Ik denk dus ik was

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Plaats reactie
Komein R'avage
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2019, 11:56
Contacteer:

Ik denk dus ik was

Bericht door Komein R'avage » 02 sep 2019, 11:40

'Rechts zien jullie het nieuwste model, de R08O7,' zei de overste. Zijn stem weerkaatste via de titanium muren van de zwaarbeveiligde fabriekshal.
'Wat dit model zo uniek maakt is de smart dust technologie die als een externe wolk super-zintuigen in contact staat met het systeem. Op dit moment zweven rond de tweeëntwintigduizend voor het oog onzichtbare minicomputers om u heen die, zodra we de R08O7 tot leven wekken, continu en onverstoorbaar in verbinding met hem zullen staan. Geen dimensie wordt onbenut en geen informatie wordt overgeslagen. Dat in combinatie met zijn onverstoorbare breedbandverbinding met de cloud, zijn zelflerend vermogen en de gave zichzelf te klonen in minder dan een milliseconde, maakt het...'
De overste tikte tweemaal met zijn wandelstok op de grond om zijn laatste woorden van extra cachet te voorzien.
'... de volgende en tevens laatste stap in de tergend langzame ontwikkeling die we sinds de theorie van Darwin 'evolutie' noemen.
Hij had de laatste zin nog niet uitgesproken of het selecte groepje wetenschappers stootte elkaar opgewonden aan. Dit was waar ze hun hele leven op hadden gewacht. De geheimzinnige uitnodiging die ze anderhalve week geleden hadden ontvangen bleek geen farce te zijn en de verre reis naar deze ondergrondse basis allesbehalve verspilling van hun tijd. This is it.
De overste ademde diep in door zijn neus. Vervolgens richtte hij zich met een glimlach tot zijn publiek.
'Eindelijk kunnen we de oppervlakkigen de mond snoeren en de volhoudende visionairs erkennen. Normen en waarden die we ons nu nog niet kunnen voorstellen zullen het fundament van de nieuwe samenleving vormen waarin ongelimiteerde kennis en kunde als grondrechten zullen zegevieren. Dit systeem, deze R08O7, zal het posthumanistische tijdperk inleiden en ons de toekomst, zoals wij die al decennia voor ogen zien, eindelijk doen toekomen.'
Gejuich steeg op uit de groep en her en der schudden wetenschappers elkaar de hand alsof zij het zelf waren die deze mijlpaal hadden bereikt. Er werden complimenten uitgedeeld en nieuwe voorspellingen gedaan en het leek er zelfs even op dat sommigen hun vreugdetranen amper in bedwang konden houden. Iedereen was door het dolle heen, behalve één.
Het zijn tenslotte de vragen die de wetenschap vormen en de antwoorden die de vragen creëren.”
Achterin de groep had een kleine man hoofdschuddend het tafereel gadegeslagen. De woorden die de Overste had uitgesproken alsof het vanzelfsprekendheden waren, hadden hem als monsterlijke klauwen om de keel gegrepen. Zijn voorgevoel bleek juist te zijn. Een versleutelde uitnodiging, verstuurd via de blockchain, kon niet veel goeds betekenen en zie ze hier nou staan met z'n allen, dacht hij. Blij als kleine kinderen die een cadeau uitpakken zonder te beseffen dat het mooie pakpapier enkel afleid van de duvel die de doos bewoond.
Zenuwachtig wiebelde de kleine man van zijn ene been op het andere. Hij moest iets doen om tijd te winnen, wist hij, maar wat? Machteloos staarde hij naar de groep mensen voor hem. Toen opende hij, bij gebrek aan beter, met een brok in zijn keel zijn mond.
'Overste, is het al tijd voor vragen?'
Als een zwerm spreeuwen die in tweeën splitst om een roofvogel te ontwijken vormde zich een pad in het midden zodat de kleine man recht tegenover de Overste kwam te staan en hij de volle aandacht kreeg.
'Het is altijd een goed moment voor vragen mijn waardige collega,' antwoordde de Overste zelfverzekerd. 'Het zijn tenslotte de vragen die de wetenschap vormen en de antwoorden die de vragen creëren.'
'Dank u, Overste.'
Allerminst op zijn gemak door in het middelpunt van de belangstelling te staan, kleurden de wangen van de kleine man rood.
'U sprak net over het posthumanistische tijdperk en de toekomst die ons eindelijk zal toekomen. Dat zet me aan het denken over ons zijn en ons worden. Over de positie waarin we onszelf op dit moment begeven en belangrijker, de positie waarin we onszelf met de aansluiting van de R08O7 zullen plaatsen. Zou u daar wat meer over kunnen vertellen?'
De Overste keek de man korte tijd indringend aan. Toen verscheen er een tevreden grijns op zijn gezicht.
'De positie waarin wij ons begeven en zullen plaatsen? Wij als mens of wij als wetenschappers? Laat me u een wedervraag stellen. Welke positie neemt de mens volgens u op dit moment in?'
Alsof een middelbare schoolmeester een vraag stelde aan de klas en niemand gekozen wilde worden, hield iedereen zijn adem in. Vol spanning keek men naar de kleine man achterin de groep die leek te worstelen met een antwoord. En dat niet alleen; hij leek ook te worstelen met zichzelf.
'Ik denk...,' begon hij voorzichtig, maar kwam niet verder omdat de overste hard met zijn wandelstok twee keer op de grond tikte.
'U begint uw antwoord in ieder geval goed, waardige collega... excuus, hoe mag ik u aanspreken?'
'Kernal. Professor Kernal.'
'Professor Kernal, zoals ik al aangaf begon uw antwoord juist, namelijk met 'ik denk.' Wanneer u uw antwoord zou afmaken met het befaamde vervolg 'ik ben', dan kan ik u niet anders dan volkomen gelijk geven. Ik denk dus ik ben. Zonder twijfel de positie waarin de mens zich op dit moment bevindt volgens velen.'
De Overste liet een korte stilte vallen.
'En dan nu uw vraag over de positie waarin we onszelf gaan plaatsen. Weet u ook hierop het juiste antwoord?'
Professor Kernal beet op zijn lip. Hij wist waar de Overste op aanstuurde en een ijskoude rilling schoot door zijn lichaam.
'Ik denk...'
Opnieuw werd hij ruw onderbroken.
'Correct, Professor Kernal. Honderd procent correct.'
De Overste sloot zijn ogen.
U denkt... zegt u... u denkt, dus u was.'

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 2
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 05 sep 2019, 19:23

Komein R'avage schreef:
02 sep 2019, 11:40
Dit systeem, deze R08O7, zal het posthumanistische tijdperk inleiden en ons de toekomst, zoals wij die al decennia voor ogen zien, eindelijk doen toekomen.'
Heeft 'wij' nog een betekenis in het 'posthumanistische tijdperk'?

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 21:45

Anders dan: "ik hebben"?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 21:47

memeticae schreef:Ik wil een muur ... heel gauw!
Rustig aan mijn beste.

Laten we eerst eens kijken of deze functie wel klikken kan, alvorens ze bij voorbaat al te verdoemen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 21:48

Eddie Coppens schreef:
05 sep 2019, 19:23
het 'posthumanistische tijdperk'?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 21:49

Er is leven na de dood.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 2
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 05 sep 2019, 22:05

arkhétupos schreef:
05 sep 2019, 21:49
Er is leven na de dood
Inderdaad, na mijn dood zal er wel nog ander leven overblijven...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 22:24

Andermans?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2019, 22:24

ook?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten