Misbruik

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Misbruik

Bericht door yopi » 01 mar 2015, 17:17

Ik hoorde een uiting van Willem Frederik Hermans in verband met het verschijnen van het tweede deel van zijn biografie door Willem Otterspeer.
Iedereen hier natuurlijk wel bekend.
Misbruik is als je langer gebruik maakt van iemand anders dan je die nodig hebt.
Normaal zou ik die onder citaten plaatsen.
Dan kunnen mensen er hun voordeel mee doen door er es over na te denken wat dat te betekenen heeft.

Nou schint die Hermans een geweldige polemist geweest te zijn die haarfijn anderen kon bekritiseren. Wat resulteerde in veel vijanden. Wat hij prachtig vond. Maar nu zijn er ook weer twee uitspraken in die biografie die te denken geven.

Eén: Dat hij zich wel lekker veilig voelde als hij mensen op afstand gezet had.

Twéé: (En dat was niet mijn eerste gedachte, maar die wordt nu weer opgevuld door een derde): Zijn opvatting van vriendschap (volgens Otterspeer): Dat een vriendschap iets was met iemand die het volkomen met je eens is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met synchronisatie van vriendschappen die in een vroege jeugd gesloten worden:

Een verharde cynicus die eenzaam gestorven is?
..........

Parallel hieraan hoorde ik iets over een kunstenaar die het had over een thema dat hem voor alles interesseerde: De kwetsbaarheid van mensen. En dat dat een poort is tot liefde voor de mensen. Mijn stimulus-respons gedachte hierover was (om dat die gedachte ingedaald is tot in mijn zenuwen): Ja ja .. Op afstand kan je van de hele mensheid houden, totdat je een conflict krijgt met je buurman bijvoorbeeld. Of met een familielid.

Dus dan krijg je de paradox dat je in eenzaamheid het nog voor elkaar kan krijgen om van mensen (of de mensheid) te houden. Maar dat ze vooral niet in je back-yard moeten verschijnen. (Net trouwens al met windmolens en dergelijke als je groen denkt).
........

Ik heb nooit schrijver willen worden vanwege het besef dat de literatuur (veel te algemeen gesteld, maar omdat ik het kwijt wil) het equivalent is van de 'wachtkamer van de hel'. Het voordeel wat mensen daar in zien (veel te algemeen, want het stikt van de schrijvers die daar niet aan mee doen) is dat ze het oordeel uitstellen. Je eigen onsterfelijkheid vast leggen in documentatie door alles te bewaren is erg armoedig in het licht van je beweringen dat het leven zinloos is: Nog een paradox ...

Het post-modernisme is een prelude op de apocalyps.
En dat in een setting van volslagen in veiligheid levende mensen, die niks met IS of andere doomsday zelfmoordenaars hebben.

Wat bestaan er toch niches in de samenleving die hun eigen leven kunnen leven.

Het is een vraag of dat nu goed of slecht is?
Bij gebrek aan initiatieven vraag ik mij of iemand nog iets op kan brengen.
...........

Van mij valt in ieder geval niets meer te verwachten. Dat kan ik echt niet meer opbrengen. 'Ze zoeken het zelf maar uit' denk ik. Laat mij maar sterven zonder inbreng, behalve wat ik tussendoor ingebracht heb.

Ik ben van Ijskonijn inmiddels een angsthaas geworden.
De vermoeidheid heeft het gewonnen.

Is dat een prettige dood? In het algemene verhaal is dat: Zo gaat dat met mensen waarvan de hormonen uitgeschakeld zijn.

Ze zijn in ieder geval niemand tot last ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 10 mei 2015, 20:44

Ik woonde bij mijn moeder en haar vriend, totdat mijn aanwezigheid op hun prille relatie te veel was en een maatschappelijk werker een woning voor mij vond om zelfstandig te wonen.
In de eenzaamheid van mijn zelfstandigheid werd ik steeds banger en wist op een gegeven moment zeker dat als ik sliep ik gedrogeerd werd en seksueel gebruikt. Dat, zo was mijn verhaal, was iets dat machtige mensen konden doen in betrekkelijke anonimiteit, elk gewenst lichaam tot zich nemen na verdoving. In mijn beleving kreeg het water een vreemde smaak, een beetje vettig, en toen ik een keer heel vroeg opstond om te douchen en de kraan omdraaide gebeurde er niets, totdat ik gerommel bij de buren hoorde en daar in haast een hoofdkraan werd opengezet (zo klonk het). Ik had voor mijzelf nu het bewijs voor mijn verhaal.
Wat moet je er mee? Toen ik een keer aangifte deed bij de politie van de fietsenstalling waar was ingebroken zag ik er waarschijnlijk zo verdwaasd uit dat ze me alleen maar de deur uitwerkten.
Ik heb mijn angst alleen kunnen overwinnen, door na te denken hoe het normaal zou kunnen zijn, dat gebruik van slapende mensen. Misschien was er niet eens echt seksueel gebruik, dat meende ik alleen maar,maar juist hulp voor ontplooing, en dan nog, er was niet echt schade of schande en als de machtigen dan loyaal waren kreeg je ook nog kansen en mogelijkheden om aan de armoede te ontsnappen. Eigenlijk toch een soort liefde.
Maar dat heeft me jaren gekost en ik meende te weten dat deze kennis of mogelijke bewijzen mensen hun leven gekost had.
Een film over dit onderwerp die ik later zag was " Sleeping beauty" en dat heeft het een beetje uit de taboe-sfeer gehaald. Ook berichten over AMerikaanse praktijken waar mensen zichzelf verhuren om verdoofd te worden zodat anderen beschikking hebben over hun lichaam kan je zo op internet vinden.
Mogelijk was het allemaal inbeelding/toeval/wat dan ook en is het slechts de fase van realisatie van lichamelijke kwetsbaarheid die ik op een rare manier heb doorgemaakt.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mei 2015, 03:23

Moeilijk.

Ik vind het heel moeilijk hier iets op te zeggen.

Maar ik doe toch een poging.
Meer kan ik niet doen.
Laten we zeggen dat ik het uit vriendschap doe.

::

Ik woonde ooit met mijn moeder alleen, toen kreeg ze een vriend met wie ze ging samenwonen, dus ik moest het huis uit (het werd verkocht).

Lang heb ik het haar kwalijk genomen, dat ze het huis niet aan mij verkocht had. Maar uiteindelijk drong me de boodschap door: Ik zou het niet verdiend hebben kunnen hebben.

Wel een harde manier van ontspenen, maar daarom ben ik nu wie ik ben.

Of althans, hoe ik deze waarheid, mijn waarheid heb gemaakt.

Nou ja, eigenlijk draai ik om soep heen.
Wat ik wil zeggen is dit: "Stel dat het allemaal toeval was, dat wat jou gebeurde, kun je er dan mee omgaan? Of wil je dan werkelijk overal causaliteit in zien?

::

En nou doe ik het weer: ik weet echt, werkelijk waar, het antwoord niet, dus stel ik maar een vraag.

Ik heb gemerkt dat soms eerst antwoord gegeven moet worden, alvorens de vraag te kennen, maar dan nog: waarom is het antwoord op een vraag altijd een vraag?

1+1=?
2?
En dat is niet leuk.

Vind ik.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 11 mei 2015, 03:47

Het was mijn kromme poging tot reply van yopi, nu moet niet zijn bericht vergeten worden, dat van mij is ter illustratie...

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mei 2015, 04:00

Dat is pas een antwoord!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Leon

Bericht door Leon » 11 mei 2015, 04:08

Ik heb wel eens gehoord dat een dode eend door zijn partner weer tot leven is gewekt, of is dat volkslegende?

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mei 2015, 04:19

Wie weet
http://www.telegraph.co.uk/news/newsvid ... India.html
(wel het geluid uitzetten, anders snap je er niks van)

Leon

Bericht door Leon » 11 mei 2015, 08:59

zoek maar eens gay necrophilia ducks, dan kom je bij een TED talk uit, de link is even moeilijk op de ipad (stom apparaat)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 mei 2015, 14:08

Leon schreef:Het was mijn kromme poging tot reply van yopi, nu moet niet zijn bericht vergeten worden, dat van mij is ter illustratie...
Het is wel krom. Maar op een diep niveau zie ik wel verband met mijn ervaring van toen in dat oude bericht ..

Los daarvan vind ik het goed weer iets persoonlijks te horen naar aanleiding van iets persoonlijks van mij. En natuurlijk dan weer de reactie van Memeticae.

Je zei laatst iets over je pogingen tot communicatie met Blin. Ook over niveaus die je allemaal wilde gebruiken of bezoeken.
Zo iets stel ik me er bij voor ...

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 mei 2015, 14:11

gay necrophilia ducks
Er is een verhaal van iemand van het natuurhistorisch museum in Rotterdam dat ik al vele malen gehoord heb. Een mannelijke eend vloog zich dood tegen de glaswand van het museum. Een andere mannelijke eend probeerde toen met hem te paren: home-necrofilie dus.
Misschien daar zoeken?

Gesloten