jun 2023, 14:21

Het begrip niets is onzin.
Het is een theoretisch begrip voortkomend uit de ongelimiteerde mogelijkheden die het schrift de mensen bood.
De mogelijkheden op schrift (of op papier) zijn onbegrensd, iets wat bijvoorbeeld Escher ons duidelijk probeerde te maken door dingen te tekenen die in de realiteit niet kunnen bestaan.
Onze taal is ook onbegrensd in de zin dat er geen limiet zit op het aantal letters dat een woord kan bevatten of dat er geen limiet zit op het aantal woorden dat een zin kan bevatten.
Het schrift biedt dus mogelijkheden illusies te wekken die geen bestaansrecht hebben (horen te hebben) in de realiteit.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 30 jun 2023, 22:37

Lichtvanger schreef:
28 jun 2023, 14:21
Het begrip niets is onzin.
Het is een theoretisch begrip voortkomend uit de ongelimiteerde mogelijkheden die het schrift de mensen bood.
De mogelijkheden op schrift (of op papier) zijn onbegrensd, iets wat bijvoorbeeld Escher ons duidelijk probeerde te maken door dingen te tekenen die in de realiteit niet kunnen bestaan.
Onze taal is ook onbegrensd in de zin dat er geen limiet zit op het aantal letters dat een woord kan bevatten of dat er geen limiet zit op het aantal woorden dat een zin kan bevatten.
Het schrift biedt dus mogelijkheden illusies te wekken die geen bestaansrecht hebben (horen te hebben) in de realiteit.
Dat is onwaar, of op zijn minst niet helemaal correct.

"Niets" kan wel degelijk potentie hebben, het hangt enkel af van de definitie ervan.

Een vacuüm bijvoorbeeld, een lege ruimte, is in staat elektromagnetische straling te geleiden.
Hoe kan dat?

Ether, flogiston en vele andere namen zijn ooit aan het onbekende gegeven, enkel om te voorkomen dat er gerekend moest worden met niets.

nul is niet niets. Nul is alles gededuceerd tot niets.

Ik kan begrijpen dat de voorstelling van nul moeilijk is, maar het is meer gelieerd aan de vraagstelling wat nul is, dan aan wat nul voorstelt.
Immers:
- "Ik heb hier een schaal met 2 bonen, ik neem er 2 uit , hoeveel bonen heb ik over?

Negatieve getallen zijn veel moeilijker voor te stellen:
- "Ik heb hier een schaal met 2 bonen, ik neem er 3 uit , hoeveel bonen heb ik over?

Onmogelijk, zou je zeggen, maar het kan zijn dat de schaalhouder nog 1 boon tegoed heeft van de boonnemer.

Wat was nul hier?
Het aantal bonen binnen of buiten de schaal?

Hoeveel schalen zijn er?
Hoeveel bonen zijn er?

Mochten er oneindig veel schalen als bonen zijn, dan is elke schaal zowel gevuld als leeg.

En dat is exact hetzelfde probleem met God en Jezus.
Op de keper beschouwd heeft Judas zich aan de toen geldende regels gehouden.

En misschien is dat de les die uit de parabel valt te halen: Als iets afwijkt, geef tegengas en verdien er wat mee.

Waar de bijbel en ander scripturen niet over reppen is of Judas' zilverlingen ooit nog werden aangenomen als betaling.

Zo "godsvruchtig" zou enkel een schijnheilige kunnen zijn.


Wat heeft dat met nul te maken?

Ergens kwamen dertig zilverlingen vandaan ("follow the money")
En nergens werden ze uitgegeven, of aangenomen.

Dat betekent dat die 30 zilverlingen verloren zijn, waardeloos, nul.

Slechte investering.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 03 jul 2023, 00:54

Het punt is waarschijnlijk dat het net zo waardeloos is om iemand onbezoldigd niet te verraden.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Lichtvanger
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2023, 13:09
Contacteer:

Bericht door Lichtvanger » 03 jul 2023, 16:46

Je hebt de basis niet goed.
Een vacuum is geen lege ruimte.
Wetenschappers zijn niet in staat een lege ruimte te creëeren en dat gaat ook niet lukken.
Nul en de negatieve getallen komen uit de economie (balans) en horen in de wiskunde niet thuis.
Ze zijn pas later aan de wiskunde toegevoegd.
Nul zou interpreteerbaar zijn als "de afwezigheid van" niet als een kwantificeerbare hoeveelheid zoals getallen die representeren.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 jul 2023, 21:06

Lichtvanger schreef:
03 jul 2023, 16:46
Je hebt de basis niet goed.
Een vacuum is geen lege ruimte.
Ehm ... Ik heb de basis niet gelegd ...

Maar, goed ...

Laten wij dan even vergelijken welke basi wij bedoelen:
- Het vacuüm is per definitie een lege ruimte, waar enkel elektromagnetische golven doorheen kunnen.

Maar net zo makkelijk wordt er gerept over: "een deeltje in een vacuüm", wat mijns inziens nogal paradoxaal is, en vervolgens wordt er vrolijk met de eigenschappen van dat deeltje doorgerekend.

Een vacuüm met 1 deeltje erin is geen vacuüm meer. (Tenzij het deeltje als singulariteit wordt opgevat.)

Ik ken jouw idee van vacuüm niet, maar ik vermoed dat het strookt met de idee van de paradox.
Nul en de negatieve getallen komen uit de economie (balans) en horen in de wiskunde niet thuis.
Ik meen dat het eerder andersom is: "Wiskunde hoort in het reële leven niet thuis."
(Economie is weer een hele andere tak van wetenschap, meer gelieerd aan kansrekening dan aan wiskunde of realiteit.)
Wetenschappers zijn niet in staat een lege ruimte te creëeren en dat gaat ook niet lukken.
Toricceli kwam toch een heel eind ...

En bovendien leven "wij" (met "ons" heelal c.q. universum) zelf in een vacuüm, anders konden "wij" verder kijken dan "onze" "eventhorizon".
(dat zou tevens betekenen dat de toekomst voorspelbaar was)
Goed beschouwd wordt getracht voorbij de horizon van "onze" singulariteit te kijken, wat per definitie nooit kan lukken binnen de huidige theoretische modellen.

Exotische begripstellingen als "donkere energie" en "donker energie", zijn niet alleen een consequentie van waarneming.
Zij zijn tevens een model dat aangeeft dat "de huidige wetenschap" naar strohalmen aan het grijpen is.

Wellicht worden, nog binnen deze eeuw, dergelijke begrippen aangeduid als: "vergelijkbaar met de blunders van Einstein".

De "Euclid-telescoop", die onlangs gelanceerd is, kan niets anders dan de theorie verdedigen, want ze is -in tegenstelling tot het Michelson-Morley experiment- erop uitgestuurd een hypothese te bekrachtigen; niet om ze te onderzoeken (a la Russell).

Er worden geen dertig zilverlingen de ruimte ingestuurd in de hoop dat God antwoord geeft.
Het antwoord is reeds bekend en gegeven: "Geld weggooien is onmogelijk".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 jul 2023, 21:10

Die dertig zilverlingen van Judas zijn vergelijkbaar met donkere materie: waar ze gebleven zijn weet niet niemand, maar iedereen weet dat ze bestaan.

Liggen ze in zijn graf misschien? Of hebben rovers ze gestolen? De bijbel rept er niet over.

Ze lijken meer een retorisch instrument.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 1
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 06 jul 2023, 11:26

Jozef, een voorafschaduwing van Christus, werd verkocht voor twintig zilverlingen.

http://gezondewoorden.nl/jozefs-geschie ... erstukken/
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 07 jul 2023, 20:13

Blijkbaar is inflatie van alle tijden, en tegelijkertijd bewijs van een inflatoir universum?

Dat lijkt meer op de kar voor de ezel spannen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten