Enthalpie

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Enthalpie

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 jul 2021, 23:59

Enthalpie wordt door Chris gezien als waar mensen zich vergissen als ze denken aan entropie.

Bij chemische processen komt warmte vrij, de processen zijn omkeerbaar maar kosten dan warmte. De enthalpie zegt iets over de warmte in een systeem.

Uiteindelijk is de warmtedood van entropie dus ook omkeerbaar?

Het idee van omkeerbaarheid bij entropie vervalt omdat je dan de tijd moet omkeren.

Enthalpie is alleen van betrekking op chemische processen.

Als atomen meer verspreid (bij entropie) raken zou je ze eerst moeten verzamelen, dat kan niet in heengaande tijd.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 19 jul 2021, 22:01

Nulpuntsenergie is een vorm van enthalpie.

Entropisch gezien heeft het geen betekenis.

De idee dat uit het niets twee deeltjes kunnen ontstaan, staat aan de wieg van Hawking-straling.

De eenheid van Entropie is J/K, die van Enthalpie is J/K + J/m

Enthalpie wordt dus berekend door het Joule per Kelvin te vergelijken met het Joule per meter.

En te concluderen dat toenemende meters ook toenemende Kelvin dient in te houden.

Dus: Hoe meer meters bij "ons" vandaan, hoe "hoger" de entropie, en dus ook de enthalpie.

Wiskundig correct.

Entropie lijkt hier de heersende variabele, maar warmte valt pas te meten wanneer deeltjes elkaar ontmoeten.
Een zich steeds uitdijend heelal, met minder en minder enthalpie, sterft de koudedood.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jul 2021, 18:32

Bij enthalpie gaat het over ontstaan van restwarmte, bij chemische processen, die verloren gaat, maar wel in vergelijkingen kloppend te krijgen is.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jul 2021, 21:38

LeonHoen schreef:
18 jul 2021, 23:59
Enthalpie wordt door Chris gezien als waar mensen zich vergissen als ze denken aan entropie.
Mag ik dat ook zelf eens uitleggen zonder telkens ondergesneeuwd te worden?

Wat denk je Bärbel? Ja? Behoort dat tot de mogelijkheden?

Zo ja:
Dank U!

Zo nee:
Welk plezier gun jij de anonieme lezer van deze draad dan?
EN
Welk plezier gun je de nonieme lezers van deze draad?

De stemming is nu 2 tegen 1 tegen jouw vorm van plezier, en 1 tegen 2 voor jouw mate van plezier.
(D.w.z. dat de enthalpie van plezier zich nu wel heel entropisch gedraagt.)


Maar goed.

We gaan voor de positieve reaktie, altijd!

En dus ...

::

Laten we het eens vanaf hier proberen ... kijken of we nog wat lol kunnen hebben.
(lol = plezier voor iedereen)
LeonHoen schreef:
22 jul 2021, 18:32

Bij enthalpie gaat het over ontstaan van restwarmte, bij chemische processen, die verloren gaat, maar wel in vergelijkingen kloppend te krijgen is.
Dat is niet mijn begrip van enthalpie, dat klinkt meer als mijn begrip van entropie.

E=mc^2 = Enthalpie x Entropie ...
M.a.w. de "rusttoestand" van materie die aan een dergelijke beschrijving voldoet is product van "de waarschijnlijkheid van het zich ergens bevinden" en de intrinsieke energie ervan. (of massa: dus)

::

Ik zie enthalpie als volgt:
Warmte (of liever: Arbeid) gaat over van het ene naar het andere proces.
Warmte (of liever: Arbeid) gaat nooit verloren.
Als Arbeid van - naar + kan gaan, dan wordt er ergens anders arbeid van + naar - verricht.

Als dat niet zorgvuldig -of liever:"efficiënt"- gebeurt, dan volgt er altijd -bijna als straf- een toename van entropie:
"- "Wie storm zaait: zal storm oogsten"

De enige reden waarom een perpetuum mobile kan werken (binnen een afgesloten ruimte) is omdat er geen entropieverschil is van de ene warmte(arbeids-)overdracht naar de andere. Daarom hebben die warmteoverdrachten telkens plaats.

Dat wil niet zeggen dat arbeid altijd meer arbeid oplevert, integendeel:
"Arbeid" is een grootheid, en kent entiteiten zoals: "Entropie", "Enthalpie", en ook: "Draadloze energieoverdracht" en "Energieoverdracht via draden."

Arbeid = Energie, iets anders kan het niet zijn.

Enthalpie=Energie0/Entropie [1] (1)

De enige manier waarop wij ons "conflict" kunnen oplossen, bestaat uit twee mogelijkheden.
1. U accepteert [1] en de daarmee verbonden consequenties.
2. U accepteert [1] niet, zonder consequenties.

Welke U ook kiest, ik kan dan Uw begrip begrijpen.
Kiest U niet te kiezen, geef dan de reden, of kom met alternatieve keuzes.

Mijn theorie omverwerpen kan ook, maar dan moet ik U toch mededelen dat ik op de schouders van reuzen sta, en u alleen de onderste een duwtje hoeft te geven.

U wordt dan echter wel als getuige gehoord de hele toren de ontrafelen, tot aan de hoogste "reus" toe.

::

Sorry.

Simpel gezegd, Leon, ben ik het met je eens:
"Het universum sterft de warmtedood".

Ik ben het alleen niet met je eens over de manier waarop jij het brengt:
Zo dystopisch, zo angstaanjagend.

Zo koud, pijnlijk en fel?

Waarom zou het einde van je leven net zo moeten beginnen als het begin?

Met welke reden zou iemand dat iemand anders willen wijsmaken?

Het universum is mooier dan dat, het universum werkt beter dan je kunt voorzien.
Het universum werkt zoals het werkt, alles en iedereen is er vrij in.

Het zijn slechts de Goden die Energie verspillen.
De rest van de wereld voldoet aan: Et=<Enthalpie | Entropie>

::

Nou ja zeg!

Als dat geen filosoferen is ... dan weet ik het ook niet meer.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jul 2021, 08:36

Hallo Chris,

Ik ben niet vertrouwd genoeg met fysische formules om jouw idee om nulpuntsenergie erbij te betrekken op waarde te kunnen schatten. Het lijkt me eigenlijk triviaal, omdat je nulpuntsenergie overal wel bij kan betrekken zonder dat het iets toevoegt aan het begrip.

Maar dat van die hardheid/koudheid van een toekomstbeeld met toenemende entropie klopt. En hiervoor excuses. Het is voor mij een bevestiging dat het nooit wat gaat worden met de mensheid. Dat oorlog en cultuurgeweld hoogstens kan verdwijnen als natuurgeweld het overneemt.Daarmee heb ik dus een eenzijdige benadering en waardering van geweld, want voor sommige “strijders” is geweld geweldig.
Ik bevind me dus in de positie waarin ik de mentaliteit heb van een zacht gekookt ei, ik wijs fysieke strijd af.

Dat bij enthalpie de vergelijkingen in een gesloten systeem steeds kloppen en omkeerbaar zijn is mooi. Energie, mocht je daar vrij gebruik van kunnen maken, helpt nu om H2O om te zetten naar H2 en O2 en de waterstof dient dan om huishoudens van warmte te voorzien, of auto’s te laten rijden. Op zich is de elektrolyse van water iets met negatief rendement, maar zolang we de energie van de zon of wind toch over hebben is H2 een mooie vorm van opslag.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2021, 01:38

Tja.
Verwijderde gebruiker schreef:
23 jul 2021, 08:36
Dat oorlog en cultuurgeweld hoogstens kan verdwijnen als natuurgeweld het overneemt.Daarmee heb ik dus een eenzijdige benadering en waardering van geweld, want voor sommige “strijders” is geweld geweldig.
Ze weten niet beter, versus, ze zouden beter moeten weten?
Dat is een kwestie van opvoeding.
Bij "nurture" versus "nature" wint de laatste aantoonbaar altijd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2021, 01:40

Het wordt tijd voor een nurture=nature opvoeding.
Maar volgens mij wordt dat reeds sedert duizenden jaren geroepen.

Aan dovemansoren gericht?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten