101 ethische dilemma's: 1

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

ja of nee

ja
1
33%
nee
0
Geen stemmen
ik weet het niet
2
67%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 5
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

101 ethische dilemma's: 1

Bericht door Solomon the Younger » 19 aug 2013, 17:59

Uit het boek van Martin Cohen

DILEMMA 1 De reddingsboot

Het oorlogsschip Northern Spirit is getorpedeerd in de machinekamer en begint snel te zinken. 'Schip verlaten' roept kapitein Keihart. Maar er zijn maar een paar geschikte reddingsboten. Één boot, hopeloos overladen, slaagt erin van het zinkende schip weg te varen, met Keihart aan boord. Het koude, grauwe water van de Atlantische Oceaan rond de boot weergalmt van schreeuwende, vertwijfelde stemmen, smekend om te worden gered.

Maar moeten er, in het pijnlijke besef dat de kleine boot kan kapseizen en daardoor de levens van de mensen aan boord in gevaar komen, nog meer scheepslui worden opgepikt en gered?

neus

Bericht door neus » 22 aug 2013, 21:26

is er een ander antwoord mogelijk dan zowel ja als nee? Gewoonlijk zullen de antwoorden voorwaardelijk worden, maar dat is willekeurig.

ik vind het wel een mooi Zen antwoord: zowel ja als nee.

neus

Bericht door neus » 23 aug 2013, 13:45

dan weer wel, dan weer niet. Uiteindelijk doet het er niet toe want ze doen het gewoon, je houdt niemand tegen om zichzelf te proberen te redden als die in het water ligt. Dat er dan gevechten uitbreken is ook logisch want je houdt niemand tegen die probeert te voorkomen dat de boot kapseist en dus op die manier zichzelf probeert te redden.

Er zullen wel mensen zijn die liever zichzelf in gevaar brengen dat de ander te laten sterven, maar dat is in de praktijk nooit iedereen. Het zou wel goed zijn als iedereen zo was, maar dan heb je nog een dilemma. Dan willen mensen niet gered worden. Ze weigeren aan de reling te gaan hangen en de boot weigert weg te varen totdat ze aan de reling gaan hangen.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 5
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 18:14

De bespreking van Martin Cohen komt nog na het tweede dilemma.

neus

Bericht door neus » 23 aug 2013, 18:27

Vol verwachting klopt mijn hart...

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 5
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 23 aug 2013, 19:29

Van mij ook, want ik heb het zelf ook nog niet gelezen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 aug 2013, 13:55

Ik heb 'ik weet het niet' gestemd.
Als ze op de reddingsboot ook zo stemmen kunnen ze ja en nee omzeilen.

Moet ik ja of nee stemmen dan ja, want het absurde van de situatie lijkt mij vereisen voor het goede en niet het rationele te kiezen ..
Ik zou niet willen dat de andere meevarenden hun angst of egoisme voor rationaliteit zouden aanzien. Maar dat is in het hypothetische geval dat ik zelf zo niet reageer.

Hoe ik zou reageren weet ik niet. Dus dit is meer een 'zou-moetje'.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 5
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 14:03

Nou ja, een zou-moetje. Denk je eens in dat je in die boot zit. Je vaart weg of niet! Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 aug 2013, 14:48

Het 'zou-moetje' slaat op mijzelf als verontsschuldiging. Juist omdat ik het dilemma wel snap, maar er niet in zit.
Wat mij betreft slaat moreel (of niet moreel) handelen altijd op een volstrekt unieke situatie en persoon, waarbij geen moreel voorschrijven of moreel oordelen past.

Gebruikersavatar
Solomon the Younger
Posts in topic: 5
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:22
Contacteer:

Bericht door Solomon the Younger » 24 aug 2013, 16:30

Wat mij betreft slaat moreel (of niet moreel) handelen altijd op een volstrekt unieke situatie en persoon, waarbij geen moreel voorschrijven of moreel oordelen past.
Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd naar de bespreking van Cohen.

neus

Bericht door neus » 24 aug 2013, 16:44

ik weet niet of er een rationele uitweg is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 aug 2013, 14:34

@Solomon
De bespreking van Cohen?

@Neus
Weet je niet of er een rationele uitweg is of vind je dat die er niet is?
Rationeel kan bijvoorbeeld zijn nadenken binnen het kader van de schrift of iets anders waar je je aan gewijd hebt.
Of de rationaliteit van Kant's categorische imperatief die op de praktische rede gebaseerd zou zijn.
Ik vrees dat zonder handzame regels die je absoluut vindt gelden er in deze situatie een groot gebrek aan tijd is.
(Ik moet denken aan een parodistische sketch over een voetbalwedstrijd van filosofen, begeleidt door het commentaar van een echte Engelse reporter ..)

neus

Bericht door neus » 25 aug 2013, 18:00

yopi schreef: @Neus
Weet je niet of er een rationele uitweg is of vind je dat die er niet is?
Mijn rationaliteit komt er op neer dat regels consequent doorvoeren nooit goed is (altijd niet liegen). Maar daar kun je geen regels op baseren natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten