101 ethische dilemma's: 2

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

Terugduwen in het water?

ja
1
33%
nee
2
67%
ja en nee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

101 ethische dilemma's: 2

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 18:06

Het wordt nu wel eens tijd voor het vervolg!

DILEMMA 2 Dieper zinken

Keihart prevelt onverstaanbaar fluisterend en beveelt vanuit de sloep: 'Niet stoppen.' Ook anderen in de boot prevelen, - over je 'reinste moord', 'zulke ijskoude duivels' en 'kapiteins horen verdomme met hun schip tenonder te gaan' -, maar iedereen is gewend bevelen op te volgen. Totdat een van de scheepslui in het water zich naar het bootje werkt: het blijkt Tom te zijn, de scheepsjongen, die zijn bevroren handen op de boeg van het propvolle scheepje weet te leggen en nu in een laatste heldhaftige poging probeert aan boord te klimmen, waardoor de boot gevaarlijk begint te hellen.
'Duw hem terug het water in!' schreeuwt Keihart van achter in de boot naar Bert, de kok, die het dichtst bij Tom zit.

Moet Bert gehoorzamen?

neus

Bericht door neus » 23 aug 2013, 18:21

Ik spring er wel uit zodat er voor Tom ruimte is.
De dood is veel minder belangrijk dan een moreel mens te zijn en blijven.
Dat is de theorie, in de praktijk zal ik misschien wel duwen, tenzij ik de opperste controle weet te vinden.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 18:44

Misschien ook geen gek idee om die vervelende kapitein eruit te smijten?

neus

Bericht door neus » 23 aug 2013, 18:52

dat is aan voorwaarden verbonden. Misschien zijn er heel urgente redenen waarom de kapitein doet zoals hij doet. Er is een beetje weinig tijd om een diep gesprek te beginnen.

philotuut bedankt voor de bijval.

Misschien dat de wil er uiteindelijk helemaal niet toe doet. Je kunt van alles willen in zo'n situatie, er is waarschijnlijk alleen maar ruimte om primair te reageren vanuit angst of welke andere emotie toevallig aan de orde is.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 19:16

Wie hard is voor een ander mag ook hard zijn voor zichzelf, dacht ik zo.

Overigens ook van mij bijval, maar dan niet om in het bootje te komen, maar mee te zinken naar de diepten van de Atlatische Oceaan. Het schijnt een mooie dood te zijn volgens overlevenden die al buiten westen waren geraakt maar wakker werden in het ziekenhuis.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 19:28

Wie hard is voor een ander mag ook hard zijn voor zichzelf, dacht ik zo.

Overigens ook van mij bijval, maar dan niet om in het bootje te komen, maar mee te zinken naar de diepten van de Atlatische Oceaan. Het schijnt een mooie dood te zijn volgens overlevenden die al buiten westen waren geraakt maar wakker werden in het ziekenhuis.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 aug 2013, 13:59

Ik heb ja gestemd omdat de motieven van de kapitein niet duidelijk zijn.
Ik ga er dan maar van uit dat hij het beste met iedereen voorheeft en in ieder geval eenheid in de chaos zou kunnen brengen.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 14:16

Befehl ist Befehl! Waar doet me dat ook al weer aan denken? Weinig heroisch om dan iemand terug te duwen. Nog niet over nagedacht waarom groep x in het bootje zit en groep y zich in het water bevindt, terwijl zij daarvoor nog in hetzelfde schip zaten als een team?

Het spreekt voor zich dat de mensen die in de machinekamer werken het laatst naar boven kunnen komen, dus zijn het de mensen die toevallig in de buurt van de reddingsboot waren die nu ronddobberen, terwijl de rest bezig is met verdrinken. Is dat omdat de voorzienigheid het heeft uitgemaakt dat de mensen uit de machinekamer maar moeten verdrinken terwijl de dekzwabbers mogen overleven? Dat is zoiets als willekeurig nummertjes trekken om een elftal samen te stellen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 aug 2013, 14:44

Daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht.
Ik ging er van uit dat het om een actuele noodsituatie gaat waar geen reflectie over het voorafgaande direct past.
Leiding is iets anders als Befehl ist befehl. Als niemand anders voortouw neemt voor een gezamelijke handeling blijft de status van de kapitein in takt denk ik (maar van een aanval schiet ik teveel in de verdediging misschien).

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 16:26

De status van de kapitein blijft wel in tact maar dat maakt hem nog niet onschendbaar. Je hebt goede en slechte kapiteins. En hoe kapitein hij ook is, dat maakt niet dat Bert geen weerwoord meer mag hebben. Een goede kapitein zal open staan voor argumenten en goede ideeen.

Neem bijvoorbeeld het idee van Neus om zichzelf op te offeren. Het kan ook zijn dat er iemand aan boord is die zwaar gewond is (maar zich nog met zijn laatste krachten aan boord heeft weten te heisen). Als deze zwaar gewonde de volgende dag dood blijkt dan zul je toch spijt hebben dat je Tom hebt laten verzuipen.

neus

Bericht door neus » 24 aug 2013, 16:42

ik moet denken aan een ander dilemma, wat gaat over de waarde van iemand dan moet er iemand dood in een bootje om als voedsel te dienen voor de overigen omdat ze anders allemaal dood gaan.

Wie is van meer waarde? De atletische persoon, de wetenschapper die bijna een middel tegen kanker heeft uitgevonden, maar wel gehandicapt is, of de zwerver?

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 16:57

In het geval: gewoon degenen die op de juiste tijd op de juiste plaats waren!!! Een gelovige zou zeggen: 'zo heeft Allah het gewild.'

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 17:05

ik moet denken aan een ander dilemma, wat gaat over de waarde van iemand dan moet er iemand dood in een bootje om als voedsel te dienen voor de overigen omdat ze anders allemaal dood gaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mignonette_%28yacht%29

neus

Bericht door neus » 24 aug 2013, 20:11

ik zag dat je de optie van de poll in ja en nee had veranderd. Ik kon helaas dat niet meer kiezen omdat ik al nee had gezegd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 aug 2013, 15:18

Solomon the Younger schreef:De status van de kapitein blijft wel in tact maar dat maakt hem nog niet onschendbaar. Je hebt goede en slechte kapiteins. En hoe kapitein hij ook is, dat maakt niet dat Bert geen weerwoord meer mag hebben. Een goede kapitein zal open staan voor argumenten en goede ideeen.

Neem bijvoorbeeld het idee van Neus om zichzelf op te offeren. Het kan ook zijn dat er iemand aan boord is die zwaar gewond is (maar zich nog met zijn laatste krachten aan boord heeft weten te heisen). Als deze zwaar gewonde de volgende dag dood blijkt dan zul je toch spijt hebben dat je Tom hebt laten verzuipen.
Je hebt gelijk. Je hebt er beter over nagedacht dan ik.
Ben je er al een tijd mee bezig geweest, met deze dilemma's? (Ze komen me wel bekend voor.)

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 9
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 25 aug 2013, 18:02

Ben je er al een tijd mee bezig geweest, met deze dilemma's? (Ze komen me wel bekend voor.)
Ik heb al enkele boeken over ethische vraagstukken gelezen. De ethiek is boeiend maar blijft ook heel erg moeilijk; denk maar aan medisch ethische vraagstukken. Dilemma 1 en 2 die hier aan bod kwamen, zijn bij sommige al bekend. Ik heb ze uit het boek van Cohen. Aan het eind van het boek bespreekt hij alle behandelde dilemma's. Die zal ik hier ook nog behandelen. Of we het met Cohen eens zullen zijn is natuurlijk een tweede maar het kan natuurljik nooit kwaad eens de mening van een ander te horen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 aug 2013, 15:01

Ok .. Weet ik gelijk wie je met Cohen bedoelt.

neus

Bericht door neus » 30 aug 2013, 11:19

Ik denk dat moraal er altijd op neer komt het individuele leven van jezelf niet als hoogste goed te zien. Het enige hogere goed dat er dan is, is moreel bezig zijn.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 aug 2013, 15:11

Als je hard wilt fietsen heb je moraal nodig.
..En goeie benen

neus

Bericht door neus » 30 aug 2013, 15:15

Altijd geloven in jezelf.

neus

Bericht door neus » 31 aug 2013, 11:47

philotuut schreef:Neus Altijd geloven in jezelf. Mee eens maar daar zit hem ook het grote gevaar van arrogantie in en het niet meer openstaan voor anderen en hun beleving, zienswijze ed.
Dan heb je waarschijnlijk ook het idee dat geloven in jezelf op zich niet goed is, maar redenen hebben om te geloven in jezelf. Het is min of meer logisch dat als je alleen maar gelooft in jezelf, en dingen doet waarvan dan blijkt dat die het geloof in jezelf weer aantasten, dat je dan een uitdaging hebt. Die uitdaging heet rationaliteit.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2013, 15:07

yopi schreef:Als je hard wilt fietsen heb je moraal nodig.
..En goeie benen
Dit was maar een losse flodder doordat mij inviel dat bij wielrennen het woord 'moraal' een heel andere betekenis heeft (zeg ik tegen Philotuut).

Iedereen kan er zijn diepgang bij verzinnen zoals dat gaat als economen luisteren naar een tuinman waarvan zij niet weten dat het een tuinman is (dat heb ik uit een film die ik me maar vaag herinner):
Groei. Water geven, stekken, enzovoort.

Kortom: Mijn inspiratie is even op ..

Samen met de vraag van Philo 'Moraal? Wat heb je er aan?', als egoïstische vraag, deed me dat afvragen:
Houden we ons bezig met moraal omdat we morele wezens zijn?
Komt moraal van buiten of van binnen?

Van daaruit om weer eens na te denken over (mijn) mensbeeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten