Wat is het stil in de bus!

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Wat is het stil in de bus!

Bericht door G. Wilbrink » 30 jul 2017, 17:19

Wat is het stil in de bus!

Inleiding.

Ontwikkelingen in de techniek gaan snel, kijk b.v. naar de ontwikkelingen op medisch gebied.
Uitvindingen worden doorontwikkeld met als gevolg, een steeds groter aantal technische toepassingen in allerlei richtingen.
Er ontwikkelt zich een nieuwe toekomst voor de robot.
Steeds verder wordt nagedacht om de robot te gaan gebruiken in de zorg, het is even wennen.
Het tempo van technische ontwikkelingen lijkt zich te versnellen.


Welzijn van de mens.

Tegen deze geschetste achtergrond; hoe staat het eigenlijk met het welzijn van de mens, op dit gebied, gezien al deze technische vooruitgang?
Wat is de invloed van de techniek op de mens?


Vanuit één invalshoek, als voorbeeld, nader bekeken.

Kinderen van vroeger.

In vroegere jaren leerden kinderen van hun ouders/opvoeders wat goed en nuttig voor hen was.
De leerstof op lagere scholen was voor ouders/opvoeders, over het algemeen, overzichtelijk en herkenbaar.


Kinderen van nu.

De kinderen van nu leren uiteraard ook van hun ouders maar tegelijkertijd wordt deze generatie al op jonge leeftijd, vanaf de basisschool, vertrouwd gemaakt met allerlei computertechnieken.
Daar is op zichzelf niets mis mee, maar ouderen, die daar niet zo actief mee bezig zijn, haken af en begrijpen dikwijls hun kinderen, op dit gebied, niet meer.

Ondertussen lijken de contacten, tussen jongeren onderling, te verschralen, het is, t.o.v. vroeger,â€￾erg stil in de busâ€￾.
Ze praten niet met elkaar, ze appen naar elkaar.

Vragen.

Is deze technische ontwikkeling een splijtzwam tussen jong en oud?
Vervreemden kinderen onderling, door communicatietekort, veroorzaakt door het gebruik van de smartphone?
Vervreemden kinderen daardoor ook van hun ouders/opvoeders?

Samenvattend.

Deze verstilde aankomende generatie, die ongewild monddood wordt gemaakt door de smartphone, zorgt in veel gezinnen voor een ethisch dilemma.


G. Wilbrink
Juli 2017

Gebruikersavatar
Snoeshaan
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2017, 20:57
Contacteer:

Bericht door Snoeshaan » 08 aug 2017, 21:49

Ik zie verschillende paden door het bos van deze 'draad' lopen. Een paar willekeurige reacties die daarbij door mijn hoofd schieten:

* Wordt het eigenlijk steeds complexer met die digitalisering? Als ik zie hoe ik vroeger in mijn MS-Dos prompt allerlei boude commando's moest opvoeren en hoe mijn kleine neefje nu met zijn handen over koeien van voor zichzelf sprekende iconen beweegt, denk ik eerder dat de techniek bezig is om een steeds breder spectrum van de samenleving te bedienen. En dat gezegd hebbende: dat verschillende generaties dan niet samen in dezelfde chatroom verbroederen, was dit dan vroeger zo anders?

* Dat het stil is in de bus, hoeft volgens mij nog niet te zeggen dat er niet elders gesproken wordt. Dat zo'n gesprek anders verloopt dan in Grootmoeders' weke herinnering, is dat per definitie te duiden als "verschraling" of "communicatietekort"? Ik heb zelf geen telefoon, maar heb het idee dat ik daardoor eerder minder dan meer communiceer.

* Een ongecontroleerd digitaal kinderland, waar de rotte vissen over het net vliegen, terwijl opvoeders tevreden genieten van de stilte in de bus, lijkt mij een ongewenste ontwikkeling. Terwijl het fysieke schoolplein doorgaans is afgesloten met een hek, lijkt het digitale schoolplein een oneindige brei van vunzigheid. Ik vraag me wel eens af of het vervagen van die begrenzing nu wel zo goed is, vooral als ik me daarbij bedenk dat wie pleinopzichter zou moeten zijn vandaag de dag misschien wel in een andere chatroom zit te lanterfanten, zodat het nog stiller wordt in die al zo triest ogende bus. Dus heeft een mens eigenlijk hekken nodig of ligt er een ideaal verborgen in het onbezonnen kind dat elke digitale horrorkamer mag besluipen?

Geen idee of het allemaal geschikt is voor een zichzelf al dan niet respecterend filosofieforum, maar ik zie "Schrijf je gedachten op" staan, dus geef een slinger aan het rad in mijn bovenkamer.

G. Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 11 aug 2017, 10:30

Snoeshaan schreef:Ik zie verschillende paden door het bos van deze 'draad' lopen. Een paar willekeurige reacties die daarbij door mijn hoofd schieten:

* Wordt het eigenlijk steeds complexer met die digitalisering? Als ik zie hoe ik vroeger in mijn MS-Dos prompt allerlei boude commando's moest opvoeren en hoe mijn kleine neefje nu met zijn handen over koeien van voor zichzelf sprekende iconen beweegt, denk ik eerder dat de techniek bezig is om een steeds breder spectrum van de samenleving te bedienen. En dat gezegd hebbende: dat verschillende generaties dan niet samen in dezelfde chatroom verbroederen, was dit dan vroeger zo anders?

* Dat het stil is in de bus, hoeft volgens mij nog niet te zeggen dat er niet elders gesproken wordt. Dat zo'n gesprek anders verloopt dan in Grootmoeders' weke herinnering, is dat per definitie te duiden als "verschraling" of "communicatietekort"? Ik heb zelf geen telefoon, maar heb het idee dat ik daardoor eerder minder dan meer communiceer.

* Een ongecontroleerd digitaal kinderland, waar de rotte vissen over het net vliegen, terwijl opvoeders tevreden genieten van de stilte in de bus, lijkt mij een ongewenste ontwikkeling. Terwijl het fysieke schoolplein doorgaans is afgesloten met een hek, lijkt het digitale schoolplein een oneindige brei van vunzigheid. Ik vraag me wel eens af of het vervagen van die begrenzing nu wel zo goed is, vooral als ik me daarbij bedenk dat wie pleinopzichter zou moeten zijn vandaag de dag misschien wel in een andere chatroom zit te lanterfanten, zodat het nog stiller wordt in die al zo triest ogende bus. Dus heeft een mens eigenlijk hekken nodig of ligt er een ideaal verborgen in het onbezonnen kind dat elke digitale horrorkamer mag besluipen?

Geen idee of het allemaal geschikt is voor een zichzelf al dan niet respecterend filosofieforum, maar ik zie "Schrijf je gedachten op" staan, dus geef een slinger aan het rad in mijn bovenkamer.
Dank voor je antwoord.
Graag ook je mening over de samenvatting.

Gebruikersavatar
Snoeshaan
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2017, 20:57
Contacteer:

Bericht door Snoeshaan » 17 aug 2017, 09:00

Ik voel me nooit zo sterk in het antwoorden op commando. Dan vind ik mezelf starend naar dat lege vel, omdat ik veel denk, maar nu net niet binnen de grenzen van het commando. Maar laat ik mijn best doen.

De samenvatting spreekt over een ethisch dilemma. Een dilemma tref ik in het Muiswerk online woordenboek (google stuurt je soms door rare bochten) gedefinieerd als "een moeilijke keuze tussen twee dingen". De eerste vraag die bij me opkomt is wat deze dingen precies zijn.

Er wordt gesproken over een generatie "die ongewild monddood wordt gemaakt door de smartphone". Is er inderdaad een wil in een generatie en is deze in strijd met het doden van de mond? In zekere zin wordt er op een ander (digitaal) front weer een mond geopend en lijkt de psyche van een gemiddeld kind daar lustig in te stappen.

Dat zijn mijn meest primaire reacties.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 06 sep 2017, 17:01

Samenvattend.

Deze verstilde aankomende generatie, die ongewild monddood wordt gemaakt door de smartphone, zorgt in veel gezinnen voor een ethisch dilemma.
Ik begrijp dat u dat zo aanvoelt, maar ik denk niet dat er sprake is van een 'verstilde aankomende generatie'. En ook niet over één die ongewild monddood wordt gemaakt.

Ik zie veel jongeren die wel degelijk goed praten onder elkaar. En monddood? De jongere generatie is misschien assertiever dan de oudere waren?

Dat lijkt me nu éénmaal een moeilijkheid waarmee de sociale geschiedenis moet omgaan: het is bijzonder moeilijk om op het moment zelf precies te analyseren wat er gebeurt. Meestal lukt dat beter na een aantal jaren?

Misschien moet u nog wat geduld hebben om te zien of uw intuïtie klopt?[/quote]

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2017, 01:33

Empirisch gezien is dit zonder oplossing:

Zeg er wat van: beïnvloed de uitkomst.
Zeg je er niets van: is de uitkomst reeds bepaald.

Of het "kosher" is? Daar waag ik mij niet aan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten