Onverschilligheid
Ik denk dat ik daar wel enig recht op heb, want ik begrijp het waarom en het hoe van (Nietzsche's) politieke filosofie. Het hoe van zijn politieke filosofie vond ik geïmpliceerd in Strauss; het lijkt erop dat Lampert het gemist heeft. Het waarom van (zijn) politieke filosofie heb ik in geen enkele commentator gevonden.yopi schreef:Dank je Sauwelios. Ik snap het.
Maar je klinkt af en toe wat hoog van de toren of zo ..
- "Mijn 'medelijden'.—Dit is een gevoel, waarvoor geen naam me goed genoeg is: ik ervaar het, wanneer ik een verkwisting van kostbare vaardigheden zie, bv. bij de aanblik van Luther: wat een kracht en wat voor smakeloze boerenkinkelproblemen [Hinterwäldler-Probleme]! (in een tijd waarin in Frankrijk al de dappere en blijmoedige scepsis van een Montaigne mogelijk was!) Of wanneer ik, door de inwerking van een stompzinnigheid van toevalligheid, iemand op datgene achter zie blijven, wat er uit hem had kunnen worden. Of helemaal bij een gedachte aan het lot van de mensheid, zoals wanneer ik, met angst en verachting, de Europese politiek van tegenwoordig eens toeschouw, welke, onder alle omstandigheden, ook aan het weefsel van de hele mensentoekomst werkt. Ja, wat zou er uit 'de mens' kunnen worden, als——! Dit is mijn soort 'medelijden'; ofschoon er geen lijdende is, met wie ik daar mee lijd." (Nietzsche, De wil tot macht, sectie 367 (1885), geheel.)
- "In de mens is schepsel en schepper verenigd: in de mens is stof, brokstuk, overvloed, leem, vuil, onzin, chaos; maar in de mens is ook schepper, beeldhouwer, hamerhardheid, toeschouwersgoddelijkheid en zevende dag:—begrijpen jullie deze tegenstelling? En dat jullie medelijden het 'schepsel in de mens' betreft, dat wat gevormd, gebroken, gesmeed, gescheurd, gebrand, gegloeid, gezuiverd moet worden,--dat wat noodzakelijk lijden moet en lijden zal? En ons medelijden--begrijpen jullie 't niet, wie ons omgekeerde medelijden betreft wanneer het zich tegen jullie medelijden weert als tegen de ergste van alle vertroetelingen en zwakheden?" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, aforisme 225.)
Misschien vergelijkbaar met altijd het beste in een ander te zien en niet mee te lijden met zijn zwaktes. Of wat ik ook wel gelezen heb in Zarathustra: Het eren van iemands schaamte. Dat soort dingen.
In de tijd dat ik met Nietzsche bezig was heb ik naar mijn idee ook allerlei zaken van Zarathustra meegevoeld. Dus ik heb het idee dat ik je aardig begrijp. Maar je kunt het natuurlijk ook meer impliciet meebrengen in discussies. Maar goed. Dit is een filosofieforum dus expliciteit gewenst misschien wel ..
In de tijd dat ik met Nietzsche bezig was heb ik naar mijn idee ook allerlei zaken van Zarathustra meegevoeld. Dus ik heb het idee dat ik je aardig begrijp. Maar je kunt het natuurlijk ook meer impliciet meebrengen in discussies. Maar goed. Dit is een filosofieforum dus expliciteit gewenst misschien wel ..
Op The Nietzsche Channel kun je al zijn werken in het Duits vinden en vele ook in het Engels. Via Google zijn ook veel van zijn werken, of delen daarvan, in het Engels te vinden. Maar als iemand het waard is om Duits voor te leren dan is Nietzsche het.Leonardo schreef:Heeft iemand een bron van Nietsche's werken? Ik wil er, nu ik de smaak heb geproefd, ook wel iets van weten denk ik....
Overigens is Nietzsche bijna onmogelijk te begrijpen zonder de hulp van een "goeroe". Zo had ikzelf Nietzsche al twintig jaar gelezen toen ik de grootheid van Laurence Lampert ontdekte, en wat hij me--op zijn beurt weer met behulp van Leo Strauss--liet zien was een soort openbaring. Teneinde Nietzsche te doorgronden raad ik dan ook aan om zijn Also sprach Zarathustra te lezen aan de hand van Lamperts Nietzsche's Teaching. Maar waarschijnlijk is dat voor gevorderden en moet je het eerst "op zichzelf" lezen (dit tussen aanhalingstekens aangezien een vertaling altijd ook een interpretatie is; als dus Duits geen specialiteit van je is kan het geen kwaad om gewoon mee te lezen met TheGreatOldOnes en mijn vertaling ervan hier op het forum).
- "In de mens is schepsel en schepper verenigd: in de mens is stof, brokstuk, overvloed, leem, vuil, onzin, chaos; maar in de mens is ook schepper, beeldhouwer, hamerhardheid, toeschouwersgoddelijkheid en zevende dag:—begrijpen jullie deze tegenstelling? En dat jullie medelijden het 'schepsel in de mens' betreft, dat wat gevormd, gebroken, gesmeed, gescheurd, gebrand, gegloeid, gezuiverd moet worden,--dat wat noodzakelijk lijden moet en lijden zal? En ons medelijden--begrijpen jullie 't niet, wie ons omgekeerde medelijden betreft wanneer het zich tegen jullie medelijden weert als tegen de ergste van alle vertroetelingen en zwakheden?" (Nietzsche, Voorbij goed en kwaad, aforisme 225.)