Hoe zit het trouwens met de belangstelling van een ander voor jou?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Hoe zit het trouwens met de belangstelling van een ander voor jou?

Bericht door ghwilbrink » 25 feb 2018, 21:32

Hoe zit het trouwens met de belangstelling van een ander voor jou?

Inleiding.

Er komen jaarlijks veel nieuwe woorden en begrippen bij en er raken tegelijkertijd er veel in onbruik.
Belangstelling hebben voor een ander, is een begrip waarvan ik vermoed dat het steeds verder op de achtergrond zal raken.
Natuurlijk is het zo, dat er nogal wat mensen zijn die wel belangstelling hebben voor een ander, gelukkig maar.
In mijn beleving is het echter een minderheidsgroep.
Het valt op dat het materialisme, egoïsme en de interesseloosheid zo toeneemt.
Ik heb er over nagedacht en kom tot onderstaand bericht.


Nadenkend over belangstelling voor elkaar.

Een voorbeeld.

Iemand heeft plotseling, zonder dat er een directe aanleiding voor is, belangstelling in mijn doen en laten.

Mijn eerste reactie:
Verbazing!

Daarna:
Waarom die belangstelling?

Vervolgens:
Wat wil hij of zij van mij?

Onmiddellijk wacht ik op het tweede verhaal waaruit de “werkelijke belangstelling” moet gaan blijken.
Als, na het binnenkomertje, het tweede verhaal uitblijft, dan ben ik echt verbaasd.
Is er dan toch nog echte belangstelling voor de ander?
Ik blijf me echter afvragen, waarom al die belangstelling?
Even denk ik nog, zijn er dan nog mensen die echt geïnteresseerd zijn in elkaar. Maar al snel kom ik tot mijn positieven en denk, nee, het kan niet waar zijn.
Vroeger misschien nog wel, maar tegenwoordig niet meer, we zijn alleen maar, maar dan ook alleen maar, met onszelf bezig, enkele uitzonderingen daar gelaten.
We zijn zo druk met onze eigen zaken bezig dat we geen oog meer hebben voor mensen om ons heen.
Er zullen talloze mensen zijn die zich in het bovenstaande niet herkennen, dat kan, en ik geloof deze mensen ook.
Natuurlijk heb ik de grootste bewondering en waardering voor mantelzorgers, vrijwilligers en voor mensen, en die zullen er zeker zijn, die wel oprechte belangstelling hebben voor het wel en wee van de medemens.

Eigenbelang.

De vraag is echter, is het interesse uit belangstelling of is het eigenbelang?
Dat verschil moet je goed maken.
Als een ander plotseling niet verwachte belangstelling toont, gaat er dikwijls eigenbelang achter schuil.
Het is veelal, in onze omgangswereld, al net zo als in de zakenwereld, met dit verschil, dat in de zakenwereld bijna alles draait om eigenbelang.
Tegelijkertijd kan gezegd worden dat er in de zakenwereld, ondanks eigenbelang, ook steeds meer wordt gekeken naar goede doelen en dat is maar goed ook.
Echter in onze omgangswereld is m.i. persoonlijke belangstelling te veel overgegaan in eigenbelang.
Ik denk wel eens, mens kijk toch eens om je heen en bemoei je, heel even per dag, met je medemens en doe wat waar het kan, zonder eigenbelang. Dan zou de wereld er heel anders uit gaan zien.
Als ik echter diep in mijn hart kijk zie ik bij mezelf dat lang niet alles feilloos gaat, maar we doen ons best.
Een ontdekking is, dat meestal iets geven meer een gevoel van voldoening geeft dan iets krijgen.

Belangstelling in tegenstelling tot eigenbelang.

Aandacht voor, en luisteren naar elkaar is er dikwijls niet meer, alleen bij eigenbelang is er een ogenschijnlijk aandachtig en luisterend oor.
In mijn beleving zijn we veelal verstrikt geraakt in ikke, ikke, ikke….
Interesseloosheid, egoïsme, hebzucht, jaloezie en in sommige gevallen graaien, lijkt, steeds meer, het motto van deze tijd te worden.
We zijn, nogmaals de goede niet te na gesproken, in een relatief korte tijd verworden tot een armere, teveel op onszelf gerichte, maatschappij.
Verzachtend voor ons is, dat we door diezelfde maatschappij constant uit de comfort zone worden gehaald en gehouden en tegelijkertijd ook druk worden gemaakt waardoor de aandacht voor de ander regelmatig naar de achtergrond wordt verdrongen.

Zomaar wat voorbeelden zoals het zou moeten zijn (ik weet dat het idealistisch klink, maar al was het maar een vleugje van het onderstaande).

Iemand staat met een auto langs de weg en geeft aan hulp nodig te hebben.
Enkele voorbij rijdende automobilisten stoppen en bieden hulp.

Je maakt een foutje in het verkeer, en het loopt goed af. Automobilisten doen er niet vervelend over.

Je bent oud en treuzelt aan de kassa of pinautomaat. Mensen wachten begripvol.

Een oudere mevrouw sjouwt met haar boodschappen, een jongere schiet haar te hulp.

Nogmaals dit alles klink misschien enigszins naïef maar dat is het zeker niet.

Het functioneren in de maatschappij.

We hebben veelal de nodige beschaving aangeleerd gekregen en daardoor gaan we, over het algemeen, vriendelijk, charmant en meegaand met elkaar om.
Dat zijn dan meestal korte inspanningsmomenten, de moeite is dan veelal niet zo groot.
Als het echter om een langere tijd gaat, om iemand van dienst zijn, dan is het maar de vraag of we onze vriendelijkheid, charme en meegaandheid overeind kunnen houden.

De organisatie van de maatschappij.

Door organiseren, op wat voor gebied dan ook, in bestuursorganen van hoog tot laag, zijn er leefregels ontstaan waar iedereen zich aan moet houden.
Val je buiten deze regels, dan hebben we in wetten vastgelegd dat er passende maatregelen worden genomen.
Zo is alles kunstmatig georganiseerd, iedereen is ingefluisterd, waardoor het lijkt of alles vanzelf gaat.
Haal echter het toezicht in de maatschappij weg dan is de kans op chaos onherroepelijk groot.

Zo krijgt b.v. de totale dienstverlening, op het oog, een sociaal tintje.
Niets is echter minder waar, uiteindelijk betalen we, hoe dan ook, voor deze diensten.
Wat overblijft, en dat is niet te organiseren, is het gedrag en de houding van mensen zelf.
Voorbeelden te over hoe het niet moet, kijk maar om je heen, en zie hoe o.a. de verruwing
in onze maatschappij toeneemt.

George Wilbrink
februari 2018

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 08:59

Wat ik mij afvroeg is of je zelf wel belangstelling hebt voor reacties op jouw teksten.

Ik kan me voorstellen dat de waterval van denken een soort van prettig is, op zich, en daarna eigenlijk geen behoefte is om nog inhoudelijk op iets in te gaan.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 10:48

de kostprijs van het toezicht is vrijheid.
De kostprijs van chaos is controle.
Chaos is een ongecontroleerde structuur

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 10:59

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 10:48
de kostprijs van het toezicht is vrijheid.
De kostprijs van chaos is controle.
Chaos is een ongecontroleerde structuur
Wat bedoel je precies met het begrip "kostprijs" ? Achteraf of vooraf een prijs?

Ik heb leven wel eens gezien als evolutie van controlezucht, steeds meer controle voor de overlevers. Zou toch jammer zijn als dat een blind proces was.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 11:11

het begrip kostprijs is voor mij het offer dat gegeven wordt dat niet achteraf of vooraf wordt gegeven maar op het moment nu.
Een prijs die je betaald zolang je er voor kiest dat te offeren wat het kost.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 11:14

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 11:11
het begrip kostprijs is voor mij het offer dat gegeven wordt dat niet achteraf of vooraf wordt gegeven maar op het moment nu.
Een prijs die je betaald zolang je er voor kiest dat te offeren wat het kost.
Ja ok, dus het "besef" van het moment nu, dat je nu de prijs betaalt?

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 11:22

Het moment nu is een constant, de betaling, opoffering is een constant.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 11:43

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 11:22
Het moment nu is een constant, de betaling, opoffering is een constant.
Als we dit terugbrengen naar belangstelling (het onderwerp in deze draad)

Dan is gebrek aan belangstelling of teveel aan belangstelling ook een soort karma?

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 12:11

Bij een teveel aan belangstelling (als controle) waarbij we vrijheid inleveren ontstaat er mogelijk een grens waarin zo weinig vrijheid nog bestaat, dat belangstelling (als interesse) verdwijnt omdat de vrijheid van het handelen naar de interesse onmogelijk is geworden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 12:37

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 12:11
Bij een teveel aan belangstelling (als controle) waarbij we vrijheid inleveren ontstaat er mogelijk een grens waarin zo weinig vrijheid nog bestaat, dat belangstelling (als interesse) verdwijnt omdat de vrijheid van het handelen naar de interesse onmogelijk is geworden.
Dat lijkt me zeker een mogelijkheid. Het niet zo ver te hoeven laten komen zou beter zijn, als wijsheid, maar preventieve wijsheid kan niet bestaan.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 13:07

neus schreef:
26 feb 2018, 12:37
De andere ik schreef:
26 feb 2018, 12:11
Bij een teveel aan belangstelling (als controle) waarbij we vrijheid inleveren ontstaat er mogelijk een grens waarin zo weinig vrijheid nog bestaat, dat belangstelling (als interesse) verdwijnt omdat de vrijheid van het handelen naar de interesse onmogelijk is geworden.
Dat lijkt me zeker een mogelijkheid. Het niet zo ver te hoeven laten komen zou beter zijn, als wijsheid, maar preventieve wijsheid kan niet bestaan.
Is preventieve wijsheid niet gewoon het inslaan vaneen andere weg?

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 26 feb 2018, 13:22

neus schreef:
26 feb 2018, 08:59
Wat ik mij afvroeg is of je zelf wel belangstelling hebt voor reacties op jouw teksten.

Ik kan me voorstellen dat de waterval van denken een soort van prettig is, op zich, en daarna eigenlijk geen behoefte is om nog inhoudelijk op iets in te gaan.
Beste Neus,

Wis en waarachtig heb ik belangstelling voor reacties op mijn teksten.
Waarom denk je van niet?
Jazeker, ik wil graag inhoudelijke reacties krijgen!
Waarom? Omdat dit onderwerp mij bezighoudt.

Met vriendelijke groet,
George Wilbrink

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 13:24

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 13:07
neus schreef:
26 feb 2018, 12:37
De andere ik schreef:
26 feb 2018, 12:11
Bij een teveel aan belangstelling (als controle) waarbij we vrijheid inleveren ontstaat er mogelijk een grens waarin zo weinig vrijheid nog bestaat, dat belangstelling (als interesse) verdwijnt omdat de vrijheid van het handelen naar de interesse onmogelijk is geworden.
Dat lijkt me zeker een mogelijkheid. Het niet zo ver te hoeven laten komen zou beter zijn, als wijsheid, maar preventieve wijsheid kan niet bestaan.
Is preventieve wijsheid niet gewoon het inslaan vaneen andere weg?
Raar eigenlijk dat wanneer ik probeer te stellen wat het wel is het in een ontkennende vorm te zetten als "is het niet....."
Dus anders gezegd: Preventieve wijsheid is toch gewoon het inslaan van een andere weg?

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 26 feb 2018, 13:34

De andere ik schreef:
26 feb 2018, 10:48
de kostprijs van het toezicht is vrijheid.
De kostprijs van chaos is controle.
Chaos is een ongecontroleerde structuur
Beste De andere ik,

Helemaal eens.
Jammer dat we door de eeuwen heen onvoldoende van onze fouten hebben geleerd.
Andere mechanismen blijven kennelijk de overhand houden.

Met vriendelijke groet,
George Wilbrink

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 7
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 26 feb 2018, 13:56

ghwilbrink schreef:
26 feb 2018, 13:34
De andere ik schreef:
26 feb 2018, 10:48
de kostprijs van het toezicht is vrijheid.
De kostprijs van chaos is controle.
Chaos is een ongecontroleerde structuur
Beste De andere ik,

Helemaal eens.
Jammer dat we door de eeuwen heen onvoldoende van onze fouten hebben geleerd.
Andere mechanismen blijven kennelijk de overhand houden.

Met vriendelijke groet,
George Wilbrink
Is het dat we niet van onze fouten hebben geleerd of zijn we gewoon niet in staat onze fouten te voorkomen.
Wat als de fouten geen fouten zijn maar gewoon het resultaat van de som is, is het dan niet dat de angst voor de chaos steeds tot dezelfde som leidt, namelijk het willen hebben van de controle, waarbij uiteindelijk niemand nog controle lijkt te hebbenen wijzelf gecontroleerd, als geleid worden door een chaos, waarin we iedere vorm van vrijheid hebben opgegeven waarin het overleven groter is dan het samen leven

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 14:55

ghwilbrink schreef:
26 feb 2018, 13:22
neus schreef:
26 feb 2018, 08:59
Wat ik mij afvroeg is of je zelf wel belangstelling hebt voor reacties op jouw teksten.

Ik kan me voorstellen dat de waterval van denken een soort van prettig is, op zich, en daarna eigenlijk geen behoefte is om nog inhoudelijk op iets in te gaan.
Beste Neus,

Wis en waarachtig heb ik belangstelling voor reacties op mijn teksten.
Waarom denk je van niet?
Jazeker, ik wil graag inhoudelijke reacties krijgen!
Waarom? Omdat dit onderwerp mij bezighoudt.

Met vriendelijke groet,
George Wilbrink
Beste George, eerdere berichten van jou en reacties er op werden niet beantwoord, vandaar.

Het is herkenbaar dat teveel belangstelling als “iets willen” gezien kan worden. Iemand die de vrijheid lief is zou dan eigenlijk niet al te veel aandacht moeten willen. Als men die keuze heeft....

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 16:42

Pink Panter schreef:
26 feb 2018, 16:22
neus schreef:
26 feb 2018, 14:55
ghwilbrink schreef:
26 feb 2018, 13:22


Beste Neus,

Wis en waarachtig heb ik belangstelling voor reacties op mijn teksten.
Waarom denk je van niet?
Jazeker, ik wil graag inhoudelijke reacties krijgen!
Waarom? Omdat dit onderwerp mij bezighoudt.

Met vriendelijke groet,
George Wilbrink
Beste George, eerdere berichten van jou en reacties er op werden niet beantwoord, vandaar.

Het is herkenbaar dat teveel belangstelling als “iets willen” gezien kan worden. Iemand die de vrijheid lief is zou dan eigenlijk niet al te veel aandacht moeten willen. Als men die keuze heeft....
Het is al heel wat wanneer mensen elkaar vriendelijk groeten. Dus bij deze ook een vriendelijke groet van PP!
bedankt voor de groetjes, groetjes terug! Ik bedacht me nog dat soms ook wel fijn kan zijn als men wat van je wil.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 feb 2018, 17:50

Pink Panter schreef:
26 feb 2018, 17:01
neus schreef:
26 feb 2018, 16:42
Pink Panter schreef:
26 feb 2018, 16:22


Het is al heel wat wanneer mensen elkaar vriendelijk groeten. Dus bij deze ook een vriendelijke groet van PP!
bedankt voor de groetjes, groetjes terug! Ik bedacht me nog dat soms ook wel fijn kan zijn als men wat van je wil.
Wil je ook nog een zoen? Ho, ho, je zult het met de groetjes moeten doen!

De groetjes waren natuurlijk ook voor George bedoeld!
Hihi, leuk dat je vrolijk bent!

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 26 feb 2018, 21:32

Beste Pink Panter,
Slim van je om het wat kalmer aan te doen, want zoals je weet, grote gebeurtenissen werpen z'n schaduw ver vooruit.
Deze stap is voor jou hoogstwaarschijnlijk een grote gebeurtenis. De vruchten pluk je daarvan op termijn!

Groeten van George.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 feb 2018, 00:02

ghwilbrink schreef:
25 feb 2018, 21:32
uiteindelijk betalen we, hoe dan ook, voor deze diensten.
Wie incasseert?
(Wie neemt onbezoldigd een betaling aan voor onverleende diensten? Voor zover mij bekend kost het Leon alleen maar geld, om deze fora bloeiend te krijgen.)

Wat wil je duidelijk maken?

(Mij wordt nogal eens verweten het beest naar het betoverde voer te leiden, maar jij spant de kroon op deze manier.)

Ik duld geen concurrenten! Althans: niet in mijn dienstensector.
(Dus houd ik me hier maar buiten, waarschijnlijk, wijselijk.)

Sorry, lees deze reactie dan maar als ongelezen.

Men weet wel hoe dat moet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 feb 2018, 00:04

"Als altijd ten Uwer dienste"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten