Zin in iets hebben, wat is dat?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Zin in iets hebben, wat is dat?

Bericht door G. Wilbrink » 10 dec 2017, 19:50

Zin om iets te ondernemen, wat is dat?

Je hebt héél véél zin om iets te ondernemen of je hebt er totaal géén zin in.
Dit zijn de twee uitersten van ergens zin in hebben.
Daar tussenin zijn er tal van varianten van meer of minder zin.
Waardoor worden we beïnvloed, kunnen we zin om iets te ondernemen zelf beïnvloeden?
Als we in lagen denken kunnen we dan afdalen tot we aankomen bij de kern van zin hebben in iets?
Iedereen kent het verschijnsel maar wat is het eigenlijk?


George Wilbrink
december 2017

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 dec 2017, 20:44

Hallo George,

Ik twijfel of het een-dimensionaal is, zin hebben. Je hebt ambitie, je hebt geldingsdrang, je hebt opvoeding, cultuur, en daar binnen weer geslachtsspecifiek denken en stereotype denken, die allemaal hun invloed kunnen hebben op de zin. Niet in de laatste plaats ook de overtuiging van religieuze aard, of gekoppeld aan zingeving. Het wereldbeeld dat de media je geven, de gesprekken met familie, vrienden, collega's en onbekenden. Ook het functioneren van de maatschappij wordt tegenwoordig als factor gezien voor bijvoorbeeld depressie, niet alleen de stofjes in de hersenen.

Welke kant op wil je met de zin? Naar een zingeving?

ghwilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 28 feb 2018, 12:13

Beste Neus.

Ik vroeg me af, wat stuurt nu de gemoedstoestand van iemand aan waardoor spontane zin ontstaat.
Het zullen, zoals jij het benadert, best een aantal factoren zijn die gezamenlijk zin in iets laten ontstaan.
Laten we het andersom eens benaderen. je hebt echt zin om iets te doen, maar langzaam of plotseling ontstaat er tegenzin terwijl de omstandigheden niet zijn veranderd.
De vraag is, wat is de "schakelaar" om van zin naar tegenzin visa versa te komen?

Met vriendelijke groet,

George.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 12:26

ghwilbrink schreef:
28 feb 2018, 12:13
Beste Neus.

Ik vroeg me af, wat stuurt nu de gemoedstoestand van iemand aan waardoor spontane zin ontstaat.
Het zullen, zoals jij het benadert, best een aantal factoren zijn die gezamenlijk zin in iets laten ontstaan.
Laten we het andersom eens benaderen. je hebt echt zin om iets te doen, maar langzaam of plotseling ontstaat er tegenzin terwijl de omstandigheden niet zijn veranderd.
De vraag is, wat is de "schakelaar" om van zin naar tegenzin visa versa te komen?

Met vriendelijke groet,

George.
Hallo George, uiteindelijk nog een reactie. Fijn!

Energetisch bekijken kan ook. Dan krijg je een magische werkelijkheid. Wetenschappelijk-psychologisch gaat het over hypnotische toestanden.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 28 feb 2018, 12:31

Zin hebben is iets waar ik de laatste 2 en halve maand voortdurend mee geconfronteerd word nadat ik ergens halverwege de maand december gestopt ben met roken.
Wat mij in mijn persoonlijke situatie opvalt is dat het zin hebben te maken heeft met invulling van het moment.
op specifieke momenten ging ik een sigaret roken. het moeilijkste is om een vacuüm te laten bestaan, waarmee ik bedoel om in plaats van te gaan roken niets te gaan doen. geen vervanging neer te zetten voor het roken. Het zin in roken vertaald zich naar zin hebben in eten, drinken of wat dan ook,als het maar iets anders is als niets.
Het zin hebben in iets, voor mij als vervanging van het roken,is het opvullen van het niets.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 12:59

De andere ik schreef:
28 feb 2018, 12:31
Zin hebben is iets waar ik de laatste 2 en halve maand voortdurend mee geconfronteerd word nadat ik ergens halverwege de maand december gestopt ben met roken.
Wat mij in mijn persoonlijke situatie opvalt is dat het zin hebben te maken heeft met invulling van het moment.
op specifieke momenten ging ik een sigaret roken. het moeilijkste is om een vacuüm te laten bestaan, waarmee ik bedoel om in plaats van te gaan roken niets te gaan doen. geen vervanging neer te zetten voor het roken. Het zin in roken vertaald zich naar zin hebben in eten, drinken of wat dan ook,als het maar iets anders is als niets.
Het zin hebben in iets, voor mij als vervanging van het roken,is het opvullen van het niets.
bij mij heeft ooit "neproken" geholpen. Een denkbeeldige sigaret tussen de vingers, naar de mond, inhaleren en uitblazen. Bijna net zo'n kick als echt!

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 28 feb 2018, 13:05

neus schreef:
28 feb 2018, 12:59
De andere ik schreef:
28 feb 2018, 12:31
Zin hebben is iets waar ik de laatste 2 en halve maand voortdurend mee geconfronteerd word nadat ik ergens halverwege de maand december gestopt ben met roken.
Wat mij in mijn persoonlijke situatie opvalt is dat het zin hebben te maken heeft met invulling van het moment.
op specifieke momenten ging ik een sigaret roken. het moeilijkste is om een vacuüm te laten bestaan, waarmee ik bedoel om in plaats van te gaan roken niets te gaan doen. geen vervanging neer te zetten voor het roken. Het zin in roken vertaald zich naar zin hebben in eten, drinken of wat dan ook,als het maar iets anders is als niets.
Het zin hebben in iets, voor mij als vervanging van het roken,is het opvullen van het niets.
bij mij heeft ooit "neproken" geholpen. Een denkbeeldige sigaret tussen de vingers, naar de mond, inhaleren en uitblazen. Bijna net zo'n kick als echt!
echt absurd, echter niet te ontkennen :wall:
Ikben veel aan het doen alsof ik fluit..........
Heb al heel wat stiltesymfonieën gecomponeerd :)

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 28 feb 2018, 13:27

En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 13:31

cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
Hallo cora, wat super-fijn dat je er nog bent!

Ik denk dat vooral moeilijk is het "goede" te zien, bij roken en niet-roken.

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 28 feb 2018, 13:43

neus schreef:
28 feb 2018, 13:31
cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
Hallo cora, wat super-fijn dat je er nog bent!

Ik denk dat vooral moeilijk is het "goede" te zien, bij roken en niet-roken.
Hallo "neus",
Aan de wortel van de verslaving ligt het gevoel van gemis.
Het gemis ís de separate identiteit.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 13:50

cora schreef:
28 feb 2018, 13:43
neus schreef:
28 feb 2018, 13:31
cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
Hallo cora, wat super-fijn dat je er nog bent!

Ik denk dat vooral moeilijk is het "goede" te zien, bij roken en niet-roken.
Hallo "neus",
Aan de wortel van de verslaving ligt het gevoel van gemis.
Het gemis ís de separate identiteit.
Daar ben "ik" het mee eens. (omdat ik er het goede in zie)

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 28 feb 2018, 13:54

neus schreef:
28 feb 2018, 13:50
cora schreef:
28 feb 2018, 13:43
neus schreef:
28 feb 2018, 13:31


Hallo cora, wat super-fijn dat je er nog bent!

Ik denk dat vooral moeilijk is het "goede" te zien, bij roken en niet-roken.
Hallo "neus",
Aan de wortel van de verslaving ligt het gevoel van gemis.
Het gemis ís de separate identiteit.
Daar ben "ik" het mee eens. (omdat ik er het goede in zie)
Nou, fijn dat we het eens zijn....maar wie/wat is "ik"?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 14:16

cora schreef:
28 feb 2018, 13:54
neus schreef:
28 feb 2018, 13:50
cora schreef:
28 feb 2018, 13:43


Hallo "neus",
Aan de wortel van de verslaving ligt het gevoel van gemis.
Het gemis ís de separate identiteit.
Daar ben "ik" het mee eens. (omdat ik er het goede in zie)
Nou, fijn dat we het eens zijn....maar wie/wat is "ik"?
iets dat het "goede" wil zien.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 28 feb 2018, 18:13

cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
Ikzelf heb niet de wil om te stoppen met roken. Het stoppen met roken heeft veel meer te maken met de gevolgen van het roken, die ik zelf ervaar. Zoals zo'n 500 meter te kunnen lopen en dan pas verder kunnen na een korte rustpauze.
De meest eenvoudige handelingen lichamelijk met moeite kunnen volbrengen,omdat het lichaam snel uitgeput raakt.

Om niet verder zelf mee te werken aan de aftakeling van mijn lichaam is het een moeten om te stoppen met roken.
Het grappige ervan is dat ik een vreemde gedachtekronkel erop nahield, want, wat zegt dat nu die lichamelijke aftakeling?
Ik ben niet bang voor de dood, de dood fascineert mij zelfs enigszins als wat is het precies. En de gedachtekronkel die ik er op nahield was 'dood ga je toch op gegeven moment'
Echter kun je doodgaan?
Je kunt dood zijn of leven. Doodgaan heeft niets met de dood te maken maar met het leven.dat wat ik doodgaan als doodgaan beschouwde is eigenlijk een niet bepaald wenselijke levensfase. Een niet bepaald wenselijke levensfase is niet iets wat mij fascineerd en wat ik liever voorkom, als niet bewust het lijden willen opzoeken om te zien hoeveel lijden ik kan dragen.
Het niet opzoeken van het lijden resulteert in de keuze te stoppen met roken voor mij.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 feb 2018, 18:35

De andere ik schreef:
28 feb 2018, 18:13
cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
Ikzelf heb niet de wil om te stoppen met roken. Het stoppen met roken heeft veel meer te maken met de gevolgen van het roken, die ik zelf ervaar. Zoals zo'n 500 meter te kunnen lopen en dan pas verder kunnen na een korte rustpauze.
De meest eenvoudige handelingen lichamelijk met moeite kunnen volbrengen,omdat het lichaam snel uitgeput raakt.

Om niet verder zelf mee te werken aan de aftakeling van mijn lichaam is het een moeten om te stoppen met roken.
Het grappige ervan is dat ik een vreemde gedachtekronkel erop nahield, want, wat zegt dat nu die lichamelijke aftakeling?
Ik ben niet bang voor de dood, de dood fascineert mij zelfs enigszins als wat is het precies. En de gedachtekronkel die ik er op nahield was 'dood ga je toch op gegeven moment'
Echter kun je doodgaan?
Je kunt dood zijn of leven. Doodgaan heeft niets met de dood te maken maar met het leven.dat wat ik doodgaan als doodgaan beschouwde is eigenlijk een niet bepaald wenselijke levensfase. Een niet bepaald wenselijke levensfase is niet iets wat mij fascineerd en wat ik liever voorkom, als niet bewust het lijden willen opzoeken om te zien hoeveel lijden ik kan dragen.
Het niet opzoeken van het lijden resulteert in de keuze te stoppen met roken voor mij.
Memeticae gaf ooit aan dat hij heel sociaal was door de sigaretten op te roken die dan iemand anders niet hoefde op te roken.

"Roken" staat ook wel synoniem voor "uitzenden", en dat is iets wat men zeker kan willen.

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 28 feb 2018, 19:16

De andere ik schreef:
28 feb 2018, 18:13
cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
“Echter kun je doodgaan?”
“Doodgaan heeft niets met de dood te maken maar met het leven.”
Echter heb je een leven?

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 28 feb 2018, 21:09

cora schreef:
28 feb 2018, 19:16
De andere ik schreef:
28 feb 2018, 18:13
cora schreef:
28 feb 2018, 13:27
En hoe zit het met onze “wil” om bijvoorbeeld te stoppen met roken?
“Echter kun je doodgaan?”
“Doodgaan heeft niets met de dood te maken maar met het leven.”
Echter heb je een leven?

Leven is voor mij een bepaalde staat van zijn en een bepaalde staat van zijn kun je hebben.

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 01 mar 2018, 10:54

De andere ik schreef:
28 feb 2018, 21:09
cora schreef:
28 feb 2018, 19:16
De andere ik schreef:
28 feb 2018, 18:13


“Echter kun je doodgaan?”
“Doodgaan heeft niets met de dood te maken maar met het leven.”
Echter heb je een leven?

Leven is voor mij een bepaalde staat van zijn en een bepaalde staat van zijn kun je hebben.
Inderdaad je hebt gelijk vanuit de waarneming van een separate identiteit kan je een bepaalde staat van zijn hebben.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 01 mar 2018, 11:19

cora schreef:
01 mar 2018, 10:54
De andere ik schreef:
28 feb 2018, 21:09
cora schreef:
28 feb 2018, 19:16

Echter heb je een leven?

Leven is voor mij een bepaalde staat van zijn en een bepaalde staat van zijn kun je hebben.
Inderdaad je hebt gelijk vanuit de waarneming van een separate identiteit kan je een bepaalde staat van zijn hebben.
Interessant is vanuit de religie het eeuwig leven, wat waarschijnlijk op iets anders duidt dan de staat van zijn vanuit de separate identiteit waarin het lichaam als het leven wordt beschouwd. De dood is mogelijk geen staat van zijn, waardoor 'ik' iets anders ben dat wat zich stoffelijk manifesteert.

cora
Posts in topic: 6
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 01 mar 2018, 11:34

De andere ik schreef:
01 mar 2018, 11:19
cora schreef:
01 mar 2018, 10:54
De andere ik schreef:
28 feb 2018, 21:09



Leven is voor mij een bepaalde staat van zijn en een bepaalde staat van zijn kun je hebben.
Inderdaad je hebt gelijk vanuit de waarneming van een separate identiteit kan je een bepaalde staat van zijn hebben.
Interessant is vanuit de religie het eeuwig leven, wat waarschijnlijk op iets anders duidt dan de staat van zijn vanuit de separate identiteit waarin het lichaam als het leven wordt beschouwd. De dood is mogelijk geen staat van zijn, waardoor 'ik' iets anders ben dat wat zich stoffelijk manifesteert.
Zoals ik al zei heb je gelijk vanuit jouw oogpunt, maar vanuit het oogpunt van realiteit bestaat er geen dood en leven.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 6
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 01 mar 2018, 11:50

cora schreef:
01 mar 2018, 11:34
De andere ik schreef:
01 mar 2018, 11:19
cora schreef:
01 mar 2018, 10:54


Inderdaad je hebt gelijk vanuit de waarneming van een separate identiteit kan je een bepaalde staat van zijn hebben.
Interessant is vanuit de religie het eeuwig leven, wat waarschijnlijk op iets anders duidt dan de staat van zijn vanuit de separate identiteit waarin het lichaam als het leven wordt beschouwd. De dood is mogelijk geen staat van zijn, waardoor 'ik' iets anders ben dat wat zich stoffelijk manifesteert.
Zoals ik al zei heb je gelijk vanuit jouw oogpunt, maar vanuit het oogpunt van realiteit bestaat er geen dood en leven.
Wanneer in realiteit(a), een perspectief van realiteit(b) is waarin leven en dood bestaat, bestaat ook in realiteit(a) leven en dood, hetzij dat het anders is dan dat het voorgesteld wordt binnen het perspectief van realiteit(b).

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 mar 2018, 12:27

De andere ik schreef:
01 mar 2018, 11:50
cora schreef:
01 mar 2018, 11:34
De andere ik schreef:
01 mar 2018, 11:19

Interessant is vanuit de religie het eeuwig leven, wat waarschijnlijk op iets anders duidt dan de staat van zijn vanuit de separate identiteit waarin het lichaam als het leven wordt beschouwd. De dood is mogelijk geen staat van zijn, waardoor 'ik' iets anders ben dat wat zich stoffelijk manifesteert.
Zoals ik al zei heb je gelijk vanuit jouw oogpunt, maar vanuit het oogpunt van realiteit bestaat er geen dood en leven.
Wanneer in realiteit(a), een perspectief van realiteit(b) is waarin leven en dood bestaat, bestaat ook in realiteit(a) leven en dood, hetzij dat het anders is dan dat het voorgesteld wordt binnen het perspectief van realiteit(b).
er zijn wel filosofen die zoiets zeiden als: "wanneer de hamer op je teen valt, helpt het niet om te denken dat de hamer en teen illusies zijn". Op een ander moment helpt het misschien wel.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 mar 2018, 02:04

Als de zin waar wordt, volgt dan vanzelf geluk?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 mar 2018, 07:14

(Volgt er altijd geluk, als de Zin zin krijgt?)
algemeen schreef:Men weet het niet, en daarom handelt men net zoals het men belieft.
"Men" weet het niet beter dan ik?

Ik heb geen zin meer in men
Men kan de pot op!

Ik handel naar goeddunken
ik mag immers ook leven.

Om "ons" in leven te houden.

(Zegt men)

Wie had er zin in?
Wie werd er gelukkig van?

A-men
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten