Academische filosofie

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Verwijderde gebruiker

Academische filosofie

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 nov 2020, 17:57

Waarom is filosofie een onderzoekend leven, zelfs samenzweringen en geloofsvervoering onderzoekend, en niet veeleer aanhaken bij wat de academische filosofie in een canon heeft?

Ik zou zeggen dat met traditionele academische filosofie je wel meer orde hebt in de gesprekken. Iets dat ik zelf wel kan waarderen.

Maar dat sluit dan wel weer uit, en het andere stoot af.

Er lijkt geen mogelijkheid om tot een optimum te komen, de gouden middenweg. Beide benaderingen hebben hun dominantie, en kunnen niet toegeven aan elkaar. wat een puinhoop ondertussen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 nov 2020, 00:32

Bij academische filosofie kan de spreker er altijd vanuit gaan dat de toehoorder (gelijke) kennis heeft van het onderwerp.
Dat is utopisch gedacht, zoniet zelfzuchtig.

::

Zelfs hen die academisch onderricht krijgen/volgen zijn niet zeker van hun zaak, vandaar de noodzaak tot filosoferen.

Filosofie in zichzelf heeft meer tot doel de excessen, zoals: "Dat is mijn geloof", of: "Dat vind ik nu eenmaal", en het ergerlijke: "Zo is het", de kop te kunnen bieden door steeds maar te herleiden: "Waar komt dat geloof vandaan?", "Waarom vind jij dat?", "Hoe is het zo gekomen?".

Academisch filosoferen zou dan kunnen gaan over zaken als: "Waar hebben de boekenwijzen hun boeken vandaan?"
Of: "Had Plato een Hilberruimte in gedachten toen hij de Laplaciaan van de grotwand schetste?"

Maar ja, dan ga je er al ga van uit dat je je binnen kring van vakidioten bevind, voor wie dergelijke begrippen gesneden koek zijn.
memeticae schreef:Empirisch gezien kan het holisme geen aanspraak maken op het holografische kenmerk van een fenomeen, eenvoudigweg omdat het subjectieve van een meting niet overeenstemt met de objectieve eigenschappen van een dergelijke bewering.

Een bewering is immers inherent subjectief, mits empirisch gestaafd.
Ergo cogitu sum, is daarom niets anders dan: "Zo is het, vind ik".
Summum bonum formosissimus.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 nov 2020, 19:21

Zelfzuchtig? Lui van de ander om zich niet ook te verdiepen.Maar zoals gezegd mensen uitsluitend die niet op dat niveau werken.

Je schreef “Filosofie in zichzelf...” dat geloof je?

Ik ga uit van de traditie bij Socrates, onderzoekend, niet te stellig.

Het is aan de andere kant afstotend dat “gezwalk” wat je daarbij krijgt.

Er lijkt geen midden te zijn, of dat moet ome George zijn...

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 04 nov 2020, 20:32




Zo simpel is het. Een negenjarige kan filosoferen als de beste.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 04 nov 2020, 23:13

En een vierjarige ook.

Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 nov 2020, 18:45

Het begrip filosoferen kan meerdere invullingen krijgen, ik denk dat jullie invulling prima is. Ik mis de academische filosofie, en zou graag met gelijkgestemden academisch filosoferen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 05 nov 2020, 20:14

Ding schreef:
05 nov 2020, 18:45
Het begrip filosoferen kan meerdere invullingen krijgen, ik denk dat jullie invulling prima is. Ik mis de academische filosofie, en zou graag met gelijkgestemden academisch filosoferen.
Dat kan ik mij voorstellen. En ook daar is niks mis mee. Er is pas iets mis als je het een tegen het ander af gaat zetten. Wat je doet in je eerste bericht. Nergens voor nodig. Start gewoon een onderwerp waarover jij graag academisch wilt filosoferen. En dan is er vast wel iemand die met jou daarover van gedachten wil wisselen. Misschien Eddie Coppens wel.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 nov 2020, 20:31

Het tegen elkaar afzetten gebeurt vaak in academische filosofie, dus impliciet geef je toch een oordeel. Het lukt mij ook maar moeilijk om geen oordeel te hebben over jouw filosoferen. En dat schiet niet op en geeft een verziekte sfeer.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 nov 2020, 20:35

Het punt is een beetje dat door de dominantie van de ene vorm van filosoferen er niemand meer over is voor een andere vorm van filosoferen, Herhaaldelijk probeerde ik wat en kreeg de frustrerende antwoorden die bij het andere filosoferen hoort. Gezwalk, gezwets en suggestief geklets in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 05 nov 2020, 20:58

Ding schreef:
05 nov 2020, 20:31
Het tegen elkaar afzetten gebeurt vaak in academische filosofie, dus impliciet geef je toch een oordeel. Het lukt mij ook maar moeilijk om geen oordeel te hebben over jouw filosoferen. En dat schiet niet op en geeft een verziekte sfeer.
Mooie zelfreflectie. Dat soort gedrag heeft ook niks te maken met academische filosofie maar met nijd. IJdelheid. Kinderachtigheid. Jaloezie. En egoïsme. Ellenbogenwerk. Dat zijn trouwens wel dingen die ik juist heel veel bij “academische” en andere formele filosofen ben tegengekomen. Er lijkt vaak een negatieve correlatie te zijn tussen geestelijke ontwikkeling en formele filosofie. Vooral als het academici betreft. Maar ik heb in mijn leven gelukkig ook een paar uitzonderingen daarop mogen ontmoeten. Hele lieve, zachtmoedige, wijze, filosofen met een hart van goud en echt gestorven aan hun oude zelf. Die zijn bijzonder zeldzaam. Gelukkig zijn ze er wel, maar er zijn er maar een paar van op de wereld. De academische filosofie die ik mij eigen mocht maken is spiritueel van aard. Hyllisch pluralisme en zo. En lieve echt wijze leraren hebben het voorwerk voor mij gedaan en ik heb netjes het samengevatte overzicht in syllabi mogen ontvangen. Daar ben ik enorm dankbaar voor en ik koester dat echte academische werk boven alles dat ik bezit (niet dat ik veel bezittingen heb). Heb niet de behoefte dat op straat te gooien.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 06 nov 2020, 12:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 05 nov 2020, 21:00

Ding schreef:
05 nov 2020, 20:35
Het punt is een beetje dat door de dominantie van de ene vorm van filosoferen er niemand meer over is voor een andere vorm van filosoferen, Herhaaldelijk probeerde ik wat en kreeg de frustrerende antwoorden die bij het andere filosoferen hoort. Gezwalk, gezwets en suggestief geklets in mijn ogen.
Je bent gewoon weer aan het gamen geslagen en hebt er niets van begrepen.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 nov 2020, 14:54

Bärbel schreef:
05 nov 2020, 20:58
Ding schreef:
05 nov 2020, 20:31
Het tegen elkaar afzetten gebeurt vaak in academische filosofie, dus impliciet geef je toch een oordeel. Het lukt mij ook maar moeilijk om geen oordeel te hebben over jouw filosoferen. En dat schiet niet op en geeft een verziekte sfeer.
Mooie zelfreflectie. Dat soort gedrag heeft ook niks te maken met academische filosofie maar met nijd. IJdelheid. Kinderachtigheid. Jaloezie. En egoïsme. Ellenbogenwerk. Dat zijn trouwens wel dingen die ik juist heel veel bij “academische” en andere formele filosofen ben tegengekomen. Er lijkt vaak een negatieve correlatie te zijn tussen geestelijke ontwikkeling en formele filosofie. Vooral als het academici betreft. Maar ik heb in mijn leven gelukkig ook een paar uitzonderingen daarop mogen ontmoeten. Hele lieve, zachtmoedige, wijze, filosofen met een hart van goud en echt gestorven aan hun oude zelf. Die zijn bijzonder zeldzaam. Gelukkig zijn ze er wel, maar er zijn er maar een paar van op de wereld. De academische filosofie die ik mij eigen mocht maken is spiritueel van aard. Hyllisch pluralisme en zo. En lieve echt wijze leraren hebben het voorwerk voor mij gedaan en ik heb netjes het samengevatte overzicht in syllabi mogen ontvangen. Daar ben ik enorm dankbaar voor en ik koester dat echte academische werk boven alles dat ik bezit (niet dat ik veel bezittingen heb). Heb niet de behoefte dat op straat te gooien.
Je noemde “hylisch pluralisme”, dat is interessant. “Een poging de antinomie tussen wetenschap en religie op te lossen”.

De noodzaak hiervoor zal wel eenzijdig beleefd worden denk ik.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 nov 2020, 14:56

Bärbel schreef:
05 nov 2020, 21:00
Ding schreef:
05 nov 2020, 20:35
Het punt is een beetje dat door de dominantie van de ene vorm van filosoferen er niemand meer over is voor een andere vorm van filosoferen, Herhaaldelijk probeerde ik wat en kreeg de frustrerende antwoorden die bij het andere filosoferen hoort. Gezwalk, gezwets en suggestief geklets in mijn ogen.
Je bent gewoon weer aan het gamen geslagen en hebt er niets van begrepen.
Misschien, je geeft weer een suggestie, ik herken mijzelf daar niet in. Ik probeer gewoon iets bespreekbaar te maken. Het afdoen van zaken met suggesties is niet mijn stijl.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2020, 20:01

τίποτα schreef:
07 nov 2020, 18:22

Ik doe graag mee, hoewel ik de specifieke academische kennis mis.

Is je wens niet meer gericht op de wijze van communiceren?

Mvrgr
Het zijn meer de onderwerpen die uit de traditionele academische filosofie komen, de wijze van antwoorden of onderzoeken daarvan is nog steeds vrij.

Zo is er nog steeds geen afdoende antwoord op de vraag wat we kunnen doen als alles materieel gedetermineerd is. Heeft ethiek dan wel zin?

Als we denken aan ethiek, geldt dat principieel voor iedereen, of alleen hen die het kunnen begrijpen?

Is zoiets als hedonisme een goede basis voor persoonlijke ethiek, omdat we dat juist heel goed kunnen begrijpen?

Dat soort onderwerpen...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 nov 2020, 22:01

Quantummechanica heeft reeds in een vroeg stadium uitgelegd dat het niet de toekomst kan voorspellen.

Wat het wel kan is perfect de status-quo beschrijven.
Beter nog, dan beide relativiteitstheorieën.

Waar die theorieën falen, merkte Feynman fijntjes op, is om het verleden te beschrijven.
Vrij naar Feyman schreef:"I can see waves in a pool, but I cannot tell you which waves are whoms"
So who am I to presume to know anything about the future?
Feynman?

https://en.wikipedia.org/wiki/Precision_tests_of_QED
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 nov 2020, 22:16

Waar het waarschijnlijk om draait is hoe men werkelijkheid interpreteert:

1) Ik maak alles mee
2) Mijn lichaam maakt alles mee
3) Ik ben mijn lichaam niet.

Daar zit de crux tussen gevoelsmensen en denkendemensen: Zij die handelen vanuit gevoel en hen die handelen vanuit wetenschap.

Wellicht is het handig aparte katernen in te richten op dit forum, zodat eenieder kan vinden wat gezocht werd?

Leef je uit, zou ik zeggen. Het staat iedereen vrij een nieuw onderwerp te verzinnen ... Binnen elke categorie.

Deze Babylonische bibliotheek blijft eeuwig bestaan ...

(Als jij niet als herkomst herkenbaar wilt zijn, dan associëren wij dat met: "anonieme/verwijderde gebruiker", naar jouw eigen keuze.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 nov 2020, 15:01

Het aanbrengen van een ordening op deze site, met rubrieken bijvoorbeeld:
- gevoelsfilosofie
- denkfilosofie

Is zo gek nog niet, alleen dat is nu geen beginnen meer aan waar je het bestaande moet rubriceren.

En ik denk dat de betrokkenen geen discipline hebben om in “hun” rubriek te blijven.

Dat levert alleen maar frustratie en noodzaak tot moderatie op.

Dat kan voorkomen worden.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:16

Ding schreef:
09 nov 2020, 15:01
Het aanbrengen van een ordening op deze site, met rubrieken bijvoorbeeld:
- gevoelsfilosofie
- denkfilosofie

Is zo gek nog niet, alleen dat is nu geen beginnen meer aan waar je het bestaande moet rubriceren.
Met welke reden zou het bestaande gerubriceerd moeten worden?

Het is vrij eenvoudig om een splijting in het forum te introduceren:

Code: Selecteer alles

Oud forum
Nieuw forum
Om vervolgens onder "het forum" gewoon door te gaan.

Met alle artikelen tot nog toe, gegroepeerd zoals ze zijn onder: "oud".
Nieuw kan alle kanten op ...

En ik denk dat de betrokkenen geen discipline hebben om in “hun” rubriek te blijven.

Dat levert alleen maar frustratie en noodzaak tot moderatie op.

Dat kan voorkomen worden.

"Autognomatische" moderatie? (γνώμη weet, γνώμη ziet, γνώμη handelt niet?)

Oftewel: bij elk dispuut een schisma van mening.

HM

Dat zou best wel eens een (r)evolutionaire manier van forumhouden kunnen zijn, ware het niet dat autognomatie niet werkt zonder autodiscipline.

::

Een nadeel van dergelijke strak gemodereerde katernen is dat er weinig plek is voor deelgebieden cq overlap.

Of erger nog: nieuwe ideeën.

Stel je voor: ik zou in de afdeling die zich puur met cirkels van de vorm x^2+y^2=1 bezighoudt eens opperen dat x en y best wel eens complexe getallen zouden kunnen zijn, als je 1 vervangt door 1^2.

Overtreed ik dan de regels? Heb ik ze misschien niet goed gelezen? Misinterpreteer ik ze? Of begrijp ik de diepere bedoeling niet?

In alle gevallen is een "terechtwijzing" op zijn plaats, een terechtwijzing die kan leiden tot verdere discussie en, tenminste voor mij, een beter begrip van de gehanteerde ideologie/logica.

::

@Leon, waar erger jij je het meeste aan?
Spreek dat uit dan in het katern van jouw keuze.

Ik weet niet of het met onze versie van phpBB al mogelijk is, maar ik kan me voorstellen dat "katernstarters" graag zelf moderator ervan willen zijn.
Ik weet alleen niet in hoeverre dit de algemene discussie een dienst kan bewijzen.

Sektarisme lijkt me eerder een logisch gevolg van dergelijke vormen van modereren.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:17

Maar goed, jij bent naast moderator ook beheerder van dit forum Leon.

Ik geef je alle vrijheden.

Doe wat jij denkt dat goed is.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:23

arkhétupos schreef:
10 nov 2020, 19:17
Maar goed, jij bent naast moderator ook beheerder van dit forum Leon.
Ik onderhoud het enkel.
Ik geef je alle vrijheden.

Doe wat jij denkt dat goed is.
Wees een moederator.

(Als je daar nog zin in hebt.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2020, 19:41

Het bestaan minimaal twee verschillende benaderingen van filosofie/vrijheid zijn:

1) we schrijven en denken wat ons zo uitkomt en houden geen structuur aan
2) we houden een structuur of beperking aan, en schrijven over min of meer vaste onderwerpen wat ons zo uitkomt

Mij lijkt het hele wezen van een forum dat de onderwerpen gelimiteerd zijn.

Moet het dan echt over koelkasten of zo gaan op een filosofieforum? Of ketchupflessen?

Natuurlijk, het dagelijkse leven kan vol verwondering zijn.

Dan kan je dat terugbrengen tot relevante discussies.

Ja, ik denk dat ik de relevantie mis hier, op de grotere kwesties: hoe te leven, wat te doen, wat te kunnen hopen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:45

Als de ketchupflessen beter gevormd zouden zijn, waren ze niet eens een onderwerp waardig op elk filosofieforum.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:53

Ding schreef:
10 nov 2020, 19:41

Ja, ik denk dat ik de relevantie mis hier, op de grotere kwesties: hoe te leven, wat te doen, wat te kunnen hopen.
Hoe te leven?
Simpel: Leef samen met je medemens.

Wat te doen?
Simpel: Leef samen met je medemens.

Wat te kunnen hopen?
Simpel: Samenleven met je medemens.

Hoop is de moeder van de porceleinkast: "Stoot mijn kinderen niet om"
memeticae schreef:Scherven brengen geluk.

Het grootste goed is zoveel mogelijk scherven te maken, zodat elke scherf tot iets moois kan uitgroeien?

Breng alle scherven tot mij, en ik toon U de vaas.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 19:56

Het grootste probleem?
Leef samen met je medemens.
Als zijnde normaal te verkopen.

Je eigen vertaling: "Wees redelijk voor een gek, en hij noemt je onredelijk", Is hier op zijn plaats.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2020, 20:03

Dit sluit mooi aan bij hetgeen ik bij het onderwerp “Euripides” schrijf.

Samenleven is al ruim twee millennia de kwestie. Zonder een basis van begrip kan van alles beweerd worden, dat ketchupflessen niet welgevormd zijn, dat koelkasten beter open kunnen als de motor uit is, maar de relevantie is weg.

Het “behouden van het goede” lijkt de essentie te zijn, maar is dat dan spaarzaamheid? Of rennen we naar de afgrond met z’n allen, genietend van de snelheid?

Er zijn fundamentele keuzes die de redelijke van de onredelijke onderscheiden, vanuit een bepaald standpunt gedacht.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 20:09

Laat mij het eens over eens andere boeg gooien ...

Heb jij moeite mensen te vertrouwen?

Waarom is dat?

::

Heb je er nog maar zo weinig meegemaakt misschien?
(Zodat je zelfs altruïsten als narcisten bent gaan zien?)

::

Ik voel met je mee, want de enige die jou nu nog kan genezen ben jijzelf, en dat begint bij zelfvertrouwen.
Niet onfeilbaar zelfvertrouwen, maar het vertrouwen dat feilbaarheid bestaat.

Dus het vertrouwen van en in je eigen feilbaarheid, geeft je weer ammunitie genoeg om de kunstmatige versies te wantrouwen.

Waarmee weer een nieuwe ideologie is geschapen.

::
memeticae schreef:Het houdt men bezig, en omdat het men bezighoudt is men onuitroeibaar.
Of doe een poging het zelfvertrouwen te ondermijnen door ongewisheid: de resultaten zijn gelijk.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 20:11

kruispost
Ding schreef:
10 nov 2020, 20:03
Dit sluit mooi aan bij hetgeen ik bij het onderwerp “Euripides” schrijf.

Samenleven is al ruim twee millennia de kwestie. Zonder een basis van begrip kan van alles beweerd worden, dat ketchupflessen niet welgevormd zijn, dat koelkasten beter open kunnen als de motor uit is, maar de relevantie is weg.

Het “behouden van het goede” lijkt de essentie te zijn, maar is dat dan spaarzaamheid? Of rennen we naar de afgrond met z’n allen, genietend van de snelheid?

Er zijn fundamentele keuzes die de redelijke van de onredelijke onderscheiden, vanuit een bepaald standpunt gedacht.
Een democratisch standpunt?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2020, 20:19

Mijn wantrouwen heeft te maken met uitzonderlijke regels voor redelijkheid die anderen niet kunnen en willen begrijpen.

Het is zelfbescherming voor de identiteit die ik heb opgebouwd in bepaalde vergaande inzichten die je gewoonlijk niet hebt, en misschien ook beter niet kunt hebben, als je een makkelijk leven wilt.

Ik beperk me door die inzichten niet te delen, maar wil af en toe nog wel contact met de medemens.

Over democratie kan ik kort zijn. De tekortkomingen worden vanzelf zichtbaar als je er middenin zit, en dan niet van te voren een meritocratie afwijzen, maar die ook pas beoordelen op tekortkomingen als je er middenin zit.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 20:28

Schaam jij je voor jouw inzichten?
Ben je bang ze te uiten vanwege die schaamte?

Of ben je soms bang dat jouw uiting verloren gaat in de pluriformie?

Dat valt narcistisch te noemen.

Maar hier mag je alles zeggen hoor, niemand neemt jou iets kwalijk.

Het is jouw eigen meritocratie
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 nov 2020, 20:31

Leef je uit.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 nov 2020, 18:20

ik weet hoe belastend de inzichten zijn op levensvreugde

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 16 nov 2020, 21:20

Ding schreef:
11 nov 2020, 18:20
ik weet hoe belastend de inzichten zijn op levensvreugde
De pedante narcist.

Oh wacht ... dat was les 1?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 16 nov 2020, 23:13

Hoe waardevol is een dode narcist?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 16 nov 2020, 23:25

Ding schreef:
10 nov 2020, 20:19
Mijn wantrouwen heeft te maken met uitzonderlijke regels voor redelijkheid die anderen niet kunnen en willen begrijpen.
Ehm. Neen. Dat is enkel je rationalisatie om de kern van je worsteling te omzeilen. In plaats van die aan te gaan verander je nog liever de omgeving dan dat je tot de kern door zou dringen. Terwijl binnen deze omgeving zoals ie nu is alle ruimte is voor alles wat je zou willen delen. Je hebt de vrije hand. Jij voelt je niet veilig in jezelf. En die onveiligheid die projecteer je op je buitenwereld. Eigenlijk is dat net zoals met dromen: je bent het allemaal zelf. Zeg maar. Ongeveer.

Met de muren die je wilt bouwen om anderen in te dammen metsel je jezelf in. In werkelijkheid ben je het zelf. Je bent je eigen grootste vijand.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 17 nov 2020, 00:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 16 nov 2020, 23:34

Ding schreef:
07 nov 2020, 20:01
τίποτα schreef:
07 nov 2020, 18:22

Ik doe graag mee, hoewel ik de specifieke academische kennis mis.

Is je wens niet meer gericht op de wijze van communiceren?

Mvrgr
Het zijn meer de onderwerpen die uit de traditionele academische filosofie komen, de wijze van antwoorden of onderzoeken daarvan is nog steeds vrij.

Zo is er nog steeds geen afdoende antwoord op de vraag wat we kunnen doen als alles materieel gedetermineerd is. Heeft ethiek dan wel zin?

Als we denken aan ethiek, geldt dat principieel voor iedereen, of alleen hen die het kunnen begrijpen?

Is zoiets als hedonisme een goede basis voor persoonlijke ethiek, omdat we dat juist heel goed kunnen begrijpen?

Dat soort onderwerpen...

Wat mij opvalt is dat je dat als onderwerpen op zichzelf wilt beschouwen, in plaats van in relatie tot enkel jezelf. Terwijl als je die persoonlijke relatie ermee aan zou durven gaan, je juist daarin de vervulling zou kunnen vinden die je zoekt. Je denkt onbewust dat je onveilig bent in jezelf, maar projecteert de oorzaak van die onveiligheid op anderen. Als de ander....dan..... is wat ik steeds weer terugzie in je berichten als je die buien hebt.
Terwijl die verticale verdiepingsmogelijkheid nou juist zo uniek is aan dit forum. Dat vind je nergens.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 16 nov 2020, 23:40

Neem er svp geen aanstoot aan, ik geef je als een usefull idiot frank en frei mijn bespiegeling en als het je niet bevalt gooi je het maar over je schouder en mag je het in de prullenbak van je persoonlijke hoofd onder het katern “useless idiots”deponeren. LOL
Laatst gewijzigd door Bärbel op 17 nov 2020, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 nov 2020, 01:33

Bärbel schreef:
16 nov 2020, 23:40
“useless idiots”
Een paradoxale oxymoron!

Hoe mooi is het niet om een "usefull" idioot te zijn ...

:Jezus:

(What would Jesus do?)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 25
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 nov 2020, 01:36

"Allahoe akbar": bij Jupiter!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 nov 2020, 20:37

Ik herken weer niets van dat van mijn eigen vijand zijn, dat is wat mij betreft projectie en suggestie.

Ik weet waardoor mijn levensvreugde vermindert, door welke kennis, en die deel ik dan niet meer.

Hoezo vijand? Moet je soms anderen levensvreugde ontnemen?

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 17 nov 2020, 21:11

Ding schreef:
17 nov 2020, 20:37

Hoezo vijand? Moet je soms anderen levensvreugde ontnemen?
Heb jij die macht dan? Of is dat een illusie misschien?
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 nov 2020, 21:16

Bärbel schreef:
17 nov 2020, 21:11
Ding schreef:
17 nov 2020, 20:37

Hoezo vijand? Moet je soms anderen levensvreugde ontnemen?
Heb jij die macht dan? Of is dat een illusie misschien?
Net zoveel macht als jij.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 nov 2020, 21:18

Academische filosofie gaat bijvoorbeeld over hoe je vrijheid wilt gebruiken als je die hebt.

Dan ga ik er van uit dat je de vrijheid krijgt in die mate waarin je de vrijheid niet misbruikt.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 18 nov 2020, 00:45

Ding schreef:
17 nov 2020, 21:16
Bärbel schreef:
17 nov 2020, 21:11
Ding schreef:
17 nov 2020, 20:37

Hoezo vijand? Moet je soms anderen levensvreugde ontnemen?
Heb jij die macht dan? Of is dat een illusie misschien?
Net zoveel macht als jij.

Dat is wat jij denkt in je droom.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 18 nov 2020, 00:51

Ding schreef:
17 nov 2020, 21:18
Academische filosofie gaat bijvoorbeeld over hoe je vrijheid wilt gebruiken als je die hebt.

Dan ga ik er van uit dat je de vrijheid krijgt in die mate waarin je de vrijheid niet misbruikt.
Zolang je “je” schrijft ipv “ik” kom je er niet achter wat bevrijding inhoudt, maar kun je honderden topics vullen met lange stukken “academische filosofie”. Heel gewichtig. Dat wel. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 nov 2020, 16:37

Bärbel schreef:
18 nov 2020, 00:51
Ding schreef:
17 nov 2020, 21:18
Academische filosofie gaat bijvoorbeeld over hoe je vrijheid wilt gebruiken als je die hebt.

Dan ga ik er van uit dat je de vrijheid krijgt in die mate waarin je de vrijheid niet misbruikt.
Zolang je “je” schrijft ipv “ik” kom je er niet achter wat bevrijding inhoudt, maar kun je honderden topics vullen met lange stukken “academische filosofie”. Heel gewichtig. Dat wel. :grijns:
De bevrijding gaat aan mijn deur voorbij. Ik ben daarvoor ongeschikt, omdat ik al vrij ben.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 18 nov 2020, 17:19

Ding schreef:
18 nov 2020, 16:37
Bärbel schreef:
18 nov 2020, 00:51
Ding schreef:
17 nov 2020, 21:18
Academische filosofie gaat bijvoorbeeld over hoe je vrijheid wilt gebruiken als je die hebt.

Dan ga ik er van uit dat je de vrijheid krijgt in die mate waarin je de vrijheid niet misbruikt.
Zolang je “je” schrijft ipv “ik” kom je er niet achter wat bevrijding inhoudt, maar kun je honderden topics vullen met lange stukken “academische filosofie”. Heel gewichtig. Dat wel. :grijns:
De bevrijding gaat aan mijn deur voorbij. Ik ben daarvoor ongeschikt, omdat ik al vrij ben.
Als dat waar was zou je die neiging tot palen niet meer hebben, jezelf geen macht toedichten, en niet meer te klagen hebben over anderen, wat die wel of niet zouden begrijpen. Dan had je niets meer om op te roepen. Ook de “academische filosofie” niet.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 nov 2020, 20:03

Bärbel schreef:
18 nov 2020, 17:19
Ding schreef:
18 nov 2020, 16:37
Bärbel schreef:
18 nov 2020, 00:51


Zolang je “je” schrijft ipv “ik” kom je er niet achter wat bevrijding inhoudt, maar kun je honderden topics vullen met lange stukken “academische filosofie”. Heel gewichtig. Dat wel. :grijns:
De bevrijding gaat aan mijn deur voorbij. Ik ben daarvoor ongeschikt, omdat ik al vrij ben.
Als dat waar was zou je die neiging tot palen niet meer hebben, jezelf geen macht toedichten, en niet meer te klagen hebben over anderen, wat die wel of niet zouden begrijpen. Dan had je niets meer om op te roepen. Ook de “academische filosofie” niet.
Dat denk jij.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 18 nov 2020, 20:10

Ding schreef:
18 nov 2020, 20:03
Bärbel schreef:
18 nov 2020, 17:19
Ding schreef:
18 nov 2020, 16:37


De bevrijding gaat aan mijn deur voorbij. Ik ben daarvoor ongeschikt, omdat ik al vrij ben.
Als dat waar was zou je die neiging tot palen niet meer hebben, jezelf geen macht toedichten, en niet meer te klagen hebben over anderen, wat die wel of niet zouden begrijpen. Dan had je niets meer om op te roepen. Ook de “academische filosofie” niet.
Dat denk jij.
Dat klopt.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 nov 2020, 20:18

Bärbel schreef:
18 nov 2020, 20:10
Ding schreef:
18 nov 2020, 20:03
Bärbel schreef:
18 nov 2020, 17:19


Als dat waar was zou je die neiging tot palen niet meer hebben, jezelf geen macht toedichten, en niet meer te klagen hebben over anderen, wat die wel of niet zouden begrijpen. Dan had je niets meer om op te roepen. Ook de “academische filosofie” niet.
Dat denk jij.
Dat klopt.
En ik dus niet. Ik begrijp je wel, maar ik maak gewoon gebruik van mijn vrijheid, en als dat politiek gezien in jouw ogen fouten maken is, daar kan ik dan niet zo mee zitten. We delen niet dezelfde politiek.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 18
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 18 nov 2020, 20:36

Ding schreef:
18 nov 2020, 20:18
Bärbel schreef:
18 nov 2020, 20:10
Ding schreef:
18 nov 2020, 20:03


Dat denk jij.
Dat klopt.
En ik dus niet. Ik begrijp je wel, maar ik maak gewoon gebruik van mijn vrijheid, en als dat politiek gezien in jouw ogen fouten maken is, daar kan ik dan niet zo mee zitten. We delen niet dezelfde politiek.

Dat zijn allemaal non sequiturs, maar dat zal dan wel academisch zijn. LOL
Hermetisch geschakeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten